וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת הענק של מובילאיי עם אינטל: מאחורי המספרים הגדולים

14.3.2017 / 8:06

מי היא בעצם חברת מובילאיי שעסקת הענק שלה עם אינטל מסחררת את המשק הישראלי ואת עולם הטכנולוגיה? מה זה, איך זה התחיל ולאן זה עשוי ללכת?

בניין חברת מובילאיי, הר חוצבים ירושלים. מרץ 2017. אמרי סדן, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, מערכת וואלה! NEWS
בניין חברת מובילאיי, הר חוצבים ירושלים. מרץ 2017/מערכת וואלה! NEWS, אמרי סדן, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

הסכום כמעט בלתי נתפס, המספרים גדולים מהחיים, 14.7 מיליארד דולר – זה שווי העסקה בה נרכשה חברת מובילאיי הישראלית על ידי ענקית השבבים האמריקנית אינטל. אבל אנחנו לא הולכים להיכנס לניתוח בהיבט הכלכלי שלו, אלא להעניק הצצה למה בעצם מחפשת אינטל בחברה הישראלית ומה האתגרים איתם היא עומדת להתמודד בעתיד.

הסיפור שלה מתחיל בשנת 1999 אז מקימים פרופסור אמנון שעשוע המשמש כיו"ר וזיו אבירם המשמש כמנכ"ל ונשיא החברה את מובילאיי – עם גיוס צנוע של מיליון דולר למייסדי החברה היה ברור שהחזון שלהם למכונית האוטונומית יעבור דרך ניטור הדרך באמצעות שילוב של מצלמת ווידאו ושבב מחשב לניתוח התמונה.

השבב מפיתוח החברה בשם EyeQ, עושה שימוש בתוכנת
זיהוי עצמים ויודע לעבד את התמונה המתקבלת ממצלמת הווידאו המותקנת בשמשת המכונית ולהשתמש במידע הזה כדי לייצר מערך התראה לנהג. התראות על אי שמירת מרחק, מהירות מעל המותר בשילוט, קרבת הולכי רגל, עמעום אורות הרכב, סטייה מנתיב ועוד. מערך התראה שאמנם בניגוד אלינו לא נרדם, חולם או מסמס, אבל מצד שני יכול להוציא מדעתו את הנהג הרגוע ביותר במקרים של צפצופי השווא שלו.

אבל למרות שזה ההיבט המוכר יותר למאות אלפי נהגים העושים שימוש במערכות אלו המותקנות כיום כמוצר "אפטרמרקט" במכוניות שלהם, הפוטנציאל האמיתי מאחורי מובילאיי – זה שזיהתה אינטל הוא אחר לגמרי.

מובילאיי CES 2017. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
מובילאיי CES 2017/מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

המירוץ האוטונומי

אחד האתגרים הגדולים ביותר שעדיין מונחים לפתחה של המכונית האוטונומית הוא אתגר ההתמצאות במרחב. אתגר שאינו יכול להסתמך אך ורק על הידע והמיפוי הנוכחיים

מזה עשור וחצי ואף יותר המושג שמהלך קסם על רוב תעשיית הרכב הוא "הרכב האוטונומי", אותה קופסת פלא שאליה אוטוטו כולנו ניכנס בבוקר ואחר הצהריים ותיקח אותנו למקום חפצנו ובחזרה.

העתיד האוטומוטיבי הזה אינו נחלת יצרניות הרכב בלבד והפוטנציאל האדיר שבו, שלפחות על פי אינטל מוערך במחזור של 70 מיליארד דולר עד שנת 2030, מושך גם חברות טכנולוגיה מתחומים אחרים לגמרי לחפש בו את מכרה הזהב הבא שלהן, חברות הייטק שהקשר בינן לבין המכוניות לא יהיה רק המדבקה על תא המטען, אלא גם חלק בלתי נפרד מה"מוח" של המכונית.

הדוגמה המוכרת ביותר למהלך הזה היא ההצהרה של גוגל על כוונתה להיכנס לתחום המכוניות האוטונומיות, הצהרה שכאשר היא מגיעה מגוגל, אי אפשר להקל בה ראש. אז בזמן שגוגל מפתחת את המכונית האוטונומית שתציע לכם יעדים תוך כדי הקלדה (לא באמת, אבל זה יכול להיות מעניין) – חוברות יצרניות רכב מה"עולם הישן" למובילאיי על מנת לייצר לעצמן נקודת זינוק טכנולוגית לעולם החדש שבפתח.

החברות הללו, שהמוכרות בהן הן ב.מ.וו, וולוו, פורד, יונדאי, ג'נרל מוטורס, פולקסווגן ואחרות וגם ספקיות משנה ענקיות לתעשיית הרכב דוגמת דלפיי הבריטית – כולן נושאות עיניים לטכנולוגיה, לניסיון ול"מוח" של מובילאיי המונח בלב השבבים שלה. למעשה, אחת החברות שייצרו קשר עסקי ידוע עם מובילאיי הייתה טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות. למעשה, יישום של המערך הזה במובן מסויים כבר הוטמע במכוניות של טסלה, אולם הקשר בינה לבין מובילאיי נותק בעקבות ההאשמה של טסלה כי כשל במצלמה של מובילאיי גרם למותו של נהג ניסוי של החברה במכונית מסוג טסלה S שהייתה במצב נהיגה אוטונומית ב-1 ביולי 2016.

אולם יכולות הניתוח והעיבוד של השבב במצלמות הווידאו של מובילאיי הינו רק היבט אחד ומאוד מסוים של מה שרוצות להוציא החברות הללו ממובילאיי. זאת מכיוון שאחד האתגרים הגדולים ביותר שעדיין מונחים לפתחה של המכונית האוטונומית הוא אתגר ההתמצאות במרחב. אתגר שאינו יכול להסתמך אך ורק על הידע והמיפוי הנוכחיים, שכן המכונית האוטונומית לא רק תימדד רק ביכולתה להגיע מנקודה א' לב', אלא היא חייבת להיות חלק ממערכת גדולה יותר ש"תבין" את התנועה סביבה לא רק בהיבט של צמתים ועיקולים בכביש או אפילו שלטי מהירות ונתיבים, אלא גם בהיבטים של עומסי תנועה, תאונות, מעקפים, תנאי ערפל ומזג אוויר משתנה ועוד ועוד. כדי לבצע את המלאכה של תיעוד, איסוף, ניתוח ושימור המידע הזה וכן את הפיענוח שלו לטובת בניית מסד נתונים שישמש את המכוניות האוטונומיות של העתיד, למובילאיי יש את יחידת המיפוי הדיגיטלית (REM) – החיבור בין כמות אדירה של מצלמות במיליוני כלי רכב בהם תותקן המערכת של מובילאיי לבין מרכז מידע אחד – הוא בעצם המפתח לבניית מפת עולם ממוחשבת, עדכנית, מדוייקת ברמה מדהימה.

נסו לחשוב על זה כך – מאות מכוניות החולפות על פני מקטע כביש בפרק זמן של דקות ספורות ומאתרות כתם שמן, או עדר כבשים התועה לנתיב, רכב העומד בצורה מסוכנת או כל גורם אחר ומיד מפנות מכוניות לצירים חלופיים ומפעילות מעגלים רחבים יותר של יידוע גורמי אכיפה או הצלה וזה רק קצה הקרחון.

עוד באותו נושא

מכירת מובילאיי לאינטל: מס של 4 מיליארד שקל בדרך לקופת המדינה

לכתבה המלאה

סגירת מעגל

מסיבת עיתונאים ב.מ.וו, אינטל וחברת מובילאיי הישראלי. אתר יצרן
מובילאיי בהכרזת שיתוף הפעולה המורחב עם ב.מ.וו העולמית/אתר יצרן

אז עד לאחרונה היו לנו שתיים מצלעות המשולש. מובילאיי עם הטכנולוגיה שכנראה תשמש מפתח לטכנולוגיה של מכוניות אוטונומיות מצד אחד ומהצד השני את תעשיית הרכב שחיפשה קיצור דרך נוח שיחסוך ממנה את השקעות העתק בפיתוח אותן מערכות תומכות למכוניות אוטונומיות. את הצלע השלישית סיפקה אינטל – ענקית השבבים האמריקנית כאשר חברה למובילאיי ולב.מ.וו בעסקה משולשת שנחתמה ביולי 2016 ובה הכריזו השלוש על שיתוף פעולה בפיתוח מכונית אוטונומית מלאה עד שנת 2021. עם היכולת המוכחת של אינטל כיצרנית השבבים הגדולה בעולם רתומה לטכנולוגיה של מובילאיי מקוות החברות לייצר את השילוב שיהפוך אותן לרכיב הכרחי בכל מכונית אוטונומית.

העסקה שנחתמה אתמול היא למעשה האיתות הסופי על כך שבאינטל, אחרי שצפו בשוק השבבים והמעבדים לטלפונים ניידים נשמט מידיהם – לא הולכים לתת למכונית האוטונומית להשאיר אותה מחוץ למסלול לעתיד של תעשיית הרכב.

וכך מקווים באינטל ובתעשיית הרכב לחבר בין התשתית הקיימת בידי תעשיות הרכב בתחום הידע של ייצור המכוניות לבין היכולת הטכנולוגית המתקדמת של אינטל בתחום העיבוד ובתוכה יכולתה של מובילאיי להפוך נתונים ממיליוני כלי רכב לבניית תמונת מציאות שתתמוך במכוניות האוטונומית.

בעיניים ישראליות, שעדיין מביטות באפיזודה המרתקת של ייצור מכוניות בישראל מבעד עדשות וורודות של נוסטלגיה, יש עכשיו מקור גאווה נוסף, שכן מעבר להישג של ייצוא עוד טכנולוגיה פרי פיתוח מקומי – במבט היסטורי, העסקה הזו וכוונת אינטל לרכז את פעילות החברה הנוגעת לכלי רכב סביב מובילאיי – משמעותה הצבתה של מדינת ישראל במקום מרכזי בתעשיית הרכב של העתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully