וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבארט 595 קומפטיציונה – מבחן דרכים

11.7.2017 / 8:47

לא הגיונית, לא נוחה, פרועה, יקרה להחריד – אבל אוי, כמה שהיא עשתה לנו טוב. אבארט 595 קומפטיציונה עם 180 סוסים על מכונית מיני זערורית מוקשחת בטירוף, היא כמו להוסיף טבסקו לפלפל חריף, זה כל כך כואב ואתה כל כך אוהב את זה

אבארת 595 קומפטיציונה – מבחן דרך. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
אבארת 595 קומפטיציונה נראית כאילו יצאה עכשיו מקופסת קרטון של מכונית צעצוע/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

בואו נשים את זה על השולחן כבר בהתחלה, המכונית הזו עולה 248 אלף שקלים. כן, רבע מיליון שקלים. לרוב המוחלט של בני האדם, להוציא סכום כזה על מכונית זה הרבה, להוציא אותו על מכונית כזו זה משהו שגורם להוצאות בית ראש הממשלה להיראות כמו מנזר סגפני.

גם אם ניקח בחשבון שקניית מכונית חדשה, כל מכונית חדשה היא בעיקרה פעולה אמוציונלית, ויש מכוניות בהן המשקל לאמוציה הזו הוא יותר או פחות, אבארת 595 קומפטיציונה אפילו לא שם. אולי אם תעמדו בסמן הימני ביותר של הצד האמוציונלי ותסתכלו למרחק, אי שם בקצה, איפה שהשמיים נושקים לארץ תוכלו להבחין בצבע הצהוב הבוהק של מכונית המבחן.

ועכשיו, אחרי שאמרנו את זה, כאשר ברור לחלוטין שאין שום דרך להצדיק בכלים הגיוניים, כלכליים, בנימוקים, והסברים רכישה של המכונית הזו - אפשר לעבור לדבר עליה.

אבארת 595 קומפטיציונה – מבחן דרך. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
אבארת 595 קומפטיציונה – מבחן דרך/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

אימוג'י שמח

החום מחוץ למכונית גורם לעולם שבקו האופק לרצד בגלים מטושטשים. ברור לי שכבשן משתולל שם בחוץ, אני יודע שזו טעות, אבל הצלילים העמומים והחרחור הצרוד מארבעת המפלטים שלה חודרים לתא הנוסעים ואני כל כך רוצה לשמוע אותם. האצבע מגששת לעצמה דרך למתג השמשה והחלון נפתח. עכשיו, גשו לתנור בבית, תדליקו אותו על 200 מעלות, חכו 10 דקות ואז תפתחו את הדלת ותתקעו את הראש פנימה - ככה זה הרגיש.

אני מתחיל להזיע, לא ברור מה החלק של החום או האדרנלין בפעילות המוגברת של הבלוטות. אין סיכוי שאני מפעיל את המזגן, גם ככה החום "שותה" סוסים מה-180 שמנוע ה-595 מקצה לי באדיבות המגדש הגדול יותר של גארט בגרסה הזו, אפילו עם העלאת לחץ הגדישה למקסימום במצב "ספורט".

בין הפיתולים הדחוסים והמקורזלים של מבוא חמה המכונית הזו פשוט זורחת. אני מטיח אותה מפניה לפניה, כן, מטיח. האבארט 595 קומפטיציונה לא אוהבת שנהוגים אותה בעדינות. תגיע לפנייה מהר, רד חזק על בלמי הברמבו ורגע לפני השחרור תפליק אותה פנימה, ככה לא תקבל את האלסטיות והשטח המת במרכז ההגה למרות שבמצב "ספורט" הוא הרבה יותר מהיר. אם אתם כבר ממש מכירים טוב אחד את השני ואת רמת האחיזה בכביש, אתה כבר יכול גם להוסיף העברת משקל קטנה לפני הפנייה, והיא תפסע הצידה לשבריר שניה לפני שבקרת היציבות תדפוק על הדלת ותצעק "דאס איז נישט נורמאל!". למי שחושב שבקרת יציבות לא מתנתקת זה חיסרון, אני יכול להגיד - שטויות, בזכותה יש היום יותר אבארט משומשות על הכביש. לשחרר לכביש הציבורי מכונית קטנה, חזקה ופרועה כל כך עם בקרת יציבות מתנתקת זה מתכון בטוח לעקיצה ב-6 שניות.

אז כמו שכבר הבנתם, אם אתם רגילים למכוניות ספורט שננהגות טכני, נקי ומדויק – היא לא אחת מהן, זאת אומרת, אפשר לנהוג אותה כך אבל זה מחמיץ את הכיף שבגסות שלה. כאן הכיף הוא לחזור חצי שניה מוקדם מדי לגז, לתת לסל"ד להגיע ל-2,000-2,500 סל"ד בלי לחכות ליישור ההגה ביציאה מהפנייה כדי להאיץ, ואז לחטוף את כל הבוסט של הטורבו שמשחרר כוח לגלגלים הקדמיים ואפשר ממש להרגיש איך הדיפרציאל מוגבל ההחלקה ומערכת חלוקת המומנט שלה מתאמצות להוריד את כל הסוסים האלו לשני הצמיגים הקדמיים, ההגה פתאום מתקשח וכאילו יד ענקית משטה בפיזיקה ולא מאפשרת למכונית להרחיב את הקו בזמן שאנחנו מתפוצצים קדימה בתאוצה. לוקח זמן לצפות את הנקודה המדויקת בה העסק משתנה בין התאוצה שאותה אנחנו מכירים לבין אחותה המופרעת תאוצההההההה!

בקומפטיציונה שהיא החזקה והספורטיבית מבין גרסאות האבארט, הרוח והצלצולים האלו מגובים גם במכלולים שהם פחות או יותר מהמדף העליון של יצרניות השיפורים. כמו בלמים מחוררים מתוצרת ברמבו עם ארבע בוכנות, בולמי הזעזועים של קוני מסדרת ה-FSD (בולם אדפטיבי-מכאני בעל שסתומים המאפשר מצבי שיכוך משתנים בעומסים שונים באמצעות פתיחה וסגירה של מעברי השמן בבולם) וקפיצי הנמכה של אייבך. חבילת ה"נורבורגרינג" מוסיפה כאן גם דיפרנציאל מוגבל החלקה מכאני.

המכונית הזו כל כך לא תקינה פוליטית, כל כך גולמית וגסה אבל באופן מוזר דווקא האופי הממזרי שלה גורם לי לחבב את זה. היא הילד המופרע שהיית שכל כך מכעיס את כולם ואז מחייך עם גומות ושיני חלב חסרות מתחת לשיער הפרוע...

אבארת 595 קומפטיציונה – מבחן דרך. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
הרבה מאמץ להעניק לתא הנוסעים של פיאט 500 מראה מהודר/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

אימוג'י כועס

כי היא יכולה להטריף, למשל עם תנוחת הנהיגה שהיא גבוהה מדי, הרבה יותר מדי, יכולתי באותה מידה לשבת על הגג שלה. עם זה שבאבארט עובדים קשה כדי להזכיר לך שאתה במכונית הזו, אני ספרתי 16 עקרבים הפזורים מסביב ובתוך המכונית לא כולל הלוגו במסך המולטימדיה ועל המפתחות של המכונית, ומסתבר שעדיין פספסתי עוד לוגו אחד המוטבע על דוד האגזוז. אבל מתחת לכל קן העקרבים הזה, יש עדיין פיאט 500, כך שיש גבול עד כמה הגה עם אלקנטרה, עור וסיבי פחמן, או מושבי ספורט של SABELT עם חיפוי סיבי פחמן יכולים להסיח את הדעת מכך.

יש כאן פלסטיקה מגורענת, קשה. אין כאן אבזור נוחות שחורג מעבר למה שתקבלו במכונית שעולה שליש ממנה, סכי השמש נראים כאילו שמו אותם רק כי חייבים, הם בגודל שגם כרטיס אשראי היה עושה את העבודה באותה יעילות, ועוד לא דיברנו על המושב האחורי ועל זה שבחיים איתה ביום יום לא בדיוק מלקקים טרמיסו.

נהוג להחמיא למכוניות על זה שהן "נוסעות כמו קארטינג". גם ה-595 קומפטיציונה נוסעת כמו קארטינג, לא תמיד בקטע הטוב. היא נוקשה, בטירוף, היא גורמת למערכת החינוך הסובייטית להיראות כמו שיעור חופשי. נסיעה על כביש ישראלי מצוי, או אפילו קצת סדוק היא כמו לנהוג בתוך רעם מתגלגל.

אגב כביש ציבורי, את המכונית הזו אי אפשר בשום פנים ואופן לנהוג כמו בן אדם. ברגע שמניעים אותה היא כבר מתחילה להדליק עם צליל המנוע הצרוד שלה. משם ואילך מתג ה"ספורט" נשאר לחוץ קבוע, וחוליגן אחד משתלט על ההגה ותופר כל כביש מהיר כאילו היה סלאלום של שלושה נתיבים וקונוסים בצורת מכוניות, כל מגרש חניה הוא ג'ימקאנה מאולתרת ואפילו נסיעות עם ילדים הופכות לחוויה שקטה מאוד - מסתבר שישיבה מכווצת על המושב, סליחה, הדרגש האחורי ונסיונות לייצב את הגוף בפניות, לא משאירות מספיק חמצן כדי ליזום מריבה, תלונה, דיבור או משהו מעבר לציוצים.

אבארת 595 קומפטיציונה – מבחן דרך. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
אבארת 595 קומפטיציונה – מבחן דרך/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

כסף זה לא הכל בחיים

שעות אחרי שהחזרתי את ה-595 קומפטיציונה עדיין חייכתי. אנחנו חיים בעידן מוטורי בו למכוניות בדמותה כמעט ואין מקום. היא תצא וידה על התחתונה בכל ניסיון להשוות אותה למכוניות ברבע מיליון שקלים ואפילו פחות. במחלקת הטילים הקטנים והיקרים מאוד תפגשו למשל מיני קופר JCW שמתנהגת ומדויקת יותר, ואודי S1 אפילו מהירה וחזקה יותר, עם הנעה כפולה וגם עם חמש דלתות. הן מכוניות מצוינות, שתיהן מציעות איכות חיים גבוהה בהרבה מה-595 ולטהרני נהיגה הן הבחירה העדיפה.

אבל הגיון לחוד ומציאות לחוד, כי גם בתוך העולם הלא "הגיוני" של אבארת, גרסת הקופטיציונה היקרה, הקיצונית ו"מי בכלל קונה את זה?" אחראית לכמעט שליש ממכירות המותג.
כי לשים בצד אחד של המשוואה רבע מיליון שקלים ובצד השני שלה את ה-595 קומפטיציונה זה להחטיא לחלוטין את המטרה, אף אחד לא קונה אותה כי היא הגיונית, כלכלית או "נכונה". קונים אותה כי היא לוחצת על הכפתורים שכבר לא תקין פוליטית ללחוץ עליהם, היא עקרב חם מזג שגורר נהיגה שהיא הכל חוץ מאוטומטית, דורשת מהנהג לעבוד ולהיות מחויב להתעסקות שוטפת ומעורבת בה. במילים אחרות, היא למי שמעדיף טיל שיוט על בקרת שיוט.

על הצד הטכני: אבארת 595 קומפטיציונה

מנוע, הנעה – בנזין, 4 צילינדרים, טורבו, קדמית
נפח – 1,368 סמ"ק
הספק/סל"ד – 5,500/180
מומנט/סל"ד – 3,000/25.5
תיבת הילוכים – ידנית, 5 הילוכים

ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) – 6.7
מהירות מירבית (קמ"ש) - 225

מידות
אורך (ס"מ) – 366
רוחב (ס"מ) – 163
גובה (ס"מ) – 149
בסיס גלגלים (ס"מ) – 230
תא מטען (ליטרים) – 185
משקל (ק"ג) – 1,070

מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' – מק'פרסון, מוט פיתול
בלמים קד'/אח' – מחורר/מחורר
צמיגים – 205/40 R17

עוד באותו נושא

עקרב מחוזק: מתיחת פנים ל-500 אבארט

לכתבה המלאה
אבארת 595 קומפטיציונה – מבחן דרך. קינן כהן, מערכת וואלה! NEWS
אבארת 595 קומפטיציונה – מבחן דרך/מערכת וואלה! NEWS, קינן כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully