וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלפי במרצדס: בדרך לחתונה שוכרים מכונית יוקרה באלפי שקלים

12.5.2017 / 12:34

אודי, מזרטי, מרצדס; עם צמיחת הרשתות החברתיות חלה עליה בקרב החתנים ששוכרים רכב יוקרה לחתונתם. האם זו תופעה שיש לגנות אותה? ח"כ אורן חזן: "זו תרבות חולה שרוצים להראות שלנו יש את הכי גדול, הכי יקר. גם אם היו לי מיליונים בבנק, לא הייתי שוקל לעשות זאת"

מרצדס S קלאס 2018. אתר יצרן
מרצדס S קלאס/אתר יצרן
"זו תרבות חולה שרוצים להראות שלנו יש את הכי גדול. רואים את זה בבירור בדור הצעיר"

מי שיכול לעמוד בעלותה של חתונה יוקרתית, לא צריך לעשות חשבון לאן הכסף זורם. שכירת רכב סאלון או פאר לאירוע הגדול בחיים איננה בהכרח תופעה פסולה, והיא איננה תופעה מאתמול או המצאה מקומית - שורשיה קבורים עמוק בהיסטוריה של הענף .ואולם, מתברר שגיוס מכוניות מפוארות בתמורה לסכומים כאלה ואחרים, נקשר בשנתיים האחרונות לזינוק שחל בשיתוף החיים הפרטיים של הצעירים ברשתות החברתיות בישראל. אבל האם באמת מדובר במנהג מוחצן, שראוי לגינוי?

"אני נכנס לרכב בחליפה שחורה של ורסצ'ה עם שעון רולקס ששכרתי - נראה כמו מיליון דולר. יושב במושב האחורי עם האהבה שלי ושנינו שותים שמפניה. יש יותר דלוקס מזה? אתה רוצה לדעת איזה רכב שכרתי? פורש קאיין. החלום שלי שיהיה לי כזה אוטו. אז בינתיים אני בפנטזיות, עף. מבחינתי זה שווה את ה-3,000 שקל שאני אשקיע כולל הקישוט של הרכב. זה אירוע של פעם בחיים".

את הדברים האלו אומר לוואלה רכב אושרי, בחור צעיר בן 25 מבת ים, שעתיד להתחתן בעוד חודש. כמוהו, מידי שנה מאות רבות של זוגות שמתחתנים בוחרים לשכור רכב יוקרה ולשלם אלפי שקלים עבור 6-8 שעות. עד לפני מספר שנים, היצע רכבי היוקרה שניתן לשכור לחתונה היה יחסית מצומצם אולם כיום, המגוון גדל משמעותית.

כך למשל, בצמרת הרשימה נמצא מכוניות כמו אאודי A8 או ב.מ.וו X6 , פורשה קאיין טורבו, מרצדס, לימוזינות טאון קאר, רולס רויס וכו; העלות הממוצעת להשכרת רכב יוקרה מתחילה ב-1,600 שקלים ומגיעה גם לסכום של 4,000 שקלים, תמורתם יעמיד המשכיר את הרכב לשירות בני הזוג החל משעות הצהרים של יום החתונה ועד להגעה לחופה, כולל נהג צמוד. חשקה נפשכם בהגעה לחתונה עם ג'יפ מזארטי? כיום אין בעיה – 3,500 שקלים. וכל זאת, עוד בטרם דברנו על קישוט הרכב שבמקרים מסוימים יכול גם הוא להגיע לאלף שקלים.

חבר הכנסת אורן חזן: "אצלי בשכונה היו אומרים: "משוויץ יוצא מיץ". אני חושב שתרבות השופוני של ישראל והשכרת רכבי יוקרה לכמה שעות בעלות של אלפי שקלים, גורמת לכך שיוצא כאן מיץ מקולקל. זו תרבות חולה שרוצים להראות שלנו יש את הכי גדול, הכי יקר, רואים את זה בבירור בדור הצעיר . לדעתי זה מזעזע. הרצון לראות ולהראות. זה עצוב. גם אם היו לי מיליונים בבנק, לא הייתי שוקל לעשות מהלך כזה. תבינו חברים, היום הזה של החתונה מתאדה כל כל כך מהר, איש לא זוכר וכולם רצים לחתונה הבאה בתור. עזבו אתכם משטויות".

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
ב.מ.וו סדרה 7/ניר בן טובים
"האופוריה של החתונה מתחלפת מהר מאד באפרוריות של החיים"

במרבית המקרים, שוכר הרכב לא רשאי לנהוג בו, לרוב מטעמים ביטוחיים ועולה השאלה האם משתלם להשקיע סכום כה נכבד עבור נסיעה ברכב למשך שעות ספורות? המציאות מלמדת כי בערך 10% מהזוגות שהתחתנו בל"ג בעומר, יהיו גרושים כבר בחנוכה, אבל ימשיכו לשלם את ההלוואות שמימנו את הוצאות החתונה הגרנדיוזית עוד זמן רב.

האנתרופולג וחוקר התרבות הצעירה תמיר ליאון, מותח ביקורת חריפה. "ההסבר לכך טמון בביטוי " שופוני יה נאס" (או בעברית: 'תראו אותי'), כאשר לאותו אדם שלמעשה אין סיבה אמיתית לראותו והוא מתהדר בנוצות ללא תוכן כשכל מטרתו היא להאדיר את כבודו ולעלות בסולם החברתי. תרבות זאת משויכת בישראל (בטעות כמובן) ליהדות המזרחית, ובייחוד לצפון אפריקאית והיא חלק מהישראלית בכלל ללא קשר לעדה מסוימת".

התופעה הזו קיבלה דחיפה משמעותית בעשור האחרון בעקבות הטכנולוגיה העכשווית אשר מאפשרת הן לתעד והן להפיץ להמון את פסטיבל הכסף ובכך להאדיר את אפקט השופוני. האבסורד הוא שבישראל הייתה עלייה של כמעט 15% בשנת 2015 של גירושין בטווח זמן של פחות משנה. זוהי הקצנה של תרבות הקנקן (אירוע החתונה) מול התוכן (נישואין, איחוד, בניית משפחה וכד').

גם עו"ד רפי שדמי העוסק בדיני משפחה, מסתייג מדפוס הפעולה הזה ומסביר כי בשלב זה של חייהם צעירים רואים בחתונה אירוע השיא של חייהם ומוציאים מאות אלפי שקלים על אירוע חד פעמי שנמשך שלוש שעות בממוצע ואינו אלא קדימון לדבר האמיתי. "האופוריה של החתונה מתחלפת מהר מאד באפרוריות של החיים ומניסיוני, אם מתווספים לכך גם קשיים כלכליים, הגירושין נראים מוצא סביר ולעיתים אף דרך קלה להתמודדות עם המשברים בחיי הנישואין.

הקונספציה, כאילו חתונה היא השקעה כלכלית היא מיתוס שכן בפועל כאשר מגיעים בני הזוג לספור את הכסף הם מגלים את עומק הבור אליו נכנסו. לדבריו, "עדיף שלזוג הצעיר יהיה עוד עשרים אלף שקל בכיס מאשר חוייה חד פעמית של רוכב נוצץ ויונים שמופרכות לאוויר".

שכירת רכב יוקרה ללא מסוגלות כלכלית מהווה דוגמא אחת מיני רבות לראוותנות ולניסיון להתהדר בחוסן כלכלי שאינו בא לידי ביטוי רק בכך. בפועל, אותה מחשבה לטווח קצר באה לידי ביטוי בכתובה והסכום שרבים נוקבה בה, בלי למצמץ ובלי לקחת בחשבון את ההשלכות. לפיכך ממליץ עו"ד שדמי לזוגות החיים יחד ומתכוונים להתחתן, "לחשוב הרבה יותר על החיים של אחרי החתונה ולתכנן אותם בראייה כלכלית, כך שימנעו מהיקלעות לחובות כבר מהיום הראשון אחרי החתונה".

ואם הדברים הללו לא שכנעו אתכם לחשוב שוב על הוצאות החתונה, אז לראיה, כי לפני מספר שנים פורסם מחקר של הפרופסורים פרנסיס והוגו מיאלון מהפקולטה לכלכלה שבחנו את הקשר בין הוצאות על חתונה ואריכות חיי הנישואים, תוך התבססות על סקר שבו השתתפו מעל 3,000 אנשים בארה"ב שהתחתנו. ממצאי המחקר העלו כי הסבירות שזוגות שסך הוצאותיהם עולה על 20 אלף דולר יתגרש – גבוה מ-46%. לעומת זאת, זוג שיוציא עד 20% - הסבירות שיגיעו שוב למדרגות הרבנות עומדת על 29%. מזל טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully