וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פוגשים שוטר תנועה בכביש פעם בשלושה ימים"

29.3.2016 / 12:00

שר התחבורה בכנס אור ירוק: "אסור לפטור את הנהג מאחריותו לבטיחות בדרכים". השר לבטחון פנים גלעד ארדן: "עיבוי המערך המשטרתי זהו לא פיתרון של יום אחד". אבי נאור מייסד אור ירוק: "המפתח להורדת מספר ההרוגים בדרכים נמצא עדיין במצלמות המהירות"

מבצע אכיפה משטרת התנועה הארצית נגב נגד משאיות עם משקל חורג. קובי ליאני
מבצע אכיפה משטרת התנועה הארצית נגב נגד משאיות עם משקל חורג/קובי ליאני
העדר האכיפה והנוכחות של שוטרים בדרכים מובילה לאנדרלמוסיה בכביש

בכנס ה-11 של עמותת אור ירוק שנערך תחת הכותרת "הכי קל להאשים את הנהג", נעשה ניסיון לחזור ולהדגיש את הסיכונים המתגברים לעומת פעולה שאינה תמיד הולמת מצד הגורמים המדיניים, ביניהם צמצום נוכחות שוטרים בכבישים, טיפול חסר בכבישים אדומים, שחיקה נוספת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וכמובן הנושא החם - האופניים החשמליים.

דוברים רבים נשאו דברים, אך קשה היה להתעלם מהתחושה שכמעט כולם בחרו שלא לאחוז בתפוח האדמה הלוהט, אלא רק להקיפו בפואטיקה מתפתלת עם נושאים כלליים והרעפת מחמאות, שלא תמיד או אף כלל אינן מוצדקות למשרדים שהם עומדים בראשם.

את הכנס פתח אבי נאור מייסד עמותת "אור ירוק" ו"קרן נאור", ובדבריו ציין את העליה במספר תאונות הדרכים והעליה במספר ההרוגים מאז שנת 2012 בה חלה ירידה משמעותית במספר ההרוגים. לדבריו, חלה ירידה דרסטית בנוכחות גורמי האכיפה בדרכים, דבר אשר אישר מאוחר יותר השר לבטחון פנים כשציין כי כיום נהג פוגש בדרך שוטר פעם אחת בשלושה ימים. לדברי נאור, העדר האכיפה והנוכחות של שוטרים בדרכים מובילה לאנדרלמוסיה בכביש ולתחושה בקרב הנהגים כי גם אם יבצעו עבירת תנועה חמורה או קלה, הם לא יתפסו. לדבריו, ובניגוד למסקנות האחרונות, המפתח להורדת ההרוגים בדרכים נמצא עדיין במצלמות המהירות בדרכים. לדעתו, יש להוסיף מצלמות ולהגביר את השימוש בהן במקביל להעלאת כושר בתי המשפט לטפל בתיקי עבירות תנועה.

השר לבטחון פנים שעלה לאחר נאור לדוכן הנואמים, בחר להתפתל בדבריו מסביב לנושאים בהם נשאל ואשר עומדים במרכז הביקורת. לדבריו, הוא נמצא במגעים עם משרד האוצר כדי להשלים תכנון והוצאה לפועל של תוכנית חומש להבראת המשטרה והגברת הפעילות. במרכז של זו נמצאת פתיחת תחנות משטרה בישובים ערביים ובהן למעלה מ-1,000 שוטרים; "זו פעילות חשובה, הגם שאינה כולה נוגעת לבטיחות בדרכים" כך השר ארדן.

בהמשך, חש אי נוחות קלה ארדן, כאשר נדרש להתמודד עם השאלה הבוערת - מדוע אינו מייחס לעניין מאות ההרוגים בדרכים את היחס הראוי מבחינת התקציב ותפעול אגף התנועה במשטרה, בדומה לתפקודו בטיפול בפיגועים האחרונים ותגבור מערך השוטרים. משמע, על כך שבאמצעות עשרות מיליוני שקלים בלבד אשר נמצאים בקופת המשרד, הוא יוכל להכפיל ולהחזיר את מספר הניידות למקום ראוי ולגייס את מאות השוטרים הנחוצים. השר ארדן בחר להשיב, כי "זהו לא פיתרון שניתן להשיג מהרגע להרגע".

"אסור לפטור את הנהג מאחריות"

"לא כל כביש יכול להיות אוטוסטרדה עם תנאים אופטימליים"

שר התחבורה ישראל כץ פתח את דבריו בשבחים לעמותת אור ירוק ופעילותה שהשנה מציינת 20 שנים, על אף הביקורת שהטיחו בו מספר פעמים בעבר. בהמשך הרחיב בדבריו על "חוק שירותי הרכב" אשר אושר בוועדת הכלכלה. לחוק זה לדעת שר התחבורה תהיה תועלת ברמת הבטיחות שכן הוא אמור להוזיל את עלויות רכישת הרכב ותחזוקתו והורדת המחירים תבטיח כי יותר כלי רכב תקינים ינועו על הכבישים.

גם אל נושא התשתיות התייחס השר וציין כי המשך פיתוח התשתיות ימשך בהתמדה עם נתיבי תחבורה ציבורית בעלי עדיפות ופרישת רכבות קלות וכבדות ברחבי הארץ. בכל הקשור לבטיחות, ציין השר כי המשרד מקדם תוכנית תמריצים להתקנת מכשירי התרעה מפני תאונות ברכב, על הכוונה לחייב מערכות בלימה אקטיביות ברכב כבד וגם שינוי עמוק בכל הקשור ללימוד הנהיגה בישראל.

לדבריו, הוצאת מבחני הנהיגה לגופים פרטיים כחלק מתוכנית הפרטה מלאה לתחום, תביא לשיפור בהכשרת תלמידי הנהיגה וקיצור מועדי מבחני הנהיגה. "הבוחן לא יקבע אם התלמיד עבר או לא. הוא ימלא קריטריונים במבחן הנהיגה והציון הסופי יכריע אם התלמיד עבר או לא והתלמיד יקבל משוב באינטרנט אודות תוצאות מבחן הנהיגה המעשי שלו. ההסתדרות עושה שוב שגיאה בתמיכה במורי הנהיגה המוחים, משום שבסוף התהליך כולם ירוויחו".

את דבריו סיכם שר התחבורה כי למרות העליה בשנה האחרונה, המגמה היא של ירידה של 30 אחוז בהרוגים בדרכים וכדי להמשיך את המגמה, יש לאחד את פעילות התשתית, האכיפה, החינוך ועוד. "למרות הכותרת של הכנס הזה, הנהג הוא גם אחראי לבטיחותו על הכביש. לא כל כביש יכול להיות אוטוסטרדה עם תנאים אופטימליים. אנחנו מנסים כל העת לשפר את התשתית, אבל אסור לפטור את הנהג מאחריות".

שמואל אבואב, מנכ" ל עמותת אור ירוק: "מ-2002 ועד 2012 מדינת ישראל הצליחה להוריד את מספר ההרוגים ב-40 אחוזים אך מאז 2013 ועד היום יש עליה של 23 אחוזים. ולמרות הביקורת שיש כאן בחדר הזה על פעילות המשטרה, צריך לזכור שהשוטרים עובדים בתנאים קשים מאוד. במקום 450 ניידות יש כעת 112 בלבד. הממשלה החליטה להוסיף 1,000 סטודנטים לפעילות המשטרתית, אין אף סטודנט בפעילות".

חמור מכך אומר אבואב, "מספר השוטרים צומצם ב-30 אחוזים ולכן השוטרים צריכים יכולות של קוסמים כדי לבצע את משימתם. בתי המשפט יכולים לטפל ב-90 אלף תיקי תעבורה בשנה ובשנת 2015 בוטלו 50 אלף תיקים בשל העומס בבתי המשפט. יש לגייס מייד עשרה שוטרים נוספים שיאפשרו לשוטרים לראות פירות לעבודתם. בישראל יש 215 קטעי כביש מסוכנים ו-63 צמתים מסוכנים ומשרד התחבורה חייב לטפל בהם בדחיפות. למע"צ יש נתונים שמראים שבטיפול מהיר במוקד סיכון, גם אם לא באופן מושלם, נרשמה ירידה של 50 אחוז בהרוגים במקום. יש לפתוח 4 יחידות טראומה עם 14 מומחי טראומה. נשפר מאוד את סיכויי ההישרדות של נפגעי תאונות הדרכים מרגע שהגיעו לטיפול בבתי החולים. אם נטפל בעל מוקדים אלה, נראה שיפור ענק בבטיחות בדרכים בישראל".

בכל הקשור לנושא האופניים החשמליים, בפאנל מיוחד שנערך בנושא, הוצגה הבעיה בשילובו של כלי תחבורה זה במארג התחבורתי בישראל. מחד, הרכיבה על הכביש מסוכנת מאוד עבור הרוכבים בשל התנהגות נהגי המכוניות ומנגד, בעת רכיבה על המדרכותת הרוכבים מסכנים את הולכי הרגל. מיטל להבי, סגנית ראש עריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה ציינה "מדרכות שייכות קודם כל להולכי הרגל. מהנקודה הזו, אנו נקבל את סמכויות האכיפה ואז אני מניחה שתוך שנה בטיחות בדרכים במדרכות תגבר. יש לעשות עוד פעולות: כשמורידים ילדים בני 16 לכביש צריך לוודא שהם יודעים את חוקי התנועה. משרד החינוך צריך לחנך את הילדים בגיל ביניים חטיבות לחוקי התנועה, זה צריך להיות ברמה הלאומית".

נצ"מ עו"ד שרית פיליפסון, ראש מחלקת תביעות אגף התנועה חשפה כי בשנת 2015 ניתנו כ-3,000 דוחות בגין רכיבה על אופניים חשמליים, רוב הדוחות ניתנו לבגירים על רכיבה על המדרכה (47%), יתר הדוחות ניתנו בגין רכיבה ללא קסדה ורכיבה מסוכנת. כחלק מהאכיפה, משטרת ישראל שוקלת לקחת את הסוללה מהאופניים לילדים מתחת לגיל 16 שירכבו עליהם בניגוד לחוק. נכון להיום, דבריה, מחטל קנס זעום על עבירות רכיבה על אופניים וכי בכוונתם לדרוש העלאת הקנס ל-750 שקל.

כותב שורות אלה (קובי ליאני, עורך וואלה! רכב) לקח חלק בפאנל מומחים זו ובדבריו חיזק את נחיצותם של האופניים הרגילים והאופניים החשמליים במארג התנועה העירוני - "האופנים החשמליים מהווים אמצעי תחבורה אישי יעיל מאין כמוהו והוא מאפשר ניידות קלה וחשובה. במשך שנים רבות משרד התחבורה והרשויות המקומיות לא התחשבו בקיומו של כלי תחבורה זה בכבישי ישראל וכעת ישנה בהלה מעצם ריבוי השימוש בו. אי אפשר להאשים את הרוכבים משום שלא נמצא לנכון לשלבם בתחבורה. הם לא רצויים על המדרכה, שבילי האופניים לא מאפשרים רכיבה רצופה והכביש מסוכן להם מדי. במקום לעורר בהלה נגדם, יבוא יום וכל רשות מקומית תרצה להגביר את השימוש באופניים חשמליים בתחומה, שכן הם מהווים חלופה מצוינת לשימוש במכונית הפרטית, בוודאי במקומות שבהם התחבורה הציבורית לא יעילה. יש דרך נאותה לרכב על אופניים חשמליים, כחוק ובזהירות ויש לעודד הסברה בנושא זה ואכיפה כנגד כלים לא חוקיים ורוכבים שמסכנים את עצמם והסובבים אותם".

לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully