וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכונית שלכם מדליקה - ממש

11.1.2017 / 13:01

עד שחוקרי המשטרה יחליטו מה בדיוק קרה במכונית של הזמרת מרגלית צנעני, הנה כמה מהסיבות שיכולות לגרום למכונית שלכם להתפוצץ או לעלות באש

מכונית שרופה. מכונית בוערת, מכונית שרופה, AP
ברגע שהמכונית בוערת יש להתרחק ממנה במהירות, זה לא הזמן לשחק ב"סמי הכבאי"/AP, מכונית בוערת, מכונית שרופה
במכוניות שלנו יש מטרים על גבי מטרים של חוטי חשמל. מגע מקרי של שני חוטים חשופים יובל להתחממות שלהם

אנחנו אולי לא אוהבים לחשוב על זה, אבל כאשר אנחנו נוהגים, או נוסעים במכוניות שלנו, אנחנו למעשה יושבים במכונה שבבסיס עיקרון הפעולה שלה נמצא תהליך שריפה של חומר דליק במיוחד וסביבו שלל גורמים מכאניים, כימיים וסביבתיים שבשילוב לא נכון שלהם, בין אם כתוצאה מכשל טכני, טעות אנוש או גורם חיצוני עשויים להוביל לדליקה.
אז אין צורך להיכנס לפאניקה ואין ממש סיכוי שהמכונית שלכם תהפוך לפתע לכדור אש ותתפוצץ (זה קורה רק בסרטים), אבל הנה כמה דברים שכדאי לדעת לגבי הגורמים שכן עשויים לגרום לדליקה בכלי הרכב וכמה טיפים להתמודדות עם המצב.

דליפות:
מערכת הדלק במכונית המורכבת מצינורות המעבירים את הנוזל ממיכל הדלק למנוע היא נקודת תורפה בכל הקשור לבטיחות המכונית שלכם. דליפה של דלק על משטח חם דיו כמו סעפת האגזוז עשויה לגרום לו להתלקח בקלות ומשם הדרך לשריפה קצרה מאוד. מיכל דלק פגום או סדוק (ברוב המכוניות המודרניות הוא ממוקם מתחת למושב האחורי), משאבת דלק פגומה וצינורות הדלק חייבים להיות מטופלים ומותקנים כראוי כדי לצמצם את הסיכוי לכך. מפעם לפעם אנו שומעים על קריאות יזומות לתיקון (ריקול) של יצרניות רכב אפילו במקרים של חשש דחוק לתופעה כזו.

גם דליפות שמן עשויות לגרום לדליקה, אם כי בסבירות פחותה בהרבה בשל נקודת התלקחות גבוהה יותר, במקרים אלו סביר להניח שתפגשו בכלל היוצא מן הכלל של עשן ללא אש. דליפות שמן עשויות להופיע לא רק במנוע, אלא גם ממערת ההיגוי, הבלמים, תיבת ההילוכים.

בשני המקרים האלו, תמיד כדאי להציץ תחת מכסה המנוע ולחפש סימנים מעידים לדליפות ונזילות (רטיבויות, צינורות סדוקים) , או אפילו ריח דלק לא סביר בעוצמתו.

מצבר:
אולי הבחנתם בעבר בשלל האזהרות המופיעות לצד סוללות שונות בנוגע לאיסור לשרוף או לחשוף אותן לחום קיצוני. סיבה אחת לכך היא רעלים המשתחררים ממנה בתהליך השריפה, אבל יש סיבה נוספת. מצבר הרכב שלכם שהוא למעשה סוללה גדולה עשוי במקרים מסוימים להתפוצץ ולגרום לשריפה. הן בשל תקלה במצבר עצמו או במערכת הטעינה שלו במכונית. במהלך הפקת החשמל שלו משחרר המצבר מימן, בלחץ של אטמוספירה אחת שהוא פחות או יותר הלחץ על פני כדור הארץ המימן נותר במצב של גז, גז דליק מאוד. במקרה של ניצוץ בקרבת מימן הנפלט מהמצבר פיצוץ עשוי להתרחש.

ממיר קטלטי:
הממיר הקטליטי הוא רכיב המותקן במערכת הפליטה של המכונית, תפקידו הוא לשרוף חלקיקים שלא נשרפו בתהליך הבעירה במנוע ובכך להפחית את הפליטה שלהם לאוויר. על מנת לעשות זאת הוא מגיע לטמפרטורות עבודה גבוהות מאוד של בין 400 ל-800 מעלות. מנוע לא תקין הפולט כמויות גבוהות מדי של חלקיקים לא שרופים דורש למעשה מהממיר הקטליטי לעבוד קשה יותר ולמעשה מעלה את הטמפרטורה בו לרמות של 1,000 מעלות ויותר, מעבר לנזק לממיר עצמו כמויות החום האדירות הללו עלולות לגבור על מעטפת הבידוד שלו ובמקרים קיצוניים לגרום להתלקחות. גם במקרה של נסיעה בין אם בכביש אבל בעיקר בשטח עשויים עשבים או קרטון ואפילו שקית ניילון שנוגעת בממיר הקטליטי עשויים להתלקח.

קצר חשמלי:
הם לא גלויים לעיניים, אבל במכוניות שלנו יש מטרים על גבי מטרים של חוטי חשמל. מגע מקרי של שני חוטים חשופים יובל להתחממות שלהם ואם זה קורה בסביבת חומר דליק כמו שטיח, בד או אפילו עלים יבשים במרזבי הרכב הם עשויים להצית דליקה. המקומות והמכוניות המועדים לפורענות הם אלו שעל גבי מערכת החשמל המקורית שלהם "הולבשו" במרוצת חיי הרכב שלל משנוררי חשמל כמו חיישני רוורס, מערכות שמע, פנסים, אזעקות, מסכים, דיבוריות ושלל תוספות. במכוניות בהן נעשו תוספות והתקנות כאלו מומלץ לבדוק את הבידוד סביב חוטי החשמל, גם לאורך זמן שכן לעיתים סרטי הבידוד בהם נעשה שימוש מאבדים מעוצמת הדבק שלהם ומתקלפים או חוטי חשמל שטלטלות הדרך שולפות אותם ממחברי הפלטסיק, שגם הם לאורך השנים או במקרה של חבטה עשויים להיסדק.

ווסתי מתח ואלטרנטורים לא תקינים גם הם מקור שכיח לשריפות כתוצאה מחימום יתר במערכת החשמל.


כיסויי פלסטיק:
בחלק מהמכוניות בתא המנוע ישנם כיסויים פלסטיק שמגע שלהם בחלקי מנוע חמים יגרום להתכה שלהם וגם התלקחות.

מה אפשר לעשות?

מטפה לכיבוי אש היא משהו שתמיד מומלץ לשים ברכב ובהישג יד (לא בתא המטען), אם כי חשוב לציין כי אלו הקטנים בני 1-2 ק"ג לא יעזרו במקרה בו המכונית כבר בוערת

קודם כל ספורט, זה מאוד בריא ומשפר את מצב הרוח. אבל לגבי סיכויי הדליקה במכונית, ראשית כל תחזוקה מונעת. מניעה היא הדרך הטובה ביותר למנוע שריפה. תא מנוע נקי מילולית יקל על איתור נזילות וימנע הצטברות עלים יבשים וזרדים. תא מנוע "נקי" גם מחוטי חשמל ואלתורים שונים שנותרו ממערכות שפורקו או הותקנו בחוסר מקצועיות.

מטפה לכיבוי אש היא משהו שתמיד מומלץ לשים ברכב ובהישג יד (לא בתא המטען), אם כי חשוב לציין כי אלו הקטנים בני 1-2 ק"ג לא יעזרו במקרה בו המכונית כבר בוערת, אבל בהחלט יכולים לסייע בהשתלטות, כיבוי או עיכוב של בעירה בשלבים המוקדמים מאוד שלה. בכל מקרה של מטף ברכב יש לעגן אותו באופן בטיחותי, הדבר האחרון שאתם צריכים זה מטף שמתעופף בתוך המכונית והופך לסכנה בפני עצמו במקרה של תאונה. מחיר מטפה מתחיל ב-60 שקלים לקטנים ובסיסים עד ל-170 שקלים לכאלו בני 2 ק"ג המתאימים לאחסון במכונית פרטית.

באם האש כבר בוערת בעוצמה – אין מה לנסות לעצור אותה, ההמלצה החד משמעית היא להתרחק ככל האפשר מהמכונית, זה לא הזמן והמקום לשחק "סמי הכבאי", תשאירו את זה למקצוענים. כמו כן, במקרה של דליקה תחת מכסה המנוע יש להימנע מפתיחה שלו, הטמפרטורות אליהן מגיעה המתכת גבוהה מאוד ותגרום לכוויות, מה גם שפתיחה של מכסה המנוע תספק שפע פתאומי של חמצן לאש ורק תלבה אותה.

בהכנת הכתבה נעזרנו בניר בן ארי, הבעלים של מוסך "דרך השטח בשפיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully