וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הביטוח יסייעו בהתקנת מערכות התרעה?

וואלה!NEWS

25.7.2016 / 15:41

בכנס שערך היום ארגון חברות ההסעה בישראל, אמר שר התחבורה ישראל כץ כי חברות הביטוח יידרשו לסייע בהתקנת מערכות התרעה מפני תאונה בכלי רכב כבדים. "המכשור הזה מוריד תאונות", הבהיר השר

שר התחבורה ישראל כ"ץ. משרד התחבורה, מערכת וואלה! NEWS
שר התחבורה ישראל כ"ץ/מערכת וואלה! NEWS, משרד התחבורה

"אין ספק שהמכשור הזה מוריד תאונות, והתאונות של רכב כבד הן גם מרובות והן גם קשות". כך אמר היום (ב') שר התחבורה, ישראל כ"ץ, בהתייחסו להתקנת מערכות התרעה מפני תאונה בכלי רכב כבדים – משאיות ואוטובוסים. הדברים נאמרו בכנס שערך ארגון חברות ההסעה בישראל.

לדברי השר כ"ץ, משרד התחבורה פנה למשרד האוצר בבקשה לסייע בפעילות מול חברות הביטוח, על-מנת שאלה יעניקו תמריצים לבעלי רכב כבד להתקין מערכות התרעה מפני תאונה. "חברות הביטוח יהיו חייבות להקל בתשלומי הביטוח ולהוזיל אותם בהתאם", אמר השר כץ, "(ו)לתת תמריצים על-מנת שההתקנה הזו (של מערכות ההתרעה" תהיה (רווחית) גם בחיסכון בתאונות לבעלי הרכבים עצמם וגם בביטוח ובכל שאר הדברים".

יש לזכור כי השר כ"ץ אישר בפברואר האחרון תקנה חדשה, שמחייבת התקנת מערכות התרעה במשאיות ואוטובוסים משנת ייצור 2012 ואילך. לפי משרד התחבורה, משאיות ואוטובוסים חדשים, שיובאו לישראל החל מנובמבר 2015, כבר מצוידות במערכות הבטיחות המתקדמות. הדברים שאמר היום נוגעים לכלי רכב כבדים משנות ייצור מוקדמות, אשר אינם מחויבים בשלב זה להתקין את מערכות ההתרעה.

על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כלי רכב כבדים וציבוריים מעורבים בתאונות בשיעור גבוה משמעותית מחלקם בצי הרכב הישראלי. כלי רכב אלה מהווים כ-5% מצי הרכב, אך הם מעורבים בכ-30% מכמות ההרוגים בתאונות הדרכים. בדיון שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת, הסביר מנכ"ל הרשות, מרדכי בהירי-דואני, כי "בשנת 2015, כמות ההרוגים כתוצאה מכלי רכב כבדים וציבוריים הייתה 96 הרוגים".

נהג ונער בן 14 נפצעו בינוני בהתהפכות משאית בצומת סומך. מערכת וואלה! NEWS
נהג ונער בן 14 נפצעו בינוני בהתהפכות משאית בצומת סומך/מערכת וואלה! NEWS

התרומה הגדולה שזקוקה לתקציב

"אין ספק שהמכשור הזה מוריד תאונות, והתאונות של רכב כבד הן גם מרובות והן גם קשות"

הדברים שאמר היום השר כץ אינם מפתיעים: מאז יזם תכנית להתקנת מערכות התרעה בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000, מביע השר את דעתו בעניין יעילות המערכות לעתים תכופות ובלשון ברורה וחד-משמעית.

"זו התרומה הגדולה ביותר ופורצת הדרך שיכולה להיות בנושא הבטיחות בדרכים", אמר השר כ"ץ בוועדת הכלכלה של הכנסת בפברואר האחרון. "במקביל לכל הפעילות הרגילה, שנמשיך לעשות אותה, הנושא הזה של להכניס מכשירי התרעה, זה מציל חיים".

עם זאת, יש לציין כי התכנית שיזם השר כ"ץ להתקנת מערכות התרעה בכלי רכב פרטיים לא קודמה מאז אושרה בממשלה בנובמבר 2015. הסיבה לכך היא היעדר הסכמה בין משרדי התחבורה והאוצר בעניין תקצוב התכנית, שאמורה לקבל מימון מלא מקופת המדינה אך מבלי לפרוץ את מסגרת התקציב.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

יעילות מוכחת במניעת תאונות

מערכות ההתרעה אליהן התייחס היום השר כץ נועדו להתריע מפני תאונות חזית-אחור וכן מפני סטייה מנתיב הנסיעה. בשני המקרים, התקנת מערכות התרעה יכולה לפצות על היסח דעת של הנהג, ולאפשר לו להגיב בזמן למצבים מסוכנים שמתפתחים בכביש.

ההתייחסות של השר כץ למערכות ההתרעה אינה מפתיעה: על יעילותן של המערכות בכלי רכב כבדים אפשר ללמוד מתוצאות מחקרים שנערכו בשנים האחרונות. מחקר משנת 2014 העלה שלמשאיות שלא צוידו במערכת למניעת סטייה מנתיב הנסיעה (באנגלית: Lane Departure Warning, ר"ת: LDW) היה סיכון גבוה פי 2 למעורבות בתאונת דרכים.

"התוצאות מצביעות על תועלת בטיחותית חיובית וחזקה למערכת LDW", סיכמו עורכי המחקר את ממצאיהם, "למשאיות עם LDW היה שיעור תאונות – שקשורות לסטייה מנתיב – נמוך משמעותית ממשאיות שלא צוידו ב-LDW".

מחקר שפורסם בשנת 2012 ובחן את יעילות המערכות למניעת תאונות מסוג חזית-אחור – מערכות שמתריעה על אי שמירת מרחק מכלי רכב או עצמים בכביש – מצא שהתקנת המערכת במשאיות יכולה למנוע עשרות אלפי תאונות דרכים מדי שנה, ובכלל זאת אלפי תאונות קשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully