וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין מהירות וסטייה מנתיב?

וואלה!NEWS

23.3.2016 / 8:10

רבים סבורים שמהירות מופרזת היא סיבה עיקרית לתאונות, אך חשוב להבחין בין מהירות מופרזת ביחס לחוק ובין מהירות מופרזת שגרמה לסטייה מנתיב ומהירות מופרזת ביחס לנסיבות. למעשה, עבירת מהירות מופרזת שגרמה לסטייה מנתיב יוחסה לכמעט פי 10 יותר נהגים מאשר עבירת מהירות

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

במשטרת ישראל, כמו גם בארגוני בטיחות רבים, נוהגים לטעון שמהירות מופרזת היא סיבה עיקרית לתאונות דרכים. זכורה במיוחד התבטאות של אחד מראשי אגף התנועה בעבר, שסיפר בשנת 2009 לחברי ועדת הכלכלה של הכנסת כי "המהירות מהווה (סיבה ל-)60% מהתאונות".

אלא שנתונים סטטיסטיים מלמדים שהמציאות שונה לחלוטין. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתוך כ-21 אלף נהגים שהיו מעורבים בתאונה עם נפגעים ב-2014, ל-667 נהגים נרשמה עבירת מהירות מופרזת. ובמלים אחרות, ל-3.1% מכלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונה עם נפגעים בשנת 2014 נרשמה עבירה של מהירות מופרזת.

אולם, שיעור זניח בלבד של התאונות מיוחס לעבירה של מהירות מופרזת ביחס לחוק: ל-28 נהגים בלבד – מתוך כ-21 אלף נהגים שהיו מעורבים ב-2014 בתאונה עם נפגעים – נרשמה עבירה מסוג זה. רוב התאונות שמיוחסות לעבירת מהירות הן ביחס לנסיבות המקרה (369 נהגים מתוך 677).

ומה העבירה שמיוחסת לשאר הנהגים שלחובתם נרשמה עבירת מהירות מופרזת? לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עבירת המהירות השנייה בשכיחותה היא מהירות מופרזת שגרמה לסטייה מנתיב. לפי הנתונים, עבירה זו נרשמה ל-270 נהגים מתוך 677 שלחובתם נרשמה עבירת מהירות.

מצלמות מהירות חדשות. קובי ליאני
מצלמות מהירות חדשות/קובי ליאני

במשטרה אמנם קושרים בין מהירות מופרזת וסטייה מנתיב, אך יש לזכור כי לעתים קרובות סטייה מנתיב מתרחשת כאשר מהירות הנסיעה חוקית לחלוטין, אך לדעת בוחני המשטרה המהירות בזמן התאונה הייתה מופרזת ביחס לנסיבות המקרה. לכן, למשל, אכיפה של מהירות הנסיעה לא צפויה לצמצם משמעותית את התופעה, אם בכלל.

בנוסף, ראוי לציין שמהירות היא רק גורם אחד לסטייה מנתיב. סיבה עיקרית לסטייה מנתיב הנסיעה היא היסח דעת של הנהג, למשל כתוצאה משימוש במכשיר טלפון נייד בזמן הנהיגה או בגלל הפעלת מערכות רכב שונות. כאשר להיסח הדעת מתלווה מהירות גבוהה יחסית, התוצאות עלולות להיות חמורות.

כיצד אם כן אפשר להתמודד עם הסכנות הכרוכות בסטייה מנתיב הנסיעה? מחקרים מצביעים על כך שהתקנה של מערכת להתרעה מפני סטייה מהנתיב (באנגלית: LDW, ר"ת – Lane Departure Warning) תורמת להפחתה משמעותית של הסיכון לתאונה כתוצאה מסטייה מנתיב הנסיעה.

כך למשל, מחקר משנת 2015, שהתבסס על בחינת נתוני תאונות בציי רכב גדולים בארה"ב, מצא שנהגים בכלי רכב שלא היו מצוידים במערכת מסוג LDW היו מעורבים בתאונות דרכים כמעט פי 2 מאשר נהגים של כלי רכב שצוידו במערכת ההתרעה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

גם המשטרה מתקינה מערכות התרעה

ניידות של משטרת התנועה. ספטמבר 2014. חטיבת דובר המשטרה
ניידות של משטרת התנועה. ספטמבר 2014/חטיבת דובר המשטרה

על יעילותה של מערכת התרעה מפני סטייה מנתיב אפשר ללמוד מדברים שאמר יוסף דיין – קצין בטיחות, חוקר תאונות וחבר הנהלה באיגוד קציני בטיחות בתעבורה – בישיבה שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת לפני כחודש.

"הרכבתי מערכות למניעת תאונות, ואני רואה בדיוק מה התוצאות", אמר דיין לחברי ועדת הכלכלה. "המערכות האלה מצילות חיים, חברים". בהתייחסו לתאונה שאירעה בחודש שעבר בכביש מספר 1 ובה נהרגו שישה נוסעי אוטובוס, אמר דיין כי "נהג האוטובוס היה מקבל התרעה על כך שהוא נוסע על השוליים... הוא נסע בשוליים כי הוא היה עסוק במשהו אחר, אחרת המערכת הייתה מתריעה, הוא היה מציל את האנשים והאנשים האלה היו איתנו חיים".

את דבריו סיים דיין בהמלצה חד-משמעית: "אנחנו חייבים להתקין את המערכות הטכנולוגיות האלה, שהן מצילות חיים". לדבריו הצטרף לא אחר מאשר ראש אגף התנועה הנוכחי, ניצב ירון בארי: "אנחנו מתקינים את המערכות האלה גם בכל הניידות. אני חושב שאתה צודק לגמרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully