וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם עדיין אזעקה רועשת ברכב? חובה לבטלה לאלתר

27.7.2017 / 11:51

על פי תיקון חוק מלפני שש שנים למניעת מפגעי רעש, ה-27 ביולי הוא היום האחרון להסרת אזעקות רועשות מהרכב. העונש למפירי החוק – אלפי שקלים, ואף מאסר

סוחר רכב. ShutterStock
סוחר רכב/ShutterStock

בשנת 2010 אושר תיקון ל'תקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש)', תיקון שנכנס לתוקף בינואר 2011, ובו נכלל בין היתר איסור על התקנת מערכות אזעקה רועשות בכלי רכב כבר מחודש יולי 2011. על פי חוק אסור היה להתקין במהלך 6 השנים האחרונות מערכות אזעקה חדשות המתריעות באמצעים קוליים אלא רק כאלה המבוססות ביפר / מערכות איתור בלבד.

החוק קובע כי מי שטרם הסיר את מערכת האזעקה הרועשת, נדרש לעשות זאת עד ליום חמישי הקרוב, התאריך 27/07/17. ציטוט של לשון החוק (סעיף 10): לא יתקין ולא יפעיל אדם, בין בעצמו ובין על ידי אחר, מערכת אזעקה קולית הגורמת לרעש ברכב שבבעלותו או שהוא אחראי לו; לעניין זה, "הפעלה" – לרבות דריכת מערכת האזעקה בעת נעילת הרכב או בדרך אחרת".

העונש במקרה של הפרת החוק : 2,800 שקלים, או 6 חודשי מאסר, או שניהם יחד.בנוסף צפוי בעל רכב שעדיין מותקנת בו אזעקה רועשת להיות חשוף לתביעה נזיקית בעילה של מטרד ליחיד, ואפילו להליך פלילי מכח הגשת קובלנה פלילית.

החוק קובע כי במסגרת "נקיטת אמצעים" נכלל גם פירוק או פגיעה בחלקים של הרכב או של מערכת האזעקה, פריצה לרכב או גרירתו. השוטר לא ישא באחריות בנזיקין על מעשה שעשה לפי סעיף זה, בתום לב. לדברי עו"ד ניר אסף ממשרד עו"ד יעקובוביץ ושות' העוסק בביטוח, התקנה החדשה למעשה מעמידה סימן שאלה לגבי תרומתה, ובעיקר בכל הקשור להיקף גניבות הרכב במדינה, ולמעשה נחזה כי ישנם שני גורמים אשר יכולים להיפגע מכניסת התקנה לתוקף, האחד הוא בעל הרכב הנגנב, והשנייה היא חברת הביטוח, אשר עד כה סברה כי רעש האזעקה מרתיע ( זו גם הסיבה כי חברות הביטוח המשיכו לחייב את בעלי הדו"ג באזעקות רועשות).

בנימה אישית, אומר עו"ד אסף, "אציין כי נדמה לי שגנבי הרכבים כבר מזמן למדו כיצד להתגבר על בעיית הצופרים, כלומר אינני סבור כי התקנה תגרום לגל גניבות גדול או תשפיע על עניין זה בצורה כזו או אחרת".

דרישות אחרות

מבחינה ביטוחית, מוסיף עו"ד אסף, ניתן לראות מזה מספר שנים כי החובה לאזעקה רועשת התחלפה בדרישות שונות (ואגב, מחמירות ויקרות יותר), כגון קודנים, אימובילייזרים, עלוקות למיניהן, וברכבים חדשים/ גניבים במיוחד, אפילו יש חובה לשלם בעבור שירותי פויינטר (שירותי איתור ושליטה מרחוק על הרכב). לאור כך, נדמה לי כי חברות הביטוח כבר עשו את החושבים במרוצת השנים שמאז תיקון החוק ועד לכניסתו בפועל, ובכך לא יהיה בכך משום לפגוע בהם.

עניין נוסף הוא מה הדין לגבי מתקינים, אשר בתקופה זו, ובמיוחד לאחרונה פעלו להתקין את אותן האזעקות, כאשר למעשה הם יודעים על תחולת החוק?

לעניין זה, סבור עו"ד אסף כי לאותם המתקינים, וגם לבית המשפט בפניו יוגשו אותן התביעות (בעיקרן קטנות) לא תהא כל ברירה אלא לפצות את אותו בעל רכב אשר הותקנה ברכבו אזעקה רועשת באותה התקופה, אם על דרך של החזר כספו, או אם על דרך של התקנה חוזרת של מערכת העומדת בדרישות החוק.

בסופו של יום, צריך לזכור כי "חוק הרעש" היה קיים עוד טרם תיקונו האחרון, וגם אז עסק בצופרים בדרך עירונית, באזעקות של רכבים, רעש שכנים, רעש שיפוצים ועוד, אולם הלכה למעשה הוא כמעט ולא נאכף. למעשה, השאלה המרכזית היא האם אכן התיקון לחוק יעמוד במבחן המציאות - והאם ייאכף בפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully