וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פק"ל כביש: 6 דברים שחובה להקפיד עליהם לפני הנסיעה

29.10.2017 / 8:34

הנהג הישראלי מבלה שעות ארוכות מאחורי ההגה, כ-577 שעות בממוצע בשנה בנהיגה על הכבישים. לפני שמניעים את הרכב ישנם כמה שלבים פשוטים שיישומם יגדיל את הסיכוי לשמור על חיינו וחיי משפחתנו

נהגים עצבניים. ShutterStock
הנהג הישראלי מכלה כ-577 שעות בממוצע בשנה בנהיגה על הכבישים/ShutterStock

קשה לנו לתאר את החיים בלי המכונית שלנו. המכונית היא הרבה יותר מכלי רכב שמעביר אותנו ממקום למקום, היא סמל לחופש, לתנועה, לעצמאות, למעמד חברתי. נכון שביומיום היא גם מקור לתסכול כשעומדים בפקקים בין העבודה לבית, אבל לנוחות ולתנועה המידית שהיא מאפשרת אין תחליף.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2015, כשליש (33.9%) מתושבי הערים שבהן מתגוררים לפחות 100 אלף איש נוסעים כחצי שעה או יותר למקום העבודה. סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה ב-2010 מצא כי הנהג הישראלי מכלה כ-577 שעות בממוצע בשנה בנהיגה על הכבישים. בשבוע שלם מדובר ב-11.1 שעות בממוצע לכל נהג.

מדובר בשעות רבות, וככל שאנחנו נמצאים יותר על הכביש, הסיכוי להיפגע בתאונה עולה. בנוסף לכללי הנהיגה הזהירה ולשמירה על החוק, עוד לפני שאנחנו מניעים את האוטו יש כמה שלבים פשוטים שחובה להקפיד עליהם כדי להפחית את הסיכוי להיפגע בתאונה.

להתרענן לפני הנהיגה

בין אם אתם ממהרים לעבודה בבוקר או חוזרים מבילוי בערב, השלב הזה הוא הקריטי והחשוב מכולם. נהג עייף הוא נהג שמסכן את עצמו ואת האחרים בכביש, וכשמדובר בנהג שהוא בעל משפחה, האחריות כפולה ומכופלת. יוצאים לנסיעה ארוכה? חשוב לתכנן את מסלול הנסיעה ואת מקומות המנוחה בדרך.

מומלץ להצטייד בקפה ובמשקאות מעוררים נטולי אלכוהול. במידה וקיים מחסור בשעות שינה טרם המסע, מומלץ להימנע מנהיגה, בייחוד בשעות הלילה. במהלך הנסיעה עצמה, אם חשים עייפות או שהעיניים נעצמות עוצרים להתרענן במקום בטוח ומסודר, שותים קפה או משקה מרענן, ונחים רבע שעה לפחות.

נסיעה צמודה לרכב מלפנים. ShutterStock
לא מעט תאונות נגרמות עקב שדה ראייה לקוי של אחד הנהגים/ShutterStock

לכוון מראות

בתקופה שבה הטכנולוגיה פורצת גבולות חדשים מדי יום, וישנן מערכות במכונית שמתריעות בפנינו על קרבה למכוניות אחרות או סטייה מנתיב הנסיעה, למראות הפשוטות, שכאילו לקוחות מזמן אחר, אין תחליף הולם. לפני הנסיעה חובה עלינו לכוון את מושב הנהג לתנוחה הנוחה, שתבטיח מרחק נכון מההגה והבלמים.

לאחר מכן יש לכוון את המראות בצורה כזאת שהסתת מבט בלבד תחשוף בפנינו את מצב התנועה מאחורי המכונית ומצדדיה. לא מעט תאונות נגרמות עקב שדה ראייה לקוי של אחד הנהגים, ודקה אחת של כיוון לפני הנסיעה יכולה להציל חיים רבים.

לבדוק אוויר בצמיגים

חלפו אלפי שנים מאז המציאו את הגלגל, אך הוא עדיין נשאר חלק קריטי ככל שמדובר בבטיחות - הצמיג הוא החוליה המקשרת בין הרכב לבין הכביש וחלק מתאונות הדרכים נגרמות בשל ליקויים בצמיגים. התאימו את הצמיגים לרכב על פי המלצות יצרן הרכב, כפי שהן מופיעות בספר הרכב והקפידו לרכוש אך ורק צמיגים באיכות טובה.

כמו כן, הקפידו לבדוק היטב את תאריך ייצור הצמיג והימנעו מהתקנת צמיגים שמועד ייצורם גבוה משש שנים. בדקו מעת לעת את מצב הצמיגים כדי לוודא שאין בהם חתכים, בקיעים, יובש, עיוותים, נפיחויות או עצמים זרים ושהחריצים בהם לא נשחקו. וכמובן- בדקו את לחץ האוויר בצמיגים אחת לשבועיים. גיליתם תקלה? פנו מיד לצמיגאי מוסמך.

שליחת מסרון בנהיגה. ShutterStock
דאגו ששתי הידיים תשארנה על ההגה/ShutterStock

לוודא שיש אפוד זוהר

נהיגה בכביש משולה למסע בעולם של חוסר ודאות. אמנם חוקי התנועה אמורים להגן על חיינו, אך טעויות אנוש קורות כל העת. כדאי לזכור ולשנן: לא עוצרים בשול הדרך אלא במקרה של תקלה שאינה מאפשרת את המשך הנסיעה.

אם בכל זאת, חייבים לעצור בשול הדרך הקפידו לא לעצור באמצע סיבוב ולא מיד אחריו, להדליק אורות מצוקה, ללבוש אפוד זוהר, להציב משולש אזהרה, לצאת מהרכב ולהתרחק מהכביש ככל האפשר ולעמוד מעבר למעקה הבטיחות אם קיים כזה. כמובן שחובה להודיע לרשויות במידה ויש צורך במקרה חירום שמצריך חילוץ או סיוע.

לחבר את הסלולרי לדיבורית

נהיגה דורשת ריכוז רב. אנחנו נוסעים במהירות גבוהה בין מכוניות שנוסעות במהירות גבוהה וחייבים להגיב מהר לכל משתנה על הכביש. כשהעיניים על צג הסלולרי או יד אחת מחזיקה את המכשיר כדי לדבר, מדובר בהפקרות. אסור לסמס או להחזיק את הסלולרי ביד תוך כדי נהיגה, לכן חובה להתקין דיבורית ברכב.

בין אם מדובר בדיבורית קבועה, קו חלופי שנמצא במכונית או דיבורית מסוג בלוטוס, כדאי מאוד לוודא שהסלולרי מחובר אליהן לפני הנסיעה, כדי שכשתתקבל שיחה, שתי הידיים תשארנה על ההגה ושתי העיניים תהיינה ממוקדות בכביש. רגילים לנסוע עם תוכנת ניווט? הפעילו אותה מראש והימנעו מלהתעסק עמה במהלך הנסיעה.

לוודא שכולם חגורים

חגורת בטיחות מפחיתה את הסיכון לפגיעה חמורה ב-40 אחוזים, די בנתון זה כדי להבין את חשיבותה. כשנוסעים עם ילדים, שימוש נכון במושבי בטיחות מפחית בכ-70 אחוזים את שיעור תמותת הילדים והפגיעות החמורות בתאונות ברכב.

החוק מחייב כל נוסע ברכב, בכל נסיעה, להיות חגור במושב בטיחות או במושב מגביה (בוסטר) או בחגורת בטיחות בהתאם לגילו. החוק בישראל קובע, כי אין להסיע ילד במושב בטיחות או במושב מגביה מול כרית אוויר פעילה. באופן כללי, מומלץ להושיב ילד עד גיל 13 במושב האחורי של הרכב.

בואו להיות משפחה בטוחה בדרך. לפרטים לחץ כאן

וואלה! NEWS בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully