וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת החניה האוטונומית מופעלת? תשומת הלב הולכת לאיבוד

אסף בר שי

6.9.2017 / 16:14

מחקר של איגוד הבטיחות האמריקאי IIHS ושל המכון הגבוה לטכנולוגיה MIT גילה כי כמעט מחצית ממשך פעולת החניה האוטונומית, הנהגים לא הסתכלו החוצה

כיצד מערכות אוטונומיות פוגעות בקשב הנהג. יצרן, ניר בן טובים
ברגע שהמכונית תופסת פיקוד הנהג נסוג לאחור/ניר בן טובים, יצרן

בואו נניח שבמכונית שלנו מותקנת מערכת אוטונומית כלשהי, כזו שבולמת מעצמה, שומרת מרחק או מסיטה את ההגה בהחלטתו של מחשב וחיישנים. במצב כזה, מה קורה עם הקשב שלנו לכביש? ישנן בוודאי שלוש אפשרויות:
1. המחשב עסוק בהגנה עלינו, אז אנחנו יכולים להקדיש יותר קשב לכביש
2. המחשב יפעל רק במקרה חירום, ובאופן הנהיגה והקשב שלנו אין הבדל
3. המחשב תופס פיקוד על משימות, אנחנו יכולים להסתכל על התקרה

מי שהציץ בכותרת של הכתבה, כבר יודע בוודאי את התשובה. איגוד הבטיחות האמריקאי של חברות הביטוח IIHS והמכון הגבוה לטכנולוגיה MIT, ערכו ניסוי וגילו כי ברגע שמערכת אוטונומית נכנסת לפעולה, אנחנו פחות מרוכזים במה שקורה מחוץ לרכב.

המערכת שבמרכז הניסוי הייתה מערכת חניה אוטונומית, שפעלה במכונית מסוג לינקולן MKS. במצב נטול האוטונומיה, הופעלו מערכות בטיחות מקובלות, כמו חיישני נסיעה לאחור ומצלמת רוורס. במצב הזה הנהגים היו קשובים לכביש כמקובל.

כיצד מערכות אוטונומיות פוגעות בקשב הנהג. יצרן, ניר בן טובים
חוסר מודעות לסביבת המכונית/ניר בן טובים, יצרן

העיניים בלוח המחוונים 46% מהזמן

הפעלת המערכת האוטונומית אפשרה לרכב לאתר חניה באופן עצמאי באמצעות החיישנים והמחשב, ואז להפעיל את ההגה באופן אוטונומי כך שהרכב יוחנה בדיוק במקומו. על פי ממצאי הבדיקה, ברגע שהופעלה המערכת האוטונומית הנהגים הסתכלו פחות על החניה והכביש והיו שקועים יותר במבטים אל לוח המחוונים ופנים הרכב. ובאחוזים - כשהנהג ניהל את החניה, הוא השקיע 3% מהזמן במבט אל לוח המחוונים; כשהופעלה מערכת אוטונומית, אחוז הזמן עם העיניים על המחוונים קפץ ל-46%!

התוצאות היו אפילו משמעותיות עוד יותר - הנהגים שבניסוי היו קשובים פחות לכביש ולחניה אפילו בשלב שבו ההיגוי האוטונומי עדיין לא פעל, והמכונית עוד הייתה בשלב חיפוש החניה.

עורכי המחקר מדגישים כי לא בדקו עד כמה השינוי בקשב לחוץ ובמבטים אל לוח המחוונים משפיע על שינוי במעורבות בתאונות, אבל הדגישו כי מפתחי הרכב צריכים להיות מודעים לשינוי ההתנהגותי הזה, כשמערכת אוטונומית נוכחת.

ממצאי המחקר מעלים שוב את הצורך לגשר בין ההתקדמות במערכות נהיגה מתקדמות לבין המגבלה האנושית של יכולת ריכוז בפעולות הנהיגה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באלו היום יומיות וה"אוטומטיות". יצרניות הרכב מודעות שבתשומת הלב של הנהג אין "וואקום" וכניסה של מערכות אוטונומיות מובילה ברמת סבירות גבוהה מאוד לירידה בתשומת הלב של הנהג. על הפער הזה מגשרות למעשה מערכות הבטיחות המתקדמות המותקנות בכלי רכב חדשים. בין אם מדובר במערכות המשולבות באופן אינטגרטיבי במכונית עם יציאתה מהמפעל, או בין אם מדובר במערכות המותקנות לאחר מכן בדומה למובילאיי ודומותיה, כאלו העושות שימוש ברדאר, מצלמה או שילוב בין השניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully