וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוזוקי סוויפט 1.2 ל' GLX במבחן: מעגלת פינות

23.7.2017 / 7:42

סוזוקי סוויפט 2017 מציעה יותר מקום לנוסעים, מנוע חסכוני, אבזור רב וגם לא מוותרת על השובבות הנעורית. אבל האם היא מרגישה כמו מוצר צעיר, או ליטוש מיומן של הטוב והישן?

סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סוזוקי סוויפט החדשה. ידידותית/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

בשנת 2003 סוזוקי סוויפט המציאה את עצמה מחדש. בפעם הראשונה מאז שנות ה-80 ומרחק מה מ'-יורו סוויפט סדאן' רחמנא ליצלן, עמד מאחורי הכותר SWIFT משהו אמתי שנגזר מזריזות, והוא נחתם בעיצוב שובה לב שהחמיא ליכולותיה הדינמיות. בשכונה נרשמה התלהבות ואפילו התעופפו אמירות נוסטלגיות בסגנון "המיני" היפנית - בזכות הדמיון לבריטית המיתולוגית. הסוויפט התגלתה כמכונית מהנה, קלה לשימוש יומיומי וכבשה מקום מרכזי בסגמנט הקטנות.

עם 45 אלף מכירות מאחוריה בישראל נראה שצפוי לה עתיד נטול משוכות באולמות המכירה. זו מכונית מבוקשת בקרב רבדים שונים באוכלוסייה, כך שכל מה שסוזוקי צריכה הייתה לעשות הוא להמשיך באותו הקו, עם אותה הנוסחה ועם חופן התאמות מודרניות. במילים אחרות - לא לחבל במה שעובד.

למרות קיטון הנפח ל-1.2 והדילול בהספק, מתיחת הפנים האחרונה שחוותה הסוויפט ב-2010 טיפלה בנקודות תורפה, החל בבידוד הרעשים, מערכות המדיה וכלה בתפאורה הפנימית. אבל הדור החדש, כך למדנו בהשקה לפני חודשים ספורים שואף גבוה יותר מאי פעם ולוקח אותה קדימה על סיפון פלטפורמת באלנו.

סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

עיצוב מדליק, אבל פחות מפעם

העיצוב המקורי של ה"ניו- סוויפט" עמד היטב במבחן הזמן. את הקרדיט הם חולקים כאמור עם מיני קופר ממנה "שאלו" כמה רעיונות ויזואלים בפיתוח התקרה, הגוף המוצק והגלגלים, אבל לא צריך לגזול תהילת עולם מידי המעצבים של סוזוקי שהצליחו לעבד את המבנה הגאוני של הבריטית למשהו עם אופי ייחודי.

הסוויפט 2017, או "סופר סוויפט" כפי שמכנים אותה ביבואנית כבר לא מסובבת ראשים כמו בימיה הראשונים על הכביש; היא גם קצת מתקשה לבדל את עצמה בסביבה מוטורית הרבה יותר נועזת ממנה. סוזוקי עיגלו את הפינות בשתי פעימות על פני 7 שנים, ולכן ליד מכוניות כמו יונדאי i20, הונדה ג'אז או אפילו טויוטה יאריס היא נזקקת לצבעים זרחניים כדי להכריז על קיומה.

השינויים הצורניים ביחס לדגם היוצא צנועים, אך הם שומרים על הפרופורציות הקלאסיות. הם ניכרים בשבכה המוגדלת, הפגושים, בתי התאורה משובצי ה-LED ובעיקר - בדלתות מאחור ובקורה C. באיחור אופנתי, מחקו סוזוקי את ידיות הפתיחה ואמצו ידיות נסתרות המשתלבות בצורה נאה עם דלתות המרכב ויוצרות צללית "דמוית קופה".

הסוויפט, לרוב הדעות היא עדיין מכונית חמודה אבל ההילה הנוסטלגית שעטפה אותה התנדפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

בפנים יש שיפור, ויש פשרות

הפלטפורמה של הבאלנו נוצלה היטב לריווח תא הנוסעים של הסוויפט. היא אמנם לא ארוכה הרבה יותר, אבל היא רחבה ב-2 ס"מ, בסיס הגלגלים הוגדל ב-4 ס"מ ותא המטען צמח ל-242 ל', כלומר חלל אחסון שימושי במקום חריץ בעובי קלסר. את ההבדל במידות מרגישים כהלכה בשורה השנייה, בה הצפיפות הפכה נסבלת והמרחק מהיושבים בשורה הראשונה מפתיע לטובה - שני נערים ירגישו בנוח, בעוד שלושה מבוגרים יביעו התנגדות. זאת ועוד, הרבה יותר קל הפעם להתקין על הספסל זוג מושבי בטיחות (עוגני איזופיקס) והכניסה והיציאה מהמפתן שופרה.

סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

בחלק הקדמי נגלית הדקורציה החדשה של הסוויפט עם גלגל הגה שמנמן עטוי עור ומרובה פקדים, ובאמצע בקרת המדיה הראשית המותקנת על ידי חברה ישראלית (אותה חווינו בסוזוקי איגניס - ואין לנו שום תלונות כלפיה). לסוויפט, כמו רוב דגמי סוזוקי החדשים אבזור נרחב – בקרת אקלים דיגיטלית, בקרת שיוט, לוח מחוונים דיגיטלי גדול, חיישני תאורה, שקע USB ו-AUX, מערכת שמע עם ששה רמקולים, בלוטות' מקורי עם שליטה מגלגל ההגה, מפתח חכם עם כפתור הנעה, מראות מתקפלות חשמלית ועוד.

לחובתה של הסוויפט סומנה איכות גימור נחותה ביחס למתחרים (ואולי אפילו ביחס לקודמותיה במשפחה); דיפוני הדלתות, הקומה התחתונה ובמיוחד המפלס העליון מותירים רושם של מוצר לא אחיד ברמתו, עם פערי הרכבה גסים, כשכל זה ארוז בחלל קודר לטעמנו. מצד שני, למודי המותג יודעים ששרידות היא שם נרדף למותג היפני העממי, והמשטחים בהם משתמשת סוזוקי עמידים בפני התנאים בישראל לאורך שנים ארוכות. אז למרות שחסרה כאן במופגן אווירה איכותית, סביר להניח שהסוויפט תנצח את אתגרי מע"צ, גם בסיבוב הזה.

סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
מערכת המדיה המקומית מתפקדת יפה מאוד. אפליקציות כמו WAZE מובנה, בילט אין/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

יוצאים לדרך

בקרב היתרונות בתכנונה של הסוויפט מצאנו התקנת מושבי השורה הראשונה נמוך וקרוב מאוד לרצפה, שיטה המניבה הרבה מקום לראש ובתוך כך, איכשהו הנהג והנוסע זקופים מעל הכביש ומקבלים שדה ראיה מצוין בזכות שטח חלונות מלבני (מעין 16:9 בגרסה המוטורית).

יתרה מכך, המושבים של הסוויפט מעניקים תמיכה טובה מאוד לכתפיים ולחלק האחורי של האגן. מצאנו כי נסיעות ממושכות מסתיימות באפס הערות על מיחושים בעמוד השדרה. גם הנדסת האנוש, פשוטה ודי קל לתפעל את הסוויפט כשהכול מוגש לנהג באופן ישיר. החרטום הפחוס, משמעו גם פלישה מינימלית למרחב העבודה של הנהג, ולכן אין בעיה להתמקם היטב מאחורי גלגל ההגה ולצאת לדרך תוך התאמות זריזות עם ידיות הכיוון.

על ההנעה, מופקדת יחידת ה-1.2 ל' המוכרת, עם הספק שגרתי של 90 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-12.2 קג"מ הזמינים מתחום של 4,400 סל"ד. המנוע של הסוויפט מחובר אל תיבת הילוכים רציפה (שהחליפה לפני כמה שנים תיבת 4 הילוכים בסיסית). אין לה תפעול ידני מגלגל ההגה או תפעול אלקטיבי מהבורר, והיא מסתפקת רק במתג "ספורט" שמותח את גבולות המנוע כדי לשמור על אנרגיה רציפה בצמרת הטורים.

חסר למנוע את הכוח הנמרץ שהיה פעם ביחידת ה-1.5 ל', אבל גם עם הספק מופחת הוא שש אלי סל"ד ושמח לפרוט בתחום ה-5,500 סל"ד ולספק ביצועים טובים: 0-100 קמ"ש באזור ה-12.2 שניות בממוצע. גם במהירות תלת ספרתית בכבישים ארוכים מתפתלים למחצה, הסוויפט שומרת על יציבות כיוונית גבוהה ונוטעת הרבה בטחון בנהג – תכונה שבאה לידי ביטוי גם בכביש המהיר שם היא מבצעת עקיפות בלא קושי ומשתחלת בין המסלולים בקלילות.

יכולה הרבה יותר, כנראה

סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

השימוש בשלדה של הבאלנו כרוך גם בסימן שאלה: האם היא מתאימה לאופי הפרחחי של הסוויפט שכבש אותנו בעבר בין צרור פניות ועקלתונים? לכך אין לנו תשובה חד משמעית. הסוויפט היא עדיין סופר מיני מהנה לנהיגה, עם תכונות צייתניות שמגיבות להעברות משקל כמו אתלטית רומניה - תוצאה של משקל זעום שעומד על 900 ק"ג בלבד ומערכת מתלים מאוזנת; החרטום נכנס עמוק, מרכז הכובד יציב, כושר ההאטה של הבלמים מרשים והצמיגים מספקים אחיזה טובה.

מצד שני, ההיגוי קצת מקשה לאבחן איפה עובר הגבול האמיתי של הסוויפט, שכן המשוב מהכביש מעורפל. לא מוסיפה לכך גם התיבה הרציפה, שאמנם נכונה להתחבר למשיכה המחוספסת של המנוע אבל איננה נמנית על המתוחכמות שבתיבות ה-CVT שפגשנו בשנים האחרונות. זו פשרה דינמית כואבת לעתים תכופות, אבל היא מזכה את הסוויפט בצריכת דלק של 15 ק"מ לליטר בתנאים משתנים.

ברחבי העיר מתנהלת הסוויפט כמו סופר מיני יפנית טיפוסית – הבולמים סופגים את הבורות בסדר גמור, אבל לא תמיד הם מתמודדים איתם באופן "בוגר" שמונע חבטות משני הסרנים. זו מכונית יחסית נוחה בעיר ומחוצה לה, כאשר רעש כביש פולשני ופריצות רוח מהצדדים חושפים את נקודות התורפה העיקריות שבה.

סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

מקווה להשאר רלוונטית

סוזוקי סוויפט החדשה היא More of the same, או בתרגום מהאיטליז: "תן לי עוד מאותו הדבר, אבל שיהיה קצת יותר טעים". בוגרי סוזוקי סוויפט בין 2004 ועד היום יחוו תחושת דה-ז'ה וו ויעריכו את השובבות הטבעית שלה, אבל יתקשו להצביע על משהו מהפכני שמצדיק פסילה של המתחרות בטווח מחיר של 93 אלף שקל, קל וחומר כאשר נעדר ממנה מנוע טורבו בארץ, ואין לה אף בקרת בטיחות אקטיבית מקורית לרפואה. לסוויפט גם בעיות כרוניות עם איכות החומרים, והרעש שמפלח את הקבינה עדיין מוגזם.

סוזוקי ניסו להצעיר את הסוויפט על פלטפורמה חדשה, שבפועל תרמה להגדלת שטח המחיה של הנהג, הנוסעים ותא המטען. אלא שבשורה התחתונה, ולמרות התכונות הספורטיביות והצעצועים, היא לא מסוגלת לתת מענה הולם בקטגוריה שהתקדמה בצעדי ענק בשנתיים האחרונות ובין חברותיה מכוניות כמו סיטרואן C3, פיג'ו 208, סקודה פביה, סיאט איביזה, טויוטה יאריס ועוד. גם להומאז' מודרני מסתבר, יש לפעמים תאריך פקיעה כשמושכים אותו קצת יותר מדי.

מחירים:
סוזוקי סוויפט ידנית: 79 אלף שקלים.
סוזוקי סוויפט אוטומטית (רציף): 92 אלף שקלים.

סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סוזוקי סוויפט 1.2 ל' במבחן דרכים/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

מפרט טכני:

מנוע, הנעה – בנזין, 4 צילינדרים
נפח – 1242
הספק/סל"ד – 90/6000
מומנט/סל"ד – 12.2/4400
תיבת הילוכים – אוטומטית רציפה

ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) – 12
מהירות מירבית (קמ"ש) – 175
צריכת דלק: 15 ק"מ לליטר (מבחן)

מידות
אורך (ס"מ) – 384
רוחב (ס"מ) – 173
גובה (ס"מ) – 149
בסיס גלגלים (ס"מ) – 245
תא מטען (ליטרים) – 242
משקל (ק"ג) – 925

מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' – מק'פרסון/מוט מייצב
בלמים קד'/אח' – דיסק מאוורר/דיסק
צמיגים – 185/55/16

רמת בטיחות משרד התחבורה: 6

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully