וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש הרבה תאונות שמכשיר התרעה היה מונע אותן"

וואלה!NEWS

3.4.2016 / 8:14

שר התחבורה ממשיך במאמציו לקדם תכנית ממשלתית להתקנת מערכות התרעה מתקדמות בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000: בכנס שערכה עמותת אור ירוק התבטא באריכות בנושא התכנית, והבהיר כי "זה בטוח יציל חיים, ואסור לוותר על זה"

שר התחבורה ישראל כץ בכנס עמותת אור ירוק. צילום: אור ירוק, צילום מסך
"חייבת להיות מערכת התרעה בכל רכב חדש או ישן", שר התחבורה ישראל כ"ץ, בכנס אור ירוק בשבוע שעבר./צילום מסך, צילום: אור ירוק

בטיחות פורצת דרך: שר התחבורה ממשיך לקדם את תכניתו להתקין מערכות התרעה מפני תאונה במכוניות חדשות וישנות. "חייבת להיות מערכת התרעה בכל רכב חדש או ישן", הצהיר השר ישראל כ"ץ בכנס שערכה עמותת אור ירוק ביום שלישי (29.3).

לדברי השר כ"ץ, התקנת מערכות התרעה מפני תאונה לא נועדה להחליף צעדים אחרים לשיפור הבטיחות, ומטרתה היא להשלים פעילויות שונות, כמו למשל הקמת תשתיות חדשות, עידוד השימוש בתחבורה ציבורית ושיפור מערך לימודי הנהיגה. "זה לא כדי שאנחנו לא נפתח תשתיות", הסביר השר כ"ץ, "אלא זה לקחת דבר פורץ דרך – ומעבר לכל הפעילות שעושים אותה – להכניס אלמנט נוסף".

בהמשך דבריו חזר השר כ"ץ על הצורך להתקין את מערכות ההתרעה בכלי רכב מסוגים שונים: "אנו נמשיך בדברים שאנו עושים", אמר השר, "אבל אין ספק שבכל כלי רכב, בייחוד ברכבים הכבדים – אוטובוסים ומשאיות... יש הרבה תאונות שמכשיר ההתרעה היה מונע אותן בסבירות גבוהה".

יש לזכור שתכנית השר כ"ץ להתקין מערכות התרעה בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000 אושרה בממשלה בנובמבר האחרון. התכנית מתייחסת למערכות שמספקות התרעה לנהג מפני שלוש סכנות עיקריות: סטייה מנתיב הנסיעה, תאונת חזית-אחור והימצאות הולכי רגל בכביש.

בחודשים האחרונים מנסים משרדי התחבורה והאוצר למצוא פתרון שיאפשר לממן את התכנית, מבלי להביא לפריצת מסגרת התקציב. בדבריו אתמול בכנס הבהיר השר כ"ץ כי "אנחנו (במגעים) מול משרד האוצר, משיגים תמריצים שיתמרצו כל בכל רכב משנה מסוימת להתקין את המכשירים האלה, גם רכבים משומשים. זה בטוח יציל חיים, ואסור לנו לוותר על זה".

המוח הישראלי מוביל את העולם

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock
"מדינת ישראל היא אחת המתקדמות ביותר מבחינת בטיחות הרכב",

התייחסותו המפורטת של השר כ"ץ לתכנית להתקנת מערכות בטיחות היא אחת מני רבות בחודשים האחרונים. מאז הכריז לראשונה על התכנית בתחילת נובמבר 2015, התבטא השר כ"ץ בעניין התכנית בפורומים שונים, ובין השאר אמר כי התקנת מערכות ההתרעה בכלי רכב חדשים וישנים היא "התרומה הגדולה ביותר, פורצת הדרך, שיכולה להיות (ב)נושא הבטיחות בדרכים".

בדברים שאמר בכנס של עמותת אור ירוק, התייחס השר כ"ץ גם לפיתוחים טכנולוגיים בתחום מערכות ההתרעה שמקורם בתעשיית ההייטק בישראל. "מדינת ישראל היא אחת המתקדמות ביותר מבחינת בטיחות הרכב", ציין השר כ"ץ, "אנו משיגים אפילו לא פעם את הסטנדרטים, ואנו בהחלט נשמור על זה, כדי שזה יימשך בעתיד. (ב)נושא מערכות ההתרעה, צריך להבין שהפיתוח הראשוני שלהן היה במוח הישראלי, והיום הן נמצאות בכל העולם".

עם זאת, ולמרות שחברות ישראליות מובילות בפיתוח מערכות התרעה, השר כץ הצהיר בעבר כי תכניתו להתקנת המערכות תיושם באמצעות מכרז שוויוני. בדיון שערכה ועדת הכלכלה בחודש שעבר אמר השר כי "נכון שהמוחות הישראליים מובילים בעולם, אבל ניתן לכל חברה בעולם להתמודד, כדי שלא ייאמר שרצינו לזכור מישהו באיזה פריבילגיה. אנחנו רוצים להשתמש ביכולות האלה בצורה שוויונית. אנחנו חייבים להטמיע את הדברים".

מעניין לציין שהתכנית של השר כ"ץ חורגת מהגישה "המסורתית" לבטיחות בישראל, לפיה הנהגים הם האשמים בכל תאונות הדרכים. במקום לחפש אשמים, התקנת מערכות ההתרעה מבטאת הבנה לפיה טעויות או ליקויים עלולים לקרות בכל עת, ולמדינה יש אחריות לנסות ולמנוע את התוצאות של אותם ליקויים או טעויות.

תמיכה לגישה זו אפשר היה למצוא בדברים שאמר השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בכנס שערכה עמותת אור ירוק: "כל משתמשי הדרך הם בני אנוש, הם חשופים לטעויות, אבל מדינה לא יכולה לתת עונש מוות למי שעושה טעות בנהיגה שלו. לכן, לפני שמחפשים את הטעות של הנהג, המדינה צריכה לבדוק איפה האחריות שלה כמדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully