וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחורף, נהגים חייבים לנקוט במשנה זהירות ליד רוכבי דו גלגלי

עו"ד אסף ורשה

2.11.2016 / 7:51

החורף הישראלי בפתח ותנאי הנהיגה בכביש דורשים עירנות גבוהה, במיוחד לצידם של רוכבי אופנועים שנקלעים לתאונות קשות. כיצד תוכלו להקטין את הסיכוי לפגוע בהם, ובאילו מקרים בתי המשפט עלולים להחמיר עמכם?

תהיינה אלה עלויות אחזקת הרכב בישראל, אולי סיבות אחרות, אבל כך או אחרת ישנם עשרות אלפי רוכבי דו גלגלי שנאלצים גם בחורף לרכוב וידם אינה משגת לרכוש במקביל גם כלי רכב סגור. הם כמו הולכי הרגל – החוליה החלשה בשרשרת הטורפים על הכביש. בתאונות רבות מתברר כי חוסר זהירות מצד נהג הרכב היא שהובילה לתאונה ואותם לבית החולים. מדובר גם על חוסר התחשבות ואי הבנה של המגבלות ונקודות התורפה של כלי דו גלגלי.

להלן שורה של בקשות והארות לנהגי הרכב על מגבלות הדו"ג ,מתוך ציפיה כי בגשם הבא ינהגו בקרבת רוכבי דו"ג באופן מתחשב יותר, וכן תיאור של האופן בו בתי המשפט מתייחסים להפרת חובת הזהירות.

תאונת חזית אחור

תאונות רבות נגרמות במהלך המתנת הדו"ג ברמזור. נהג הרכב נזכר לבלום מאוחר מידי תוך שאינו לוקח בחשבון את השפעת רטיבות הכביש על מרחק הבלימה. התוצאה – מפגש מצער בין חזית הרכב לאחורי הדו"ג והבהלת הרוכב לבית החולים.

צפירות והתנהגות בלתי סבלנית

מהירות הרכיבה בחורף נמוכה יותר בשל מגבלות האחיזה של דו"ג אולם רבים מהנהגים אינם מגלים סבלנות והיד על הצפצפה פועלת בשיטתיות. התנהגות זו מעלה את רמת המתח אצל הרוכב ולעיתים מוציאה אותו מהריכוז המירבי שנדרש ברכיבה. זה המתכון לאסון.

איתות בגדר המלצה

הפתעת הרוכב באמצעות ביצוע פניה פתאומית יכולה להוביל לבלימת חירום. רבים מהרוכבים אינם מיומנים דיים בביצוע בלימה נכונה והיד באופן אינסטנקטיבי לוחצת בחוזקה על הבלם הקדמי. התוצאה – החלקת הדו"ג. כלים רבים אינם מצוידים במערכת ABS ובתי החולים עמוסים ברוכבים שהגיעו לשם בנסיבות כאלו. לפיכך, אנא, התחשבו ברוכב. אותתו כחוק ואל תפתיעו.

אדים במשקף

נכון כי קיימים מגוון פתרונות למניעת אדים במשקף אך יעילותם חלקית. ליקוי הראייה מסוכן מאוד ויכול לגרום לרוכב לקבל החלטות שגויות. לפיכך, קחו את זה בחשבון. תשמרו מרחק מכלי הדו"ג.

בפתחו של בית המשפט

הנחה ראשונה – בתי המשפט מתחשבים בתנאי מזג האוויר:

בתי המשפט מצפים מהנהג להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך, קרי לתנאי מזג האוויר ולראות הלקויה שנגרמת על ידם. לפיכך הטענה כי בשל הגשם החלקתי לא תעמוד במבחן בית המשפט. ההיפך הוא הנכון – תנאי מזג האוויר מציבים צפיות מצד נהג ואדם סביר להתנהג בהתאם ולנקוט בתנאי זהירות מתאימים. כפועל יוצא, ישנם שופטים שמגלים אפס סבלנות כלפי טענות הגנה אלו ולא יהססו למצות את הדין עם נהגים שגרמו לתאונות בנסיבות אלו.

הנחה שניה – ליקויים בכביש אינם בשליטתי:
כבישי ישראל רצופים במהמורות ובורות ותאונות רבות נגרמות בנסיבות בהם הנהג איבד שליטה על הרכב בנסיבות אלו. בתי המשפט מצפים מהנהג כי ייקח בחשבון שישנם מכשולים בכביש ולנקוט באמצעי זהירות. לא צפית כי ישנו בור בכביש ? לרוב זו תהיה אשמתך. לא צפית כי מתחת לשלולית מסתתר בור – צפה הרשעה וענישה.

הנחה שלישית: הופתעתי מליקוי מכני ברכב:
הופתעת מליקוי מכני שהוביל לתאונה? תוכיח לבית המשפט כי בצעת את כל הטיפולים בזמן. התברר כי הצמיגים לא היו תקינים? צפה ענישה חמורה. בתי המשפט מגלים אפס התחשבות בטענות הגנה כאלו.

הכותב הוא יו"ר ועדת רכוש ושבוב בלשכת עורכי הדין ורוכב דו"ג אדוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully