וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: הפספוס הגדול של רולס רויס פאנטום החדשה

אסף בר-שי

2.8.2017 / 12:26

הפנטום החדשה מוגדרת כ"המכונית המתקדמת-טכנולוגית ביותר של רולס רויס מעולם" ומצוידת בראיית לילה ואפילו בהעברת הילוכים נינוחה יותר באמצעות מיפוי ו-GPS. במפרט לא מצאנו מערכות הרבה יותר חיוניות

רולס רויס פאנטום. יצרן, אתר יצרן
רולס רויס פאנטום החדשה/אתר יצרן, יצרן

זו יכולה היתה להיות השקת המאה. ברוב הוד והדר הושקה עתה רולס רויס פנטום החדשה, 13 שנים אחרי קודמתה. רולס רויס פנטום אינה סתם מכונית - זוהי ספינת הדגל, לא רק של יצרן האובר-יוקרה רולס רויס, אלא של קבוצת ב.מ.וו כולה, בעליה של רולס רויס.

מעטים יחלקו שקבוצת ב.מ.וו ידועה בטכנולוגיה העילית שלה ושימו לב כיצד מוגדרת ספינת הדגל החדשה והיקרה במיוחד של הקבוצה כולה, בהודעה לעיתונות: "טור דה פורס טכנולוגי" ו"המכונית המתקדמת-טכנולוגית ביותר של רולס רויס מעולם".

כבוד למסורת, אבל איפה העתיד?

לאן הולכת טכנולוגיית הרכב כיום? נכון, לא רק למנועים יעילים ולמסכי מולטימדיה גדולים, אלא לחיישנים

יש לנו הרבה כבוד לחלוציות הטכנולוגית של רולס רויס. במהלך השנים עמדו מפעלי המכוניות והמנועים אחר הישגים טכנולוגיים מרשימים, בין פיתוח הנדסה-עילית של מנועים רבי עוצמה ומעודנים, עמידים ואמינים, ובין בפיתוח שיטות הרכבה ובנייה שסיפקו את איכות הנסיעה הנדירה ואת ההילה של רולס רויס ושל כנפי פסלוני ה"ספיריט אוף אקסטזי" (רוח ההתלהבות, רוח ההתרגשות).

לאן הולכת טכנולוגיית הרכב כיום? נכון, לא רק למנועים יעילים ולמסכי מולטימדיה גדולים, אלא לחיישנים (מצלמות, רדאר, ליידאר, GPS) שמסוגלים להשתלט על הרכב במצבי חירום ולהוביל את הנוסעים בבטחה ליעדם, ללא תאונות.

רולס רויס פנטום אכן עתירה בחיישנים בסגנון, היצרן אפילו מצהיר כי רכיב הארכיטקטורה האלקטרונית במכונית הוא הרכיב הגדול אי פעם שיוצר בקבוצת ב.מ.וו. אז איך זה שאנשי רולס רויס אינם מדווחים אפילו על עצירה אוטונומית במקרה חירום?

המצלמות, החיישנים והמקלטים מגויסים לטובת איכות החיים של נהג הבוס והבוס שמאחור: בדומה למערכות שקיימות במכוניות יוקרה אחרות, מצלמות בוחנות את פני הכביש ומכינות את בולמי הזעזועים לשיפור הנוחות; ארבע מצלמות מייצרות תמונה רחבה מאוד במסכי הנהג כדי לסייע לו בחניה ובהתקדמות זהירה בין מכוניות העם, עם השישה מטרים. מצלמות נוספות מספקות אפילו ראיית לילה.

ושימו לב להיסטריה הטכנולוגית הגדולה מכולן: שיתוף פעולה פנימי בין תיבת ההילוכים האוטומטית, שמונה הילוכים של ZF, עם חיישני GPS ומערכת מיפוי מאפשרת העברת הילוכים מדויקת ונינוחה יותר; באמצעות המיפוי, מוח המכונית מכיר בצומת מתקרב, או פנייה, או עלייה/ירידה וכך מתנהלת החלפת ההילוכים כלפי מעלה או מטה באופן אלגנטי יותר.

ביונדאי, טויוטה וסיאט דווקא יש

מושלם? כי דברים הרבה יותר בסיסיים, כך נראה, הרולס רויס החדשה אינה יודעת לעשות: בהודעות הרשמיות של רולס רויס לא מצאנו אפשרות שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, כדי להציל את בעלי המכוניות הקטנות מנהג רולס רויס מסמס, או בלימה אוטונומית במקרה שלפני גלגלי המכונית הגדולה ניצבת מכונית אחרת, או רוכב אופניים או הולך רגל. כן מצאנו במפרט מערכת בקרת שיוט שיודעת לשמור מרחק, כלומר - המכונית יודעת לבלום מעצמה, אבל מכוונת את הטכנולוגיה אך ורק לכיוון של נוחות.

מה כן מצאנו שם? הרבה התראות, שמן הסתם מושמעות באמצעות צלילי פעמון רכים ונעימים: התראה אם הנהג עייף, אם הוא אינו שומר מרחק ואם הוא סוטה מהנתיב. בדיוק סיפרנו לכם (ראו חלון). על אפשרויות לקבל את המערכות הללו במכוניות שמחירן יורד עד כדי אחוז או שניים ממחירה של הרולס רויס.

ישנן שתי אפשרויות: או שכל הרכיבים האוטונומיים הללו מצויים במכונית והיצרן בוחר מאיזושהי סיבה שלא לפרט לגביהם, אפשרות שעל פניו אינה נראית לנו סבירה. והאפשרות השנייה? שספינת הדגל של קבוצת ב.מ.וו פשוט אינה מצוידת בטכנולוגיות בטיחות שאפילו יונדאי איוניק, טויוטה C-HR וסיאט מי כבר מצוידות בהן.

זו יכולה היתה להיות השקת המאה, אבל אני מאמין שבמאה החדשה מכונית - אפילו לא "המכונית המתקדמת טכנולוגית ביותר של רולס רויס מעולם", חייבת להיעזר בטכנולוגיות מניעת התאונות המתקדמות הטובות ביותר שבהישג ידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully