וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוכבים על אוטומטי? אתם יכולים להרחיב את רישיונכם

7.12.2016 / 8:03

משרד התחבורה קבע כי ניתן להוציא רישיון נהיגה על קטנוע אוטומטי שנפחו גדול מ-125 סמ"ק. זאת במטרה להגדיל את השימוש בכלי רכב דו גלגליים ולהיאבק בפקקי התנועה. מהי המשמעות של הרפורמה?

מבחן דרכים פיאג'יו 300ie. ניר בן טובים
מבחן דרכים פיאג'יו 300ie/ניר בן טובים

החל מ-1 בספטמבר 2016 ניתן להוציא רישיון נהיגה לקטנוע אוטומטי בקטגוריה A1 (עד 47.46 כוח סוס), כך נקבע בתכנית משרד התחבורה. המשמעות היא, כי רוכבים שברשותם קטנוע בנפח מעל 125 סמ"ק ועד 47.46 כ"ס יוכלו ללמוד נהיגה ולהיבחן במבחן מעשי על קטנוע אוטומטי.

הרישיון לאופנוע אוטומטי – כמו למכונית אוטומטית

למעשה, לקטגורית הרישוי A1 נוספה האפשרות להוציא רישיון על קטנוע אוטומטי. עד כה, נדרשו בעלי קטנועים אוטומטיים שנפח המנוע בהם גדול מ-125 סמ"ק ללמוד ולהיבחן על קטנועים עם הילוכים רגילים. רוכבים רבים העדיפו להוציא רישיון לקטנוע אוטומטי בלבד ובשל כך נאלצו לרדת לקטגורית רישוי A2, המאפשרת רכיבה על קטנוע עד 14.6 כ"ס (ובאופן מעשי – עד נפח 125 סמ"ק). כעת, ניתנת להם האפשרות ללמוד ולהיבחן על קטנוע אוטומטי גם בקטגורית הקטנועים הגבוהה (A1), ורישיונם יוגבל לקטנועים אוטומטיים עד 47.46 כ"ס (ובאופן מעשי – מעל 125 סמ"ק).

מ-2007 חויב כל רוכב שברשותו כלי רכב דו גלגלי שנפחו מעל 125 סמ"ק ללמוד נהיגה על אופנוע עם הילוכים רגילים ובכך להוציא רישיון בקטגוריה A2. רישיון לקטנוע אוטומטי בלבד סווג עד כה לקטגוריה A2.

כעת, ניתן להוציא רישיון נהיגה לקטנוע אוטומטי בלבד גם עבור קטנועים בעלי נפח מנוע הגבוה מ-125 סמ"ק (וכאמור, עד 47.46 כ"ס). זאת בדומה לנהג מכונית המוציא רישיון נהיגה לרכב אוטומטי בלבד, ובהתאמה לומד ונבחן על מכונית עם הילוכים אוטומטיים.

"לרבים קשה לשלוט באופנוע גדול"

"תוספת האופציה הזו לדרגת הרישוי A1 נעשתה כדי לאפשר לאנשים שלא רצו להתעסק עם הילוכים באופנוע לרכוב על כלי רכב גדול יותר", אומר חגי צרפתי, מורה ותיק לנהיגה על אופנוע והבעלים של בית הספר "חגי אופנועים" ללימודי נהיגת אופנועים. "פגשתי תלמידים רבים שנרתעו מההתעסקות עם ההילוכים, גם לא במכונית, ופנו לנהיגה על כלי רכב בעלי הילוכים אוטומטיים. קשה להתמודד ולשלוט באופנוע גדול".

לדבריו, האפשרות לרישיון על אופנוע אוטומטי תעודד אנשים לרכוב על קטנועים ואופנועים גם מחוץ לערים ובנסיעות בין-עירוניות, דבר אשר יקל על עומסי התנועה בכבישים. "רוכבים יעדיפו לקנות כלים גדולים יותר, שלדעתי בטוחים ויציבים יותר מקטנועים קטנים", מסכם חגי צרפתי.

צעד זה יקל ויזרז מעבר של רוכבים מקטנוע קטן לגדול ויגדיל את נתח המכירות של קטנועים מ-125 סמ"ק ומעלה. כבר כיום, עוד לפני ששונה החוק הנדון, עומד נתח השוק של קטנועים אוטומטיים בדרגה A1 על יותר מ-40% מכלי הרכב הדו-גלגליים בארץ, והמהלך האחרון של משרד התחבורה צפוי כמובן להגדילו באופן משמעותי.

עוד באותו נושא

כך תשרדו על האופנוע בכבישים הישראלים

לכתבה המלאה

מתי אפשר להתחיל

הגיל המינימלי ללימוד נהיגה ולקבלת רישיון מדרגה A1, ידני או אוטומט, נותר 18. כל תלמיד מחויב לקחת לפחות 15 שיעורי נהיגה לפני שייגש למבחן מעשי. בעלי רישיון A2 הרוצים "להשתדרג" ל-A1 מחויבים ב-8 שיעורי נהיגה לפחות. בעל רישיון למכונית שירצה להוסיף גם רישיון בדרגה A1 יזדקק ל-15 שיעורי נהיגה לפחות לפני שייגש לבחינה מעשית.

סייע בהכנת הכתבה: חגי צרפתי, מנהל בית ספר ללימוד רכיבה "חגי אופנועים".

עוד בוואלה! רכב:
הרוכבים נקטלים על מעקה בטיחות - ולאף אחד לא איכפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully