וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: טעימה מקו אופנועי האנדורו החדשים של ימאהה

6.8.2017 / 12:19

ראובן סביו יצא לדהור על קו אופנועי האינדורו החדשים של ימאהה במסלול השטח Ottobiano באיטליה. הוא חזר עם חיוך ענק מתחת לבוץ בשורה על שורת החידושים הטכניים שמקבלים החרגולים הכחולים

ימאהה WR 450/250 אינדורו GP edition – השקה עולמית. יצרן, ניר בן טובים
עכשיו זה עובד, ומצוין. יישור הקו הטכנולוגי של משפחת ה-WR הייתה בדיוק מה שהם היו צריכים/ניר בן טובים, יצרן

אופנועים ממוקדי מטרה, דורשים באופן טבעי סביבת רכיבה ממוקדת גם כן. בדיוק אחת כמו זו שפגשנו במסגרת ההשקה העולמית שקיימה חברת ימאהה לאופנועי השטח הספורטיביים שלה, ואליה הזמינו אותנו כדי לרכוב על כל דגמי האנדורו WR וכל דגמי המוטוקורס YZ החדשים לשנת 2018.

ההשקה התקיימה במתחם הספורט המוטורי Ottobiano שליד מילאנו המכיל בתוכו שלושה מסלולי מוטוקרוס, כאשר אחד מהם משמש גם לתחרויות בסבב העולמי, מסלול אספלט המיועד לקארטינג וסופר מוטו, מתחם אימונים לקפיצות פריסטייל ומספר מסלולי פטוצ'יאטו עם מכשולי גזעים וצמיגים עבור רוכבי אנדורו שמעוניינים להתאמן על ספיישלים. אין ספק שאנשי ימאהה בחרו את המקום הנכון על מנת לאפשר לנו להבין את האופנועים החדשים ולהצליח להוציא מהם ומעצמנו את המקסימום. אם זה לא היה מספיק, אז אנשי ימאהה צירפו לאירוע גם חלק נכבד מרוכבי קבוצות המרוצים שלהם במוטוקרוס ובאנדורו בכדי שירכבו על המסלולים ויתנו לנו את הקצב הנכון... בקיצור חגיגה של אופנוענות שטח ספורטיבית במיטבה.

בגלל כמות הדגמים העצומה, חמישה דגמי מוטוקרוס ושני דגמי אנדורו והמידע הרב שקיבלנו, החלטנו לחלק את הסקירה לשני חלקים לפי ייעוד האופנועים. הפעם נתמקד באופנועי האנדורו ובמיוחד בדגם ה-450, אותו עדיין לא הזדמן לנו לבחון בארץ.

הסקירה של דגמי המוטוקרוס החדשים, כולל המערכת החדשנית המאפשרת חיבור בין מחשב האופנוע לטלפון הנייד, תעלה כאן בעוד מספר שבועות.

את ה-WR 250 החדש עם הצילינדר המסובב ב-180 מעלות שיצא לשוק בשנת 2015 והגיע לישראל ב-2016 זכינו להכיר היטב בהשקה בתל חדיד, במבחן שערכנו במדבר יהודה ואפילו במבחן השוואתי מול ההוסקוורנה שגם אותו ביצענו במדבר יהודה. מכיוון שדגם 2018 במצבו המקורי, לא שונה מהדגם שבחנו בעבר נתרכז בדגמי ה- enduro GP edition שעמדו לרשותנו בנפחים של 250 ו-450 סמ''ק.

ימאהה WR 450/250 אינדורו GP edition – השקה עולמית. יצרן, ניר בן טובים
חדים ומדויקים מאשר בעבר/ניר בן טובים, יצרן

עדכון תוכנה

גולת הכותרת של דגמי ה- WR הוא ללא ספק המנוע החדשני עם פליטה ויניקה בתצורה הפוכה מהמקובל. מערכת ההזנה נמצאת לפני המנוע ומעליו, ואילו הפליטה מתבצעת מפתח בחלקו האחורי של הצילינדר ורק לאחר ביצוע הקפה שלמה של הצילינדר, היא פונה לחלקו האחורי של האופנוע כמו בשאר האופנועים. מנוע זה, כאמור, לקוח ישירות מדגם המוטוקרוס וזכה לתוספת של הילוך שישי, מתנע חשמלי, מצמד מיוחד לאנדורו ואלטרנטור גדול יותר. חידוש מעניין נוסף במנוע הוא החזרה למערכת של ארבעה שסתומים קונבנציונאלית במקום 3 שסתומי יניקה ושניים לפליטה כפי שהיה בכל דגמי ה-WR הקודמים.

גם שלדת האלומיניום כמעט זהה לזו של דגם המוטוקרוס, כאשר אפילו מיכל הדלק והפלסטיקה זהים ובזכות כך מתקבלת גזרה צרה מאוד המטיבה עם רכיבה אגרסיבית בעיקר בעמידה. מיכל הדלק מצוי מתחת למושב ואילו תיבת האוויר נמצאת לפני המושב, במקום שלרוב מצוי מיכל הדלק. מבנה זה ביחד עם צילינדר הנטוי לאחור, גורמים למרכז הכובד של האופנוע להתקרב אל רגליות הרוכב וכתוצאה מכך לשפר את השליטה שלו באופנוע ברכיבה מהירה.

בנוסף, הימצאותה של תיבת האוויר במיקום זה מקטינה את כמות האבק, הבוץ והמים שעשויים להיכנס אל מסנן האוויר. מנגד, הגישה לפקק מיכל הדלק, המכיל 7.5 ליטרים בלבד, מחייבת את הסרת כיסוי הפלסטיק שמעליו בכדי לגשת אל הפקק וללא ספק זהו גורם מעכב בתדלוק במרוצי אנדורו בכלל ובמרוצי הייר סקרמבל בפרט.

הגלגל האחורי הוא בקוטר 18 אינץ', כמקובל באופנועי האנדורו, בכדי לאפשר הרכבת צמיגים בעלי נפח גדול יותר ובעלי יכולת אחיזה וספיגה טובה יותר על גבי סלעים. הכיוון הבסיסי של המתלים (השסתומים השולטים על מעברי השמן) מותאמים לעבודה בתדירויות האופייניות לרכיבת אנדורו ולכן מרגישים יותר משוחררים בעיקר בכיווץ. חלקי הפלסטיקה השונים איכותיים, גמישים ומחוברים היטב, בדיוק כמו שצריך להיות באופנוע שטח מקצועי. העדר כיסוי פלסטיק באזור המגע בין המגף לאופנוע ורגליות הרוכב הגדולות והמשוננות מעניקים לרוכב אחיזה ושליטה טובה מאוד של האופנוע באמצעות הרגליים.

המושב השטוח והצר מקל על התנועה לכל אורכו ומאפשר לרוכב למצוא את תנוחת הרכיבה המתאימה למגוון המצבים ברכיבת שטח. גובה מושב של 965 מ''מ מחייב עבודה מאוד מדויקת בטעים טכניים איטיים מכיוון שלא תמיד נוח להגיע עם הרגליים לקרקע. הכידון מעט צר ובעל קצוות משוכים לאחור וזה ללא ספק פוגם בתנוחת הרכיבה ובתחושת השליטה באופנוע.

המזלג הקדמי והבולם האחורי מיוצרים על ידי KAYABA וניתנים לכיוון בכל הפרמטרים האפשריים כיאה לאופנועי שטח ספורטיביים. המזלג הקדמי הוא מסדרת SSS המפורסמת של KAYABA בעל תא אוויר סגור ונפרד. רבים, ואני בכללם טוענים שמאז תחילת יצורו בשנת 2006 זהו המזלג הטוב ביותר שניתן לרכוש על אופנועים סדרתיים.

דגם ה- enduro GP edition נבדל מה-WR המקורי במערכת הפליטה מתוצרת AKRAPOVIC, במפת ניהול מנוע המותאמת למערכת הפליטה ולמרוצים, במגני גחון וידיים מפלסטיק ובסט מדבקות מיוחד. למעשה בישראל ה-WR נמכר כבר משנת 2016 בתצורה זו, פרט לסט המדבקות ועם תוספת של מגן לדיסק הקדמי.

ימאהה WR 450/250 אינדורו GP edition – השקה עולמית. יצרן, ניר בן טובים
המסלול המשמש לאימונים מכשולים המדמים רכיבת אנדורו/ניר בן טובים, יצרן

על המסלול

ברכיבה על ה-250 הרגשתי מיד שפעולת המנוע בסל''ד הנמוך חלקה ולפי מיטב זכרוני הרבה יותר אחידה, לעומת מה שזכרתי מאופנוע המבחן בישראל. לאחר שיחה עם המכונאים לגבי ההבדל בין התנהגות האופנועים, הם הגיעו למסקנה שההבדל נובע בגלל שבישראל לא הורכב התותב בתוך המשתיק הפתוח ולכן גלי התהודה לאורך מערכת הפליטה חלשים הרבה יותר וכנראה שגם מפת ניהול המנוע לא התאימה לתנאי הרכיבה ולמערכת הפליטה המשופרת.
במסלול האנדורו ה-250 הרגיש מאוד נוח וניתן היה לפתוח גז לרווחה ולסמוך על איכות המתלים והשלדה, כולל כניסות אלימות לתוך הגזעים והצמיגים הגדולים שפוזרו על המסלול.

התחושה היא של אופנוע חד ומדויק מאוד, שמסייע לרוכב לרכב מהר ולהגיע למגבלות ואפילו עוזר לו אם הוא בטעות עבר אותם. צריך כמובן לזכור שכל זה נכון במסלול ספישל שבו ניתן לפתוח גז ומרבית הרכיבה מתבצעת בהילוכים הגבוהים ללא צורך בשימוש במצמד במצב ביניים. בשונה מאופנועי האנדורו האירופאים, יחסי ההעברה, בעיקר בשני ההילוכים הראשונים, היו ארוכים יותר ולכן התאימו מאוד לתנאי המסלול, לזינוק ממצב עמידה ולרכיבה מהירה.

ה-450 מרגיש בדיוק כמו ה-250, עד שפותחים גז ואז הידיים מתחילות לעבוד הרבה יותר קשה. תאוצה מרשימה ביותר תוך כדי הורדת כוח מעולה לקרקע יחד עם בלימת מנוע הרבה יותר חזקה לעומת ה-250, גורמות לרוכב להשקיע הרבה יותר כוח בכדי לרכב מהר במסלול הספישל. רק בישורות הארוכות מאוד, או ביציאה מפניות איטיות בהילוך לא נכון הרגשתי שה-450 מהיר יותר, אבל בכל מקרה ה-450 גרם לי להתעייף הרבה יותר מהר ולכן בסופו של דבר חייב אותי להוריד את הקצב. ה-450 יכול גם לשמש בתור אופנוע מעולה למרוצי מדבר/ראלי בזכות השלדה והמתלים המעולים והמנוע האדיר.

במסלול המוטוקרוס החולי שני האופנועים הרגישו מאוד בנוח מבחינת המתלים, למרות שהיו מכוונים לאנדורו, ורק בקטעי הבאמפים בחול העמוק הרגשתי שהמתלים מעט רכים מידי ולא מאפשרים לי לפתוח גז באותה רמת בטחון כמו המוטוקרוסים.

במסלול המוטוקרוס ה-450 עייף אותי הרבה פחות לעומת מסלול האנדורו ואפילו נהנתי מהמומנט האדיר שלו, שאפשר לי כמעט ללא שימוש בגיר ובמצמד, לגמור את כל הקפיצות עד הסוף גם כאשר הם באו מיד לאחר יציאה מפניה.

ימאהה WR 450/250 אינדורו GP edition – השקה עולמית. יצרן, ניר בן טובים
רק לגשת ולבחור/ניר בן טובים, יצרן

סיכום: צמד חמד

צמד ה-WR הם אופנועי אנדורו ספורטיביים בעלי ביצועי מנוע ושלדה מעולים ומיועדים בעיקר לנצח מרוצי אנדורו בסגנון WEC, אליפות העולם באנדורו. מרוצים אלו מוכרעים לרוב לפי קטעי דירוג מיוחדים הקרויים ספישל טסט הכוללים מסלולי מוטוקרוס בלי קפיצות גדולות ורצופות ומסלולי עקלתון מהירים בלי קשיי עבירות מיוחדים. הדמיון לדגמי המוטוקרוס מאפשר לרכב עליהם בנוחות ובביטחון מלא גם במסלולי מוטוקרוס ייעודיים ולבטח במסלולים ברמת הקושי הקיימים בארץ.

אפשרות כיוון מפות ניהול המנוע בעזרת בורר חיצוני המתחבר למחשב האופנוע, שלדת האלומיניום, איכות המכלולים ובעיקר איכות המתלים הם קלפים מנצחים נוספים של צמד ה-WR. כיום שני האופנועים נמכרים במחיר של 55,000 ש''ח "על הכביש" כולל מערכת ה-AKRAPOVIC וכל המגנים ולעומת מחירי המתחרים, מדובר כאן בעסקה מפתה ביותר.

על הצד הטכני: ימאהה WR450 אינדורו GP edition

מנוע: צילינדר יחיד, 250 סמ"ק, 4 שסתומים, DOHC
הזנה: הזרקת דלק, מגופה קאהין 44 מ''מ
תיבת העברה: 6 הילוכים

שלדה: אלומיניום עריסה כפולה
מתלים: קדמיים קאיאבה 48 מ"מ קארטרידג' סגור – מהלך 310 מ"מ, בולם אחורי קאיאבה– מהלך 318 מ"מ

גובה מושב: 965 מ"מ
מרווח גחון: 325 מ"מ
מיכל דלק: 7.5 ליטרים
משקל: 118 ק"ג

צמיגים: קדמי 90/90-21, אחורי 130/80-18
בלמים: קדמי 250 מ''מ, אחורי 245 מ''מ
מחיר: 55,000 ש''ח "על הכביש"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully