וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

KTM דיוק 390 החדש – רכיבה ראשונה

14.6.2017 / 9:06

חד, חזק, מהנה ומתקדם מאי פעם חוזר KTM דיוק 390 בדור החדש שלו. רכיבה באיטליה מוכיחה שהוא ככה לא רק על הנייר. עם פרסום המחיר בישראל – אפשר להכריז: להיט חדש בפתח

KTM דיוק 390 – רכיבה ראשונה. אתר יצרן
ראוי לטפיחת חיבה על המושב/אתר יצרן

כביש מפותל וכמעט שומם בין הרים מושלגים, טמפרטורה של 14 מעלות צלסיוס, כל פתחי האוורור האפשריים בקסדה ובמעיל פתוחים ועדיין חם לי מאוד. שרירי הרגליים והידיים מתחילים להעביר מסר של עייפות, אבל האנגלי המוביל ממשיך לדחוף קדימה ומאלץ אותי להישאר מרוכז מאוד ברכיבה ולהשתדל לא לעשות שום טעות גורלית, בכדי לא לתת לו לברוח. אני אפילו לא מצליח לקרוא את השעה בצג הדיגיטלי הענק, שלא לדבר על להתבונן בנוף המדהים של האלפים שמסביבי וכולי מרוכז רק במציאת הגבולות שלי ושל ה-KTM דיוק 390 החדש. למרות הרכיבה האגרסיבית הצמיגים עדיין לא איבדו מאחיזתם באספלט באופן שיגרום לי להאט אפילו פעם אחת, המנוע לא מעביר שום סימני מחאה על הסל''ד הגבוה שבו אני שומר אותו וגם התחושה מהבלם הקדמי לא השתנתה לאחר השימוש האינטנסיבי.

לפתע האנגלי מסמן לנו להאט ואנחנו עוצרים לפני רמזור אדום שהוצב בעקבות עבודות בכביש, שכולל שעון המורה על כך שעלינו להמתין יותר משש דקות. מהר מאוד הקסדות יורדות מהראשים ואנחות רווחה נשמעות מכל עבר.

הצעדים הראשונים על הכביש מלווים בתחושה מוזרה, משהו שמזכיר את התחושה של ירידה מרכבת הרים. אני מבין שהרכיבה על הדיוק 390 החדש הכניסה אותי לסוג של טריפ מוטורי מהנה במיוחד. אני לא יכול להתאפק וטופח לדיוק 390 על המושב הקטן במין סוג של טפיחה מפרגנת, שלרוב מלווה גם בהנהון ראש לפנים והשמעת צליל "פששש..." מתמשך.

KTM דיוק 390 – רכיבה ראשונה. אתר יצרן
המיקום המושלם לאופנוע חובב פניות/אתר יצרן

מי זה KTM דיוק?

הדיוק של KTM על שלל הגרסאות שלו הוא סיפור של הצלחה והוכחה לכך שלפעמים כדאי להאמין בדרך שבה הולכים, גם אם היא לא דומה לדרכם של האחרים. הסיפור החל בשנת 1994 שחברת KTM הפתיעה את עולם אופנועים, כאשר הציגה לראשונה את הדיוק 620. אופנוע חדשני זה הצליח לשלב בין אופנוע סופרמוטו, שבאותם ימים היו למעשה אופנועי מוטוקרוס ואנדורו תחרותיים שהורכבו עליהם גלגלי 17 אינץ' עם צמיגי אספלט ספורטיביים, לבין אופנוע כביש סדרתי המיועד גם לשימוש יום יומי.

בנוסף לשילוב הייחודי, אנשי מחלקת העיצוב של KTM דאגו להעניק לדיוק גם מראה מיוחד שכמותו טרם נראה בעולם האופנועים. מסיכת החזית, הפנסים, הצביעה ומערכת הפליטה, שתוכננו במיוחד בהתאם לאופיו המיוחד, העניקו לאופנוע אופי שהפך עם השנים לסימן ההיכר של הדיוקים השונים.

כמו חלק גדול מהחידושים, בתחילה רבים ראו בו רבים אפיזודה חולפת, או שיגעון זמני של אנשי הפיתוח של KTM, אך עם השנים המציאות טפחה על פניהם של הספקנים והדיוק הפך ללהיט המכירות של החברה. כיום סדרת הדיוק כוללת יותר מעשרה אופנועים, החל מ-125 סמ''ק עם הספק מוגבל ל-15 כ''ס ועד 1,290 סמ''ק עם הספק של 180 כ''ס. נתח השוק, בעיקר של דגמי הדיוק הקטנים, הוא עצום וללא ספק שאופנועים אלו תרמו רבות לכך שחברת KTM הפכה להיות יצרן האופנועים האירופאי הגדול ביותר.

גם בישראל ההצלחה האירה פנים לדיוק ולא מעט בזכותו, KTM הוא מותג האופנועים בעלי הילוכים הנמכר ביותר בישראל בשנת 2016 עם כמעט 1,000 מסירות.

למרות ההצלחה האדירה של דגמי הדיוק הקודמים, קי.טי.אם מחדשת כמעט לחלוטין את דגמי הדיוק הקטנים בשנת הדגם הנוכחית. לרגל השקת הדגמי הדיוק החדשים בנפחי מנוע של 125 ו-390, הוזמנתי להשקה הבין לאומית שהתקיימה בעיר הולדתי טורינו, שבצפון איטליה. את היום התחלנו ברכיבה מרגשת של כמה שעות על גבי הדיוק 125 בעיר ובסביבתה הקרובה עליה תוכלו לקרוא בבוקסה בהמשך.

לאחר ארוחת הצהריים עלינו על ה-390 החדש והתחלנו לרכוב צפונה, אל עבר הרי האלפים שמצפון לטורינו, לאורך כבישים הרריים מפותלים ובעיקר מהנים ביותר לרכיבה.

עוד באותו נושא

ק.ט.מ דיוק 125 החדש – רכיבה ראשונה

לכתבה המלאה
KTM דיוק 390 – רכיבה ראשונה. אתר יצרן
שמאל-ימין-שמאל-ימין והדיוק 390 ממשיך לדחוף/אתר יצרן

אז מה חדש?

העיצוב של הדיוק 390 החדש הוא מודרני ושרירי יותר לעומת הדגם הקודם, בעיקר בזכות מסיכת החזית והפנס הראשי החדשים. הפנס הראשי החדש מזכיר את ראש של חרק וליתר דיוק גמל שלמה ומכיל מנורות לד עוצמתיות בעלות גוון תאורה בהיר במיוחד. בנוסף לכך, מיכל הדלק רחב ושטוח יותר מקודמו ומאפשר אחיזה טובה יותר של האופנוע עם הרגליים בזמן בלימות והאצות חזקות. שינויים אלו בעיצוב, שמקורם בדגם ה-R1,290 החדש, יחד עם הצביעה הכתומה הבוהקת מצליחים לסובב הרבה מאוד ראשים ומשדרים אגרסיביות ומראה ייחודי. בזכות כך הדיוק 390 נראה אופנוע שונה לחלוטין מכל שאר האופנועים ובמיוחד מהאופנועים בקטגורית נפח המנוע שלו. תנוחת הרכיבה היא למעשה שילוב בין אופנוע כביש ספורטיבי לבין אופנוע שטח כאשר הרוכב נשאר במצב זקוף עם רגליים הממוקמות קצת יותר אחורה לעומת אופנוע שטח. תנוחה זו מאפשרת העברת משקל רב לגלגל הקדמי בכדי להגביר את האחיזה ואת הדיוק בפניות מהירות ויחד עם כך, שליטה מעולה בתמרונים במהירויות נמוכות בזכות כידון רחב, הישיבה זקופה ובסיס גלגלים קצר יחסית.

תת השלדה האחורית מחוברת עכשיו עם ברגים אל השלדה הראשית לטובת חיסכון במשקל והאפשרות להחליף רק אותה במקרה של עיקום תת השלדה, שמתרחש לרוב בנפילה לאחור כתוצאה מהרמת גלגל שהסתיימה לא טוב.

מנוע קטן - גדול
המנוע החדש עומד בתקן יורו 4 ולמרות זאת ההספק עלה ל-44 כוחות סוס והמומנט ל-3.7 קג''מ. בנוסף לכך, נוספה מערכת Ride by wire השולטת באופן חשמלי על הפתיחה של המצערת בסעפת היניקה. מערכת זו משפרת באופן משמעותי את פעולת המנוע ובעיקר מסייעת להשיג משיכה חזקה ואחידה בכל טווח הסל''ד ומפחיתה את ההשפעה של טעויות של הרוכב בתפעול ידית הגז. בכדי להקטין את ממדי המנוע החיצוניים, הצירים שעליהם יושבים גלגלי השיניים של הגיר מורכבים אחד מעל השני ולא כמו במרבית המקרים אחד לפני השני. בזכות כך ניתן לחבר את המזלג האחורי בנקודה קרובה יותר לגלגל הקדמי לטובת חלוקת משקל יעילה יותר וקיצור האופנוע לטובת הזריזות. חלקי המנוע הפנימיים תוכננו מחדש בכדי לשפר את היעילות התרמודינמית ולאפשר פעולה ממושכת בסל''ד גבוה מבלי לגרום נזק למנוע.

מערכת הפליטה שונתה אף היא והדוד המוזר שהיה מתחת למנוע בדגם הקודם, הוחלף במערכת הכוללת דוד קטן יותר מתחת למנוע ואליו מתחבר משתיק בעל צורה מעניינת בצמוד למזלג האחורי.

המצמד הוא בעל מנגנון החלקה מבוקרת לטובת מניעת "נעילת" הגלגל האחורי בהורדת הילוכים מוגזמת בכניסה לפניות ולטובת פעולה חלקה וקלה ותר בזמן הפעלתו.
עוד חודשו המזלג הקדמי והבולם האחורי מתוצרת White power. הם נראים כמו בולמים של אופנועי כביש גדולים ואפילו החיבור של הקאליפר הקדמי הוא במבנה רדיאלי, לטובת מניעת עיוותים של הפרונט בבלימות חזקות. המבנה הפנימי של המזלג הוא עם עוקה פתוחה לטובת חסכון בעליות ובטיפולים, אך למרות זאת פעולתו יעילה מאוד גם לרוכבים במשקל של 90 קילוגרמים שרוכבים מהר.

קוטר הדיסק של הבלם הקדמי גדל ל-320 מילימטרים והרפידות עשויות מחומר חדש המשפר את התחושה בזמן הבלימה והעמידות כנגד התחממות. מערכת ABS של חברת בוש מבטיחה בלימה בטוחה גם בתנאים של אחיזה ירודה וגם מאפשרת לרוכבים פחות מיומנים להתנסות ברכיבה ספורטיבית בצורה בטוחה יותר.

ומכיוון שהיום אי אפשר בלי מסכים וגימיקים. לוח המחוונים הדיגיטלי החדש מרשים מאוד וכולל אין ספור תצוגות ומצבי פעולה ובנוסף תאורת רקע מתחלפת בהתאם למצב האור. הוא מאפשר שליטה על כל הפעולות מהמתגים שעל הכידון. ניתן גם לקשר בחיבור בלוטות' את המערכת עם הנייד של הרוכב ובזכות כך להשתמש במתגים אלו להעברת שירים ולמענה לשיחות טלפון נכנסות.

KTM דיוק 390 – רכיבה ראשונה. אתר יצרן
המראה החיצוני בהשראת הדיוקים הגדולים/אתר יצרן

בחזרה לכביש

בדרך אל האלפים רכבנו כ-50 קילומטרים לכל כיוון בכבישים בין עירוניים מהירים, שבמהלכם זכיתי לראות גם את המספר 173 על צג המהירות מבלי להתאמץ יותר מידי. למרות זאת, המהירות שבה מרגישים בנוח לשייט עם הדיוק 390 החדש היא באזור ה-130 בעיקר בגלל העדר מיגון רוח. המנוע מצדו משתף פעולה היטב עם המהירויות הגבוהות ולא הראה סימן של הססנות או חוסר דיוק בפעולתו גם לאחר קטעים ארוכים עם מצערת פתוחה עד הסוף. בקטעים המפותלים הבנתי מהר מאוד, שהרכיבה על הדיוק 390 החדש היא חוויה מיוחדת בזכות הקלילות שבה הדיוק מבצע את כל מה שהרוכב רוצה.

תחושה זו בולטת במיוחד באותם מצבים קיצוניים שבהם אופנועים כבדים וחזקים ממנו מכניסים את הרוכב לבעיות.
תחושת הקלילות והביטחון נובעת גם מהיחס שבין המשקל העצמי הנמוך של הדיוק 390 לבין הספק המנוע, שבזכותו הדיוק מתנהג באופן צייתני ובטוח מאוד לרכיבה. נוסף על כך, מערכות המתלים והבלמים מצליחות להגדיל את מרווח הביטחון של הרוכב גם אם הוא מבצע טעויות ברכיבה ותכונה זו חשובה במיוחד ברכיבה בתנאים עירוניים. גובה מושב של 830 מ''מ והמבנה הצר שלו מסייעים מאוד גם לרוכבים נמוכים להרגיש בטוח בזמן הורדת רגליים ומאפשרים ביצוע תמרונים בקלות. מה שפחות אהבתי היא תחושת חוסר הדיוק בהפעלת הבלם הקדמי וזה בעיקר מורגש בבלימות חזקות תוך כדי מעבר למצב הטיה.

KTM דיוק 390 – רכיבה ראשונה. אתר יצרן
תנוחת הרכיבה נוטה קדימה יותר ומשפרת את השליטה בהעברות משקל/אתר יצרן

לסיכום

הדיוק 390 הוא אופנוע מיוחד מאוד בזכות השילוב בין ביצועים מעולים, עיצוב אגרסיבי וחדשני יחד עם קלות תפעול יוצאת מהכלל.
הקלף החזק ביותר של הדיוק מבחינת הביצועים בא לידי ביטוי בכבישים מפותלים ובתנאים עירוניים, שבהם גם רוכב לא מנוסה יכול ליהנות מרמת ביצועים גבוהה. כל עוד אין קטעים ישרים וארוכים, הדיוק 390 יכול להתמודד בהצלחה גם מול אופנועי ה-600 הזולים ולהעניק לרוכב חווית רכיבה ספורטיבית מהנה ביותר. עם הגעתו של הדיוק 390 ארצה, הוכרז גם המחיר הרשמי לדגם החדש העומד על 36 אלף שקלים, שלמרות כל השיפורים למעשה ללא שינוי לעומת דגם 2016 שמחירו עמד על 35,200 ש''ח למזומן על הכביש, הדיוק החדש צפוי להיות אופנוע מנצח בזכות היחס בין המחיר לחוויית הרכיבה.

על הצד הטכני – KTM דיוק 390
מנוע
תצורה: צילינדר יחיד, 4 פעימות, 4 שסתומים, קירור מים.
קדח: 89 מ''מ, מהלך: 60 מ''מ
נפח מנוע: 373.2 סמ"ק
הספק: 44 כ"ס ב-9,000 סל"ד
מומנט: 37 ניוטון למטר ב-7,000 סל"ד
יחס דחיסה: 12.6:1
הזנת דלק: הזרקת דלק אלקטרונית BOSCH EFI גוף מצערת 46 מ''מ
הילוכים: 6 הילוכים

מתלים, בלמים
מתלה קדמי: מזלג טלסקופי WP בקוטר 43 מ"מ, מהלך מתלה 142 מ"מ
מתלה אחורי : בולם יחיד WP, מהלך מתלה 150 מ"מ
בלם קדמי: דיסק בקוטר 320 מ"מ, קליפר מחובר רדיאלית 4 בוכנות, ABS
בלם אחורי: דיסק בקוטר 230 מ"מ

מימדים
צמיג קדמי: 110/70-17 ZR
צמיג אחורי: 150/60-17 ZR
בסיס גלגלים : 1,357+/- 15.5 מ"מ
גובה מושב: 830 מ"מ
משקל רטוב: 149 ק"ג
מיכל דלק: 13.4 ליטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully