וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועידה לתחליפי דלקים - דרוש מחליף אנרגטי

שי ארז

9.11.2016 / 7:16

המכונית האוטונומית, רכב סדרתי שנוסע על מתנול, אופנועי משטרה חשמליים ואפילו קיוסק עצמאי היה שם. כל אלה ועוד כיכבו בוועידת ראש הממשלה הרביעית לתחליפי דלקים שנערכה החודש בישראל. היינו שם

הועידה לתחליפי דלקים. שי ארז, מערכת וואלה! NEWS
פיאט 500 מוזנת מתנול/מערכת וואלה! NEWS, שי ארז

"הצורך הוא אבי ההמצאה" אומרת הקלישאה הידועה והצורך הראשון במציאת תחליפים לדלק נוצר במלחמת ששת הימים, עת מדינות ערב השתמשו לראשונה בנשק הנפט כדי לנסות ולאלץ את ארה"ב ובריטניה להסיר את תמיכתן מישראל.

מאגרי הנפט הגדולים שעמדו באותה העת לרשותה של ארה"ב סיכלו את המזימה אבל חמש שנים אחר כך, ב-1973, חרם הנפט כבר היה יעיל בהרבה. מדינות המפרץ הפרסי השכילו להלאים את תעשיית הנפט שבאדמתן, והחברות הבינלאומיות, בעיקר האמריקניות, שעד אז פעלו שם באין מפריע, סולקו בבושת פנים.

השליטה על הסחר והכמויות המונפקות עברה לידי ארגון המדינות המפיקות נפט שמורכב רובו ככולו מאויבותיה של ישראל וכך הלחץ על תומכינו הפך להיות יעיל בהרבה. העולם נכנס למשבר אנרגיה אמיתי לראשונה בתולדותיו והתנהג כמו נרקומן שתלוי בחסדיו של הפושר שלו. מדינות וחברות רבות נכנעו לחרם ונמנעו מקיום קשרים כלכליים או מדיניים עם ישראל ואלו שסירבו להיכנע ללחץ, נאלצו לשנות את תפיסת עולמם כשאחד הסממנים הבולטים לכך היה היעלמותן של מפלצות הכביש האמריקניות אדירות הסמ"ק וחובבות שתיית הדלק.

אבל מעז יצא מתוק ואט אט, במקביל להיחלשות השפעתו של אמברגו הנפט, החל העולם להבין שישנו צורך דחוף במציאת תחליפי אנרגיה כדי להפסיק את התלות המוחלטת בנפט ובסחטנות של העולם הערבי. ישראל, כנפגעת העיקרית מהסגידה העולמית לנוזל השחור, הפכה להיות מחלוצות ומובילות החיפוש אחרי אלטרנטיבות הנעה ואנרגיה וכך היינו עדים עם השנים להמצאות ורעיונות יעילים יותר או פחות למציאת פתרונות אנרגיה וחלופות נפט כמו למשל הרעיון של יגאל מוסינזון (כן, ההוא מחסמבה) לניצול גלי הים להפקת אנרגיה, הפקת נפט מפצלי השמן ועד לפרויקט הגרנדיוזי של שי אגסי ובטר פלייס עם המכונית החשמלית שאכן הלכה לעולם שכולו טוב.

מרעיונות למעשים

הועידה לתחליפי דלקים. שי ארז, מערכת וואלה! NEWS
מכונית הפורמולה של אוניברסיטת בן גוריון/מערכת וואלה! NEWS, שי ארז

בשנת 2011 הוקמה בישראל "מנהלת תחליפי הדלקים של משרד ראש הממשלה" אשר פועלת לעידוד מחקר ופיתוח בנושא תחליפי דלקים, בעיקר לתחבורה. במסגרת זו, נערך בישראל מדי שנה, כנס בינלאומי בשיתוף המנהלת, קרן היסוד ומשרד המדע אשר מטרתו היא לאפשר להציג את הפיתוחים, לשתף רעיונות ולחבר חברות ומדינות מכל העולם סביב הצורך במציאת תחליפי נפט.

השנה נערך בתל אביב הכנס הרביעי שבו ניתן היה לראות את העניין הרב שמגלה העולם בנעשה בתחום זה בישראל. לא פחות מ-2,200 משתתפים, בהם מאות אורחים ועשרות חברות מחו"ל השתתפו בכנס, שהבליט את מעורבותה של ישראל בתחומי תחליפי נפט ותחבורה חכמה. הראש היהודי ממציא לנו פטנטים לא מהיום ופיגורות בולטות מעולם האנרגיה הגיעו לכאן כדי ללמוד, לשמוע ולראות איך אפשר לשתף פעולה בתחום זה.

במרכז הוועידה השנה עמדה כמובן המכונית האוטונומית, זו שמפותחת כיום בשיתוף פעולה בינלאומי של אינטל, ב.מ.וו ומובילאיי הישראלית. לצד המכונית האוטונומית, שאמורה לערוך בשנים הקרובות את הפילוט שלה בעיר הקודש (בהחלט אתגר מעניין עם כל בעיות התחבורה שיש גם ככה בירושלים) כיכבו גם פיאט העולמית ודור כימיקלים אנרגיה הישראלית שהציגו את הפיאט 500 שאמורה לנוע באמצעות מתנול, כשלצד כל אלו הציגו שלל חברות מסחריות וסטארט-אפ את הפיתוחים והרעיונות שלהם בתחום התחבורה החכמה ותחליפי הדלק. כן, היה גם קיוסק אורבני אוטונומי (שמזכיר מאוד את R2-D2, הרובוט החביב והאמיץ ממלחמת הכוכבים) שאמור לנוע עצמאית ולמכור לנו סנדוויצ'ים ושתיה קלה ולהחליף, אולי ביום מן הימים את "הגזלנים".

כולם בעקבות (מטרה) אחת

לוועידה שנערכה השנה במשך יומיים באולם הבימה בתל אביב, הגיעו אורחים רבים מהארץ ומחו"ל ובהם לא מעט בכירים מעולם הרכב והאנרגיה החלופית, כמו ורג'יליו צ'רוטי, סגן נשיא פיאט קרייזלר, שי אגסי מייסד בטר פלייס, פרופסור אמנון שעשוע יו"ר מובילאיי, טאקאו אסאמי סגן נשיא בניסאן העולמית, אלמאר פריקנשטיין סגן נשיא בב.מ.וו, פרופסור משה בן עקיבא שעומד בראש המחלקה לתחבורה ב-MIT, ג'ימס וולסי לשעבר ראש הCIA וכיום איש ממשל, נורברט ברטל סגן שר התחבורה הגרמני ועוד רבים וטובים אחרים.

במשך יומיים הציגו עשרות חברות את הרעיונות שלהם, נערכו פאנלים סגורים ודיונים פתוחים רבים בהם חלקו המשתתפים את הידע והניסיון שצברו, נוצרו קשרים ונחתמו הסכמים ושיתופי פעולה כשלכולם מטרה אחת – לשחרר את העולם מהתלות והשעבוד בנפט.

יו"ר המנהלת אייל רוזנר אמר מעל בימת הכנס כי הוועידה הציגה את מקומה המוביל של ישראל במהפכה המתחוללת כיום בשוק האנרגיה והתחבורה הבינלאומי. "עם כ-500 חברות הזנק (סטארט-אפ) ומעל 200 קבוצות מחקר, ישראל משמשת כמקור ידע בכל הסוגיות שעומדות על הפרק ובעתיד הקרוב בתחום התחבורה החכמה" אמר רוזנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully