וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונדה CRF250 ראלי – מבחן דרך

22.3.2017 / 8:02

ההונדה CRF250 ראלי החדש, שייך לאותם אופנועים שתמיד כיף להיות איתם לא משנה איפה ומתי בזכות תנוחת רכיבה נוחה, מנוע ידידותי במיוחד, מיגון רוח ותפעול פשוט

מבחן הונדה CRF250 ראלי. ראובן סביו, ג'ורג' מועדון הונדה, מערכת וואלה! NEWS
מראה קרבי ברוח אופנועי הראלי עם ידידותיות למשתמש/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, ג'ורג' מועדון הונדה

לפני כ-25 שנים, לא מעט בגלל הפופולאריות של מרוצי הפריז דקאר בשנים אלו, החלו להימכר בכמויות עצומות אופנועים דו שימושיים בעיצוב אופנועי הראלי המקצועיים. אופנועים אלו היו מצוידים במנועי ארבע פעימות בנפחים של 500-750 סמ''ק והיוו "רפליקות" של אותם אופנועים, שחצו את מדבר סהרה. מאז אופנועים אלו נכחדו ואת מקומם תפסו אופנועי אדוונצ'ר ענקיים ובעלי אוריינטציית כביש, בעיקר משיקולי פרקטיות וחוסר היכולת לנצל את יכולת השטח של האופנועים, בגלל תקנות סביבתיות ורמת רכיבה של מרבית הרוכבים. ה-CRF ראלי עורר אצלי נוסטלגיה לשנים ההן, אך הוא מציע גם תוספת טכנולוגיה שבזכותה האופנוע ידידותי ומתאים מאוד גם לשימוש ככלי תחבורה יום יומי.

בשנים האחרונות, יחד עם התפתחות הטכנולוגיה, החלו היצרנים להרכיב על מנועי ארבע פעימות בכל הנפחים מערכות דיגיטליות לניהול המנוע, הזרקת דלק ומתנעים חשמליים. מערכות אלו מקלות מאוד על הרוכב וגורמות לאופנוע להיות כלי ידידותי וקל לשימוש הרבה יותר מהאופנועים מלפני עשור. בעקבות כך החלו להופיע אופנועים, שנראים ושוקלים כמעט כמו אופנועי שטח אמתיים, אך נוחים מאוד וגם מאפשרים שימוש יום יומי. לקטגוריית אופנועים אלו שייך ה- CRF 250 ראלי החדש של הונדה.

מבחן הונדה CRF250 ראלי. ראובן סביו, ג'ורג' מועדון הונדה, מערכת וואלה! NEWS
המראה הכללי ברוח אופנועי הדקאר של הונדה מושך המון תשומת לב/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, ג'ורג' מועדון הונדה

מדי קרב

עיצוב ה- CRF ראלי מזכיר מאוד ולא במקרה את עיצובם של דגמי הראלי המקצועיים של הונדה ממרוץ הדאקר האחרון. כיסוי פלסטיק גדולים למיכל הדלק ולמנוע יחד עם מסיכה קדמית גדולה מסביב לפנסים יוצרים מראה של אופנוע ראלי מקצועי. ה-CRF ראלי הוא אופנוע יפה ומעוצב בקפידה וכתוצאה מכך מצליח למשוך אחריו לא מעט מבטי פליאה, גם מצדם של אופנוענים מנוסים.

מערכת החשמל והמתגים השונים פועלים ללא דופי ומהווים דוגמה להקפדה על הפרטים ולאיכות הייצור המוכרת מאופנועי הונדה אחרים. הרכיבה בלילה מזמנת הפתעה נוספת בדמותו של פנס חזית עוצמתי ובעל אלומת אור רחבה במיוחד, המאפשרת גם רכיבת שטח לילית ללא צורך באמצעי תאורה נוספים. לוח השעונים קריא וברור ומכיל בתוכו נתונים רבים כולל שעון.

תנוחת הרכיבה היא של אופנוע שטח מקצועי, פרט לכידון העשוי מברזל ובעל קצוות משוכות לאחור בשונה מאופנועי השטח המקצועיים. הרגליות נוחות לתפעול גם עם מגפי שטח וגם עם נעלי התעמלות, עובדה המעידה על תכנון קפדני של מכלולי האופנוע. המושב הוא פשוט יצירת מופת בכל הקשור לנוחות הרכיבה באופנוע שטח וגם לאחר רכיבה של כמה שעות כולל רכיבה בזוג, עדיין לא הרגשתי צורך לעמוד או להזיז את הטוסיק. קוטר הגלגלים, 21 אינץ' מלפנים ו-18 אינץ' מאחור זהה לזה של אופנועי השטח המקצועיים ובזכות כך ניתן להשיג בקלות אין ספור צמיגי שטח ודו''ש על מנת לענות על כל דרישה של רוכבים הרפתקנים.

התנעת האופנוע היא תמיד מידית ומאופיינת בהעדר רעשים מכאניים צורמים ומסתיימת בצליל שקט במיוחד הנפלט מהמשתיק המאסיבי. השקט ממשיך עם השילוב להילוך ראשון, גם עם מנוע קר. פעולה זו שקטה כל כך שבהתחלה חשבתי שההילוך לא השתלב, אל לשמחתי ולזכותו של האופנוע טעיתי. פתיחה של המצערת נענית מיד בתגובה מצדו של המנוע וגם פתיחה אגרסיבית לא מצליחה לגרום למנוע להתבלבל. מערכת ניהול המנוע מאפשרת גם להאיץ בהילוכים הגבוהים ממהירות נמוכה ללא גמגומים מצדו של המנוע. כמובן לא מדובר בתאוצה שתולשת את הרוכב מהכידון ואם זה מה שהרוכב מחפש, אז כדאי לו להוריד הילוך אחד או שניים. ההילוך הראשון קצר מאוד וגרם לי למצוא את עצמי מחליף שני הילוכים מיד לאחר הזינוק עדיין בתוך הצומת. לאחר בדיקה התברר לי, שברוב המקרים עדיף להתחיל בשני וכך להימנע מהחלפת הילוכים מיותרת. ההילוך השישי ומיגון הרוח המפתיע מאפשרים שיוט במהירות של 120 קמ''ש ללא תלונות מצדו של האופנוע ועדיין להאיץ ליותר מכך לצורך עקיפה, או מעבר נתיב בכביש מהיר. מערכת הבלימה פועלת היטב ובזכות הדיסק הקדמי הענק ומערכת ה-ABS ניתן להגיע למרחקי בלימה קצרים מאוד יחסית לאופנוע דו שימושי עם צמיגי קוביות. החלפת ההילוכים החלקה בשילוב עם המנוע הצייתן והחלק גורמים לרוכב לשייט בהנאה בין המכוניות וביציאה מהפניות, להאיץ בצורה מרשימה יחסית לנפח המנוע.

המתלים הרכים יחד עם המהלך הארוך מצליחים להעלים את מרבית הבורות והמכשולים של כבישי הארץ וגם עלייה וירידה של מדרגות מתבצעת ללא שום מאמץ ובנוחות מרבית. עובדה זו מוסיפה רבות בתחום הבטיחות לעומת הקטנועים ואופנועי הכביש השונים, שבהם כניסה לבור במהלך ביצוע פנייה עלול להוציא את האופנוע מהקו המתוכנן. מה שאומר שה-CRF ראלי מתאים מאוד לרכיבה בתנאים עירוניים מגוונים ומאפשרת לרוכב לתמרן בקלות בין המכשולים והמכוניות בזכות ממדיו וגובהו של הכידון והמראות המורכבות עליו. מראות אלו הן פנוראמיות ומשקרות לגבי מיקומו של העצם הנצפה בהם ולכן דורשות תקופת הסתגלות.
גם המורכב ירגיש מאוד בנוח על גבי ה-CRF ראלי בזכות רגליות ומושב ארוך ורך. בנוסף לכך קיימת אפשרות לחיבור של תיק מעל הכנף האחורית בעזרת ארבעה ווי אלומיניום מעוצבים היטב, שאליהם ניתן לחבר גומיות מטען או רשת אלסטית.

מבחן הונדה CRF250 ראלי. ראובן סביו, ג'ורג' מועדון הונדה, מערכת וואלה! NEWS
לרכיבת שטח של יותר משבילים, או לשטח טכני מומלץ להחליף צמיגים, כידון ולהוסיף מיגון גחון/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, ג'ורג' מועדון הונדה

מחליפים בגדים ויוצאים לשטח

מהרגע שהצמיגים המקוריים נוגעים באדמה ובסלעים הרטובים מתחילים לשלם את המחיר על אחיזתם המעולה בכביש. משקלו של האופנוע, שלא הורגש בכביש מתחיל לתת סימנים כאשר צריך ליישר את האופנוע תוך כדי החלקות של הצמיגים בשטח. גם כאן המנוע הצייתן והמתלים הרכים מסייעים רבות ומאפשרים ל-CRF ראלי להיחלץ בהצלחה ממצבים לא פשוטים. נחיתות מקפיצות וממדרגות סלע מצריכות תכנון מדויק של אופן הנחיתה ולא מומלצות לביצוע עבור רוכבים לא מנוסים. רכיבה בסינגלים הרטובים של עמק האלה לאחר הגשם עם הצמיגים המקוריים היא חוויה מהנה ומאתגרת במיוחד ומחייבת רכיבה חלקה ומדויקת על מנת לשמור על הכיוון הרצוי. יכולת הבלימה המעולה שחוויתי בכביש מחייבת התייחסות מיוחדת בשטח, בגלל שמערכת ה-ABS לא ניתנת לניתוק בגלגל הקדמי ולכן קשה מאוד לבלום בשטח במיוחד בירידות תלולות.

ללא ספק החלפת הצמיגים לצמיגי שטח אמתיים תשפר את יכולתו בשטח, אך לפי דעתי המחיר ברכיבת הכביש יהיה גדול יותר לעומת התועלת שתתקבל בשטח. במצבו המקורי ה- CRF ראלי מאפשר רכיבה מהנה מאוד בשטח, בתנאי שלא מאתגרים אותו בשינויי כיוון מהירים ובהתגברות על מכשולי סלעים במהירות גבוהה. כמו בכביש, גם בשטח מתקבלת בברכה הנוחות הכללית של האופנוע והעדר הרעידות של המנוע בשילוב עם רכות המתלים מאפשרים רכיבה ממושכת בשטח בהנאה מרובה גם בהרכבה.

למי שבכל זאת יהיו מעוניינים להרחיב את מעטפת השטח של האופנוע, המגבלות העיקריות של ה- CRF ראלי בשטח הם העדר מיגון למנוע ולשלדה באזור הגחון, הצמיגים המקוריים והכידון העשוי מברזל.

הוספת מגן גחון רציני וכידון מאלומיניום שטוח, כבר תקפיץ את יכולת האופנוע משמעותית. לגבי הצמיגים, ניתן להרכיב צמיגים כגון מישלין T63 או פירלי MT21 ודומיהם ובכך לשפר את יכולת השטח ולפגוע רק במקצת ביכולת הכביש. המנוע לפי דעתי צריך להישאר כמו שהוא, כי ההספק בהחלט מספיק כדי ליהנות בשטח וללמוד מהי רכיבת שטח נכונה. בנוסף לכך, שיפור המנוע יפגע באחריות, באמינות ובנוחות של האופנוע.

מבחן הונדה CRF250 ראלי. ראובן סביו, ג'ורג' מועדון הונדה, מערכת וואלה! NEWS
מבחן הונדה CRF250 ראלי/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, ג'ורג' מועדון הונדה

לטיול יצאנו

בכדי לעמוד טוב יותר על איכויותיו של ה- CRF ראלי החדש הצטרפתי לטיול מועדון הונדה שהתקיים בעמק האלה. מסלול הטיול כלל את הסינגלים המוכרים של עמק האלה, אשר בעונה זו של השנה נמצאים במיטבם ויחד עם הפריחה המדהימה סיפקו תפאורה מדהימה לחוויית הרכיבה. כ-50 רוכבים הגיעו לטיול, כולם בלבוש שטח מלא כולל מיגונים וזה ללא ספק מעיד על הרצינות וההשקעה של רוכבים אלו ברכיבת השטח.

לאחר תדריך בטיחות וארוחת בוקר מפנקת חולקנו לשלוש קבוצות רכיבה בהתאם לרמת הרכיבה ויצאנו לדרך. ימי הגשם הרבים שקדמו לטיול והטל שהצטבר על הסלעים והצמחייה מהלילה גרמו לתנאים להיות מאתגרים מאוד וללא ספק היוו תנאים מעולים לבדיקת התאמתם של אופנועי ה-CRF250 לתנאים אלו. צריך כמובן לקחת בחשבון שמרבית הרוכבים הם לא בעלי ניסיון עשיר במיוחד ברכיבת שטח בכלל ובתנאים אלו בפרט ולכן לראות את כולם רוכבים ונהנים למרות התנאים זו בהחלט עדות לתפעול הידידותי של אופנועים אלו. ה- CRFראלי "שלי" עורר ענין גדול מאוד בקרב רוכבי ה-CRF L וכמובן שההשוואה הייתה בלתי נמנעת ולכן נאלצתי להיפרד מדגם הראלי לעיתים קרובות.

בסיכומו של היום כל מי שרכב על דגם הראלי ציין שהוא נוח יותר ובעל מתלים עדיפים, אך מנגד גם גבוה יותר, כבד ומגושם. לגבי העיצוב הייתה תמימות דעים שהונדה בהחלט עשו עבודה טובה מאוד. שמחתי מאוד לראות כזאת כמות של רוכבים נהנים מרכיבת שטח והבנתי עד כמה הדור החדש של אופנועי ה-CRF מתאים לרוכבים רבים שמחפשים אופנוע יום יומי נוח וזול ויחד עם זאת מסוגל להעניק חווית רכיבה אמתית בשטח.

מבחן הונדה CRF250 ראלי. ראובן סביו, ג'ורג' מועדון הונדה, מערכת וואלה! NEWS
לוח מחוונים ברור ועשיר במידע/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, ג'ורג' מועדון הונדה

סיכום

מחירו של ה-CRF ראלי 38,000 שקלים והוא יקר מהמתחרה שלו מבית ה-CRF250L ב-4,600 שקלים. בנוסף למתחרה מבית הוא מתמודד מול הקוואסקי KLX250L, שזול ממנו ב-8,000 שקלים, מול הימאהה WR250R שמחירו 40,000 שקלים ומול ה-DR400S של סוזוקי, שהוא בעל מנוע בנפח גדול יותר, אך מחירו גבוה ב-7,000 שקלים ממחירו של ה-CRF ראלי.
מבחינת עלויות תחזוקה הוא צפוי להיות זול יחסית, בזכות מרווח טיפולים של 12,000 קילומטרים וצריכת דלק של כ-25 קילומטרים לליטר במסלול שכלל רכיבת שטח ורכיבת כביש בסל''ד גבוה במיוחד. נקודות החוזק הבולטות של ה-CRF ראלי הם העיצוב המיוחד והביצועים המפתיעים בשטח ובכביש. נקודות החולשה הם בעיקר המחיר הגבוה יחסית, העדר מיגון רציני לרכיבת שטח ופגיעות של חלקי הפלסטיק הרבים.

הונדה הצליחו ליצור אופנוע בעל עיצוב מיוחד המאפשר לרוכב ליהנות בבטחה ובקלות מרכיבה בכביש ובשטח וכל זה בנוחות, שטרם חוויתי על גבי אופנוע מסוגו. רוכבים מתחילים יכולים בזכות ה-CRF ראלי להגיע למקומות ולחוות חוויות שיגרמו להם להתאהב ברכיבה על אופנוע. את כל זה הם יעשו ללא צורך במיומנות טכניות, או ביכולת אלתור ותושייה של רוכב שטח מנוסה.

טבלת נתונים

מנוע:
צילינדר יחיד, ארבע פעימות, קירור מים, גל זיזים עליון כפול
נפח: 250 סמ''ק
הספק מוצהר: 24.4 כ''ס 8,500 סל''ד
מומנט מוצהר: 22.6 ניוטון/מטר 6,750 סל''ד
מערכת הזנה: מערכת הזרקה PGM-FI
התנעה: חשמלית
מצמד: תפעול מכאני
גיר: 6 הילוכים
שלדה: פלדה עם זרוע אחורית מאלומיניום
מתלים: קדמי: 43 מ''מ מהלך 270 מ''מ, אחורי: בולם יחיד PRO LINK מהלך 261 מ''מ
בלמים: קדמי- 296 מ''מ, אחורי- 220 מ''מ
צמיגים: קדמי- 3.00-21, אחורי- 120/80-18
מיכל דלק: 10.1 ליטרים כולל רזרבי
מרווח גחון: 270 מ''מ
גובה מושב: 895 מ''מ
משקל: 157 ק''ג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully