וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכיבת בכורה: ב.מ.וו F 800 GS אדוונצ'ר החדש. חוצה גרמניה

31.7.2016 / 7:45

משפחת ה-F800GS עברה לפני שבועות אחדים עדכון חשוב שמעמיד אותם בדרישות תקן היורו 4, אבל גם מרענן מעט את החוויה. קיבלנו את גרסת האדוונצ'ר לרכיבת בכורה, עולמית

צילום: קובי ליאני

מבחן אופנוע ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר. יולי 2016. קובי ליאני
ב.מ.וו F 800 GS אדוונצ'ר ראלי החדש ברכיבת בכורה/קובי ליאני

את משפחת האדוונצ'רים של ב.מ.וו כבר לא צריך להציג. היא מלווה אותנו כבר שנים רבות והיא עושה זאת בהצלחה מופגנת בכל החזיתות. החל מה-F700GS הבסיסי שפונה לרוכבים מתחילים וכלה בגמל המדבר הענק, ה-R1200GS אדוונצ'ר שנמצא בקצה הפירמידה. כולם הצליחו להגיע אל רוכבים רבים, מוכרים את החוויה (וגם את היכולת) של רכיבה מסביב לעולם, גם אם בפועל הם משמשים לדילוג בית-משרד-בית.

באמצע ההיצע, בקבוצת הביניים של האדוונצ'ר נמצא ה-F800 GS וזה עבר לפני שבועות אחדים עדכון חשוב בחייו, גם אם כפוי. תקן היורו 4 מאלץ את יצרניות האופנועים לעלות מדרגה בכל הקשור לחשיבה על זיהום האוויר ובמקביל אליו, כמעט ללא שנבחין, נמצא גם תקן מחמיר יותר לרעש הנפלט מהאגזוז. פשוט מבקשים מאיתנו להנמיך את המוזיקה שאנחנו כל כך אוהבים. אז במסגרת העמידה בתקן, ב.מ.וו ניצלה את התזמון כדי לערוך לאופנוע זה עדכון חשוב של אמצע החיים. קפצנו לגרמניה, למינכן כדי לרכב על האופנוע המעודכן ולהיות הראשונים בעולם לעשות זאת.

מבחן אופנוע ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר. יולי 2016. קובי ליאני
מבחן אופנוע ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר. יולי 2016/קובי ליאני

חלק יותר

ביציאה מהרמזור הראשון הסמוך למרכז העיתונות של ב.מ.וו בגארחינג, חששתי שאולי העדכון המדובר הוציא מהמנוע הטווין המקבילי הזה את כל האוויר. הצורך להתעקש עם המצערת ולמשוך את הקלאץ' כדי לזנק מהמקום מבלי להפוך להיות לכתם לכלוך על פגוש ה-M4 שנוהמת מאחורי הלחיץ וגרם לי לעצור בהקדם האפשרי בצד הדרך לבירור העניין. זה לא ארך זמן רב. אופנוע זה קיבל מצבי מנוע חדשים כחלק מהמעבר למצערת 'אל-חוט' (Ride by wire) ולא כבל מכאני, ובמקרה שלנו, מישהו בחר לסמן את מצב ה'גשם', למרות שהשמים כחולים והטמפרטורות מזכירות יותר את תל אביב בקיץ מאשר את בוואריה. מצב זה כידוע, נועד למתן את תגובות המנוע כדי למנוע סכנת החלקה בתנאים רטובים והוא גם משפיע על בקרת האחיזה שכוילה מחדש אשר מגבירה את עירנותה. לחיצה על המתג שוב ומעבר למצב 'כביש' (יש גם אנדורו ואנדורו פלוס ועליהם נרחיב בהמשך) החזירה אותנו אל קצב תנועה נורמלי.

במערכת הניווט בחרתי ציר רכיבה שפונה לכיוון דרום מזרח, אל עבר ההרים המחודדים של אוסטריה, שכן בוואריה, עם כל הירוק שמסביב והבתים הכפריים היפים, שטוחה ומפולסת ולכן גם פחות אידיאלית לבחינת יכולות. אולם כדי להגיע אל ההרים בזמן לא ארוך מדי, צריך לעלות אל האוטובהן הגרמני. במקרה הזה, על מושבו הגבוה (89 ס"מ) של ה-F 800 GS אדוונצ'ר החדש מדובר בתענוג של ממש. הישיבה גבוהה ושולטת מעל כל המכוניות מסביב, המושב עמוק ונעים והגוף נוגע באופנוע באופן מאוד ניטרלי ונינוח - הגב זקוף, הידיים מונחות על הכידון הרחב והקילומטרים נאכלים בקלות.

יום המבחן היה חם, עד חם מאוד והרכיבה על גבי האוטוסטרדה הבהירה לי מיד מדוע חלק גדול מרוכבי ב.מ.וו מעדיפים קסדות נפתחות. מיגון הרוח של ה-GS אדוונצ'ר כל כך טוב, שהרוכב נשאב לתוך בועה שמנתקת אותו לחלוטין ממזג האוויר. לכן, כשמשקף הקסדה הסגורה סגור, אפשר ממש להיחנק מחוסר אוויר ועם משקף פתוח קשה לרכוב במהירויות שמעל ל-100 קמ"ש (לא נעים לקבל לפרצוף חרק שהחליט לחצות את הכביש במהירות כזו, או בטח שלא חגב חייזרי בממדי ענק). משפט אחד נוסף לגבי המהירות, עם מזוודות מאחור, ב.מ.וו ממליצים שלא לעבור את ה-160 קמ"ש וכשמנסים, מגלים לא הרבה אחר כך מופיעים נענועים לא נעימים שמבהירים מה מקורה של ההמלצה.

מבחן אופנוע ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר. יולי 2016. קובי ליאני
מבחן אופנוע ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר. יולי 2016/קובי ליאני

נוח. ממש

האפשרות לשנות את השיכוך במתלה האחורי נשארה גם לאחר העדכון וגם כאן היא עושה עבודה טובה. מצב קומפורט רך ונינוח, סופג מהמורות וחבטות ורק גלי אספלט עקשניים יוצרים נדנוד של החלק האחורי. מעבר למצב נורמל מקשיח את הבולם האחורי, עדיין סופג היטב את השיבושים ומפחית את הנדנודים. אולם במקרה שלנו, עם רוכב במשקל 90 ק"ג, מכל דלק מלא (24 ליטר) ושלוש מזוודות מאחור ששתיים מהן מלאות בציוד, מצב הספורט סיפק את הפשרה המוצלחת ביותר. העדפנו להרגיש מעט יותר את השיבושים, אבל ליהנות מריסון יעיל יותר תחת העומסים.

רגע לפני שיצאנו לתקוף את הכבישים המפותלים של אוסטריה, עצרנו רגע בצד כדי לראות בעיניים את השינויים. זה מתחיל בצביעה נאה ובגרפיקת מדבקות בולטת וממשיך לשורה ארוכה של נגיעות נאות. הרדיאטור קיבל כיסויי מגן מגולוונים, לוגו הדגם נח על לוח מתכת נאה, מנופי הבלם והמצמד קיבלו אפשרות כוונון, יש עיצוב חדש לסביבת הסוויץ', לוגו GS על מיגון הרוח, לוח המחוונים שינה מעט את הנראות עם תוספת נורה לחיווי מנוע ודוד האגזוז קיבל סופית חדשה. לא נשמע המון? השמש הוציאה לכבישים רוכבים רבים, חלק גדול מהם על אופנועי ב.מ.וו (כמה מפתיע) והופתענו מכמות התגובות אל האופנוע המעודכן.

מבחן אופנוע ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר. יולי 2016. קובי ליאני
מבחן אופנוע ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר. יולי 2016/קובי ליאני

בטוח וידידותי

גרמניה בחבל ארץ זה שטוחה וחלקה, גדושה באוטוסטרדות מהירות וגם בכבישים כפריים נינוחים, אבל אוסטריה מטורפת, ממחישה מיד שעברת לשטחה. הכבישים מסולסלים, משנים גובה וזוויות ואנחנו חולים על זה. למרות שהאדוונצ'ר הזה נועל חישוק 21 אינץ' מלפנים וזווית המזלג שלו עומדת על 26 מעלות רגועות, ההיגוי חד ומהיר ולא צריך יותר מליטוף של הכידון כדי לגרום לו לשנות כיוון. הגובה הרב שלו שנובע מהמהלך הארוך של המתלים לטובת מרווח הגחון בשימושי שטח, אומר שעל הכביש שהוא מצייר קשת ארוכה במעבר מהטיה מצד אחד לשני, אבל הוא עושה את זה בקלות, בדיוק וללא שום מאמץ.

גם התחושה בכידון טובה מאוד למרות גודלו של החישוק שעשוי היה לעוור את ההיגוי. נכון, לא מדובר כאן באופנוע ספורט, אבל המידע זורם קבוע מהגלגל הקדמי לידיים ובמקרה שלנו, ממחיש כמה טובה האחיזה של צמיגי המישלין אנקי 3 בכבישים המפותלים של אוסטריה. האדוונצ'ר המעודכן שמר על האופי הידידותי שלו לאחר העדכון, כזה שקוסם לרוכבים שמחפשים חוויית רכיבה רגועה ולא תובענית מדי. 85 הסוסים ו-8.4 קג"מ דוחפים אותו קדימה בצורה חלקה וצפויה וגם כשפותחים מצערת מלאה בהילוכים נמוכים, שום רע לא יאונה לכם. במצב של אחיזה כמעט מושלמת כפי שפגשנו על כבישי אוסטריה, בקרת האחיזה נשארה מובטלת כמעט תמיד.

הבלמים של ה-F 800 GS אדוונצ'ר ראלי שקיבלנו למבחן הראשון תפקדו מצוין, למרות שלא ירדו מהמדף העליון. לא מדובר כאן ביחידות מונובלוק רדיאליים, אבל הקאליפרים של ברמבו נושכים בהצלחה דיסקים בקוטר 300 מ"מ מלפנים ויותר מעצמה, מצאנו כאן פעולה מדויקת ותחושתית שעזרה מאוד כשירדנו אל השביל. בסביבת אתר סקי נטוש באוסטריה בעונה הזו של השנה, מצאנו שביל שזרם בין ההרים לאורכו של נחל קטן. בשום שלב לא אתגרנו את מהלך המתלה או מרווח הגחון, אבל גם לפני שעברנו למצב 'אנדורו' או 'אנדורו פלוס' אשר מחלישים את תגובת המנוע לסיבוב המצערת ומבטלים את בקרת האחיזה וה-ABS (קודם בגלגל האחורי ואח"כ גם באחורי במצב הפלוס), האופנוע תפקד מצוין - שומר על התפעול הידידותי והסלחני האופייני לו.

מבחן אופנוע ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר. יולי 2016. קובי ליאני
מבחן אופנוע ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר. יולי 2016/קובי ליאני

גמל אירופי

אם היינו צריכים להצביע על אופנוע שעליו יכולנו לחצות את גרמניה ואולי את אירופה, ולעשות זאת ביעילות, בבטחה ועם צריכת דלק טובה, ה-F 800 GS אדוונצ'ר ראלי היה מועמד בכיר למשימה. תנוחת הרכיבה עליו נוחה וגם אחרי 400 ק"מ רצופים, לא ממש ראינו צורך לקום מהמושב (חוץ מהצורך לצלם מדי פעם) וצריכת הדלק הממוצעת שלו עמדה על 21 קילומטרים לכל ליטר. כלומר, עם מכל בגודל 24 ליטר, יכולנו תיאורטית להשיג טווח של מעל ל-500 קילומטרים בין תדלוקים.

מלבד הצורך להצטייד ברגליים ארוכות וכוח להרימו מהג'ק כשהקרקע לא לגמרי מפולסת, מדובר באופנוע ידידותי שמציע חוויית רכיבה לא תובענית לטווחים ארוכים. אין לו את הכוח של דגם ה-1200, אבל הוא קליל יותר, זורם ולא פחות נעים ממנו ולכן עשוי להיות בחירה טובה עבור מגוון רוכבים. גרסת האדוונצ'ר תגיע לארץ כסטנדרט עם ABS, בקרת אחיזה, מתלים חשמליים, מגיני ידיים ומנוע, מחזיקי מזוודות, ידיות מחוממות, ג'ק אמצע, רגליות אנדורו, פנסי ערפל ומאותתים לד וכן עם אפשרות להגבלת הספק ל-47 כ"ס עם אפשרות לחזרה חוקית להספק מלא. כל זה עם תג מחיר של 110,000 שקל, ולכן הוא מהווה לטעמנו עם תמורה טובה מאוד לכסף. הגרסה ה'רגילה' של ה-F 800 GS תמשיך לעלות בארץ 99 אלף שקל.

מבחן אופנוע ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר. יולי 2016. קובי ליאני
מבחן אופנוע ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר. יולי 2016/קובי ליאני

על הצד הטכני:

מנוע: טווין מקבילי, 798 סמ"ק
הספק: 85 כ"ס ב-7,500 סמ"ק
מומנט: 8.4 קג"מ ב-5,750 סל"ד
מתלה קדמי: מזלג הפוך 43 מ"מ, 23 ס"מ מהלך
מתלה אחורי: זרוע דו צדדית, בולם יחיד, 21.5 ס"מ מהלך, שיכוך חשמלי
זווית מזלג: 26 מעלות
בלם קדמי: צמד דיסקים 300 מ"מ, ברמבו
בלם אחורי: דיסק יחיד, 265 מ"מ
צמיג קדמי: 90/90 R21
צמיג אחורי: 150/70 R17
אורך: 230.5 ס"מ
רוחב: 98.5 ס"מ עם המראות
בסיס גלגלים: 157.8 ס"מ
גובה מושב: 89 ס"מ
משקל: 229 ק"ג רטוב
מכל דלק: 24 ליטר
0-100 קמ"ש: 4.1 שניות
מהירות מרבית: 193 קמ"ש או 160 עם מזוודות
צריכת דלק (מבחן): 21 ק"מ לליטר
מחיר: 110,000 שקל

כל עולם הדו-גלגלי בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • ב.מ.וו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully