וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יפאי במבחן: ג'יפ גרנד צ'ירוקי בגרסת שטח Trailhawk

30.7.2017 / 8:22

ככל שהלוגו Jeep מחייב, לא תמיד כיבד היצרן האמריקני את מורשת השטח שלו. גרסאות Trailhawk אמורות להחזיר עטרה ליושנה ואנחנו יצאנו לנחל צין כדי לבדוק – האם זה Jeep אמיתי?

ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק במבחן דרכים. רמי גלבוע, ניר בן טובים
בצבע אדום בוהק ומתלים מוגבהים למקסימום, הטריילהוק משתלב להפליא במצוקי הנגב/ניר בן טובים, רמי גלבוע

גרנד צ'ירוקי הוא דגם היוקרה של חברת Jeep, קרוי על שם השבט האינדיאני "צ'ירוקי". עד היום נמכר גרנד צ'ירוקי עם יכולות שטח פושרות למדי, אבל לאחרונה הוצגה גרסת טרייל-הוק ("נ?ץ שבילים") הקשוחה. גם דגמי רנגייד ו-צ'ירוקי נמכרים (בארה"ב) בגרסאות טרייל-הוק, אבל הצירוף של ה"גרנד" הבשל עם מכלולי השטח, מבטיח רבות. הנה לפנינו רכב שטח עירוני גדול ומפנק, עם הילוך כוח – בתצורת טרייל-הוק מקבל הגרנד נעילת דיפרנציאל אחורי, בקרת משיכה משודרגת, ווי גרירה מסיביים, מהלך מתלים משופר ולא פחות חשוב – צמיגי AT המאפשרים לרדת לשטח, להוריד לחץ אוויר ולחזור הביתה בשלום. מחיר התענוג בישראל 410,000 שקלים; זהו מחירו של קרוסאובר 'פרימיום', והוא גבוה ממחיר המתחרים היפניים הישירים. 410,000 זה לא מעט כסף אבל בהתחשב בחבילת היכולות הוורסטילית - לא מחיר שערורייתי.

כל החידושים על מותג JEEP בארץ ובעולם

ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק במבחן דרכים. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק במבחן דרכים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הקשוחים והטהורים

מי שמחפש את ה-Jeep הטוב ביותר לשטח יימצא את אושרו במחלקת 'רנגלר' שם שוכן הג'יפ המקורי, האותנטי, שגם אחרי 75 שנה נושא את ה-DNA הנכון. רנגלר הוא רכב נחשק וכריזמטי אבל אין מה לעשות – במסגרת ה-DNA כלולים גם סרנים חיים, שלדת סולם ושאר מכלולים חקלאיים, המדרדרים את איכות החיים על סיפונו. רנגלר מתאים לג'יפאים בוערי-עיניים המעוניינים לשפר את הג'יפ עד בלי הכר, להשליך אותו למסלעות התובעניות ביותר ולחזור הביתה לקול נהמת מנוע, רעידות, וצקצוקים.

גם אני הייתי כזה פעם, אבל השנים חולפות. השדרוג הטבעי עבור שוחרי המותג הוא גרנד צ'ירוקי וכעת, בגרסת טרייל-הוק, יש טעם לבדוק אותו בשטח תובעני. מחלקת ה"ג'יפים-עירוניים-מפנקים-עם-יכולת-שטח" הצטמצמה להחריד בשנים האחרונות; מהיצע נרחב (טרופר, טראנו, פטרול, טרהקאן, סורנטו, רודיאו, ספורטאז', ויטרה), נשארנו רק עם לנד קרוזר ופג'רו, ורקסטון. הדיסקברי והריינג' יקרים ורגישים מכדי להיות רכבי מסעות והשאלה היא, האם מצאו מהנדסי ג'יפ את הנוסחה המושלמת, המשלבת תפנוקי כביש ויכולת שטח?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק במבחן דרכים. רמי גלבוע, ניר בן טובים
רגעים אחרונים של חסד, לפני אבק המדבר. עם מרווח גחון של 28 סנטימטרים, הגרנד מייחל לרדת מהמדשאות המטופחות של פרברי היוקרה/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הצ'יף לובש אדום

ג'יפאות כוללת הרבה אמוציות ורומנטיקה, ומראהו של הגרנד החדש מוצא חן בעיניי. מרכבו אינו קובייתי כמו זה של הרנגלר, אבל הוא גם לא בועתי ועגול כמצוות האופנה האחרונה. הפנסים הקדמיים קצת מזוותים, אבל לא נורא – הוא לא נסחף לגמרי לאופנת יחידות התאורה המחודדות. הלוגו האייקוני מתנוסס מעל שבעת החריצים המוכרים אבל בגרסת טרייל-הוק יש מינימום של כרום, רוב העיטורים שחורים או אפורים. מדבקת וויניל שחור-מט על מכסה המנוע מעצימה את תחושת ההרפתקנות, זה בסדר. הגרנד יותר קליל למראה מהקרוזר ופג'רו ובקיצור – הייתי שמח לראות אותו כל בוקר.

עם חמישה מקומות במרכב של 483 סנטימטרים, יש שפע מקום לחמישה נוסעים + מטען. מושבי העור מצוינים ותומכים היטב, חלקם הפנימי מרופד בעור שאינו גורם להזעה (ואם כן, אז יש קירור וחימום מלפנים ומאחור). המושבים הקדמיים וגלגל ההגה מתכווננים חשמלית וקל למצוא תנוחת נהיגה טובה – אם כי קורות הגג A עבות מאוד, מצמצמות את התצפית לפנים. פריט מיותר הוא בלם יד המופעל בכף הרגל... האלו, אולי כבר תחליפו את המוצג האנכרוניסטי הזה? אבל בסך הכול, תא הנוסעים נעים ומרווח, עם פתחי מיזוג ושקעיUSB מאחור, וגג שמש פנורמי הנפתח למחצה.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק במבחן דרכים. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תא הנוסעים גדוש ומפנק. ריפודי עור שחורים, מושבים מצוינים ומצוננים. עיטורי Trailhawk אדומים משביחים את האווירה/ניר בן טובים, רמי גלבוע

לוח המחוונים נקי ומסודר, נעים לעין ולמגע. צג 8.4 אינץ' מציע הרבה אפשרויות לשליטה ובקרה אבל הוא קצת צפוף ועמוס, כמו גם מקבץ המתגים מתחתיו. המון מתגים, כולם שחורים, דומים זה לזה. מערכת UConnect מאפשרת שעשועי אינטרנט, ווייז וכיו"ב. במחיר 410,000 זה לא תא הנוסעים המדהים ביותר אבל הוא עשיר ומספק, בוודאי עבור רכב שטח אמיתי. כדגם היוקרה של Jeep חמוש צ'יף גרנד צ'ירוקי במערך נאה של מערכות בטיחות מתקדמות – בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, התראה ותיקון של סטייה מנתיב, התראה על כלי רכב החוצים את מסלולך בנסיעה לאחור.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק במבחן דרכים. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הצג המרכזי מראה את גובה המתלים, נ.צ., גובה מעל/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ציידי הקרקפות

גם קרוסאובר עירוני יכול להיות מצויד בכל הפריטים הנ"ל אבל כדי לשרוד את החיים במערב הפרוע, חייב הצ'יף האינדיאני להיות חמוש בזוג רגליים טובות, וסוס מיומן. טרייל הוק נמכר אצלנו עם מנוע בנזין 6V בנפח 3.6 ליטר, 282 כוח סוס ברגל ימין. תיבת 8-ההילוכים מעבירה את הכוח לארבעת הגלגלים, וביצועי המנוע טובים. עם משקל עצמי של 2.5 טונות אין לצפות לתאוצה מקמטת אספלט אבל הגרנד מזנק ממקומו בנחרצות, 9.1 שניות מאפס למאה. תאוצות הביניים מספקות מאוד, תיבת ההילוכים משתפת פעולה עם רגל ימין (או מתגי הגה). בגרסאות לארדו ו-לימיטד תוכל לקבל גם מנוע דיזל בשרני עוד יותר ובארה"ב, מוכרים אותו עם מנוע Hemi 5.7 ליטר, V8 המספק 360 כוח סוס. כבוד.

הטריילהוק יושב על מתלי אוויר מתכווננים, המאפשרים לנהג לבחור בחמישה מצבי גובה מ-16 עד 27 סנטימטרים – חניה, כביש רגוע, כביש מהיר, שטח רגיל, ושטח קיצוני. על הכביש מתפקדת המערכת באופן מצוין; עד 25-30 קמ"ש היא קצת נוקשה לטעמי אבל אחר כך היא מתפקדת מעולה. תנודות המרכב מרוסנות היטב, גדודיות נבלעות ברכות, והשמחה מתגברת ברגע שיוצאים מהעיר הצפופה. בנהיגה מהירה הוא מלכותי ומיוצב להפליא, סופג בקלות מהמורות כביש, פניות הדוקות, וגם שיבושי דרך באמצע הפנייה. גרנד צ'ירוקי אינו מספק את שיכוך המהמורות של הטובים בקרוסאוברים, אבל בהתחשב בגובהו, משקלו ויכולות השטח שלו – הוא מעניק נוחות ובטיחות נסיעה מהטובות בסגמנט.

אני משער שבמחלקה הבריטית נמצא מתלי אוויר טובים עוד יותר אבל היי, בשביל זה צריך להוסיף עוד 150,000, בואו לא ניסחף. מתלי הגרנד מתאימים את גובהם למהירות הנסיעה – בחניה ירדו לגובה 16 סנטימטרים נוח לכניסה ויציאה, בכביש יתייצבו בגובה AERO אירודינמי. המיית הצמיגים נוכחת בתא הנוסעים, אם כי באופן סביר. המנוע אינו רועש בשיוט, 2000 סל"ד ב-130 קמ"ש זה טוב מאוד. לחץ מעט על הדוושה ונהמת המנוע תתגבר, לעתים לרמה לא נעימה לגבי רכב תיור מהיר.

בכביש הררי הוא מדויק ומיוצב היטב למרות שעם צמיגי ה-AT בחתך 60, אין לו את החדות והדיוק של כלים יותר ספורטיביים. זה בסדר, אנחנו מסופקים, פנינו מועדות למשעולי הנגב! תצרוכת הדלק מחוץ לעיר תסתובב באזור 10 ק"מ לליטר; לחץ יותר על הדוושה, והנתון יצטמק באכזריות.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק במבחן דרכים. רמי גלבוע, ניר בן טובים
גרנד צ'ירוקי מרגיש מצוין על הכביש המהיר, וגם בנקיקי הנגב. זה בדיוק הרכב אותו אנו מצפים לקבל מיצרן כמו Jeep, המכבד את מורשת השטח/ניר בן טובים, רמי גלבוע

שדות הצייד הנצחיים

כפי שיודע כל צ'יף אינדיאני, מבחן הבגרות אינו באוטוסטרדות אלא בשבילים המדבריים. כי לכן ירדנו לנחל צין, ב-40 מעלות. בחוץ השתולל כבשן, אבל בפנים היה נעים וצונן. נסענו כברת דרך בלי לשלב 'קצר' או להגביה, ובלי לגעת במערכת Selec-Terrain. הצ'יף האדמוני נסע בזחיחות הדעת, טיפס במקומות שהיו מכחידים כל קרוסאובר עירוני, והוכיח ששורשיו ראויים. שילוב ל'קצר' אפשר לנו לזחול באיטיות, בלי לטגן את תיבת ההילוכים; יחס ההעברה הוא 2.72:1 מספק בהחלט, מעניק זחילה נטולת דאגות, ובלימה מצוינת במורד.

מערכת HDC תוכל לסייע בירידות מאתגרות, אבל היא ממש לא נחוצה. הטריילהוק נותן תחושה שבמצב מוגבה ובהילוך קצר, דבר לא יעצור אותו – בוודאי בנהיגת שבילים המקובלת בישראל. זה לא רכב לנחל 'כמריר' אבל בידיים הנכונות ובלחץ אוויר מופחת הוא לא יתקשה לטפס את ורדית, מרזבה ושות'. מצד שני, יש לזכור כי בניגוד לרנגלר - אין כאן פוטנציאל לשיפורי מתלים, הגדלת צמיגים, הגבהות וכיו"ב; מי שהשקיע 410,000 ברכב עם מתלי אוויר ממוחשבים, לא יהפוך אותו ל-Rock Crawler ייעודי.

כאשר התחלנו לשפשף סלעים הגבהנו את המרכב למרווח גחון רציני של 27 סנטימטרים; לא רציתי להיות האידיוט, שינפץ את הרדאר הקדמי על סלע קיומנו... המרכב התרומם לגובה מצוין, מרחיק את הספוילרים מידיה הרעות של אימא אדמה. אבל מהר מאוד גילינו כי הגבהת המרכב פוגעת מאוד בנוחות הנסיעה; גם במצב רגיל הוא לא היה נוח במהירויות נמוכות מאוד, אבל במצב מקסימום מוגבה? הגרנד הפך לנוקשה מאוד, עם מהלך מתלים מצומצם.

בקרת המשיכה המצוינת ונעילת הדיפרנציאל האחורי (לא נשלטת, אבל מתפקדת היטב) אפשרו לנו להעביר בקלות את הכוח לקרקע, יחס ההעברה הקצרצר נתן שליטה מלאה בקצב ההתקדמות, אבל המתלים ממש לא סיפקו אותנו. נתנחם בעובדה שבטיול שטח אפשר להוריד לחץ אוויר בצמיגים ל 23-25 PSI, ולשפר את ספיגת הבאמפים הקטנים. הבעיה מטרידה בעיקר בערוצי נחלים עם חלוקי אבנים גדולים, חריצי סחף וסלעים קטנים. בשבילים רהוטים היה הגרנד הרבה יותר נוח – בעיקר במהירויות מעל 20 קמ"ש, בהן מתחילה המערכת לתפקד היטב. שמחנו לגלות כי במצב 'קצר' אפשר לשייט עד מהירות 60-70 קמ"ש ואף יותר; זה מאפשר להשאיר את האוטו במצב 'קצר', גם בשביל המשלב מעברים טכניים עם קטעים מהירים יותר.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק במבחן דרכים. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק במבחן דרכים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מקטרת השלום

מועצת שבט צ'ירוקי התכנסה להחליט מה יעלה בגורלו של הטרייל הוק החדש. רוב מוחלט של זקני השבט הצביע לטובת האינדיאני האדמוני – יש בו משהו מאוד אותנטי ולא מתנשא, איכויות וביצועי כביש מצוינים, עם גיבוי מלא ליכולות שטח הנגזרות מהשם המפורש Jeep. גרנד צ'ירוקי טריילהוק יכול לטפס בכל שביל מסודר בישראל, הודות לזוויות מרכב מצוינות, מרווח גחון טוב, הילוך כוח ראוי ומערכת העברת כוח מצוינת. צמיגי ה-AT מתאימים לעבודת השטח אותה הוא צפוי לעשות, ומאפשרים הורדת לחץ אוויר לטובת אחיזה ושיפור נוחות נסיעה במצב מוגבה. אלו צמיגים עמידים יחסית וגם אם ייפגע אחד מהם – הצמיג החלופי מגיע בגודל מלא, כך שניתן להמשיך בטיול.

המגזין היוקרתיFOUR WHEELER הכתיר את גרנד צ'ירוקי טרייל הוק כ'רכב השטח של שנת 2017' וגם אנחנו מעניקים לו ניקוד גבוה מאוד. ב-2017, עצם מחויבותו של יצרן עולמי להשקיע ביכולות השטח של רכב יוקרה, ראויה להערכה רבה; בעידן הקרוסאוברים המסורסים, זה לא ברור מאליו. הדרך בה צעדה ג'יפ עם הגרנד צ'ירוקי ראויה להערכה רבה, וגם התוצאה – מצוינת. האם זה הרכב אותו הייתי לוקח למסע סובב אפריקה? כנראה שלא. אבל אילו הייתי ג'יפאי שנמאס לו מהספרטניות של הרנגלר, אילו חיפשתי רכב שיפנק אותי כל השבוע ויוציא אותי לציר המצלעות בשבת, גרנד צ'ירוקי הוא אופציה מאוד אטרקטיבית.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק במבחן דרכים. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק במבחן דרכים/ניר בן טובים, רמי גלבוע
מפרט ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מפרט ג'יפ גרנד צ'ירוקי טריילהוק/ניר בן טובים, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully