וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטרה נעה: למה האופניים החשמליים מאיימים על תרבות הנהיגה בישראל

29.10.2017 / 7:27

הסטטיסטיקה לא משקרת. מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים רוכבי אופניים חשמליים עולה והרוכבים לעתים מסכנים עצמם וכן את הנהגים והולכי הרגל שנמצאים בסביבתם. הילדים רוצים להיות חלק מהתופעה? זה מה שתעשו

אופניים חשמליים, תל אביב, יוני 2015. ראובן קסטרו
פעמים רבות מדובר בילדים ובני הנוער שטרם למדו את כללי הרכיבה הנכונה/ראובן קסטרו

קשה מאוד לפספס אותם ובלתי אפשרי לחמוק מהם. מה שבטוח, חייבים להיזהר מהם. תופעת האופניים החשמליים כובשת את ישראל ונראה שאין לה שום כוונה לעצור. מדובר אומנם בפתרון נוח ויעיל להגעה ממקום למקום בתוך העיר, אבל בדרך הם מסכנים את הולכי הרגל על המדרכות, ואת עצמם על הכביש.

הסטטיסטיקה לא משקרת. מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים רוכבי אופניים חשמליים עולה. פעמים רבות מדובר בילדים ובני הנוער שטרם למדו את כללי הרכיבה הנכונה והבטוחה והם נותרים חשופים לסכנת חיים ממשית שמסכנת את עצמם וכן את הנהגים והולכי הרגל שנמצאים בסביבתם.

לא כולם יודעים, אבל ההבדל בין אופניים רגילים לחשמליים הוא שבאופניים חשמליים ניתן להגיע מהר יותר ועם פחות מאמץ למהירות של 25 קמ"ש.

לפי דיווחי המשטרה, בשנת 2015 אירעו 1,065 תאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים. בתאונות אלו נפגעו 1,174 בני אדם: אדם אחד נהרג, 60 נפצעו קשה ו-1,113 נפצעו קל.
בבתי החולים אושפזו 299 נפגעים בעקבות תאונות דרכים, שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים שלא דווחו למשטרה. מתחילת שנת 2016, נהרגו 9 רוכבי אופניים חשמליים ונפצעו קשה 21 (פצועים מעודכן לסוף אוגוסט).

סכנת נפשות, כבר אמרנו? ב- 18 במאי 2016 נכנסו לתוקפן תקנות חדשות המגבילות את גיל הרכיבה על אופניים חשמליים ל-16 שנים לפחות.

הורים? הילדים באחריותכם

התקנות קובעות בין היתר, כי רכיבה על אופניים חשמליים תותר רק מגיל 16 על שבילי אופניים וכבישים ובכל מקרה לא על מדרכה. בנוסף, באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי בעל תאורה לבנה, פנס אחורי בעל תאורה אדומה, מחזיר אור מאחור ומחזירי אור בצבע צהוב על דוושות האופניים.

תקנות חדשות לשימוש באופניים חשמליים. מרץ 2016. ניב אהרונסון
לתלמידים מתחת לגיל 16 אסור להגיע עם אופניים חשמליים לבית הספר/ניב אהרונסון

אבל בכך לא די. לאור הסכנות, משרדי הממשלה הרלוונטיים החלו להרחיב את הטיפול בנושא. כך, בין היתר, גם משרד החינוך הביע את התייחסותו לנושא באמצעות חוזר למנהלי בתי הספר ובו מידע והנחיות בנוגע להגעה ורכיבה על אופניים חשמליים בשטחי בית הספר. בחוזר מידע הנוגע לתקנות התעבורה המסדירות שימוש באופניים חשמליים ובגלגילנוע (קורקינט חשמלי).

על פי הנחיות אלה, חל איסור מוחלט לנוע עם אופניים חשמליים בשטח בית הספר. כמו כן, לתלמידים מתחת לגיל 16 אסור להגיע עם אופניים חשמליים לבית הספר. עוד הוחלט על ידי משרד החינוך כי על תלמידים מעל גיל 16, שיכולים על פי החוק לרכוב על אופניים חשמליים, להקפיד על חבישת קסדה בעת הרכיבה ועל שימוש באמצעי הבטיחות כפי שמוגדרים בחוק.

בנוסף, כחלק מיישום מעטפת הבטיחות בבתי הספר החוזר מבקש ממנהלי בתי הספר להסדיר את החניה לאופניים חשמליים וגלגילנוע.

בנוסף על החוזר, התייחסות משרד החינוך לסוגיה זו קיימת במסגרת תוכניות הלימודים בחינוך העל יסודי, ההתייחסות מביאה לידי ביטוי את החקיקה החדשה, החשיבות לציות החוק, כולל הפן הערכי וכללים לרכיבה בטוחה.

בנוסף, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יצאה במסע הסברה נרחב ובו קריאה חד משמעית וברורה להורים: הילדים באחריותכם וכפי שלימדתם אותם ללכת, לרכוב על אופניים, לחצות כביש, אם אתם רוכשים להם אופניים חשמליים או מתירים להם לרכוב עליה - באחריותכם ללמד אותם לרכוב בבטחה.

איך עושים את זה בדיוק? הנה כמה נקודות שכדאי לשים אליהן לב.

אופניים חשמליים, רמת גן. מאי 2016. ראובן קסטרו
הסחות דעת הן אסורות ומסוכנות/ראובן קסטרו

הכללים שיצילו חיים

- יש לוודא שילדיכם רוכבים בשבילים המיועדים לרכיבה על אופניים. אם אין שבילים, אז על הכביש, כמו באופניים רגילים. מומלץ לא לאפשר רכיבה בדרכים ובכבישים שיש בהם תנועת כלי רכב רבה.

- הכירו להם את חוקי הדרך, כולל תמרורים וסימני דרך.

- הקפידו על חבישת קסדה וציוד מגן משלים (מגני מרפקים וברכיים) בכל רכיבה.

- תרגלו איתם את המסלול הבטוח לרכיבה – הילדים רוכבים, סביר להניח, באותם המקומות ויש להם שגרה יומית שכוללת בתי ספר, בתי חברים ועוד. יש למפות את הדרכים ולתרגל איתם את הדרך הבטוחה לרכוב.

- מומלץ מאוד לצאת איתם לרכיבות תרגול באזורים מוסדרים, על מנת לבחון את השליטה שלהם בכלי ולוודא שהיא מיטבית.

- היסח דעת – יש לוודא שהם רוכבים כשהם מרוכזים ברכיבה, קשובים לכל מה שקורה בכביש סביבם, ואינם משתמשים בשום אמצעי שיסיח את דעתם (אוזניות לנגן מוזיקה, טלפון סלולארי וכו').

לסיכום, רק אחרי שאתם בטוחים שהם יודעים את כל הכללים ומרגישים שהם כשירים ומוכנים לרכיבה – רק אז ניתן לאפשר להם לרכוב לבדם.

בואו להיות משפחה בטוחה בדרך. לפרטים לחץ כאן

וואלה! NEWS בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully