וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכות התרעה יצילו נהגים שמאזינים למוזיקה

וואלה!NEWS

24.4.2016 / 7:57

מחקרים מלמדים שהאזנה למוזיקה בזמן הנהיגה, ובעיקר בקרב נהגים צעירים, גורמת להיסח דעת ולסיכון בטיחותי ברור. מאחר שאי אפשר למנוע מנהגים מלהאזין למוזיקה, יש למצוא דרכים שיימנעו את היסח הדעת – כמו למשל התקנה של מערכות התרעה מפני תאונה

הסחת דעת בזמן נהיגה. ShutterStock
הסחת דעת בזמן נהיגה/ShutterStock

מבין שלל הפעילויות שגורמות להיסח הדעת בזמן הנהיגה, האזנה למוזיקה היא פעילות בעייתית במיוחד: מצד אחד, היא אינה אסורה על-פי חוק ודעת הציבור לא תסבול ניסיון למנוע מנהגים מלהאזין למוזיקה בזמן הנהיגה. מצד אחר, מחקרים מצביעים על כך שהאזנה למוזיקה גורמת להיסח דעת וכתוצאה מכך גם לסיכון בטיחותי ברור.

למשל, מחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת באר-שבע במימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מצא כי "האזנה למוזיקה בתוך הרכב מעניקה תנאים אופטימאליים להיסח הדעת העלול לגרום לנהג לטעויות בחישוב וחוסר דיוקים, טעויות נהג ועבירות תנועה והתנהגות אגרסיבית".

היסח הדעת שגורמת האזנה למוזיקה נחשב לחמור במיוחד בקרב נהגים צעירים. "נהגים צעירים מאזינים לעתים תכופות למוזיקה אנרגטית ואגרסיבית בקצב מהיר ובעוצמה חזקה", ציינו חוקרי אוניברסיטת באר-שבע. "גם התדירות וגם החומרה של עבירות התנועה היו גבוהים יותר כאשר הנהגים בחרו את המוזיקה".

למעשה, החוקרים ציינו שהאזנה למוזיקה בקרב צעירים מחמירה התנהגויות שממילא נצפות לעתים קרובות באוכלוסיה זו: מהירות מופרזת וסטייה מנתיב הנסיעה. "העבירות הנפוצות ביותר בקרב קבוצה זו הן מהירות מופרזת ומעבר נתיבים לא תקין – שתי עבירות אלה נמצאות בקורלציה להאזנה למוזיקה במכונית".

עם זאת, החוקרים מאוניברסיטת באר-שבע לא המליצו על צעדים כמו איסור על האזנה למוזיקה בזמן הנהיגה, בין השאר מאחר שמתברר שלסוגים מסוימים של מוזיקה יש דווקא השפעה חיובית על הנהיגה. "יש לחנך את הנהגים לגבי בחירה חכמה יותר של מוזיקה, כיוון שנהגים לא יוותרו על האזנה למוזיקה ברכב פשוט מכיוון שהיא מהווה סכנה. כלי הרכב יישארו עמנו, והאזנה למוזיקה ברכבה תהיה לעד לחלק מחוויית הנהיגה".

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock

מוזיקה רועשת ותאונות חזית-אחור

אז מה בדיוק הבעיה הבטיחותית שנגרמת כתוצאה מהאזנה למוזיקה? "נהגים אינם מודעים לעובדה שכשאר הם 'נשאבים' לתוך שיר מסוים הם עוברים ממקום המצריך ריכוז במטלות נהיגה, למקום של האזנה אקטיבית למוזיקה", ציינו חוקרי אוניברסיטת באר-שבע.

גם לסוג המוזיקה יש השפעה ברורה על היסח הדעת: לפי המחקר של אוניברסיטת באר-שבע, "כלל שהמורכבות גדולה יותר, כך גדלה גם ההשפעה על המטלות הקריטיות החיוניות לפעולתו הבטוחה של כלי הרכב. לדוגמה, שיאים רגעיים במוזיקה רועשת מפריעים לשליטה ומצמצמים את זמן התגובה לאורות בלימה אחוריים אדומים המופעים באופן בלתי צפוי".

כאמור, חוקרי אוניברסיטת באר-שבע ממליצים לחנך נהגים בכל הנוגע לבחירה של מוזיקה בזמן הנהיגה. אולם, חינוך לבחירה נכונה של מוזיקה עלול להימשך זמן רב, וכלל לא ברור עד כמה יהיה יעיל במניעת תאונות שנגרמות כתוצאה מהיסח הדעת.

לכן, יש לבחון דרכים נוספות שיסייעו לנהגים להימנע ממצבים מסוכנים שנגרמים כתוצאה מהאזנה למוזיקה והיסח הדעת. מערכות בטיחות מתקדמות, שמפצות על היסח הדעת ומתריעות מפני מצבים מסוכנים, הוכחו כיעילות במיוחד במניעת תאונות שמקושרות למצבים המסוכנים עליהם הצביעו החוקרים מאוניברסיטת באר-שבע, כמו למשל תאונות חזית-אחור וסטייה מנתיב הנסיעה.

מחקרים אקדמיים גילו שמערכות המתריעות מפני תאונת חזית-אחור וסטייה מנתיב הנסיעה מפחיתות בעשרות אחוזים את מעורבותם של נהגים בתאונות דרכים. מחקר שערך מכון הבטיחות של התאחדות חברות הביטוח בארה"ב (IIHS) גילה שכ-23% מתאונות מסוג חזית-אחור נמנעות בזכות מערכות התרעה מפני תאונה קדמית (באנגלית - FCW, ר"ת: Forward Collision Warning).

מחקר אחר מצא שנהגים בכלי רכב שלא היו מצוידים במערכת שמתריעה מפני סטייה מנתיב (LDW, ר"ת: Lane Departure Warning) מעורבים בתאונות בשיעור הגבוה כמעט פי 2 מאשר נהגים בכלי רכב שצוידו במערכת ההתרעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully