וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: הקשר התלוש בין סמים חוקיים לתאונות דרכים

פלג פסטיג ויאיר רביב, מאמר אורח

21.7.2017 / 14:49

מנתונים שמפרסמת אוניברסיטת קולומביה עולה כי חלה ירידה של 11% בממוצע במספר תאונות הדרכים שארעו במדינות בהן אושר השימוש בקאנביס ב-30 שנים האחרונות. אבל בארץ, מעדיפים לפזר ססמאות חסרות בסיס

מריחואנה ברכב. ShutterStock, ניר בן טובים
מריחואנה ברכב/ניר בן טובים, ShutterStock

בניית 16 פארקים מוטורים או רכישת 3,200 ניידות טיפול נמרץ "במצב ניילון". ניתן גם להזמין 533 מכשירי MRI חדשים לטובת אבחון מהיר של נפגעי תאונות דרכים. לחילופין, אפשר להצטייד ב-13,333 ניידות תנועה חדשות. שורה ארוכה של צרכים אקוטים ניתן היה למלא באמצעות סכום עתק של מילארד ושש מאות מיליון שקל. הכסף קיים, אבל המדינה לא מושיטה יד לקחת אותו, כי רבים מקרב מקבלי ההחלטות בישראל של שנת 2017 הם לא יותר מפיונים על לוח השחמט של חברות אינטרסנטיות וציניות.

דו"ח של מכון ירושלים לחקר שווקים קובע כי ההפסד למשק הישראלי משימוש בלתי?חוקי בקנאביס הוא 1.6 מיליארד שקל בשנה. אולם מדינת ישראל מסרבת לנקוט במהלך של לגיליזציה לסמים קלים. ברבים מהדיונים שהתקיימו בנושא, כמו בתגובה פבלובית, מנפנף אחד מהנתנגדים בטיעון הפופוליסטי : "שלא תעזו - מה חסר לנו תאונות דרכים? בכל מדינה בה הותר העישון, חלה עליה במספר האירועים התאונתיים".

אך זה שקר גס. מנתונים שמפרסמת אוניברסיטת קולומביה עולה כי חלה ירידה של 11% בממוצע במספר תאונות הדרכים שארעו במדינות בהן אושר השימוש בקאנביס ב-30 שנים האחרונות. יתרה על כן, דווקא בקבוצת הגיל המועדת יותר לפורענות, שבין 25-44, חלה ירידה משמעותית אף יותר בשכיחות הרוגי התאונות. וכן, סטטיסטיקה זה מדע מעת "טריקי" ואת הנתונים ניתן להציג כך או אחרת, אך נתונים דומים התפרסמו על ידי שורה של חוקרים, כבר בשנת 2011.

טיעון נוסף ומקומם לא פחות הוא כי גם כך, אף ללא שהעישון הותר בחוק, יש די והותר תאונות שנגרמו בעקבות נהיגה תחת השפעת סמים. אך עיבוד נתוני תאונות הדרכים שארעו בשנים 2014- 2010 מעלה כי רק 2 % מהן ארעו בעת שהנהג היה מסטול, אולם אין שום נתון שמצביע כי מדובר על עישון קנאביס ולא צריכת MDMA או נהיגה תחת השפעת קוק פרסי.

עלה התאנה?

אנו לא טוענים כי יש להתיר באופן חופשי נהיגה תחת השפעת קנאביס, אולם לא ניתן עוד להמשיך ולהתנגד ללגליזציה בשל הזיקה המסוימת בין השניים

טענה נוספת ומופרכת לא פחות היא כי יש להכניס את האלכוהול והקנאביס תחת אותה מטרייה של חומרים שמשפיעים לרעה על מסוגלות הריכוז של הנהג. אך גם זו טענה שגויה. מחקר שבוצע על-ידי משרד התחבורה האמריקני מעלה באופן חד משמעי כי נהיגה תחת השפעת אלכוהול משפיעה הרבה יותר מנהיגה תחת השפעת מריחואנה. כמו-כן, מעשני מריחואנה דיווחו על ירידה ברמת הנהיגה, בעוד שבמציאות לא נרשמה ירידה שכזו.

לעומתם, נהגים תחת השפעת אלכוהול לא דיווחו על ירידה ברמת הנהיגה, בעת שהממצאים הוכיחו שכן הייתה כזו. השורה התחתונה של המחקר ברורה: לא נרשם הבדל של ממש ביכולת המוטורית הקשורה לנהיגה "לא נמצאו הבדלים במהלך בדיקות נהיגת הבסיס ומתארי ההימנעות מפגיעה בעצמים", דיווחו שם.

ושלא תבינו לא נכון, אנו לא טוענים כי יש להתיר באופן חופשי נהיגה תחת השפעת קנאביס, אולם לא ניתן עוד להמשיך ולהתנגד ללגליזציה בשל הזיקה המסוימת בין השניים. באותה הנשימה, בהחלט הגיעה העת לשנות את גישת האפס סובלנות כלפי נהג שנמצא בדמו ריכוז כלשהו של THC, שכן זה באופן אוטומאטי נחשב לעובר על החוק. גם שופט בית-המשפט העליון סלים ג'ובראן התבטא בעבר בנושא וכתב כי "טוב יעשה משרד הבריאות אם יקדם את התקנות בנושא".

בשורה התחתונה, מדינת ישראל זקוקה למליארד ושש מאות מיליון שקל שיכנסו לקופתה מידי שנה. יש די והותר תחלואים, תחבורתיים ואחרים, שמצריכים טיפול מיידי והסטת כספים, אותם ניתן היה לאסוף ממיסוי 200 -300 קילו של קנאביס שנשרפים מידי יום בשוק השחור בישראל.

הכותבים הם מנכ"ל משותף של עמותת קאנה - העמותה הישראלית לקנאביס אחראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully