וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכות התרעה ברכבי הסעת תלמידים: הרשויות המקומיות בהילוך גבוה

ענת דניאל

23.11.2016 / 13:06

לרגל שבוע הבטיחות הלאומי, יצאנו לבדוק מצבו של מכרז של משרד החינוך על פיו רכבים כבדים המסיעים תלמידים ימוגנו במערכות התרעה מתקדמות. נכון להיום, מסתמן שהרשויות נערכו היטב על רקע כניסת החוק לתוקפו

הסעה, הסעת ילדים, אוטובוס, הסעות, רכב.. ShutterStock
הסעה, הסעת ילדים, אוטובוס, הסעות, רכב./ShutterStock
בפברואר 2016 אישר שר התחבורה ישראל כ"ץ, את התקנה החדשה, שמחייבת את התקנת מערכות הבטיחות המתקדמות במשאיות ואוטובוסים משנת ייצור 2012 ואילך

מדי שלוש שנים מפרסם משרד החינוך מכרז בנושא היסעי תלמידים ברשויות המקומיות. במכרז מפורטים אילו כלי רכב נדרשים, אילו נהגים מוכשרים לתפקיד ואילו סוגי מיגון צריכים להיות מותקנים ברכב.

באוגוסט 2015 יצא המכרז האחרון על ידי 'משכל' – החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי, המייצגת 135 רשויות מתוך 250, (יתר הרשויות עושות מכרזים פרטיים בעצמן), עם תוספת דרישה מיוחדת: במסגרת התנאים להשתתפות במכרז צורפה דרישה לפיה כל "משתתף" (חברת ההסעות) בעל רכב הסעות עם 10 מקומות ומעלה, מעל שנתון 2012 המסיע תלמידים וילדים חייב להיות בעל תקן ת"י 9310, שנקבע על ידי מערכת בטיחות ואיכות של מערך התחבורה והתעבורה.

תקן ת"י 9310 כולל בין היתר, התקנת קופסא ירוקה לניטור התנהגות הנהג בעת הנהיגה ברכב ההסעות, התקנת מצלמת אבטחה, התקנת אמצעים להפחתת זיהום אוויר, מערכת טכנולוגית המתריעה על שכחת ילדים. בנוסף, ברכב הסעות מסוג אוטובוס עם 50-55 מקומות, ישנה חובת התקנה של מערכות בטיחות מתקדמות: מערכת המתריעה על סטייה מהנתיב, התרעה על אי שמירת מרחק, ועל הימצאות הולך רגל מלפנים. חברת הסעות שתעמוד בדרישות המפורטות תקבל תמריץ של 10 אחוז למחיר המוצע במכרז.

במכרז, המורכב מעשרות עמודים חוזרת שוב ושוב דרישת משכל על חובת הזכיין להתקנת מערכות בטיחות מתקדמות, וגם רשימת פיצויים במקרה של הפרה מצד חברת ההסעות שתזכה ולא תעמוד בהסכם. על פי הנוסח המוצע, חברה המפעילה רכבי הסעות בהם לא תמצאנה מערכות בטיחות למניעת שכחת ילדים, או מערכת המתריעה על סטיית הרכב מנתיב הנסיעה עם זיהוי הולכי רגל, תקנס ב-1000 שקלים. למכרז נרשמו מספר זוכות: ביניהן חברת "מרכבים", מרצדס, וחברת MAN.

בפברואר 2016, אישר שר התחבורה ישראל כ"ץ, את התקנה החדשה שמחייבת את התקנת מערכות הבטיחות המתקדמות במשאיות ואוטובוסים משנת ייצור 2012 ואילך. המכרז שפורסם על ידי משרד החינוך מתוקצב על ידה, ומשלים עוד פאזל בתמונה בחזון של השר כ"ץ - התקנת מערכות בטיחות מתקדמות בכלי רכב מכל סוג בישראל. לדבריו,"...המערכת היא בגדר מצילת חיים ממדרגה ראשונה, וכן "עשויה לצמצם באופן משמעותי את תאונות הדרכים בהן מעורבים אוטובוסים ומשאיות ולחסוך בחיי אדם רבים".

מעורבות בתאונות דרכים עם נפגעים

תאונת דרכים בין אוטובוסים וכלי רכב פרטיים, 20 בנובמבר 2016. מור שאולי
תאונת דרכים בין אוטובוסים וכלי רכב פרטיים, 20 בנובמבר 2016/מור שאולי

מספר כלי הרכב בישראל עד סוף שנת 2015 הגיע לכ-3 מיליון ו-92,000. מהם, כ-18,800 אוטובוסים, 14,100 מיניבוסים ו-20,700 מוניות, חלקן מוניות הסעות תלמידים עד 10 מקומות.

שיעור המעורבות של כלי רכב ציבוריים בתאונות דרכים עם נפגעים, פצועים וההרוגים, גבוהה במיוחד: ב-2015 נרשמה מעורבות אוטובוסים עם 18 נוסעים ומעלה בכ-502 תאונות.
ההסבר לשיעור המעורבות הגבוה בתאונות דרכים טמון בנסועה שנתית גבוהה יחסית.

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת, התייחס לכך מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי-דואני: "כלי רכב כבדים וציבוריים מהווים כ-5% מצי כלי הרכב, אך מעורבים ב-30% מכמות ההרוגים. כלומר, בשנת 2015, כמות ההרוגים כתוצאה מכלי רכב כבדים וציבוריים הייתה 96 הרוגים".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

על המערכת

נהיגה בחורף. ShutterStock
נהיגה בחורף/ShutterStock
במשרד התחבורה מפנים את מבטם קדימה למהלך הבא - התקנת מערכות בטיחות מתקדמות במכוניות חדשות ומכוניות משומשות באמצעות מתקינים מקומיים

מערכת בטיחות מתקדמת כוללת התרעה על סטייה מנתיב, התרעה מפני התנגשות ברכב שמלפנים (בדרכים עירוניות ובין עירוניות), התרעה על אי שמירת-מרחק, והתרעה על סכנת התנגשות בהולכי רגל או רוכבי אופניים. מערכות מתקדמות יותר גם כוללות זיהוי תמרורי מהירות והתרעה על חריגה מהמהירות המותרת, ושליטה חכמה על אורות הדרך הגבוהים, למניעת סנוור כלי רכב בנתיב הנגדי.

מערכת בקרת סטייה מנתיב מתריעה מפני הנהג על סטייה של הרכב מנתיב הנסיעה, ומערכת שמירת מרחק מלפנים מזהה מכשול לפני הרכב או אי שמירת מרחק בין כלי הרכב בכביש, ומתריעה על כך בפני הנהג. על פי פרסומים של משרד התחבורה, "שתי המערכות נבחנו על-ידי מדינות האיחוד האירופי, הוכחו כמערכות בטיחות בעלות פוטנציאל גבוה לצמצום מספר הנפגעים בתאונות דרכים, ועמדו במבחן של עלות מול תועלת".

מחקר שפורסם בארה"ב ב-2012 ובחן את היעילות של מערכות למניעת תאונות מסוג חזית-אחור, מערכות שמתריעה על אי שמירת מרחק מכלי רכב או עצמים בכביש – העלה כי התקנת המערכת במשאיות יכולה למנוע עשרות אלפי תאונות מדי שנה, ובכלל זאת אלפי תאונות קשות.

במשרד התחבורה מפנים את מבטם קדימה למהלך הבא - התקנת מערכות בטיחות מתקדמות במכוניות חדשות ומכוניות משומשות באמצעות מתקינים מקומיים. שר התחבורה ישראל כ"ץ, רואה בהן את "התרומה הגדולה ביותר, פורצת הדרך, שיכולה להיות בנושא הבטיחות בדרכים". כשהמטרה הסופית היא להביא לאפס הרוגים".

תגובות רשויות ומשכל

דובר עיריית רעננה, יעוז סבר: "אנחנו לא הכתובת. החוק נכנס לתוקפו בתחילת חודש נובמבר, וכעת כל רכב היסעים מעל 10 מקומות שעומד בפני חידוש רישיון לא יוכל לעבור טסט ללא המערכות הללו. רכבי הסעות תלמידים מחויבים להתקין מערכות בטיחות על פי ההוראה. אי אפשר אחרת".

דברים דומים אמר דובר עיריית אשדוד, אדי בן חמו: "ההוראה נכנסה לתוקף החודש עבור רכבים משנת 2012 ומעלה, והחל מחודש זה כל רכב שמגיע לטסט שנתי לא יעבור ללא מערכות אלה. חברות ההסעה התחילו להתקין מערכות בטיחות ברכביהם, ואנו מעריכים כי תוך חודשים ספורים כל הרכבים יעמדו בדרישות הבטיחות הללו. ככלל, רכבים שלא יעמדו בדרישות הבטיחות לא יקבלו אישור להסעה של משרד התחבורה".

בהוד השרון הגיעו מוכנים ליום בו נכנסה התקנה לתוקפה. 16 חברות הסעה פועלות בעיר, כל אחת מהן מפעילה בין 6-20 אוטובוסים ומיניבוסים המסיעים תלמידים, וכל רכבי ההיסעים ממוגנים במערכות הבטיחות המתקדמות. קצין הבטיחות העירוני בהוד השרון – מר אלי שמעוני, "המערכות הותקנו ומחכים לאישורים של קציני הבטיחות בכל חברה על קיומן ותקינותן". למערכת התרעה על שכחת ילדים ברכב, מצלמת אבטחה ו"קופסא שחורה" לניטור התנהגות הנהג בנסיעה, התווספה כעת מערכת בטיחות לשמירה על מרחק, סטייה מנתיב והימצאות הולכי רגל. "רכב הסעות ללא מערכת הבטיחות הזו, זה כמו אוטובוס ללא טכוגרף, אם שוטר עוצר נהג ברכב כזה, זה קנס".

חני כהן, מנהלת תחום תברואה, איכות הסביבה ורכב, בחברה למשק וכלכלה, הינה אחראית למכרז המדובר שהתפרסם באוגוסט 2015: "כבר מספר חודשים שכל חברות ההסעות נערכות לעניין ומתקינות את המערכות ברכביהן. רק כלי רכב ממודל 2012 וצפונה עם 10 מקומות ויותר. בשנת הלימודים הקרובה נערוך 30,000 ביקורות. נגיע למדגם של כלי רכב ונבדוק שמערכת הבטיחות ועוד מערכות טכנולוגיות מותקנות ופועלות. אנחנו מעגל שני לביקורת, קציני ביטחון של כל חברת הסעות אחראים לבדוק שההוראה מתבצעת כנדרש".

בתוך כל המהלך המאורגן הזה, תשאלו בוודאי היכן קבור המכשול הבא? מבדיקה שערכנו, עולה כי המערכות מותקנות, כולם ערוכים ומוכנים לביקורות, קציני בטיחות מחכים לאור ירוק לבוא לבדוק את כלי הרכב, אך חסרים האישורים הרשמיים של משרד התחבורה על קיומן של המערכות בכל אותם כלי רכב. בהיעדרם של האישורים, גם כלי רכב שהותקנה בהם המערכת בהצלחה ועברו ביקורת לא יורשו לעבור טסט. השאלה היא, האם משרד התחבורה, שיזם את הצעת החוק, יקדים לטפל בסוגיית האישורים כבר בטווח הנראה לעין?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully