וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל זהב

15.2.2017 / 7:19

המראה המוזהב שלהם כבר הפך לסימן ההיכר המובהק של בולמי הזעזועים המוכרים בעולם. ראובן סביו מספר את הסיפור שלהם ועל ההחלטה שלו לבדוק על מה כל הרעש

בולמי אוהלינס. ראובן סביו, אתר יצרן
בולמי אוהלינס מציצים מהמזלג הקדמי של ולנטינו רוסי/אתר יצרן, ראובן סביו

כל חובב ספורט מוטורי ימצא ברשימה המפוארת הבאה לפחות מישהו מוכר אחד: וולנטינו רוסי, מרק מרקז, מקס ביאג'י, טרוי בייליס, קייסי סטונר, קארל פוגרטי, סבסטיאן לואב, טומי מאקינן, אדם ראגה, פטרי סילבן, אנדרס אריקסון, פול אדמונסון, קארי טיאינן... את זה שהם זכו באליפויות עולם כל אחד בתחומו - לא קשה לזכור, אבל את העובדה שהם עשו זאת גם בעזרת בולמים של חברת אוהלינס השוודית, אני בטוח שהרבה פחות יידעו.

מה זה בכלל אוהלינס?

בשנת 1976 רוכב אופנועים שוודי בשם קנט אוהלינן השכיל להבין שהמגבלה הגדולה ביותר של האופנועים בכלל ואופנועי מרוץ בפרט נעוצה בפעולת המתלים וכתוצאה מכך, רוכבים רבים מחפשים בולמים איכותיים יותר מהמקוריים. קנט קפץ על ההזדמנות והחל לייצר בולמי זעזועים אחוריים לאופנועי מרוץ עבור רוכבים מובילים במרוצי השטח ולאחר שהתבקש על ידי כמה מחבריו, החל לייצר גם עבור אופנועי הכביש.

כבר בשנת 1978 הגיעה אליפות העולם הראשונה בזכותו של הרוכב הרוסי גינדי מוסייב, שהוא בפני עצמו סיפור מיוחד ששווה קריאה, ושזכה באליפות העולם במוטוקרוס על גבי ק.ט.מ 250 עם בולמים של אוהלינס. ההצלחה האירה לקנט פנים ובזכות כך החל לייצר גם בולמים עבור מכוניות ספורט ופורמולה 1 בנוסף לכל הענפים השונים של מרוצי האופנועים.

עד מהרה מוצרי אוהלינס נעשו שם נרדף לאיכות והפכו להיות חלומם של רוכבים ונהגי מרוצים בכל העולם. מאז ועד היום מרבית יצרני האופנועים המובילים בעולם משתמשים בבולמים של חברת אוהלינס בדגמי הפרמיום שלהם, כולל יצרנים יפנים וזה מעיד יותר מכל על איכותם הגבוהה של בולמים אלו והמעמד שלו הם זוכים בעולם האופנועים. ישנם אפילו אין ספור סיפורים על אלופי עולם שביקשו מקבוצות המרוצים שלהם להרכיב להם קיטים של אוהלינס בתוך בולמים מקוריים ובזכות כך לרכב על בולמים טובים יותר מבלי לפגוע בתמיכה של יצרן האופנוע.

בשנת 1986 חלק גדול ממניות החברה נרכשו על ידי ימאהה, צעד שעזר לקנט לחדור לשוק וליצרנים היפניים, שבשנים אלו כבר ביססו היטב את מעמדם בשוק האופנועים העולמי ואולי אפילו אפשר לומר השתלטו עליו. מאות אליפויות עולם בשלל ענפי הספורט המוטורי דחפו קדימה את החברה לתחומים חדשים וסייעו מאוד בפיתוח טכנולוגיות חדישות כגון בולמים אלקטרוניים ועוד. בשנת 2007 קנט רכש בחזרה מימאהה את חלקה במניות החברה ובזכות כך השליטה הבלעדית חזרה לידיו. מאז, ההצלחה ממשיכה להאיר פנים לחברת אוהלינס והיקף הייצור שלה הגיע ל-130 אלף בולמים בשנה, עם מחזור מכירות של 85 מיליון יורו וגידול שנתי של 10 אחוזים בעשור האחרון. נתון זה מדהים עוד יותר אם לוקחים בחשבון שמספר המועסקים בחברה הוא 320 בלבד.

בולמי אוהלינס. ראובן סביו, אתר יצרן
קנט אוהלין בתחילת הדרך/אתר יצרן, ראובן סביו

בחזרה לישראל

כבר מחוברות האופנועים הראשונות שקראתי בשנות ה-80, בעידן שבו אינטר הייתה רק קבוצת כדורגל ונט הייתה רק רשת עם חורים, השם אוהלינס תפס אצלי מקום של כבוד. שעות של ניתוח מעמיק של תמונות אופנועי המרוץ בשטח ובכביש גרמו לי להבין שבבולמים השוודים הנוצצים יש באמת משהו מיוחד, שעושה אותם לנחשקים כל כך על ידי כל אותם אלופים. ככל שלמדתי והתנסיתי יותר הבנתי, שהמתלים אחראים יותר מכל חלק אחר באופנוע לביצועים ולהנאה מהרכיבה ולכן יש להשקיע בהם הרבה לפני שמחליפים אגזוז או משפרים את המנוע. כתוצאה מתובנה זו החלפתי פעמים רבות את המתלים של האופנועים, האופניים, המכוניות ואפילו של חלק מהקטנועים שהיו ברשותי וכל פעם מחדש הופתעתי מהתוצאה, אך אף פעם לא הלכתי עם זה עד הסוף. הסיבות לכך היו אילוצי תקציב, זמינות והתקווה שהמתלים באופנוע חדש יהיו משמעותית טובים יותר לעומת הדגם הקודם. אכן, פעולת המתלים השתפרה מאופנוע לאופנוע, אבל אף פעם לא הייתי מרוצה מהם באופן שיגרום לי להפסיק לחלום על משהו טוב יותר.

לפני כשנה שוב פעם שאלתי את עצמי, האם אופנוע חדש יעשה לי טוב יותר? הרגע הזה הוא רגע גורלי, שלרוב אין ממנו דרך חזרה. הסדק נוצר ובמוקדם, או במאוחר אנחנו נפרדים מהאופנוע ה"ישן" ויוצאים לדרך עם אופנוע חדש. לאחר שעברתי תהליך זה עשרות פעמים החלטתי שהפעם אני רוצה לנסות דרך חדשה ולהגשים לעצמי חלום.

הפעם החלטתי לעשות שינוי ובמקום להשקיע כסף בהחלפת אופנוע, החלטתי להחליף את המזלג הקדמי והבולם האחורי של ההוסקוורנה 300 מודל 2014 שלי עם מיטב התוצרת של היצרן השוודי המהולל. בכתבה הנוכחית אתמקד בבחירת הבולמים ובאופן ההרכבה ובדגשים חשובים בתהליך הכיוון הראשוני. בעתיד, לאחר שאצליח להבין מה באמת הבולמים האלו עשו לאופנוע והאם באמת כל ההשקעה הכספית הגדולה הייתה משתלמת, אפרסם כתבה שנייה בנושא שתתמקד בחוויית הרכיבה.

בולמי אוהלינס. ראובן סביו, אתר יצרן
הו, הו, הו, סנטה הגיע עם החבילה/אתר יצרן, ראובן סביו

איך קונים?

גל פותח לפני את כל הקופסאות והבולמים הנוצצים מתחילים לסנוור אותי

כמו תמיד התהליך החל בחיפוש מתמשך ברשת אחר מידע ומחירים, אבל עד מהרה הבנתי שאם אני לא רוצה להסתכן בעיכוב במכס, להיות בטוח שמה שאני רוצה באמת אקבל ולקבל שירות, כדאי לעשות את זה בארץ, החלטתי לפנות ליבואן אוהלינס בישראל. חברת ליגל, יבואנית אופנועי דוקאטי ו-TM, קיבלה לפני כשנה את זיכיון היבוא של אוהלינס לישראל וגל ברדה נתמנה למנהל המותג.

בתחילת חודש מאי 2016 נפגשתי עם גל ולאחר בדיקה החלטנו על החלפת הבולם האחורי ובמזלג להסתפק בקיט קרטרידג' שמחליף את כל החלקים הפנימיים במזלג המקורי, אותו הקיט שרוכבים רשמיים רבים מרכיבים על האופנועים בהסתר. ההזמנה בוצעה בהתאם למשקל האישי שלי ולסגנון הרכיבה המועדף וחשוב לציין שניתן גם להזמין לחלק מהאופנועים בולמים אחוריים קצרים יותר לטובת הנמכת האופנוע. מחירו של הבולם האחורי כולל קפיץ הוא 6,243 שקלים כולל מע''מ וקיט מזלג כולל קפיצים 7,100 שקלים כולל מע''מ. זה הרבה כסף, אבל כאמור, מבחינתי זה היה במקום להחליף אופנוע וכמובן בכדי להגשים חלום.

לאחר כחודש גל מודיע לי שהוא חושב שעדיף שנחכה כמה חודשים, כי לקראת נובמבר צפויים לצאת דגמים חדשים ומעניינים עוד יותר וכך עבר הזמן עד שלפני כחודש הגיע הטלפון מגל. גל פותח לפני את כל הקופסאות והבולמים הנוצצים מתחילים לסנוור אותי. במקרה הוא גם פותח עוד קופסה שבה מזלג קדמי מושלם. כמובן שלא יכולתי להגיד לא ובסוף הקיט נשאר אצלו והמזלג והבולם הורכבו על ההוסקוורנה שלי לאחר שנפרדתי מעוד כ-9,000 שקלים.

איך מרכיבים?

תהליך ההרכבה מתחיל בפירוק של כל החלקים הישנים, ניקוי ובדיקה של המסבים בלינק האחורי ושל הברגים בחיבור. הבולמים מגיעים עם ספרי הוראות מפורטים והמלצתי היא, לקרוא היטב את כל החומר שקיים גם ברשת, לפני שמתחילים את העבודה. הבולם האחורי מגיע ללא קפיץ ומכיוון שמלאכת הידוק הקפיץ לא נוחה לביצוע כאשר הבולם מורכב, מומלץ לכווץ את הקפיץ למידה הרשומה בהוראות לפני ההרכבה בכדי להימנע מעבודה מיותרת. כיוון עומס הקפיץ ההתחלתי מתבצע בשני שלבים, הראשון בהתאם למשקל האופנוע והשני בהתאם למשקל הרוכב. למעשה הבדיקה פשוטה ומצריכה רק עזרה מאדם נוסף בכדי להחזיק את האופנוע במצב אנכי כאשר אנחנו ישובים עליו וסרט מדידה.

הבדיקה מתחילה במדידת המרחק בין ציר הגלגל האחורי לנקודה כלשהי על הכנף האחורית. מדידה זו יש לבצע כאשר הגלגל האחורי באוויר על מנת שהבולם יהיה במצב פתוח לחלוטין. לאחר החזרת הגלגל האחורי לקרקע צריך למדוד שוב את אותו המרחק וההפרש בין שתי המדידות זה ה"סאג" הראשוני (מרחק התנועה החופשית שלו), שלרוב אמור להיות כ-30 מילימטרים. עכשיו צריך לשבת על האופנוע בתנוחת הרכיבה עם ציוד מלא ודלק במיכל ולחזור שוב על אותה המדידה. ההפרש עכשיו צריך להיות כ-100 מילימטרים. בכל מקרה שההפרשים הם לא בהתאם למה שרשום בספר ההוראות, צריך לסגור או לפתוח את האומים המשוננים הגדולים שעל הבולם בכדי להגיע למידה המדויקת, כמובן בעזרת מפתח שן מיוחד. בכדי לבצע מדידה חשובה זו בדיוק רק ובנוחות השתמשתי במכשיר מדידה דיגיטאלי שמאפשר את ביצוע המדידה ולרוב נמצא בסדנאות בולמים, או במוסכים מקצועיים.

בנוסף לכך יש להשקיע תשומת לב רבה להידוק נכון עם מפתח מומנט איכותי של ברגי המשולשים שבתוכם יושב המזלג בכדי לאפשר פעולה חלקה ולמנוע עיוותים. כל תהליך ההרכבה והכיוון הראשוני אורך כשעה וחצי של עבודה, אבל צריך לקחת בחשבון שזוהי רק תחילת הדרך ועדיין יש לכוון את שלל ברגיי כיוון שיכוך הכיווץ וההחזרה מלפנים ומאחור בהתאם לתחושות ברכיבה ולהמלצות היצרן.

לאחר ההרכבה האופנוע נראה לי שונה לחלוטין וכל מי שמסתכל עליו מאז, מיד נועץ מבט למטה אל הבולמים בדומה לאופן שבו גברים רבים מכוונים את מבטיהם אל נשים יפות. מאז עדיין לא הספקתי לרכב מספיק עם האופנוע, אבל אני מרגיש שהחשק לרכב נמצא בשיאו ולכן אפרסם בהקדם את חוויות הרכיבה עם מערכת הבולמים החדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully