וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה רוצה לבטל את מוסכי ההסדר מטעם הביטוח

6.6.2016 / 12:49

במסגרת הדיונים על "חוק שירותי הרכב" משרד התחבורה ומשרד האוצר מעוניינים לבטל את מוסכי ההסדר ורשימת השמאים מטעם חברות הביטוח. איגוד שמאי הרכב: המבוטח יבחר שמאי בלתי תלוי

טיפול רכב מוסך. ShutterStock
טיפול רכב מוסך/ShutterStock

האם משרד התחבורה ישים סוף למוסכי ההסדר? בהתאם לבקשתו של ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, בחנו במשרד התחבורה ובמשרד האוצר את התנהלות השמאים מטעם חברות הביטוח ומוסכי ההסדר והגיעו למסקנה כי מומלץ לבטלם, ולאפשר למבוטח לבחור לפי ראות עיניו את מקום התיקון ואת איש המקצוע (שמאי) שיאמוד את הנזק שנגרם למכוניתו.

כיום, חברת הביטוח מפצה את המבוטח במוסכי הסדר מטעמם ולאחר שבוצעה בדיקת נזקים על ידי שמאי שנכלל ברשימה של חברות הביטוח. מצב זה, יצר חוסר איזון מבחינת המבוטח, שכן עליו להיות אובייקטי בקביעת השומה ולא להיות נתון להשפעת מפעיליו, כלומר הינו מחויב לגוף שמפקח עליו.

במסגרת בחינת מינוי השמאים, החליט משרד התחבורה כי יש לחולל מהפך ברשימת השמאים. "שינוי בהתנהלות מאגר השמאים יכלול את כל השמאים בעלי רישיון שהביעו עניין להיכלל בו, הבחירה תיעשה באופן אקראי על בסיס פרמטרים שיוגדרו מראש, ערעור על שומה קובעת יתבצע באמצעות המנגנון של שמאי מכריע". עוד אומרים במשרד התחבורה, כי המבוטח ייבחר את השמאי בין אם מדובר בשמאי שהומלץ על ידי חברת הביטוח, ובין אם מדובר בשמאי פרטי. "ההליך יכלול מנגנון שמאי מכריע אשר ייתן מענה באופן המהיר".

עוד נבחנה כאמור סוגיית מוסכי ההסדר. בשיטה זו, קיים ניגוד אינטרסים בין בעל הרכב, המוסך וחברת הביטוח, שכן מצד אחד המוסך רוצה להרוויח על חלקי החילוף, ואילו חברת הביטוח מנסה להוזיל את התיקון ככל שעולה בידיה. התוצאה היא שבעל הרכב נותר פעמים תכופות עם טיפול לקוי וחלפים לא מקוריים.

משרד התחבורה הציע שתי הצעות, לפיהן יש להרחיב את מוסכי ההסדר, או לבטלם. הנטייה היא לאמץ את ההחלטה השניה, משום שלטעמם מוסכי ההסדר מושפעים לרעה מגורמים מבחוץ. "ההצעה היא לבטל את מוסכי ההסדר ולאפשר שוק חופשי בתיקוני הרכב כך שהתחרות על שירות איכותי ללקוח תתקיים בין מוסכים באשר הם ללא בקרה ושליטה של חברות הביטוח".

שמאי בלתי תלוי

באיגוד שמאי הרכב גיבשו נוסח שלדעתם יעניק למבוטח את הטיפול הטוב ביותר, בכפןף לכמה תנאים:

א.שמאי בית המועסק במישרין או בעקיפין על ידי חברת ביטוח או על ידי אדם קשור לה כהגדרתו בחוק הגבלים עסקים.

ב.שמאי המועסק כבקר ו/או עורך שמאות נגדית עבור חברות ביטוח

ג.שמאי הכלול ברשימת השמאים המכריעים.

•המבוטח הוא שיבחר את השמאי הבלתי תלוי שיבצע השומה ברכבו מתוך הרשימה והוא שישא בתשלום שכרו בהתאם לכללים שיקבעו על ידי שר התחבורה. אין באמור כדי לגרוע מן הקביעה כי שכר שמאי סביר הינו חלק מן הנזק אשר בגינו על המבטחת לשפות את המבוטח.

•האומדן והשומה אשר יוצאו על ידי השמאי הבלתי תלוי תהיינה השומות הקובעות אלא אם כן יפעל הצד שאינו שבע רצון מתוכנה (מבוטח או מבטח) להגשת ערעור על השומה/אומדן בפני שמאי מכריע.

•השומה שערך השמאי המכריע היא סופית. (איגוד השמאים מוכן לשקול הצעות שיועלו לבניית מנגנון ערעור על החלטות שמאי מכריע בפני גורם נוסף ואולם הדבר עלול להביא לפגיעה בצרכן בשל עיכובים נוספים בתיקון הרכב ולפיכך לא נכלל בהצעה).

•לא תועבר להכרעתו של שמאי מכריע שומה נגדית אשר הפער בינה לבין השומה שערך השמאי הבלתי תלוי נמוכה מ-10%.

•רשימת השמאים המכריעים תערך בהסכמה בין איגוד השמאים לבין איגוד חברות הביטוח מתוך הבנה כי מספר השמאים הכלולים בה צריך להיות קטן מספיק כדי לאפשר לאותם שמאים להתפרנס מעריכת שומות מכריעות בלבד.

•המבטחת היא שתישא כמימון ביניים בשכרו של השמאי המכריע אשר שיעורו יקבע על ידי משרד התחבורה ואולם בהכרעתו רשאי השמאי המכריע לקבוע חלוקה אחרת של הוצאות הליך השומה המכרעת (כולל עלות הפקת השומה הנגדית ושכר השמאי המכריע).

עוד בוואלה! רכב:
מבקרים במוסך - הכול על מערכת התאורה
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully