וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן 10 על אופניים חשמליים? ההורים לא מציבים גבולות

16.9.2016 / 8:53

הפוסט של רזיאל פאר עורר סערה גדולה ברשת לאחר שהיה מעורב בתאונת דרכים שעלולה הייתה לגבות את חייו של ילד בן 10 רכוב על אופניים חשמליים. ד"ר אילן רבינוביץ': "ההורים מנסים להיות חברים של הילד"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפוסט של רזיאל פאר. איפה ההורים?/מערכת וואלה!, צילום מסך
מנסים להיות חברים של הילד, מתקשים להציב גבולות ובעיקר מפחדים להיכנס איתו לעימותים

"הפוסטמה והטמבל שכמעט רצחתי להם את הילד! בן כמה הוא?? בן 9-10?", כך כתב אבא מירושלים בשם רזיאל פאר בפוסט נוקב בפייסבוק שהפך ויראלי וקיבל למעלה מ- 45,000 לייקים. "זהו??? הוא ראה מספיק עולם?? הביא ילדים, בנה בית??? השיג את התואר אחרי שהיה קצין מצטיין בצה"ל???? לא! לא ציפיתי שיהיה לו רישיון!! אבל ציפיתי שלכם יהיה רישיון להיות הורים!! כמעט רצחתי לכם את הילד"!!!.

המקרה לעיל, בו הורה מרשה לילד לרכב ברשלנות על אופניים חשמליים, רחוק מלהיות מקרה חד פעמי. כבישי המדינה, ומדרכותיה עמוסים בילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים בניגוד לחוק. והיכן ההורים בכל הסיפור הזה? "מנסים להיות חברים של הילד", אומר לוואלה! רכב הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ'. "הם מתקשים להציב גבולות, ובעיקר מפחדים להיכנס עם הילד לעימותים. עסוקים בלרצות אותו במקום להשליט סדר ולהפגין מסוגלות הורית. התאונה הבאה בה ילד ימצא את מותו עלולה להיות עניין של זמן, ואז ההורה יבין מאוחר מידי, וימצא עצמו ממרר בבכי על כך שלא היה הורה דומיננטי בסביבה".

על ההורים לנקוט בפעולה אחת פשוטה, מוסיף ד"ר רבינוביץ': "להחרים את האופניים. הסיכוי כי ילד יוכל לשלוט ביצריו, להבין כי החוק אוסר עליו לרכב ולציית לו הוא פשוט נמוך. ההורה צריך להיות אקטיבי .הורה טוב זה הורה שזורק את האופניים החשמליים. הורה טוב זה הורה שלא אומר לי זה לא יקרה, אלא גורם לכך".

דברים שבשגרה

עד שלא מתרחש אירוע חמור, המסר אינו מחלחל

ועד כמה התופעה מסוכנת? מהן ההשלכות הבריאותיות לאחר תאונה עם נפגעים? לדברי ד"ר שרון שקלאי, מנהלת מחלקת שיקום ילדים ונוער בבית החולים לוינשטיין: "בכל רגע נתון יש במחלקה מספר בלתי מבוטל של ילדים שנפגעו במהלך רכיבה על אופניים חשמליים; מדובר אפילו על שיעור של 20% והפגיעות מאוד משמעותיות: פגיעות מוח ,חבלות, טראומה למוח שגורמת לפגיעה נוירולוגית קשה וכמובן פגיעות גפיים".

לא רק נזקים בריאותיים נלווים למקרים אלו, גם הצד הכלכלי הוא חלק בטראומה המשפחתית. לדברי עו"ד רועי נתיב, מומחה בדיני ביטוח ונזיקין: "לצערי, זו רק שאלה של זמן עד שהורים ימצאו את עצמם נתבעים ומשלמים פיצוי בגובה של מאות אלפי שקלים. כי בישראל כך זה עובד, עד שלא מתרחש אירוע חמור, המסר אינו מחלחל. כבישי הארץ, או ליתר דיוק מדרכות הערים, עמוסות בילדים שרוכבים באופן רשלני, מזלזל, בחוסר אכפתיות ומודעות ולהורים לא אכפת.".

עוד מוסיף נתיב, "עובדה היא כי הם מאפשרים לילדים מתחת לגיל 16 להמשיך ולרכב על אופניים או קורקטינים חשמליים על מדרכות, זאת למרות שהחוק אוסר על רכיבה מתחת לגיל 16 ובמיוחד על מדרכות.מוטב להבהיר דבר אחד: "להורים יש אחריות כלפי הילדים, ובמקרה בו מסתבר כי הילד גרם לתאונה ברשלנות בה נפגע הולך רגל, ההורה הוא הכתובת להגשת התביעה. רשלנות יכולה להיות רכיבה על המדרכה, רכיבה באור אדום או למעשה, כל הפרה של החוק".

רק כשפוגעים בכיס

אני מציע לכל הורה לילד מתחת לגיל 16, להחרים את האופניים החשמליים ולהעביר אותם למקום שרחוק מהישג ידו

האדישות של ההורים תתפוגג רק כאשר הם יקלעו למצב בו מוגש נגדם כתב תביעה, אומר עו"ד נתיב. "אני מציע לכל הורה לילד מתחת לגיל 16, להחרים את האופניים החשמליים ולהעביר אותם למקום שרחוק מהישג ידו, בנוסף לילדים מעל גיל 16 להסביר כיצד יש לרכב על האופניים בצורה בטוחה. לא לאסור במילים, אלא למנוע במעשים, כי בית המשפט יבחן בדיוק כיצד פעל ההורה. ואם השופט לא ישתכנע כי ההורה פעל כהורה סביר – הוא לא יהסס לקבוע כי ההורה התרשל".

לשכת עורכי הדין ופורום הנזיקין של הלשכה, ערים לנזקים שנגרמים כיום על ידי רוכבי אופניים חשמליים והיא מנסה לשנות את החוק בישראל כך שחברות הביטוח בישראל יתנו כיסויים ביטוחיים לרוכבי האופניים ולהולכי הרגל, כאשר המצב המשפטי כיום הוא, שלא ניתן לבטח בביטוח את האופניים, זאת בשונה לרכבים ו/או אופנועים.

ד"ר שקלאי אומרת, כי מבחינתה אין הבדל בין אופניים חשמליים לאופנוע. "שניהם מסוכנים מאוד, אולם בניגוד לאופנוע בו נדרש מהנער לעבור מבחן ידע וכשירות – באופניים חשמליים הוא צריך רק לבקש מההורים. הם רוצים לפתור בעייה תעבורתית קצרת טווח וגורמים למצב בו נוצרת בעיה ארוכת טווח ובלתי הפיכה. מבחינתי אני מזמינה כל הורה שרוצה לרכוש לילד שלו אופניים חשמליים, לבקר קודם כל במחלקה אצלנו, שיבין את ההשלכות ואז יקבל את ההחלטה".

עוד בוואלה! רכב:
האם שוטר יודע לזהות אופניים חשמליים משופרים?
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully