וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופניים חשמליים: ההורים אינם מודעים להשלכות במקרה של עבירה על החוק

23.5.2016 / 7:52

משרד התחבורה אוסר רכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16. סקר שנערך בקרב הורים לבני נוער חושף תמונת מצב מדאיגה, לפיה פיצוי במקרה תאונה עשוי לגבות סכומים של מאות אלפי שקלים

תקנות האופניים החשמליים נכנסו לתוקף - אך הנערים ממשיכים לנסוע: "אין אכיפה". ניב אהרונסון
אופניים חשמליים. ההורים לא יכולים להשאר אדישים, וחייבים להקפיד שלא לאפשר לילדים לרכוב אם אינם בני 16 ומעלה, אחרת ההשלכות תהיינה חמורות/ניב אהרונסון

התקנות החדשות של משרד התחבורה האוסרות רכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16 נכנסו בשבוע שעבר לתוקף, אך למרות זאת ניכר שבני הנוער הצעירים אינם מתרשמים מהחוק החדש, שלפי שעה עדיין אינו נאכף, וחלקם אף כלל לא שמעו על התקנות החדשות. והיכן ההורים? מדוע הם אינם מחרימים לילדים שגילם קטן מ- 16 את האופניים? ההסבר לכך, טמון בין היתר בחוסר המודעות של ההורים להשלכות של רכיבה שלא כחוק ע"י ילדיהם.

על מנת לברר את מידת המודעות של ההורים לסוגיה זו, נערך לאחרונה סקר בשיתוף וועדת רכוש ושיבוב של לשכת עורכי הדין, באמצעות עו"ד אסף ורשה – יו"ר הוועדה, שמצייר תמונה ברורה – ההורים אינם מבינים לעומק את האיום שנשקף מהתרת רכיבה שלא כחוק.

במסגרת הסקר, הופנו שאלונים ל- 100 הורים לילדים בגין 12 -14, שנתבקשו להשיב על מספר שאלות בנושא. מעיבוד נתוני הסקר שנערך במהלך החודש האחרון, עולה כי 37% מהנשאלים כלל אינם מודעים לעובדה כי התקנות החדשות אוסרות על רכיבה מתחת לגיל 16 והם סבורים כי האיסור עדיין חל רק על ילדים מתחת לגיל 14.

במסגרת הסקר נבחנה אף מידת המודעות של ההורים לאפשרות כי במקרה של תאונה שהתרחשה, בה נמצא כי הילד פגע בהולך רגל ברשלנותו, וגרם לו לפציעה חמורה – גובה הפיצוי שייתבע יכול להגיע לכדי מאות אלפי שקלים ואף יותר. עיבוד נתוני הסקר מעלה כי 31% מקרב ההורים אינם מודעים למידת החשיפה לתביעת נזיקין בהיקף משמעותי במקרה של תאונה בנסיבות אלו. לצד זאת, 28% מהנשאלים השיבו כי הם מודעים לכך, אך לתפיסתם, הסיכוי כי תגרם תאונה שתוביל לפציעה בדרגת חומרה משמעותית – נמוכה.

האם אתם מודעים לעובדה כי במקרה למשל בו הילד רכב ברשלנות ולמשל לא עצר באור אדום ובשל כך רכב יקר נאלץ לסטות מהנתיב ונגרמה תאונה- בית המשפט יכול לחייב בתשלום גובה הנזק שנגרם, אף שלא היה מגע ישיר בין האופניים והרכב?

לא מודעים - 78%
מודעים - 22%.

האם אתם מודעים לעובדה כי במקרה בו הילד פגע בהולך רגל תוך כדי רכיבה רשלנית, סכום הפיצוי שתדרשו לשלם יכול להגיע במקרים של פציעה חמורה למאות אלפי שקלים ואף יותר?

לא מודעים - 31%
מודעים - 41%
מודעים, אך מעריכים כי הסבירות נמוכה - 28%.

האם אתה מודע לעובדה כי החוק אוסר לילדים מתחת לגיל 14 לרכב על אופניים חשמליים?

כן אני מודע לחוק - 37%
כן, אולם החוק אוסר על רכיבה מתחת לגיל 16 - 63%

ילדים רוכבים על אופניים חשמליים בבית הספר בליך ברמת גן. דנה ירקצי באמצעות וואווי, דנה ירקצי
ילדים רוכבים על אופניים חשמליים בבית הספר בליך ברמת גן/דנה ירקצי, דנה ירקצי באמצעות וואווי
נתוני הסקר מצביעים על חוסר מודעות, שיכולה בשנייה אחת של חוסר תשומת לב מצד הנער, להפוך לטעות טרגית שתסבך אותם עם תביעת ענק

היבט נוסף שנבחן, הוא מידת המודעות של ההורים לעובדה כי אין הכרח כי יהיה מגע ישיר בין האופניים וכלי הרכב על מנת שבית המשפט יקבע כי התאונה נגרמה ברשלנות הרוכב. נתוני הסקר מלמדים כי מרבית ההורים - 78% מהם, אינם מודעים לכך כי במקרה בו הילד לא עצר באור אדום במהלך רכיבתו, ובשל כך רכב נאלץ לסטות מהנתיב ונגרמה תאונה, בית המשפט יכול לחייב בתשלום גובה הנזק שנגרם, אף שלא היה מגע ישיר בין האופניים והרכב.

לדברי עו"ד אסף ורשה: "נתוני הסקר מצביעים על חוסר מודעות, שיכולה בשנייה אחת של חוסר תשומת לב מצד הנער, להפוך לטעות טרגית שתסבך אותם עם תביעת ענק, זאת כמובן מלבד הסיכון האימתני שמרחף לשלום הנער. ההורים צריכים לזכור כי אף אם הצליחו לאתר גורם שיעניק כיסוי ביטוחי לאופניים חשמליים כלפי נזקים שיגרמו לצד ג', חברת הביטוח לא תישא בחובת הפיצוי במקרה בו הוברר כי גילו של הילד שרכב – קטן מהמותר בחוק. לדעתי גם על משרד החינוך לנקוט בשורה של פעולות במטרה לחדד את ההבנה בקרב ההורים לאיום שנשקף לילדיהם ולהם.

אופניים חשמליים - מה צריך לדעת?
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully