וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במצולות האוברדראפט: קונים רכב חדש מליסינג בלי כסף

10.7.2017 / 8:40

בשנתיים האחרונות אנו רואים עליה דרמטית בקרנו של תחום הליסינג הפרטי. קשה להתעלם משטפון הפרסומות, ממיליוני השקלים שמושקעים בחשיפת השיטה; תשלום מקדמה בגובה ממוצע של 7-10 אלף שקלים ותשלום חודשי קבוע למשך 18-36 חודשים, בגובה שמשתנה כתלות בסוג הרכב

ניר בן טובים. ליסינג, אתר רשמי
ניר בן טובים/אתר רשמי, ליסינג

נכון להיום, טרם פורסמו נתונים על היקף החכרת הרכבים במחצית הראשונה של שנת 2017 בקרב כלל חברות הליסינג, אולם הערכה של בכירים בענף עימם שוחחנו, מלמדת כי מדובר על סדר גודל של 12,000 מכוניות. סכומי העתק שמושקעים בפרסום מצד החברות מחייבים אותן ליצור מנגנון מכירות יעיל שיצדיק זאת ויאפשר להן להתמודד עם התחרות האגרסיבית על הצרכן והירידה המתמשכת בשולי הרווח שמתקבל מעיסקאות ליסינג.

ועד כמה מדיניות מתן האשראי של חברות הליסינג "מופקרת"? מסתבר שמאוד. מן הסתם, המספרים מדברים בעד עצמם ומספר כלי הרכב המוחכרים בשיטת ליסינג תפעולי שעלו השנה על הכביש מלמדים על יד קלה על הדק אישור העסקאות. אך לאחרונה, הועברה לידנו הקלטה של שיחה שנוהלה עם נציג מכירות של חברת ליסינג גדולה בישראל, שמאמתת את הנחת היסוד כי אין קשר בין הפרופיל הפיננסי של הלקוח לבין ההחלטה האם לאשר לו את העסקה.

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

מימון זו מילת הקסם

הרכב מאבד מערכו מידי חודש כך שעם כל הצער שבדבר וחוסר הנעימות שקיים אל מול הלקוח, החברה חייבת להתחיל בהליכי גביה לעיתים כבר לאחר פיגור של חודש בודד בתשלומים

במהלך השיחה מתבקש הלקוח להעביר לידי חברת הליסינג מספר אסמכתאות שמעידות על מצבו הפיננסי. אולם זה כתגובה השיב כי הוא "תוהה כיצד המדיניות המוקפדת של החברה מתיישבת עם העובדה שלאחרונה פורסם כי היקף החוב של משקי הבית בתחום הרכב עומד על למעלה מ-40 מליארד שקל". נציג המכירות מצידו השיב תוך שניה והבהיר ללקוח: "נראה לך שאנו לא מאשרים את העסקה כמעט לכל לקוח?". כמו כן הוא הוסיף "כי הבטוחה שלנו היא הוראת הקבע שחתומה על ידך".

באופן עקרוני, מידת הסיכון של חברת ליסינג בעסקה כזו נמוכה יחסית שכן למעשה, בניגוד להלוואה בנקאית, שבה הרכב משועבד לבנק אך שייך ללקוח בעסקת ליסינג פרטי הרכב שייך לחברת הליסינג. ההבדל לכאורה זניח, אך הוא הופך להיות משמעותי ביותר כאשר הלווה נקלע למצוקת תשלומים. כאשר מדובר על פיגור בתשלומים למוסד המשעבד את הרכב, ישנה פרוצדורה מורכבת אותה יש לצלוח לפני שיוכל לתפוס את הרכב עצמו.

כאשר בליסינג פרטי הרכב שייך לחברות, ולפיכך זכויותיהן בו כפופות באופן עקרוני אך ורק להסכם שחתמתם עימן. "הליך תפיסת רכב המוחכר בליסינג פרטי פשוט יותר", מסביר עו"ד ירון שוואב, שותף במשרד עו"ד גלר, האן-מרקוביץ, פרג, שוואב, זיו, דנן, העוסק בכינוסים ופירוקים ובדיני חדלות פירעון ומייצג חברות רבות במשק בהליכי גביה: "אולם צריך לזכור שכל הליך תפיסה כרוך בעלויות המגיעות גם לאלפי שקלים ואין מדובר רק בעלות הקבלן המבצע והגרירה, אלא גם לעיתים בעלויות איתור הרכב - משימה שלעיתים אינה פשוטה כלל - ולאחר מכן בעלויות בגין ההליכים שצריך לבצע לשם מכירת הרכב ".

לחברות הליסינג תדמית של חברות שלא מהססות לפתוח בהליכי גביה אגרסיביים תוך זמן קצר. והשאלה היא מדוע, שכן הרכבים נשארים בבעלות החברות, כך שלכאורה אין להן סיבה לפתוח בהליכי גביה באופן מיידי כאשר נוצר פיגור בתשלומים -מידת הסיכון שטמונה בעסקה נמוכה יחסית.

אולם עו"ד שוואב מסביר, כי "הרכב מאבד מערכו מידי חודש. כך שעם כל הצער שבדבר וחוסר הנעימות שקיים אל מול הלקוח, החברה חייבת להתחיל בהליכי גביה לעיתים כבר לאחר פיגור של חודש בודד בתשלומים".

עוד הוא אומר, כי "הסיבה להחשת תהליך התפיסה אינו רק המשתנה של ירידת ערך המכונית אלא גם בגלל מקרים לא מעטים בהם הלקוחות החביאו את הרכב או הערימו קשיים מהותיים על תפיסתו, או חמור מכך, מעבירים אותו לשטחים שבשליטת הרשות. החוקר מספק לך אינדיקציה שהרכב נמצא בקלקיליה, עכשיו לך תתפוס אותו שם", מסביר שוואב ומוסיף כי מבחינת החברה עליה למנוע כל מצב בו יתעוררו קשיים בתפיסת הרכב. "היא צריכה להגיב מהר ומכאן גם הדימוי המסוים שנוצר סביב הליכי תפיסת הרכבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully