וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה: הקשר המוזר בין קלנועית לעברייני תנועה

12.2.2017 / 7:51

חשבתם שקלנועית זה רק לקשישים? בשנים האחרונות עולה השימוש של נהגים שרשיונם נשלל בקלנועית בשל פרצה בחוק והיעדר אכיפה. מרדפים ב-12 קמ"ש

רחובות חולון. ראובן קסטרו
רחובות חולון/ראובן קסטרו

"אתמול אני נוסע ברחוב ז'בוטינסקי ברמת גן ומלפני נוסעת קלנועית, אולי במהירות של 10 קמ"ש, כאשר מסביב כלי הרכב נוסעים במהירות של 60 קמ"ש לפחות. אני צופר לנהג שיזוז לנתיב הימני אבל הוא לא זז ומאחור פקק, ולו לא אכפת. מתישהו הצלחתי להתיישר לידו ושאלתי אותו מדוע הוא כלל נוסע בכביש כי אסור לו לעשות את זה עם קלנועית. אבל אני נשבע לך שהוא בכלל לא שמע אותי. לדעתי הוא חירש. עקפתי אותו ואחרי 200 מטר ראיתי ניידת. אמרתי לשוטרים שיש שם נהג קלנועית שמסכן את עצמו ואת שאר הנהגים אבל הם אמרו לי: "עזוב, נראה אותך בגיל 80".

המקרה שמתאר הנהג הזה אינו מקרה נדיר, אלא תופעה הולכת וגדלה של קשישים, אנשים בעלי מוגבלות פיזית וגם אנשים שרישיונם נשלל שנוהגים על כבישי ישראל בקלנועית. למעשה, למעט במקרים מאוד חריגים, אסורה נסיעה בכביש עם כלי הרכב הזה, אולם המציאות מלמדת כי בהעדר אכיפה, וכפי שמקובל במדינת ישראל, כל אחד ינהג כעולה על רוחו והציות לחוק הוא בגדר המלצה בלבד.

עוד בנושא:
רכב על אופנוע ללא ביטוח, נפגע מרכב ויקבל פיצוי במיליונים

תאונות קטלניות

בשנים האחרונות הפכו הקלנועיות ללהיט בקרב עברייני תנועה ופסולי נהיגה

ומילא כי להפרת החוק לא היה מחיר, אולם רק ביום שלישי האחרון נהרג קשיש לאחר שנפגע מרכב בכביש 44 סמוך לכניסה לכפר חב"ד בעת שנהג בקלנועית. ביום רביעי שעבר התרחשה תאונת קלנועית קטלנית, לאחר שגבר כבן 62 נהרג בפרדס חנה מפגיעת רכב בקלנועית בה הוא נהג. בדיקה של נתוני תאונות הדרכים שבוצעה ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעלה כי לפני כשנתיים 34 בני אדם נפגעו ב-29 תאונות דרכים עם נפגעים שהיו מעורבים בהן כלי רכב מסוג קלנועית: 3 בני אדם נהרגו, 11 בני אדם נפגעו קשה ו-20 נפגעו קל.

"אני מסתובב עם הקלנועית בעיקר בתוך מבנים ובתוך מתחמים סגורים והיא מסייעת מאוד בהגברת הנגישות, אבל חד-משמעית היא אמורה לנוע על המדרכה ולא על הכבישים. זו פשוט סכנה. ישנם הרבה גורמים שאמורים לעשות סדר ולפקח ומעדיפים להתחמק ולא לעשות את העבודה" אמר ח"כ אילן גילאון ממרצ, יו"ר ועדת הנגישות של הכנסת שהוסיף כי "אין שום סיבה שקלנועיות כאלו יהיו על הכביש".

וכמובן שלא רק קשישים נוהגים בקלונעיות. בשנים האחרונות הפכו הקלנועיות ללהיט בקרב עברייני תנועה ופסולי נהיגה. לפני מספר שנים, פתח מחוז תל-אביב במבצע שזכה לכינוי "חוק וענונו" ובמסגרתו הורדו 20 קלנועיות על ידי צוות הבילוש, בראשותו של רס"מ שי קורן. אולם חרף המבצע שנערך, עדיין פסולי נהיגה רבים עושים בה שימוש.

הגדרת החוק

בתי המשפט קבעו כי רכב מנועי הוא למעשה כל כלי רכב שמונע בכוח מכני מכל צורה

"אלו צריכים לדעת", מסביר עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת נזקי רכוש בלשכת עורכי הדין "כי פסילת רישיון על ידי בית המשפט חלה גם על נהיגה בקלנועית, שכן היה מקרה בו נהג נתפס בנסיבות אלו וטען בבית המשפט כי מאחר וזו מופעלת על ידי סוללה, אין מדובר על רכב מנועי. בית המשפט דחה את טענתו. "בתי המשפט קבעו כי רכב מנועי הוא למעשה כל כלי רכב שמונע בכוח מכני מכל צורה שהיא ובכלל זה גם קלנועיות. למעשה , גם סוללת אופניים חשמליים מהווה כוח מכני ומשכך אסורה הרכיבה על אופניים חשמליים אולם לרוב משטרת ישראל אינה אוכפת זאת".

בנוסף, באופן עקרוני, לקלנועית אסור לנוע על הכביש מבהיר עו"ד ורשה, אולם בפועל לשון ההגדרה מאפשר זאת על ידי מתן סייגים רבים בתתי הסעיף. וכך למשל, נקבע כי הנהיגה מותרת בכביש במקרה שאין לצידו מדרכה, אשר אין התייחסות מפורשת לסוגיה האם מדובר על כביש עירוני או בין עירוני. כמו כן, נקבע כי במידה ולא ניתן לנסוע על המדרכה בשל מכשולים שנמצאים בה או בשל רוחבה – תותר הנסיעה בכביש. הבעיה היא , מציין עו"ד ורשה כי בישראל יש לא מעט מדרכות שעמוסות במכשולים או שרוחבן אינו מאפשר נסיעת קלנועית עליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully