וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים הפכו את הרכב למשרד ומגבירים את הסיכון לתאונת דרכים

28.12.2016 / 12:33

מספר התאונות שנגרמות במהלך שיחות טלפון סלולריות בנהיגה גדל בשנים האחרונות בקצב מבהיל, ובהתאמה מוחלטת לקצב הגידול של מספר הסלולרים באוכלוסייה. אחת מקבוצות הסיכון להיפגע בתאונה בנסיבות אלו הם בעלי העסקים בישראל, שמוגדרים כאופרציה של איש אחד

הסחות דעת בנהיגה, ראיון עם טובה רוזנבלום. מערכת וואלה!
הסחות דעת בנהיגה, ראיון עם טובה רוזנבלום/מערכת וואלה!

אנשים אלו מטפלים בכל ההיבטים של העסק ואין הם מעסיקים כוח אדם נוסף. מבחינתם, שיחה שלא נענתה בזמן סביר, משמעה הפסד בטוח של כסף. חויית הקניה של הצרכן מתחילה כבר מהשניה הראשונה בה הוא יוצר קשר עם בית העסק, הציפיה שלנו היא לקבלת מענה זריז, מיידי, התחרות רבה ומי שלא יוכל לעמוד בסטנדרט ולספק לנו תשובות בזמן שיא – יפסיד אותנו כלקוחות.

עד כה, שום גוף מחקר לא בחן באופן מעמיק שכיחות המענה של בעלי עסקים קטנים לטלפון במהלך הנהיגה אולם לא יהיה מופרז להניח כי מדובר על שיעורים גבוהים מאוד. היקף התופעה בקרב עובדים שכירים נבחנה - והתוצאות מבהילות: מדו"ח שפרסמה חברת סיסקו שמבוסס על סקרים של עובדים בגילאים 18-50, עולה כי 50% מהעובדים משקיעים לפחות חלק מהזמן שלהם בביצוע פעילויות הקשורות לעבודה תוך כדי נהיגה, כאשר 66% קבלו שיחות לסלולר ברכב תוך כדי נהיגה ו-25% יוזמים שיחות במהלכה.


עוד בנושא:
הפטנט החדש שיעצור את גנבי הרכב המופרעים
5 עבירות התנועה השכיחות ביותר בישראל

המספרים לא משקרים

שימוש בנייד בזמן נהיגה. Shutterstock, ניר בן טובים
שימוש בנייד בזמן נהיגה/ניר בן טובים, Shutterstock
נהגים העושים שימוש בטלפון נייד לא מבחינים ב-50% מהמידע הנמצא בסביבתם

בעמותת אור ירוק מוטרדים מאוד משכיחות התופעה ומציינים כי מחקרים הוכיחו ששימוש בטלפון הנייד מגדיל את הסיכון לתאונת דרכים פי ארבעה, וכי נהגים העושים שימוש בטלפון נייד לא מבחינים ב-50% מהמידע הנמצא בסביבתם. לכן, כל הסחת דעת, מכל סוג, מגדילה את הסיכון לתאונת דרכים. ועד כמה מגדיל הדיבור בטלפון במהלך נהיגה את הסיכון לתאונת דרכים? 72%. כך עולה ממחקר שנערך במסגרת פרויקט משותף של המכון לחקר הגורם האנושי בתאונות דרכים וחברת מסלולים.

ההערכה היא שלכל הפחות ‭6%‬ מכלל התאונות בארה"ב נגרמות כתוצאה ישירה מדיבור בסלולרי, לפיכך, אם יוצאים מנקודת הנחה כי שיעור התאונות בישראל בנסיבות אלו זהה, הרי שמדובר על 22 הרוגים שמצאו את מותם בישראל בשל כך, וזאת רק בשנת 2016.

אולם כנראה שאת מקבלי ההחלטות בחלונות הגבוהים העניין לא מטריד, אומר מדריך הרכיבה כפיר לוין: "עובדה היא שבמקום לצאת בקמפיין בנושא, בישראל, למרבה האבסורד, גופים שקשורים לבטיחות בארץ - למשל תחנת רדיו מסוימת - מעודדים את השימוש בטלפונים סלולריים בעת נהיגה". לדבריו, מגמת העליה במספר הרוכבים שמשוחחים עם אוזניה במהלך הרכיבה – נמצאת בעליה תלולה וזה מטריד מאוד. רוכב לא צריך לעשות שום פעולה מלבד לרכב תוך מיקוד הקשב למתרחש מסביבו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מדברים בסלולרי – זה כמו לנהוג שיכורים

כל עוד החוק מתיר לדבר בטלפון בנהיגה באמצעות דיבורית, עובד לא יכול לסרב להוראת המעביד בטענה שהדבר יוצר סביבת עבודה לא בטוחה

אחד המחקרים שזכו לתהודה גדולה בעולם נערך על-ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת יוטה (Strayer, Drews & colleagues). במסגרת המחקר נבדקו כישורי הנהיגה של 40 נחקרים בארבעה מצבים: נהיגה רגילה; נהיגה תחת השפעת אלכוהול; נהיגה תוך שימוש בטלפון סלולרי; ונהיגה תוך שימוש בטלפון סלולרי באמצעות דיבורית. הבדיקות התבצעו באמצעות הסימולטור PatrolSim. המסקנות העיקריות של המחקר: הנהיגה בזמן שימוש בטלפון סלולרי - עם או בלי דיבורית - כמעט זהה לנהיגה תחת השפעת אלכוהול. תגובות הנהג איטיות יותר ומרחק העצירה במקרה של סכנה גדול משמעותית. זה, אגב, היה המחקר הרביעי של אותו צוות חוקרים שעסק בהשפעות הסלולרי על הנהיגה, וכל המחקרים הניבו ממצאים דומים.

אולם בעוד שלעצמאיים יש את יכולת הבחירה האם לענות לטלפון במהלך נהיגה, העובדה כי חברות בישראל דורשות מעובדיהן להיות זמינים ולשוחח כשהם נוהגים – מטרידה ומקוממת הרבה יותר. בעמותת אור מדגישים כי מעסיקים הדורשים מהעובדים שלהם לעבוד תוך כדי נהיגה ולנהל שיחות טלפון - מגדילים את הסיכון של העובד להיות מעורב בתאונת דרכים. הגיע הזמן שמעסיקים ישימו בראש סדר העדיפויות שלהם את בטיחות העובד ויפעלו על מנת לצמצם את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים".

אולם ידיה של אור ירוק "קשורות" שכן לדברי עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות,' "כל עוד החוק מתיר לדבר בטלפון בנהיגה באמצעות דיבורית עובד לא יכול לסרב להוראת המעביד בטענה שהדבר יוצר סביבת עבודה לא בטוחה.

אז מה עושים? את הצורך המובן של הצרכן לקבל שירות מיידי ניתן להבין ומכאן שגם בעלי העסקים הקטנים לא צפוים לוותר בקרוב על האפשרות להשיב לשיחה בזמן אמת. גם הסבירות כי תקודם חקיקה בנושא מענה של עובדים שכירים - נמוכה מאוד.

פתרונות?

אולם יתכן כי הפתרון לכך טמון דווקא בחזית הטכנולוגית. ישנן כיום מספר חברות שמציעות מענה אנושי באמצעות מוקד טלפוני שמייתר את הצורך לענות לשיחה במהלך הנהיגה. תחום זה נמצא בשנים האחרונות בתנופת פיתוח, ולדברי ליאור עזרא מנכ"ל חברת CallBiz שעוסקת בהפעלת מוקדי מענה אנושי לעסקים ישנם שורה של פתרונות יעילים מאוד שמאפשרים כיום לבעל בית העסק להתמקד במהלך הנהיגה, אך ורק בה. אומנם, המחשבה על פיתוח המוצרים נולדה מתוך הצורך לאפשר לעצמאיים לנהל את הזמן שלהם באופן אופטימאלי להתפתחות וצמיחת העסק, אולם במהלך השנים נוכחנו לגלות כי למערכות אלו יש גם פוטנציאל מציל חיים.

לדבריו, קיימת אף אפליקצייה למובייל בה בעל העסק בטרם הנסיעה יכול להגדיר כך שכל השיחות מועברות ישירות למוקד שמטפל בלקוחות, מסווג עבורם את הפניות ובסיום הנסיעה הלקוח מקבל ONLINE את פירוט כל הפניות שהיו ואופן הטיפול בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully