וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: רנו קדג'אר. מחפש כיוון

11.5.2016 / 7:55

רנו חוזרת לשוק הקרוסאוברים הלוהט עם הקדג'אר החדש. מאחורי השם המוזר יש עיצוב נעים, איכות גבוהה בתא הנוסעים, שלל גאדג'טים וגם מנועי דיזל ובנזין. האם הוא מוכן לקרב נגד הקוריאנים?

צילומים: קובי ליאני

מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016. קובי ליאני
רנו קדג'אר החדש: נעים הליכות/קובי ליאני

כניסה לתחרות בשוק הקרוסאוברים היא אחת הפעולות הגורליות שיצרנית רכב יכולה לעשות בשנים האחרונות. כאשר מרכז העניין של הלקוחות מופנה לשם ואחוזי הצמיחה גבוהים, כל יצרנית מנסה למשוך לכיוונה בעזרת כמה אמצעי שכנוע - קיה עשו זאת בהצלחה עם הספורטאז' שהציע חבילה משתלמת ובעיקר בטיחותית מאוד בזכות מערכות הבטיחות המובנות. יונדאי מצליחים עם האח התאום שחמוש בעיצוב מושך ואפילו ניסאן, האחות של רנו, עושה חיל עם הקשקאי. אם כך, האם עלינו לצפות שגם הקד'אר החדש שמבוסס על הקשקאי יקבל מיד קידום לחוד החנית?

לפני ימים אחדים הקדג'אר הושק בישראל ומיד לקחנו את זה לנסיעת מבחן מעמיקה. הצטיידנו בגרסת הדיזל, אחרי שזמן רב מאוד לא נהגנו ברכב שכזה בישראל בשל תקנות המיסוי המחמירות עם שיטת הינע זו וברמת האבזור ZEN, השניה מבין ארבע הרמות האפשריות שמחירה נקבע להיות 150 אלף שקל, פחות עשרה שקלים. מצאנו בו ערב רב של תכונות טובות, אבל גם כמה כאלה שפחות אהבנו.

מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016. קובי ליאני
מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016/קובי ליאני

מפגש ראשון

את הקדג'אר (ייקח לנו זמן להתרגל להגיה של השם הזה) כבר הספקנו לראות בתמונות החשיפה של היצרנית, אבל כשעומדים מולו ומקיפים אותו, אפשר לומר בקלות שהן לא עושות עמו חסד והן לא מבליטות את המסר הצבעוני שעולה ממנו במציאות. החזית החייכנית לקוחה מהקליאו החדשה, האחור מנפח את זה של הקפצ'ור, האח הקטן ממנו והתוספת האחרונה והמחמיאה מגיעה בניפוחם של בתי הגלגלים ומכסה המנוע. מבחוץ זה נראה טוב, מבפנים עוד יותר, שכן כשמביטים החוצה, מכסה המנוע נראה פתלתל ועקמומי ובעיקר בולט לתוך שדה הראיה.

העיצוב הנאה הזה מצליח לגרום לקדג'אר להראות גדול יותר ממידותיו בפועל וחסון. אורכו 444 ס"מ, רוחבו 183.6 ס"מ כמעט מטר ושישים סנטימטרים כמקובל בקבוצה. הנתון החשוב יותר הוא זה של בסיס הגלגלים – המרחק של מרכז הגלגלים הקדמיים מזה של האחוריים והוא זה שקובע לרוב את שטח המניה בתא הנוסעים. כאן כבר מדובר על 264.7 ס"מ ולפחות בפוטנציאל, זה כמו לקבל מגרש של שליש דונם מוכן לבניה.

ההתמקמות מאחורי ההגה קלה - גלגל ההגה נשלף החוצה (היינו שמחים לקצת יותר) וגם מתכוונן לגובה, גם מושב הנהג זז בהתאם ומאפשר תנוחת ישיבה גבוהה ושלטת, אבל חשוב מכל היא הנוחות שהוא מציע וגם הדרך שבה הוא חובק בנעימים את הגוף. כיף לשבת עליו בנסיעות היומיום. למרות זאת, פיסול הדשבורד (הנאה יש לומר) מתחבר בתחתית לקונסולה רחבה שבשלב מאוחר יותר של הנהיגה מעט גזלה מקום מברך ימין שלנו וגרמה למקום הנשיבה להראות מעט צר.

שורת המושבים השניה מקבלת אצלנו ציון סביר פלוס. המושב תומך היטב בגב, אבל פחות בירכיים שכן הוא קטן, קצר וגם נמוך מהמקובל, כאילו הותאם במיוחד עבור ילדים שאינם זקוקים למושבי בטיחות ופחות למבוגרים. תא המטען יעיל גם בזכות נפח סביר של 472 ליטר וגם בזכות שני תאים נפתחים ברצפת התא, עבור פריטים שאתם מעוניינים שתמיד יישארו ברכב ולא יסתובבו בו חופשיים. גרסת 7 מושבים (רנו קולאוס החדש) שמבוססת על הניסאן אקס-טרייל בו נהגנו לאחרונה, תופיע בקרוב.

מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016. קובי ליאני
מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016/קובי ליאני

טכנולוגיה ידידותית

בקרת השליטה על הרכב מאפשרת לכם להגדיר את עצמכם כ"יוזר" (משתמש), ממש כמו בסלולאר או בלפטופ שלכם וכל יוזר ברכב יכול לגרום לתצוגה ולממשק להראות ולהגיב אחרת בלחיצת מתג

ברוב המקרים, די בתת פסקה אחת כדי לשוחח על תאי הנוסעים של כלי הרכב, אבל במקרה של הקדג'אר, ראינו לנכון להרחיב את הדיבור בזכות הגאדג'טים שמצאנו בתוכו. רנו שמו דגש של ממש על דור ה-Y ובמקום להתעסק בדברים אחרים (מיד ניגע בהם), את הזמן הם השקיעו בממשק הטכנולוגי ברכב. ראשית, הכל נעשה בעברית, כן גם לוח המחונים של הרכב עצמו. לא תצטרכו עוד לשאול את החברים מה אלו אותם קיצורי שמות לטיניים אומרים על תפקוד הרכב - הכל כתוב בעברית - פעם ראשונה עבורנו.

לא רק העברית, אלא גם שבקרת השליטה על הרכב מאפשרת לכם להגדיר את עצמכם כ"יוזר" (משתמש), ממש כמו בסלולאר או בלפטופ שלכם וכל יוזר ברכב יכול לגרום לתצוגה ולממשק להראות ולהגיב אחרת בלחיצת מתג. תוכלו לבחור מה לראות בלוח המחוונים ואיך מבין שלל תצוגות, תוכלו לבחור את כמות המידע שתגיע אליכם בזמן נסיעה וגם ליצור מעין הומפייג' של ווידג'טס שמוצגים על מסך הבקרה המרכזי. לא הבנתם מה כתבתי הרגע? תפסו את הילד שלכם בבית שיעשה לכם הרצאה קצרה על ווידג'טס ואפליקציות. לחנות של רנו יתווספו בקרוב עוד כמה יישומים שימושיים. כרגע לדוגמה, הרכב מציע אפשרות לטהר את האוויר ברכב במקרה שמישהו מיושבי הרכב... שחרר. או לגלות מה איכות האוויר מחוץ לרכב למשל בכל רגע נתון ועוד.

מדליק? בוודאי. מקורי? עוד יותר. יעיל? יש מי שימצא בכך חן ותועלת, וגם לא מעט שעות של משחק.

מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016. קובי ליאני
מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016/קובי ליאני

דיזל? כן, דיזל

במשאבת התדלוק גילינו נתון של 15 ק"מ לליטר. נתון בסדר למנוע בנזין, פחות למנוע דיזל, ועדיין רחוק מאוד מזה של היצרן.

ההסתברות למצוא בישראל מרבצי גז ונפט גדולה מזו של למצוא בפקק באיילון רכב פרטי (שאינו מונית, אוטובוס, או משאית) עם מנוע דיזל. המנועים המבריקים האלה נעלמו כמעט לחלוטין מהשוק המקומי בשל תקנות הזיהום הדרקוניות שמייקרות את גרסאות אלה מאוד וגם משום שציי הרכב לא ששים להציען בעסקאות, אולי מחשש לשוק קשה ביד השניה או להעדר הנחות מספיקות. כך או כך, רנו כיום נחשב לאחד המותגים הבודדים שעוד משקיע בלוגמי הסולר ומביאם לישראל בכמה דגמי רכב, בניהם גם הקדג'אר החדש.

זהו אותו מנוע 1.5 DCI שאנו מכירים מרנו-ניסאן ולו 110 כ"ס (4,000 סל"ד) וכן 25.5 קג"מ החל מ-1,750 סל"ד. זהו מנוע גמיש ויעיל שנהנינו לנהוג בו בעבר, אבל כאן, כשהוא צריך להתמודד עם 1,482 ק"ג לפני נוסעים, הביצועים מרשימים פחות. מדדנו לו 12.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש (11.7 שניות לפי נתוני היצרן) וגם 9.4 שניות להשלמת התאוצה שמדמה עקיפה מ-80 ל-120 קמ"ש. לא מרשים, לא גרוע.

עם זאת, המנוע הזה אוהב לשייט בנינוחות סביב המהירות החוקית, עם מינימום רעש, מאמץ ורטט. 100 קמ"ש מסובבים אותו בהילוך השישי והגבוה ביותר ב-2,000 סל"ד וקל להתמיד ברגיעה הזו לאורך זמן. כשרוצים להתרחק ולא להפריע לאלפא רומיאו שרוצה להעיף אותנו מהנתיב השמאלי, הדבקת הדוושה לרצפה לא מניבה פאנץ' של ממש, למרות שמדובר כאן בתיבה כפולת מצמדים שאמורה להיות חדה ומהירה.

לתיבה הזו גם אופי פעולה שצריך להתרגל אליו - כמו למשל לכך שהיא נשארת במצב "ניוטרל" כשמרפים מהבלמים בעמידה (ואם יש שיפוע, הרכב מדרדר בכיוונו), אין תחושה של מיידיות בהעברות ההילוכים ובתמרונים איטיים (נסיעה בפקק תנועה או חניה ברוורס, על אחת כמה וכמה אם זו נעשית בעליה) התיבה מתנתקת ומתחברת באופן שמצריך מיומנות ושימוש מדוד וזהיר בדוושת הדלק.

הבחינה האחרונה בסעיף זה היא כצפוי צריכת הדלק. מבט אחד על דף הנתונים גורם מיד לתהייה שמה יש שם טעות הגהה - גם הנסיעה העירונית, גם הבינעירונית וגם המשולבת מניבות לפי נתוני היצרן צריכת דלק זהה (מעט לא הגיוני) של 26.3 קילומטרים לכל ליטר סולר. בשיוט נינוח על 100 קמ"ש הצלחנו לראות נתון שכזה, אבל בעיר? ובממוצע? ממש לא. במשאבת התדלוק גילינו נתון של 15 ק"מ לליטר. נתון בסדר למנוע בנזין, פחות למנוע דיזל, ועדיין רחוק מאוד מזה של היצרן.

מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016. קובי ליאני
מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016/קובי ליאני

פרונט כבד

נוחות הנסיעה של רנו קדג'אר מקבלת אצלנו ציון טוב, אחרי שהתאמנו את לחץ האוויר צמיגים. במקום 34 PSI מלפנים ו-31 מאחור, רכב המבחן הגיע עם יותר מ-40 PSI בצמיגים, אשר גרם לקשיחות מוחשית על מהמורות. אחרי הבדיקה, ושלא כמו הקאפצ'ור, את רוב השיבושים הקדג'אר בולע ומעלים כמו קוסם, אחרים גדולים ומרושלים יותר מנענעים קצת את הקהל, אבל עדיין הוא חולף ברוב הדרכים בחרישיות נעימה וללא זעזועים מיותרים. הרכות של מתלים עוזרת מאוד לספיגה, אבל גם הריסון שלהם טוב ומונע מהרכב להתנדנד אחרי חבטות והוא תמיד נשאר אדיש לסביבה.

כל עוד זאת אינה כוללת שילוב של מהירות וכביש מפותל. אחרי השלב העירוני והביניעירוני, הגיע גם שלב הכביש ההררי המפותל והקדג'אר השמיע מחאות קולניות כבר בסיבוב הראשון. קרוסאוברים אינם מצטיינים בספורטיביות, אבל הרנו הזה אפילו לא מנסה. כבר בכניסה הראשונה לסיבוב מהיר, הצרפתי נמרח החוצה בתת היגוי צורם וקולני מהצמיגים, שגם הרפיה מהדוושה לא סייעה בחיסולו. האופי הזה המשיך לבלוט לכל אורכו של קטע הנהיגה, חושף תחושה של חזית כבדה מדי שמתעקשת ליישר עקומות ולהרחיב את קו הפניה במקום להיכנס פנימה.

גם ההגה, שהיה נעים יחסית וקל לשימוש בעיר, הפך לבעל תחושה מלאכותית ופעולה בצקית. אין בו ולו בדל תחושה מהגלגלים הקדמיים וגם הדיוק בו יכלה להיות טוב יותר. יחד עם הנטייה המוגזמת לתת היגוי והמתלים הרכים שיוצרים זוויות גלגול מוחשיות תחת עומס פניות, ויתרנו על קטע הנהיגה. הקדג'אר לא נהנה שם ומוודא שגם אתם תדעו את זה.

מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016. קובי ליאני
מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016/קובי ליאני

מאבקי מחיר

מקבלים כאן רכב איכותי, נעים, שמעדיף ומעודד נהיגה רגועה ואם התגעגעתם למשאבת הסולר, יש כאן הזדמנות מעניינת

אם חשקה נפשכם ברנו קדג'אר, תוכלו לפגוש אחד כזה בלא פחות משמונה רמות מחיר. אלה מתחילות ב-145 אלף שקל לגרסת הדיזל הבסיסית בהיצע וכאמור 150 אלף שקל עבור רמת ה-ZEN של רכב המבחן. הרמות המאובזרות יותר שמציעות גם חלון פנורמי בגג ועוד תפנוקים יעלו 154 ו-158 אלף שקל. גרסת הבנזין שלה 130 כ"ס מתחילה את דרכה ב-140 אלף שקל, קרוב מאוד לזו של קיה ספורטאז' 1.6 אורבן ותעלה עד 153 אלף שקל לרמת האבזור הגבוהה ביותר. איך הקאדג'ר מתמודד עם המתחרים, נבדוק בהמשך, אבל עד אז, מקבלים כאן רכב איכותי, נעים, שמעדיף ומעודד נהיגה רגועה ואם התגעגעתם למשאבת הסולר, יש כאן הזדמנות מעניינת.

מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016. קובי ליאני
מבחן רנו קדג'אר. מאי 2016/קובי ליאני
  • עוד באותו נושא:
  • רנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully