וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חווית נהיגה: ב.מ.וו סדרה 5 – כוח וחסכון

4.6.2017 / 8:15

סדרה 5 של ב.מ.וו מעניקה משמעויות חדשות למושג מכוניות סלון. קפצנו לגרמניה לקבל טעימה מהדגמים הספורטיביים וגם ההיברידיים

ב.מ.וו סדרה 5. יצרן, ניר בן טובים
ב.מ.וו סדרה 5/ניר בן טובים, יצרן

באופן מפתיע, הזינוק מסיפונה של סדרה 4 קופה לסדרה 5 כרוך בשינוי יחסית קטן בהרגלים. מצד אחד, הדגמים השונים בסדרה זו גדולים מעט יותר מדגמי סדרה 4 ומתוכננים בכדי להעניק עוד יותר נוחות בעיקר במושב האחורי, ויכולת שיוט במהירויות גבוהות במאמץ קטן יותר לעומת דגמי סדרה 4. מאידך, המנועים, תיבות ההילוכים, מערכות השליטה והאבזור כמעט זהים לאלו של סדרה 4, פרט לכמה דגמים מסוימים.

לשמחתי הרבה, גם אנשי ב.מ.וו חשבו על הדמיון הגדול עם דגמי סדרה 4 ולכן הכינו עבורנו שתי מכוניות שונות מאוד עבור נסיעות המבחן על דגמי סדרה 5. לעומת סדרה 5 הקודמת המכוניות החדשות קיבלו תוספת של 3 ס"מ לאורך, סנטימטר אחד לרוחב וקצת פחות מזה לבסיס הגלגלים. בזכות כך המרחב הפנימי גדל יותר ונפח תא המטען גדל ב-10 ליטרים ל-530 ליטר. עם זאת, בשל שימוש נרחב באלומיניום ובזכות תכנון יעיל יותר של חלקים רבים, המשקל העצמי של המכוניות החדשות נמוך בעד כ-100 ק"ג ביחס לדגמים המקבילים הקודמים.

כל החידושים על ב.מ.וו בארץ ובעולם

530E, הסדרה הכחולה

ב.מ.וו סדרה 5. ב.מ.וו, BMW, אתר יצרן
ב.מ.וו סדרה 5/אתר יצרן, ב.מ.וו, BMW

השילוב המדהים בין ביצועים, יוקרה, נוחות ושמירה על איכות הסביבה – אלו המאפיינים העיקריים של ה-530 ההיברידית.

בטוח שעבור מי שיקנה מכונית במחיר של כחצי מיליון שקלים השיקול של חיסכון בכמה ליטרים של דלק ביום לא מהווה את הסיבה לרכישה של מכונית היברידית, אז למה יותר מ-30% מהמכירות הם דגמי ה-E ההיברידיים?

מה שגורם ללקוחות של ב.מ.וו לרכוש יותר ויותר מכונית היברידית זה בעיקר הרצון לשמירה על איכות הסביבה, נוחות הנסיעה בפקקים בעיר עם מנועים חשמליים והצורך המופחת בכניסה לתחנות דלק. ה-530e משלבת בין מנוע בנזין בהספק של 184 כ''ס עם מנוע חשמלי בהספק של 95 כ''ס ולכן למעשה מדובר במכונית בעלת הספק של 279 כ''ס, בזכותם מערכת בקרת המנועים יודעת לעבור לפי דרישות הנהג ממצב של כל מנוע לחוד, למצב שבו הם פועלים במקביל.

מסקר שערכו אנשי ב.מ.וו בקרב לקוחותיהם, נמצא ש-90% מהנסיעות מתבצעות בין העבודה לבית במרחק של עד 20 קילומטרים, כאשר מרבית הדרך בתנועה צפופה שלא מצריכה ביצועים מיוחדים. כתוצאה מכך הם פיתחו מערכת הנעה חשמלית שמצליחה להניע את המכונית עד למהירות של 140 קמ''ש ולטווח מרבי של 50 קילומטרים. למעשה המנוע החשמלי הופך להיות המנוע העיקרי ואילו מנוע הבערה הפנימית רק מתערב כאשר הנהג רוצה ביצועים מיוחדים, או להגיע למהירות המרבית העומדת על 235 קמ''ש וכמובן בנסיעה למרחקים גדולים.

עוד באותו נושא

כוח אלגנטי: נהיגה חוויתית - ב.מ.וו סדרה 4 קופה וקבריולה

לכתבה המלאה
ב.מ.וו 530 היברידית. אתר יצרן
ב.מ.וו 530 היברידית/אתר יצרן

המעבר בין המנועים מתבצע אוטומטית, אבל מי שבכל זאת מתעקש יכול לבחור את מצב הנסיעה בעצמו. בכדי להגדיל עוד יותר את השימושיות פיתחה ב.מ.וו עמדת טעינה ביתית הפועלת על אינדוקציה המהווה תחליף לטעינה באמצעות כבל חשמלי המתחבר אל המכונית בחנייה. שיטת ההטענה באמצעות אינדוקציה קיימת גם בתא המיוחד שבין המושבים, בכדי להטעין את הטלפונים הניידים.

שיטה זו עושה שימוש בחוקי הפיסיקה שגילה מייקל פארדיי העוסקים בקשר שבין שדה מגנטי וזרם חשמלי. העיקרון הוא, ששדה מגנטי מפעיל כוח על מטענים חשמליים הנעים בתוכו ובזכות כך ניתן להעביר מטען חשמלי מקוטב אחד של המצבר לקוטב השני וכך לטעון אותו. בכדי ליצור שדה מגנטי זה משתמשים במשטח הממוקם על הרצפה, שממנו נשלח שדה מגנטי אל עבר יחידת הקליטה הנמצאת בתחתית המכונית.

מערכת הטעינה הביתית מתחברת למסך המרכזי ומסייעת לנהג למקם את המכונית בנקודה שבה יעילות האינדוקציה היא הגבוהה ביותר ובזכות כך, הפעולה נוחה מאוד לביצוע. הטעינה אורכת כארבע שעות ואין כל סכנה לסביבה כתוצאה מהשדה המגנטי הנוצר בין משטח הטעינה לקולט שנמצא בתחתית המכונית.

למעשה מערכת זו מפשטת מאוד את הטעינה ויכולה למנוע כמעט לחלוטין את הצורך בבזבוז זמן וגם כסף בתחנות הדלק, פרט לנסיעות למרחקים גדולים, או למי שבכול זאת אוהב להרגיש כמעט 300 כ''ס בועטים בו. אני מאוד אהבתי את הרעיון ואין לי ספק שעתיד התחבורה הפרטית נמצא ברובו במכוניות היברידיות ואולי בשלב הבא בחשמליות בלבד.

מכונת מלחמה - ב.מ.וו 550M פרפורמנס, החזק שולט

ב.מ.וו סדרה 5. ב.מ.וו, BMW, אתר יצרן
ב.מ.וו סדרה 5/אתר יצרן, ב.מ.וו, BMW

כוח, אחיזה ויציבות הם הקלפים החזקים של ה-550 ואת כל זה היא מעניקה לנהג מבלי לוותר על הנוחות והעיצוב הקלאסי/שמרני. אני לא חושב שיש עוד הרבה מכוניות בעלות רמת ביצועים בקו ישר ובקטעים מפותלים כמו של ה- M550 i Xשלא מיח''צנות את עצמן בעזרת עיצוב ספורטיבי קיצוני, או צליל אגרסיבי במיוחד מהאגזוז.

הב.מ.וו נראית כמו מכונית סלון לכל דבר ורק כמה לוגויים לא בולטים במיוחד מרמזים על יכולותיה הגבוהות ואפילו צליל הפליטה האמתי מתגלה רק במעבר למצב ספורט. הרעיון מאחורי מכונית מופלאה זו נובע מההצלחה של דגמי M ו-M Performance, אשר תוצאותיה היו מכירה של יותר מ-68,000 מכוניות שכאלו בשנת 2016. מכיוון שמרבית הלקוחות לא מגיעים עם המכונית למסלול המרוצים ולא מוכנים לשלם מחיר בכל הקשור לנוחות ושימושיות ועדיין מעוניינים במכונית שלא תראה כמו כמונית ספורטיבית קיצונית.

ב.מ.וו החליטו להשקיע הרבה בכדי ליצור את השילוב הנכון בין ביצועי על לבין בטיחות, נוחות, שימושיות ועיצוב שמרני. הבחירה במערכת הנעה כפולה הייתה בלתי נמנעת ובזכותה גם נהג לא מיומן וללא השקעת תשומת לב מיוחדת יכול לנהוג במכונית זו מהר מאוד מבלי להסתכן יותר מידי.

שקט ב-250 קמ''ש

ב.מ.וו 550. אתר יצרן
ב.מ.וו 550/אתר יצרן

מנוע ה-V8 מייצר 462 כוחות סוס שבשילוב עם מערכת ההנעה הכפולה ובקרת האחיזה, מאיצים את 1885 הקילוגרמים של ה-550 בארבע שניות מאפס למאה. היתרון הגדול של ה- M550 i X הוא ביכולת שלה להאיץ כך גם כאשר תנאי האחיזה לא במיטבם. המהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-250 קמ''ש ומה שהרשים אותי עוד יותר, הוא השקט ששורר בתוך המכונית במהירות זו כאשר בורר מצבי הנסיעה במצב קומפורט. בזכות כך, תחושת הביטחון גבוהה מאוד ואין כל בעיה לתפעל מערכות אחרות במכונית למרות המהירות.

ב.מ.וו 550. אתר יצרן
ב.מ.וו 550/אתר יצרן

העברה של בורר מצבי הנסיעה למצב הספורט הרגיל, שלא מנתק את מערכות בקרת האחיזה לחלוטין, משנה את המכונית לחלוטין וגורם לנהג להישאר ערני ומרוכז. התגובות לגז, לדוושת הבלמים ולפקודות ההיגוי נעשות הרבה יתר חדות ודורשות תפעול הרבה יתר מדויק לעומת נהיגה במצב קומפורט. בנוסף לכך, צליל הפליטה החרישי מתחלף בצליל גרוני עמוק, שהופך ליללה מענגת בסל''ד הגבוה. נהיגה קצרה במצב זה בתוך התנועה עייפה אותי, במיוחד לאחר 5 שעות נהיגה כמעט רצופות, לכן העדפתי להתרווח במושב המפנק ולהשאיר את המכונית במצב קומפורט. הופתעתי מאוד מגודל השינוי שהכפתור הקטן מחולל במכונית ואין לי ספק שמצב הספורט פלוס, שמבטל לחלוטין את הבקרות מיועד רק לנהגים מקצועיים במסלולים סגורים ולא לכביש הציבורי.

ה- M550 i X היא מכונית מרגשת מאוד בביצועים, מפנקת בנוחות ומתוחכמת עד כדי כך שהיא מצליחה להעניק לנהג את כל אחת מהתכונות המנוגדות הללו ברמה גבוהה ביותר. הרבה ימים לאחר שהחזרתי בצער את השלט לאנשי ב.מ.וו, עדיין הדהד לי בראש צליל הפליטה המגרה שה- M550 i X משמיעה כאשר לוחצים אותה במצב ספורט.

אז מה היה לנו?

דגמי ב.מ.וו החדשים מצליחים לשלב בין ביצועים ליוקרה ונוחות בצורה טובה יותר מהדגמים שאותם הם מחליפים. כל אחת מהמכוניות שעליהן נהגתי עושה את זה בצורה שונה בהתאם לקהל היעד שלה, אבל דרך כולן עוברים הרבה מאוד קווי דמיון שלא משאירים מקום לספק, כי מדובר במכונית ב.מ.וו. איכות החומרים וההרכבה, סידור לוח המחוונים הקלאסי וקווי הגוף הישרים של המכוניות הם רק חלק מאותם מאפיינים שמאז ומעולם היוו את סימן ההיכר של מכוניות ב.מ.וו. אני הייתי מעדיף לראות קצת יותר קווים עגולים פרט לגלגלים ולהגה החדש ואולי אפילו משהו קצת יותר שובב ורגשי בעיצוב הפנימי ובתצוגות שעל המסך, אך זה בהחלט ענין אישי.

דגמים חדשים ומהפכניים כמו ה-e 530 מעידים על ההשקעה והמקצועיות של אנשי ב.מ.וו בכל הקשור לטכנולוגיות חדשות והפיכתן לשימושיות ונגישות לכלל. אין לי ספק שהעתיד נמצא במכוניות שכאלו והנהיגה על ה- 530 חיזקה אצלי את ההבנה שהנהיגה במכוניות היברידיות יכולה לענג לא פחות מאשר הנהיגה על מכוניות עם מנועי בנזין חזקים. לצערי המגבלה היחידה במכוניות אלה היא המחיר, שבעקבות מיסוי ועוד כל מיני תוספות מגיע לסכומים שרק אנשים מעטים יכולים להרשות לעצמם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully