וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החופש הגדול: נהגים צעירים - כך תעברו את הקיץ בבטחה

וואלה!NEWS

21.6.2016 / 10:13

תלמידי התיכונים כבר חוגגים את היציאה לחופש הגדול, אך מי שמחזיק ברישיון נהיגה צריך לזכור שהתקופה הקרובה מזמנת גם סכנות. אז מה עושים? וואלה!NEWS מגיש לכם עצות בטיחותיות שיעזרו לכם ליהנות מחופש בטוח ומהנה

אב מלווה את בתו המתבגרת בנהיגה. ShutterStock
אב מלווה את בתו המתבגרת בנהיגה/ShutterStock

החופש התחיל, איך תתמודדו עם הסכנות בכביש? תלמידי התיכונים אמנם חוגגים את היציאה לחופש הגדול, אך עם השמחה מגיעה גם דאגה: נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים יותר מאשר נהגים בוגרים, וימי החופש מזמנים סכנות שמחמירות את בעיות הבטיחות הייחודיות של הצעירים.

אבל אין צורך להילחץ ולהיבהל. הקפדה על כללי בטיחות ובחירה במכוניות שמצוידות במערכות בטיחות מתקדמות יעזרו לנהגים הצעירים להתמודד עם הסכנות של החופש הגדול וליהנות מחודשיים (וקצת) של ים ושמש. אז מה צריך לעשות כדי לעבור את הקיץ בשלום?

בדרך לכביש בוחרים מכונית בטוחה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"המערכות האלה יודעות לתת את ההתרעה מפני הולך רגל, מפני מכונית בצד הדרך, מפני הדברים האחרים, הן שלוש שניות שאפשר באמצעות מכשירי ההתרעה האלה לגרום לנהגת או לנהג להגיב בדרך אחרת".

למרות שרוב הצעירים לא רוכשים מכונית באופן עצמאי, בחירה במכונית שתשמש גם נהגים צעירים מחייבת התייחסות לכמה בעיות בטיחות שחומרתן בקרב הצעירים גדולה מאשר בקרב מבוגרים. היסח דעת, שנחשב כיום לאחד מגורמי התאונות העיקריים, אמנם מסכן גם נהגים מבוגרים, אך בקרב נהגים צעירים השפעתו חמורה אף יותר.

ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מציינים שנהגים צעירים נוטים יותר מנהגים מבוגרים לעסוק בפעולות שגורמות להיסח דעת – ובעיקר, שימוש בטלפון הנייד בזמן הנהיגה. ומתברר שהשפעת היסח הדעת חמורה במיוחד בקרב צעירים, מאחר שהם אינם מנוסים מספיק כדי להתמודד עם סכנות. לפי הרשות לבטיחות, "נהגים חדשים מתקשים להתמודד עם היסח הדעת משום שהם אינם מנוסים ומיומנים דיים בנהיגה, והם זקוקים לכל יכולות עיבוד המידע שלהם לצורך נהיגה".

אחת הדרכים לשפר את יכולתם של נהגים צעירים להתמודד עם סכנות בכביש היא התקנה של מערכות התרעה מפני תאונה. מערכות אלה נועדו לפצות על היסח דעת של נהגים, וכך לאפשר להם להגיב בזמן לסכנה. ואכן, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו שמערכות שמתריעות מפני תאונת חזית-אחור, סטייה מנתיב הנסיעה וקירבה מסוכנת להולכי רגל יכולות לצמצם משמעותית את מספר תאונות הדרכים.

לעניין זה ראוי להזכיר דברים שאמר שר התחבורה, ישראל כץ: "השלוש השניות הקריטיות האלה, שהמערכות האלה יודעות לתת את ההתרעה מפני הולך רגל, מפני מכונית בצד הדרך, מפני הדברים האחרים, הן שלוש שניות שאפשר באמצעות מכשירי ההתרעה האלה לגרום לנהגת או לנהג להגיב בדרך אחרת".

לכן, בחירה במכונית שמצוידת במערכות התרעה מפני תאונה תסייע לנהגים צעירים להימנע מסכנות בכביש ולהגיב בזמן למצבים שעלולים להתפתח לכדי סיכון משמעותי. מאחר שצעירים רבים נוהגים במכוניות קטנות יחסית – ובעיקר, מכוניות מיני ומכוניות סופר-מיני – חשוב לבחון ולהשוות אילו אביזרי בטיחות ומערכות מתקדמות מציעות המכוניות בקטגוריות אלה.

עוד באותו נושא

איך שומרות מכוניות מיני על נהגים צעירים?

לכתבה המלאה

לא רק מכוניות חדשות

לפי הנתונים שפרסם האוצר במרץ, התקנה של בקרת יציבות אלקטרונית ומערכות התרעה מפני תאונה יכולה להביא להוזלה של מאות שקלים במחיר הביטוח

מבדיקה שערך וואלה!NEWS עלה כי רוב המכוניות הקטנות (מיני וסופר-מיני) לא מציעות מערכות התרעה מפני תאונה כחלק מהאבזור הבטיחותי הסטנדרטי. למעשה, מתוך חמש מכוניות סופר-מיני פופולאריות, רק שתיים הציעו בזמן הבדיקה מערכות התרעה. בבדיקה של חמש מכוניות מיני זולות התברר שמערכות התרעה לא מוצעות כלל.

אולם, חשוב לציין שיבואני הרכב משנים לעתים את מפרטי האבזור, ומציעים לעתים מבצעי מכירות שכוללים התקנה על מערכות שונות. לכן, כדאי לבחון ולהשוות את המפרטים המוצעים בזמן הרכישה עצמה. חשוב גם לזכור שאת מערכות ההתרעה מפני תאונה אפשר להתקין גם במכוניות משומשות, כך ששיפור הבטיחות של נהגים צעירים אינו נחלתם הבלעדית של מי שהממון מצוי בכיסם.

נקודה חשובה נוספת נוגעת לביטוח החובה: בעקבות רפורמה שהנהיג שר האוצר, משה כחלון, בחודש מרץ האחרון, נהגים צעירים שנוסעים במכוניות שמצוידות במערכות בטיחות מתקדמות זכאים להנחה משמעותית בפרמיית ביטוח החובה.

לפי הנתונים שפרסם האוצר במרץ, התקנה של בקרת יציבות אלקטרונית ומערכות התרעה מפני תאונה יכולה להביא להוזלה של מאות שקלים במחיר הביטוח של נהגים צעירים. למשל, נהג בן 18, ששילם ערב הרפורמה בין 3,100 ו-3,600 שקלים עבור ביטוח החובה, יכול לרכוש פוליסת ביטוח בכ-2,300 שקלים. התעריפים המוזלים מוצעים על-ידי תאגיד הביטוח "הפול", ובכל מקרה מומלץ לקבל הצעות מחיר שישקללו את נושא מערכות הבטיחות.

אז יש לנו מכונית בטוחה, מה עכשיו?

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock
נהג שמרגיש עייף לפני שהתחיל בנהיגה, צריך להימנע מלנהוג. אם זה לא אפשרי, חשוב להתרענן

כמה כללי בטיחות בסיסיים יעזרו לכם ליהנות מקיץ בטוח ומהנה, ונתחיל בבעיה שבה התחלנו: היסח הדעת. כאמור, לפי הרשות לבטיחות, נהגים צעירים משתמשים בטלפון נייד בזמן הנהיגה יותר מנהגים מבוגרים, והדרך הטובה ביותר להתמודד עם הבעיה היא פשוט להימנע משימוש בטלפון כאשר אתם מאחורי ההגה.

יש לציין כי למרות שרבים סבורים ששליחת הודעות בזמן הנהיגה היא שגורמת לסכנת הבטיחות העיקרית, מחקרים מלמדים שגם דיבור בטלפון בזמן הנהיגה – ואפילו באמצעות דיבורית – יכול לגרום להיסח דעת חמור.

בעיה נוספת, שמחמירה בימי הקיץ שבהם רבים מבלים במסיבות עד שעות מאוחרות, היא עייפות. לבעיה זו יש כמה פתרונות: נהג שמרגיש עייף לפני שהתחיל בנהיגה, צריך להימנע מלנהוג. אם זה לא אפשרי, חשוב להתרענן: לשטוף פנים, לשתות משקה מרענן או קפה, ולנוח מעט. אם העייפות מתעוררת בזמן הנהיגה, יש לעצור במקום בטוח בלבד, ולהתרענן או לנוח למשך זמן מספק.

המסיבות הרבות בקיץ מזמנות סכנה בטיחותית נוספת: שתיית אלכוהול. העצה במקרה זה ברורה ובלתי מתפשרת – לא עולים על ההגה אחרי ששתיתם אלכוהול, וזה לא חשוב מה שתיתם או כמה שתיתם. חשוב לזכור בעניין זה שהחוק קובע לנהגים צעירים רף שכרות מחמיר במיוחד, שמשמעותו המעשית פשוטה – כל כמות שתשתו תהפוך אתכם לעברייני תנועה. ולכן, אם אתם יודעים שאתם עומדים לשתות אלכוהול, בחרו נהג תורן שלא ישתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully