וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוצרת לבד: עד כמה המכונית שלך אוטונומית?

אסף בר-שי

9.8.2017 / 7:56

רכב הפנאי שלכם יודע להציל אתכם באופן אקטיבי מסטייה מנתיב? המכונית בולמת בעצמה? לפני שאתם מציצים פנימה, נחשו: איפה אתם על הסקלה האוטונומית, מ-0 ועד 5?

המכונית האוטונומית - קווים לדמותה. יצרן, ניר בן טובים
המכונית האוטונומית - קווים לדמותה/ניר בן טובים, יצרן

המכונית האוטונומית כבר ממש כאן, נכון? רבות מהמכוניות שגודשות את רחובות, כבישי ואוטוסטרדות ישראל מצוידות במצלמות, חיישנים, מקלטים ושאר אמצעי הבנה אוטומטית של הסביבה שלהן. יותר מזה, כמה וכמה מהמכוניות שסביבנו כבר יודעות לבצע כמה פעולות נהיגה בלי שבכלל נבקש מהם. ובכל זאת, אין זה סוד שאנחנו עדיין נדרשים להיכנס, להתניע ולסובב את ההגה, לפחות רוב הזמן… יש לנו עוד דרך לא קצרה עד שהמכונית באמת תוכל להוביל אותנו בבטחון ובבטיחות ליעדנו, בלי לדרוס רוכב אופניים או להידרס בידי רכבת, ומבלי שנידרש כלל לנהוג או להיות שם בכלל.

איפה נמצאת המכונית שלנו על סולם האוטונומיה והבטיחות המתקדמת? ארגון הרכב הבינלאומי SAE International הגדיר שש רמות שונות של נהיגה אוטונומית, או עצמאית, בכלי הרכב, הגדרות המקובלות למדי בתעשייה. שש הרמות הללו מחולקות בתוכן לשתי קבוצות: שלוש הרמות הבסיסיות דורשות מהנהג להיות פעיל לפחות בחלק מהנהיגה - בכל שלב; באחרות עשויים להיות מצבים שבהם הנהג אינו נדרש כלל לפעולת הנהיגה. בדוק את עצמך, או לפחות - את מכוניתך, עד כמה אתם אוטונומיים.

רמה 0: שום אוטומציה בנהיגה (No Driving Automation)

הגדרה: הנהג מחויב בכל פעולות הנהיגה.

ב.מ.וו מודל 1975, פורד מודל T, אופני הרים לא מחושמלים. המכנה המשותף לכולם - האיש שמתמרן את כלי הרכב אינו מצויד בשום מערכת הגנה בטיחותית או סיוע בנהיגה, מעבר לרכיבי הניהוג עצמם (היגוי, הנעה, הילוכים, בלימה). הנהג, בפשטות, בשליטה מלאה על הנהיגה. אם אתם נוהגים בכלי רכב מהעידן שקדם למערכת בקרת היציבות (ESP), אתם כנראה נוהגים ברכב אוטונומי ברמה 0. כלומר, לא אוטונומי. בכלל.

דוגמאות לרכב כזה: כמעט כל רכבי המאה הראשונה של רכבי מנועי הבעירה הפנימית.

רמה 1: סיוע לנהג (Driver Assistance)

מבחן השוואתי מאזדה 3 מול שברולט קרוז. קובי ליאני
מאזדה 3/קובי ליאני

הגדרה: ברכב קיימת מערכת סיוע לנהג, שאינה פועלת במקביל לאחרת.

עידן מערכות בקרת היציבות, עשרים השנה האחרונות פחות או יותר, הביא לעולם בתפוצה רחבה את הרכב האוטונומי ברמה 1. הכוונה היא שברכב פעילה מערכת אוטונומית אחת (מטפלת, למשל, אך ורק בסטייה הצידה, או אך ורק בבלימה) שפועלת בעצמה כסיוע לנהג. עם זאת, היא אינה משמשת לנהיגה בעצמה, אלא רק מסייעת לו בעת הצורך, כאמצעי חירום.

דוגמאות לרכב כזה: מאזדה3 מודל 2010, קיה פיקנטו מודל 2011.

רמה 2: אוטומציה חלקית (Partial Driving Automation)

המכוניות המתקדמות ביותר ברמה הטכנולוגית שאנחנו מכירים כרגע בישראל, ובמרבית העולם, שייכות לקבוצה שברמה 2. הכוונה היא - מכונית שבה פעילות שתי מערכות בטיחות ואוטונומיה או יותר, שמסוגלות לטפל בו זמנית הן בצידוד (היגוי) הרכב והן בתנועה קדימה ואחורה (בלימה). המגבלה המרכזית של הרמה הזו היא כי בכל רגע נתון חייב הנהג לבחון את תנאי הכביש ולהגיב בהתאם. כך, גם אם המכונית מצוידת הן בהיגוי אקטיבי והן בבקרת שיוט שומרת מרחק, הטכנולוגיה עדיין דורשת מהנהג להבין את תנאי הנסיעה ולהגיב באופן מיידי לכל תרחיש (סיבוב חד מדי, כלי רכב שסוטה לעבר הרכב במהירות וכו'), למקרה שהמערכת האוטונומית אינה מסוגלת למנוע את התאונה בעצמה.

דוגמאות לרכב כזה: טסלה מודל S חדשה (יאפ. אבל בלי עדכון תוכנה אוטונומית מלאה), קיה ספורטאז'.

רמה 3: אוטומציה מותנית (Conditional Driving Automation)

הגדרה: בתנאים מסוימים הרכב יוכל לנוע בבטחה ללא פיקוח מיידי של הנהג; הנהג נדרש במצב חירום.

רכב ברמה 3 מבצע קפיצת דרך נאה ביחס לרמה 2. כאן המערכות יהיו בשלות מספיק כדי "לתפוס פיקוד" על מלאכת הנהיגה בתנאים מסוימים. להבדיל מרמה 2, בתנאים הללו הנהג אינו נדרש אפילו לפקח על תנאי הדרך. מגבלות רמה 3: המכונית אינה מסוגלת לנהוג בעצמה בכל תנאי (למשל - רק בסביבות מוגדרות, רק בכבישים מהירים, רק על הכביש ולא בשטח וכו') וכן - את הרכב חייב לאייש בן אדם שיהיה מוכן להתערב במקרה חירום, כדי למנוע תאונה, במידה והמכונית "תקרא" לו.

דוגמאות לרכב כזה: באאודי טוענים שה-A8 החדשה היא המכונית הראשונה בעולם ברמה 3 של אוטונומיה.

יונדאי איוניק במבחן דרכים. ניר בן טובים
מערכות בטיחות אקטיביות ביונדאי איוניק/ניר בן טובים

רמה 4: אוטומציה ברמה גבוהה (High Driving Automation)

הגדרה: תנועה אוטונומית מלאה בתנאים מסוימים, הנהג אינו נדרש גם במצב חירום.

רמת האוטומציה הזו דומה מאוד לזו של רמה 3. בשני המקרים הרכב יהיה מסוגל בתנאים מסוימים לפעול באופן אוטונומי מלא ולהגן על נוסעיו מפני תאונה. ישנו הבדל אחד מהותי: רכב אוטונומי ברמה 4 אינו דורש נהג שיהיה מוכן לתגובה במצב חירום, בתוך מספר שניות. אפשר אם כך להבין שבפועל ההבדל בין רמה 3 ורמה 4 עצום - ב-3 חייב להיות נהג פוטנציאלי. ב-4 הרכב יכול אפילו לעבור ממקום למקום בלי בן אנוש בתוכו, ועדיין להגיע בשלום ליעדו.

דוגמאות לרכב כזה: אין כיום, אבל בהשאלה - רחפן מתקדם בסגנון DJI פנטום 4 מסוגל בתנאים מסוימים לטוס בעצמו (למשל במצב נחיתה עצמית או "בוא הביתה"), עם צורך אפשרי בהתערבות, אבל לאו דווקא מיידית.

עוד באותו נושא

"האוטו-טק" הישראלי עוד לא אמר את המילה האחרונה

לכתבה המלאה

רמה 5: אוטומציה מלאה (Full Driving Automation)

מרצדס S קלאס 2017. יצרן, אתר יצרן
מרצדס S קלאס. בדרך לאוטונומיה מלאה/אתר יצרן, יצרן

הגדרה: רכב רובוטי/אוטונומי ללא מגבלות.

קל להגדיר את ההבדל בין רמות 4 ו-5 של רכב אוטונומי. בשניהם הרכב מסוגל להשתלט באופן מלא על מלאכת הנהיגה, ללא צורך אפילו בבן אנוש שיגיב במצב חירום קיצוני. ההבדל הוא שב-4 הפעולה האוטונומית מוגבלת לסביבות נהיגה מסוימות ומוגבלות, לעומת רמה 5 שבה המכונית מסוגלת לנהוג את עצמה בכל תנאי שבו נוהג כיום במכונית בן אנוש.

דוגמאות לרכב כזה: אין על הכבישים, אולם בטסלה טוענים שרכביהם הנוכחיים מצוידים בכל הדרוש לאוטומציה מלאה, והדבר תלוי בעדכון תוכנה בלבד, שעדיין אינה בשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully