וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ארוך טווח: דוקאטי סקרמבלר sixty2

22.5.2016 / 7:59

שנת 2016 נפתחת חזק מאוד עבור המותג האיטלקי, עם מגוון רחב מאוד של אופנועים חדשים. לקחנו דווקא את הזול מכולם שמיועד לרוכבים מתחילים למבחן והחלטנו להשאירו אצלנו

ערן גילווארג

צילום סטילס: ערן גילווארג
צילום וידאו: עידו שחם
עריכה: רן צימט

שלוש השנים האחרונות נחשבות לרנסנס של הרוכבים המתחלים בישראל בפרט ובעולם בכלל. כאילו תעשיית הדו-גלגלי כולה התכנסה וקיבלה החלטה אסטרטגית לעשות הכל כדי לגייס רוכבים חדשים לענף. המטרה היא כמובן להצעיר את קהל הלוחות המתבגר והיצרניות עושות זאת עם המוני אופנועים מדליקים, שעושים חשק לפתוח את הארנק ולשנות את סגנון החיים. האופנועים החדשים לא רק שמתחרים בינם לבין עצמם, כמובן, אלא גם באלמנטים אחרים כמו בראש ובראשונה אופניים חשמליים, מכוניות מיני זולות ושאר פתרונות תחבורה וסגנונות פנאי.

בדוקאטי בחרו להצטרף למערכה עם שילוב תכונות - גם אופי ידידותי לאופנוע שלהם וגם תצורה אופנתית שנשענת על רומנטיקה היסטורית - ובקיצור, עם גרסה מוקטנת נפח של הסקרמבלר החדש. אין בכך הפתעה שכן הסקרמבלר בן השנה לערך (803 סמ"ק, 75 כ"ס), הפתיע במידת העניין שיצר בעולם ולכן נבחר להיות זה שיוביל את הפניה של המותג לרוכבים וגם לרוכבות. כבר למעלה מעשרים מאז שלדוקאטי היה בהיצע אופנוע עם נפח מנוע קטן מ-400 סמ"ק וכעת נראה שהשוק בשל לכך לחלוטין. לפני חודשים אחדים רכבנו על הסקרמבלר Sixty2 400 סמ"ק (על שם הסקרמבלר המקורי של דוקאטי שהושק ב-1962) וכעת אנו בוחנים אותו לראשונה בישראל וגם קיבלנו החלטה לעשותו לאופנוע מבחן ארוך טווח שלנו שעליו נבלה במשך מספר חודשים. אז איך ממלא הדוקאטי הזה את תפקידו בפניה לרוכבים מתחילים? המשיכו לקרוא.

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר sixty2. ערן גילווארג
מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר sixty2/ערן גילווארג

כמעט כמו האח הגדול

הסקרמבלר Sixty2 נראה כמו הסקרמבלר ה"גדול" וזה מצוין. שני האופנועים חולקים רכיבים רבים והדבר טוב מאוד גם לתדמית - אין תחושה של אופנוע שנבנה בקמצנות, וגם להתנהלות - ישנה תמיד תחושה של אופנוע שרחוק מאוד מגבולות היכולת של המנוע, שהוא מסוגל להרבה יותר. חדי העין יבחינו בשינויים קטנים בין הגרסאות, כמו מזלג קדמי רגיל ב-400 לעומת הפוך ב-800, כידון גבוה בהרבה בראשון שיוצר תנוחת רכיבה זקופה לגמרי ושאר שינויים קוסמטיים.

אולם מה שהופך את ה-Sixty2 למה שהוא, הוא מנוע ה-399 סמ"ק החדש של דוקאטי. בניגוד להערכות מוקדמות שגרסו שיחידת הכוח תהיה דומה יותר לדגם המקור, כלומר עם צילינדר יחיד, הסקרמבלר הסופי מגיע עם אותו מנוע L טווין של שאר אופנועי החברה, אך כן נותר נאמן למקור בקירור האוויר שלו. ההספק נשאר מעט רחוק מגבול קבוצת הרישיון (47 כ"ס) עם 41 כ"ס ב-8,750 סל"ד וגם 3.5 קג"מ קרוב מאוד לשיא ההספק, ב-8,000 סל"ד.

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר sixty2. ערן גילווארג
הצלילים לא מגיעים מהאגזוז, אלא מהמנוע וזה קצת מבאס/ערן גילווארג

אין הפתעות

המספרים האלה יחד עם 183 קילוגרמים עם כל הנוזלים (מכל דלק מלא - 14 ליטר) ובסיס גלגלים ארוך של 146 ס"מ גורסים שגם כאשר פותחים את המצערת לרווחה עד לעצר בהילוך ראשון, שום דבר לא קורה. הכוונה, ששום דבר רע לא קורה. הפרונט לא יתרומם מהכביש והגלגל האחורי לא יאבד מאחיזתו באספלט. בעצם, גם לא על שבילי כורכר שהצמיגים הקובייתיים מאפשרים לנוע עליהם. המנוע יבנה כוח לאורך הסל"ד, יתפרץ קצת בחצי הטווח ויזניק את הסקרמבלר הקטן קדימה בנחישות. אם אתם רוכבים מנוסים והגעתם אליו מאופנועים חזקים יותר, כמובן שתחושו בחוסר הכוח, אבל זה בסדר גמור, כי ממילא אופנוע זה לא מיועד עבורכם, אלא עבור רוכבים מתחילים. הם ייהנו וידעו להעריך את התחושה הלא מחייבת, הלא תובענית והידידותית שבאיטלקי החדש.

אולם למרות המנוע הקטן, הסקרמבלר Sixty2 מתרוצץ בעיר כמו קטנוע חזק. יחסי ההעברה הקצרים שלו מאפשרים לו להתגלגל במהירות אפסית מבלי להשתמש במצמד ומצד שני, המנוע מסוגל לנסוק גבוה לכמעט 10,000 סל"ד ומשיכה של ההילוכים הופכת אותו לשובב מאוד. רוצים לזוז מהר תמיד? הסוד הוא לשמור את המנוע מעל ל-6,000 סל"ד. פחות אהבנו את העובדה שבתחום סל"ד זה, הצלילים מגיעים מהמנוע (ואין בהם שום רמה של סקסיות) ולא מהאגזוז. תיבת ההילוכים מגיבה באותה שמחה, דיוק וחלקות לזו של פעולת המנוע החלק וגם קל מאוד למצוא את הניוטרל בעצירה.

בעיר, גם ההיגוי שלו מהיר למרות חישוק ה-18 אינץ' שבחזיתו, מגיב ומפנה את האופנוע ללא מאמץ ומתפתל בין תורי המכוניות כאילו היה קטנוע צנום. הכידון גבוה מאוד, גבוה יותר מזה של הסקרמבלר ה'רגיל', דומה יותר לזה של גרסת האורבן אנדורו וזה ואמר שהידיים מיושרות לפנים והגב זקוף לגמרי. המושב לא גבוה עם 79 סנטימטרים מהקרקע, אבל עדיין עשוי להיות גבוה מדי עבור רוכבים ורוכבות נמוכים מהממוצע. עבורם ישנו מושב שנמוך בשני סנטימטרים נוספים.

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר sixty2. ערן גילווארג
כיכרות הן מסלול המירוצים שלו/ערן גילווארג

מגדילים טווח

רגע לפני שיוצאים לכבישים הבינעירוניים, מגלים שצמיגי הפירלי המקוריים שלו אוחזים מצוין באספלט החלקלק שלנו ואינם זקוקים כלל לחימום כדי להעביר תחושה טובה לרוכב. מרווח הגחון שלו והמשקל הנמוך יחסית מאפשרים לו להתמודד בקלות עם מדרכות ושבלם הדיסק היחיד מלפנים עובד טוב בתנאים עירוניים, מגובה במערכת ABS שמונעת ממנו להינעל בבלימות חזקות מאוד.

זה שהסקרמבלר מציע תנוחת רכיבה זקופה, מבנה נמוך ומנוע חלש יחסית, לא אומר שהוא סובל או גורם לרוכב לסבול מחוץ לעיר. ה-Sixty2 משייט ללא קושי סביב המהירות החוקית ובדומה למרבית האופנועים בעלי מנוע קטן נפח והספק, ההילוך השישי והגבוה ביותר מסובב את המנוע בכמעט 6,000 סל"ד ב-100 קמ"ש, 2,000 יותר מאשר בזה של גרסת ה-800 סמ"ק, אבל אז המנוע גם ממוקם בדיוק היכן שהכוח מתחיל לזרום בצורה נחושה יותר. לכן עקיפות יכולות להתבצע גם ללא הורדת הילוך ואם מתמידים על המצערת ומתכופפים קצת קדימה, אפשר למתוח אותו לקצה גבול היכולת ולראות גם 170 קמ"ש על מד המהירות הדיגיטאלי.

אבל קשה להתמיד עם מהירות רכיבה שמעל ל-130 קמ"ש בשל הישיבה הזקופה ואפס מיגון הרוח. עד למהירות זו, הסקרמבלר והרוכב חיים בשלום, מסוגלים במפתיע לגמוא מרחקים גדולים מהטווח הפרברי המקובל בקבוצה. למשך, ביום הצילומים הראשון, רכבנו עליו מעט יותר מ-400 קילומטרים ללא קושי חריג, מלבד זה שמגיע מהמושב המקורי.

ומה לגבי כבישים מפותלים? הסקרמבלר אינו אופנוע ספורט ולבנות עליו שייתן מענה לרכיבה שכזו שגורמת לסליידרים שעל הברכיים ללחך אספלט תהיה החמצה גדולה. המתלים שלו רכים, הבלם הקדמי לא תומך ברכיבה אגרסיבית שכזו וגם הצמיגים לא מיועדים לכך, אבל לא הרגשנו צורך להקשיח מעבר למקור את הבולם האחורי. אולם למרות הכל, האופנוע הזה לא שוכח מאין הוא בא ועדיין אפשר לזרום עמו בקצב טוב בכבישים הרריים. תמיד הוא ישמור על תקשורת טובה עם הרוכב, יתריע לפני סכנות, ירמוז על גבולות האחיזה וגם יהיה סופר סלחן כלפי טעויות. רוכב מתחיל יכול למצוא בו שותף מצוין ללימוד יסודות הרכיבה ולצמוח משם הלאה. גם הרכות שבמנופים שלו (בלם ומצמד) גורמת לכך שלא צריך להיות מצויד בכפות ידיים גדולות וחזקות כדי לתפעלו כראוי.

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר sixty2. ערן גילווארג
מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר sixty2/ערן גילווארג

הסוף של ההתחלה

הימים האלה הם בהחלט הרנסנס של הרוכבים המתחילים והרושם הראשוני שלנו, הוא שדוקאטי סקרמבלר Sixty2 הוא אופנוע סטייליסטי וידידותי מאוד שמתאים מאוד לרוכבים ורוכבות שנמצאים בתחילת דרכם. המראה הלא קונבנציונלי הוא חלק מקסמו והסקס-אפיל שלו, ולייחודיות הזו יש מחיר. ה-Sixty2 הוא אמנם הדוקאטי הזול ביותר שקיים כיום כחדש, אבל מחירו שמגרד מלמטה את רף ה-60 אלף שקל, גורם לכך שהוא לא נגיש לכל רוכב חדש, אלא רק למבוססים שבניהם. לפניו תחרות קשה מול אופנועים קונבנציונליים רבים אחרים, שעולים בין קצת פחות להרבה פחות ממנו.

בדוקאטי מבטיחים שהידידותיות נמשכת גם מעבר למפגש הראשוני, בדמות עלות תחזוקה נמוכה באופן יחסי, אבל את זה נלמד בשבועות הקרובים בהם האופנוע יישאר אצלנו למבחן ארוך טווח. על הפרק כבר נמצא טיפול הרצה שמסיים את 1,000 הקילומטרים הראשונים של חייו. את המידע הזה ועוד רשמים מהחיים עמו תקבלו בכתבה הבאה, אז זכרו לעקוב אחרינו.

מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר sixty2. ערן גילווארג
מבחן אופנוע דוקאטי סקרמבלר sixty2/ערן גילווארג
  • עוד באותו נושא:
  • דוקאטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully