וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש שני עם דוקאטי סקרמבלר 400: הכיף מתחיל

16.8.2016 / 8:01

הסקרמבלר הקטן במשפחה מתמודד עם תנאי היומיום וכבר צובר קילומטרים רבים. החודש שדרגנו את מערכת הפליטה בכזו של טרמיניוני. כמה עלה, ומה התועלת?

צילום: דרור עינב, קובי ליאני

מבחן ארוך טווח דוקאטי סקרמבלר Sixty2. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח דוקאטי סקרמבלר Sixty2/קובי ליאני

למרות שהזדמן לנו לרכב על עשרות אופנועים בשנים האחרונות, מעטים מהם זכו לכמות גדולה של תשומת לב חיובית מהסביבה. הסקרמבלר של דוקאטי, בטח שזה הבסיסי והצנוע שבמשפחה (Sixty2) שלו מנוע בנפח 400 סמ"ק ומעט יותר מ-40 כ"ס, לא מנסה לגרום לכם להראות רייסרים כמו כמה חקיינים אחרים, או כאילו הרגע חזרתם ממסע סובב אפריקה רגע לפני שהגעתם למשרד. הוא פשוט גורם לרוכב להראות 'קול', באופן לא מחייב שכזה.

לא פלא מדוע אופנת הסקרמבלרים מתרחבת וחוצה את גבולות גל הרטרו ששוטף את כבישי העולם. בחודש הראשון התייחסנו אליו בעדינות, עד שסיים את תקופת ההרצה ואילו החודש השני היה תובעני בהרבה ועמוס בקילומטרים. את מרבית הזמן עליו בילינו בתחום הפרברי, בשימוש שאליו נועד אופנוע זה ושם הוא ממש הצטיין. הקלות שבו מתפעלים את האופנוע הופכת אותו לאחד הכלים הידידותיים ביותר בכביש. מושבו נמוך (79 ס"מ), מקל מאוד על הנחת הרגליים בכביש וגם לשימושם של רוכבים נמוכי קומה. תנוחת הרכיבה הזקופה שלו יחד עם הכידון הגבוה מאפשרים לבלות עליו זמן ממושך בנוחות והצידוד הרחב של הכידון מאפשר לו להשתחל בקלות בין טורי המכוניות של גוש דן העמוס.

צמיגי הקוביות, מרווח הגחון היעיל וגם חישוק ה-18 אינץ' מצליחים לייצר המון אחיזה באספלט הבעייתי של תל אביב וגם לדלג מעל מדרכות גבוהות למדי. עדיין, צריך להיזהר שלא לשפשף את הגחון החשוף שלו - זהו עדיין לא אופנוע אנדורו קיצוני. ועדיין, למרות השימוש האינטנסיבי בעיר, צריכת הדלק שלו נשארה מצוינת - 18.5 קילומטרים לליטר בממוצע ונורת התדלוק מזכירה שצריך לבקר בתחנה אחת לכ-200 קילומטרים.

מבחן ארוך טווח דוקאטי סקרמבלר Sixty2. דרור עינב
מבחן ארוך טווח דוקאטי סקרמבלר Sixty2/דרור עינב

שדרוג ראשון: מערכת פליטה טרמיניוני

אם יש משהו שאף אופנוע דוקאטי אינו שלם בלעדיו, הרי זו מערכת הפליטה של מותג הבית טרמיניוני, אז בסיוע 'ליגל' יבואנית דוקאטי וגם מערכות הפליטה המשודרגות הללו, הזמנו ערכה שלמה לסקרמבלר סיקסטי2, וזו כוללת דוד משולב קארבון ופלדה, עם צנרת מתאימה להחלפת הממיר הגדול והכבד המקורי וכן תוכנת ניהול מנוע תואמת לעבודה עם צנרת הפליטה המשוחררת החדשה.

ההתקנה נעשתה בקלות יחסית וזו כללה פירוק מהיר של חלקה האחורי של צנרת הפליטה עם החיבור בין שני הצילינדרים והרכבה ישירה של המערכת המשופרת. הדוד החדש מותקן על אותה התושבת של האגזוז הסטנדרטי, כך שלא נדרש שום שינוי נוסף באופנוע. לאחר ההתקנה, עודכנה תוכנת ניהול המנוע וזהו. העלות, 7,478 שקל, כולל מע"מ וכולל התקנה.

את השינוי שומעים מיד ומרגישים אחר כך. אם בתצורה המקורית צליל הפעולה של האופנוע הגיע מהמנוע עצמו (האגזוז שקט מאוד), הרי שכעת המנוע פועם באופן הרבה יותר מוחשי וקולני. הפעימה הלא סדירה של דוקאטי אמנם נעלמה עם הדורות, אבל הסקרמבלר 400 מבעבע בחינניות, מגיב באופן נמרץ יותר למשחק עם המצערת וכן... גורם לעוד יותר אנשים להביט בו ולהגיב אליו. לפחות עם צליל כזה, קשה יותר לדעת שמדובר בגרסה החלשה ביותר בהיצע.

האגזוז משפיע גם על ההנאה מהרכיבה, אם אתם נהנים כמונו מצלילי אגזוז מוחשיים. בס עמוק ממלא את כל התחום הנמוך של הסל"ד, אבל לא ברמה כזו שמפריעה או מציקה לאוזן בהתנעה בעמידה. אולם את השינוי מרגישים במרוצת הסל"ד מעלה. ככל שהמספרים עולים, גם הדציבלים ומלבד שינוי זה, אנחנו יכולים לספר גם על שינוי בתגובת המנוע לסיבוב המצערת. רצועת הכוח שהחלה בתצורה המקורית בכ-6,000 סל"ד ועד למנתק ב-10,000 סל"ד, התרחבה גם מתחת ל-5,000 סל"ד וישנה התחזקות קלה לכל אורך תחום זה. התרגום המעשי לכך הוא תאוצה חלקה וזריזה מעט יותר מבעבר, כשהפעם מגיעים אל המהירות המרבית של 160 קמ"ש בפחות זמן ומאמץ. צריכת הדלק השתנתה מעט, אבל רק משום שכעת אנחנו רוכבים על הסקרמבלר באופן קצת יותר אגרסיבי, בגלל הצלילים, אבל לא באמת ניתן להאשים אותנו בכך, נכון?

החודש השני מסתיים עם 3,500 קילומטרים על מד המרחק וללא תקלות או צורך בתחזוקה. הדבר הייחידי בו נדרשנו לטפל היה שחרור קל של ההברגה במראה השמאלית. חצי סיבוב של אום עם מפתח וזהו. ומה לחודש הבא? נמשיך להשתמש בסקרמבלר Sixty2 באינטנסיביות ובתוכנית, שדרוג נוסף עליו נספר לכם בחודש הבא.

מבחן ארוך טווח דוקאטי סקרמבלר Sixty2. דרור עינב
מבחן ארוך טווח דוקאטי סקרמבלר Sixty2/דרור עינב

ממצאים עד כה

תנוחת רכיבה: הישיבה על הסקרמבלר Sixty2 זקופה לגמרי. הכידון גבוה ורחב, המושב ארוך וגובהו בינוני והרגליות ממקמות את הרגליים מתחת לגוף. התנוחה הזו מצוידת לרכיבה עירונית, שכן מציבה את הרוכב בפוזיציה גבוהה ושולטת מעל לגובה המכוניות. ברכיבה בינעירונית, הישיבה הזקופה מעט מכבידה בשל העדר מיגון רוח.

נוחות רכיבה: המתלים של הסקרמבלר הקטן מכוילים על הצד הרך של הסקלה ויחד עם חישוק קדמי בקטור 18 אינץ', הם יוצרים נוחות רכיבה טובה מאוד. שיבושים קלים כלל לא מורגשים ורק שיבושים קשים מצליחים לעורר זעזוע באופנוע. למרות הרכות, הסקרמבלר יציב מאוד, מאפשר רכיבה מהירה גם בפניות ואחיזת הכביש של צמיגי הפירלי טריאל טובה מאוד.

בלמים: הבלמים שמותקנים על הסקרמבלר Sixty2 פשוטים יחסית בקונפיגורציה שלהם - דיסק יחיד מלפנים ויחיד מאחור, אבל בלמי הברמבו הללו מייצרים כוח עצירה טוב שהולם מאוד את ביצועי האופנוע. מעולם לא נתקלנו בדעיכה בכוח הבלימה, גם תחת עומס משמעותי וגילינו שגם לא צריך ידיים חזקות כדי לתפעל את המנופים. תוספת חשובה כאן לבטיחות היא מערכת ABS שמונעת כל סיכוי לנעילת גלגלים לא רצויה בבלימות חירום.

מנוע: לא רק בזכות הספק של 41 כ"ס ו-3.5 קג"מ, אופי הפעולה של מנוע הסקרמבלר הקטן הוא שעושה את כל ההבדל ביצירת האופי של הרכיבה. התפוקה ליניארית לגמרי, ללא בעיטות כוח מפתיעות והכל זורם אל הגלגל האחורי בדיוק שמצפים ממנו. המנוע פועם בקלילות גם בסל"ד נמוך, אבל ההתעוררות המשמעותית מתרחשת מעל ל-6,000 סל"ד ועד לכמעט 10,000 סל"ד. הצלילים אינם רועשים בשום אופן ובתוך העיר, לגמישות הזו יש משמעות גדולה. מחוץ לעיר, כמו כל אופנוע קטן נפח, המנוע מתאמץ מעט, אך עדיין ניתן לראות 160 קמ"ש בלוח המחוונים. לאחר שדרוג מערכת הפליטה, רצועת הכוח התרחבה גם אל מתחת ל-5,000 סל"ד וכמובן גם צלילי הפליטה השתפרו בהתאם.

תיבת הילוכים: ששת ההילוכים עובדים מצוין. העברת ההילוכים מדויקת וגם התחושה טובה. המצמד קליל ומדויק, קל למצוא את הניוטרל ויחסי ההעברה מעט קצרים. 100 קמ"ש מסובבים את המנוע ב-6,000 סל"ד בהילוך שישי.

התנהגות כביש: הסלחנות והידידותיות של הסקרמבלר הקטן מתבטאת גם באופן שבו הוא נע על הכביש ובשביל. בנגוד לאופנועים זולים אחרים, רף היכולות די גבוה והתחושה שעוברת לידיים בטוחה ובוטחת. הוא קל מאוד בתנועה עירונית צפופה, יש לו זווית צידוד גדולה בכידון, האחיזה בכביש גבוהה וגם מרכז הכובד הנמוך תורם לתחושת הביטחון והיציבות. זהו לא אופנוע ספורט, אבל הוא מסוגל לשמור על קצב מהיר גם בכבישים מפותלים.

תחזוקה ואמינות: בחודש הראשון ביצענו בו טיפול סוף הרצה בלבד שכלל בדיקה כללית, החלפת שמן מנוע ומסנן שמן בעלות של 654 שקל. לא נרשמו תקלות בשלב זה. בחודש השני, הסיבה היחידה לביקור במוסך (האמת שיכולנו לסדר גם לבד... אבל בכל זאת) היה לשם חיזוק ההברגה של המראה השמאלית שהשתחררה מעט.


עוד על דוקאטי בוואלה! רכב

כל עולם הדו-גלגלי בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully