וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: טסלה מודל S פורצת גבולות של ביצועים, טווח ופאר

לקראת תחילת השיווק של טסלה בישראל, אנחנו חוזרים למבחן שערכנו ב-2016 לדגם-העל של טסלה בשעתו, מודל S בגרסת ה-P90DL שמתיימר לזנב בפורשה פנאמרה, ב.מ.וו M6 ומרצדס CLS63 AMG. עם 2.8 שניות מאפס ל-100

טסלה מודל S במבחן דרכים. אתר יצרן
סדאן איטלקי מפואר? בנזין או דיזל? לא, ולא. זוהי המכונית החשמלית היעילה והמלהיבה ביותר בעולם, מיוצרת באמריקה ומנפצת מוסכמות/אתר יצרן
התאוצה גרמה לי לסחרחורת רגעית, עד כדי הרפיה מהדוושה. בפעמים הבאות לא הרפיתי והטסלה המריאה בטירוף. מדהים!

הפעל Launch Control אמר לי Tibor, נהג המבחן של טסלה ב-Malmö. לחץ בחוזקה על הבלם, ותן גז. עד הסוף! לחצתי, נתתי, והתעופפתי קדימה בתאוצה שאיימה לתלוש לי את האוזניים... התאוצה הדהימה אותי בעוצמתה הברוטלית, ובקלילות שבה התרחשה; מפלטים לא צרחו, צמיגים לא חרקו, אבל הטסלה המהודרת האיצה אל מעבר לקלישאות המקובלות של 'קיבלתי בעיטה בגב', 'תאוצה רקטית' ושאר סיסמאות של קופירייטרים. לא הייתה לי ברירה אלא להמציא קלישאה חדשה ולתאר את זינוק הטסלה, כפגיעת משאית החובטת בך באלימות אדירה. בשבריר שנייה אתה מוצא את עצמך במצב צבירה חדש, עם תאוצה של למעלה מ-1.0G המופעלת על גופך וחושייך. התאוצה גרמה לי לסחרחורת רגעית, עד כדי הרפיה מהדוושה. בפעמים הבאות לא הרפיתי והטסלה המריאה בטירוף... מדהים!

P90DL היה ב-2016 דגם-העל של טסלה-S; האות P אומרת 'פרפורמנס', '90' הוא הספק המצבר ב-קילווואט שעה, D זה Dual Motor האחראי להנעת 4X4. המנוע הקדמי מייצר 262 כ"ס והאחורי 510 כ"ס נוספים. החיבור אינו מסתכם ב-772 כ"ס אבל עוצמתם המצטברת של המנועים, אדירה. ומה משמעות האות L, תשאלו בסקרנות? זוהי אופציה המכונה Ludicrous, "מגוחך"... מגוחך או לא, L מקצר את המאוץ ל-100 מ-3.1 שניות, ל-2.8 שניות קצרצרות להכאיב. דגם P90DL הוא ספינת הדגל של טסלה, ומחירו בקליפורניה 142,000 דולר. לקוחות צנועים יותר יוכלו להוציא חצי מהסכום, ולקנות את דגם D70 החמוש במצבר 70 KW שעה; עם 5.2 שניות מאפס ל-100, גם D70 אינו חילזון. מהירותו המרבית 225 קמ"ש וטווח הנסיעה עד 330 ק"מ.

התאוצה הראשונית של P90DL אגרסיבית ביותר, גם בהשוואה למכוניות-על ואופנועים ספורטיביים. זאת מכיוון שלטסלה אין בוכנות שצריכות לשאוב אוויר, אין לה מגדש טורבו שצריך להאיץ את עצמו, אין גלי הינע אורכיים, אין ממיר מומנט או תיבה שצריכה להוריד הילוך... המנועים החשמליים נמצאים בשיא המומנט כבר במהירות אפס וצמיגי ה-265/35R21 מעבירים את מלוא הכוח לאספלט; כך מתקבלים ביצועי-על, דווקא במכונית שרצתה להיות חסכונית וירוקה.

טסלה מודל S במבחן דרכים. אתר יצרן
אילו היינו מודדים תאוצה עד 60 קמ"ש, עליונות הטסלה הייתה מוחצת עוד יותר. לקראת 70 קמ"ש היא מתחילה לאבד אוויר, ביחס למנועי V8 או V12 ספורטיביים/אתר יצרן

העתיד כבר כאן

אני מודה באשמה - הייתי אמור להתפעל מהנסיעה ב-0% זיהום לטווח של 560-500 קילומטרים, להתרגש מהחומרים הממוחזרים ולחבק איזה עץ, מאושר על שאיני פוגע בעתיד נכדיי. אבל מה לעשות, שעוד לא הצלחתי להירגע מהתאוצה המדהימה של הטסלה? מעבר לביצועים המדהימים, יש כאן מהפיכה טכנולוגית של ממש. המהנדסים בקליפורניה ניסו לפצח את דילמת האנרגיה אבל יצאה להם מכונית מדהימה, המתחרה במיטב תוצרת אירופה ואמריקה.

טסלה S אינה מצטיינת רק בהמראה ברוטלית מרמזורים; התנהלותו הייחודית של מנוע החשמל מלווה אותך גם בנהיגה רגועה יותר. תאוצות ביניים מתרחשות במיידיות מענגת, תגובת הדוושה היסטרית, היעדר צליל המנוע משאיר אותך עם המיית תמסורות עדינה; דווקא הייתי שמח לשמוע בריטון משתעל, מהאגזוז שאינו בנמצא. הבלימה מצוינת, אבל בנהיגה רגועה כמעט ואינך נוגע בדוושת הבלמים. ברגע שאתה מרפה מדוושת הגז הופכים המנועים לגנרטורים, הממירים את האנרגיה הקינטית לאנרגיה חשמלית ומעניקים לטסלה בלימה רצינית, בלי לגעת בדוושת בלם. אם אינך נזקק למלוא טווח הנסיעה תוכל לבטל טעינה משנית זו, כדי לקבל נסיעה חלקה לחלוטין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
טסלה מודל S במבחן דרכים. אתר יצרן
הגימור אינו בסטנדרט הגבוה ביותר באירופה, אבל הוא קרוב מאוד. רכב המבחן רופד בעור נאפה רך ותומך, תנוחת הישיבה מצוינת, צג המגע 17-אינץ' עמוס במידע זמין/אתר יצרן

החיים על הסיפון

מעבר להנעה החשמלית, המכונית מתנהגת כרכב סלון ספורטיבי, קלאסי למדי. תחושת הפאר מלאה, אם כי לא ברמה של מיטב תוצרת אירופה. במרכז לוח המחוונים מותקן צג מגע ענקי, לא פחות מ-17 אינץ'. הצג מרהיב עיניים ונוח למגע, הוא מספק כל מידע ושליטה על הרכב, ניווט, תנועה, אפליקציות רשת, מיקום תחנות טעינה, כל מה שתרצה. הטסלה מאפשרת נהיגה אוטונומית חלקית, הכוללת שמירה מלאה על נסיעה בנתיב מתפתל, החלפת מסלול אוטומטית תוך שימוש במצלמות, כניסה לחניה, וערימה ענקית של תופינים אלקטרוניים. במהלך השנים האחרונות ובעקבות מספר תאונות מתוקשרות, התברר כי הנהיגה האוטונומית עוד לא בשלה לשימוש בכביש הציבורי.

למרות משקל עצמי של 2.1 טון ההיגוי קליל מאוד, וזווית הגלגול מינימלית. נהג הטסלה יכול לבחור בין ארבעה גבהי גחון, 12.2-16.2 סנטימטרים. הנמוך ביותר מעניק קירור מרבי למצבר המותקן בתחתית המרכב. בונוס נוסף הוא הנמכת מרכז הכובד לרמה של פרארי 358. במבחני ריסוק קיבלה טסלה את מלוא הכוכבים האפשריים, אבל לא הכול מושלם; הייתי שמח לקבל מצב נוח יותר במתלי האוויר המתכווננים. עם צמיגים בחתך 35, טסלה S מוצקה ומהודקת יותר מכפי שהייתי רוצה למצוא במכונית, אותה לא קונים דווקא בעבור יכולותיה הספורטיביות.

טסלה מודל S במבחן דרכים. אתר יצרן
המכונית יודעת ללמוד את סביבתה, בבוא היום תתקשר עם כלי רכב סמוכים/אתר יצרן

שמרנית במפגיע

אחד היתרונות המהפכניים של הטסלה הוא טווח הנסיעה, עד 560 קילומטר בנהיגת אוטוסטרדה

עיצובה החיצוני של טסלה מרשים, אירודינמי וחלק. המעצבים קיבלו הוראה מפורשת לשמור על מידה של שמרנות, כדי להקל על הלקוחות לקנות את המכונית עתירת הטכנולוגיה. תא הנוסעים מרווח ונוח, מספיק לחמישה נוסעים אמיתיים. מזגן האוויר כולל פילטר HEPA המסנן 99.5% מהחומרים המזהמים שבאוויר. מכיוון שמערכת ההנעה קומפקטית להפליא יש לטסלה תא מטען אחורי ענקי, ועוד תא קדמי (בסגנון חיפושית קדמונית), בנפח כולל של 1,795 ליטרים.

אחד היתרונות המהפכניים של הטסלה הוא טווח הנסיעה, עד 560 קילומטר בנהיגת אוטוסטרדה. טעינה מלאה משקע ביתי נמשכת 6-8 שעות והיא עולה פחות מתשעה דולר... ניתן להתקין עמדת סופר-צ'רג'ר המסיימת חצי טעינה ב-20 דקות בלבד; טעינה מלאה תיקח 70 דקות. עמדות טעינה ציבוריות מפוזרות ברחבי המדינה והחיסכון השנתי בהוצאות תדלוק אמור להיות 1700 דולר בשנה. טסלה מעניקה שמונה שנות אחריות על המכונית ומצברי ה-Lithium Ion הענקיים. מהנדסי טסלה טוענים שהם לא המציאו את הגלגל, כדי לקבל את טווח הנסיעה המרשים; זה רק עניין של אינטגרציה נכונה והמרה יעילה של האנרגיה במצברים. טווחי הנסיעה ממשיכים להתארך משנה לשנה וזמני הטעינה מתקצרים. מה שמגביר את השימושיות של טסלה. אני משער שגם מקדם גרר מהפכני של 0.24 אינו מזיק לעניין הטווח. בטסלה יש מעט חלקים מכאניים עובדים, כ-7% ממספר המכלולים הזזים ברכב רגיל. גם כמות הנוזלים מינימלית, אין שמן מנוע, שמן גיר וכיו"ב.

העתיד עוד לפנינו

את נסיעת המבחן ביצענו ב-2016, ומאז זרמו הרבה טסלות מתחת לגשר. למרות בעיות פיננסיות של המפעל, מספר תאונות בנהיגה אוטונומית ומחסור כרוני במצברים, המכירות התחזקו מאוד בארה"ב ובאירופה. הסדאן מודל 3 והקרוסאובר טסלה X חדרו לשוק מכוניות היוקרה הקומפקטיות, ורק לאחרונה הוצג (או לפחות כך רוצים בטסלה שנאמין) טנדר הסייברטראק; רכב מוזר בעיצובו, שבכלל לא ברור כיצד ייקלט בשוק הטנדרים השמרני.

הבשורה החשמלית כבר מהדהדת בישראל, וטסלות ראשונות כבר הגיעו אלינו, לצורכי תקינה. למרות צמצום הטבות המס לכלי רכב חשמליים, הטסלות יימכרו אצלנו במחירים נסבלים יחסית; מודל 3 (מתחרה במרצדס C קלאס וב.מ.וו סדרה 3) תעלה החל מ-250,000 שקלים, מודל S תעלה 550,000 שקלים, והקרוסאובר X כ-600,000 שקלים. המחירים גבוהים, אבל לא הרבה יותר מאלה של יגואר i-פייס או אודי E-Tron הנמכרים אצלנו בקצב מרשים למדי. מכירות טסלה בישראל ייתרחשו, לפחות בהתחלה, בקניון רמת אביב.

טסלה מודל S במבחן דרכים. אתר יצרן
אווירת היוקרה ב-S מכובדת ומרשימה מאוד/אתר יצרן

בקרוב אצלנו?

לאחר נהיגה קצרה בטסלה, כל מכונית תיראה לך מיושנת וקצת דהויה; מכוניות פאר אירופאיות עשויות להיות מהירות יותר, מפנקות ומעודנות יותר, בוודאי דינמיות יותר. אבל לאחר שהרגשת את התאוצה המיידית וחסרת המאמץ של המכונית החשמלית, לאחר שהתרגלת לדממה בתא הנוסעים, משהו ישתנה בהסתכלותך על מנועי בעירה. הטכנולוגיה החשמלית עדיין יקרה וכדי להעלותה לפסים מסחריים נדרשת מעורבות ממשלתית חזקה, בהקלות מיסוי למכוניות חשמליות. מדיניות כזו בנורבגיה, למשל, העלתה על הכביש 14,000 טסלות, שיעור חדירה חסרת תקדים. בהולנד אומצה הטסלה על ידי נהגי מוניות, הנהנים מחיסכון עצום בהוצאות הדלק.

מדינת ישראל רואה בנהגיה פרות חולבות האמורות לשלם מיסים, בקניית הרכב ובהחזקתו השוטפת. לכן קטנים הסיכויים לראות אצלנו הטבות מס משמעותיות מספיק, שיהפכו את טסלה-3 לרכב בתפוצה נרחבת. בנוסף, הכישלון המסחרי הענק של בטר-פלייס השאיר אצלנו חוסר אמון בסיסי במכוניות חשמליות. יעברו שנים לא מעטות עד שנתגבר על משבר האמון, אבל בסוף זה יגיע. יום אחד ננהג רובנו במכוניות חשמליות. נהיגת המבחן בטסלה S P90DL המחישה לי שהעתיד הזה אינו חייב להיות משעמם וטכנוקרטי, וטוב לדעת שחיסכון באנרגיה וזיהום אינו מחייב לוותר על הנאות הנהיגה הספורטיבית.

הערה:
המבחן פורסם לראשונה במאי 2016. טסלה העתידה להתחיל שיווק מצומצם בישראל, תמכור כאן בשלב הראשון את המודל 3. טווח המחירים מוערך בין 310 ל-320 אלף שקלים. המודל S וה-X כבר יחצו את רף 500 אלף השקלים.

  • עוד באותו נושא:
  • טסלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully