וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"15 עבירות במשמרת": השליחים לא רואים ממטר

18.9.2017 / 8:10

הזמנתם משלוח הביתה? השליח מגיע, רק בדרך אליכם הוא כנראה עובר על כל חוק תעבורה אפשרי. ומה הוא חושב על הטיפ שנתתם לו? "אנחנו צריכים לרכב כמו משוגעים, לסכן את החיים שלנו ובסוף, לקבל חמישה שקלים מסכנים"

אתר יצרן
מה זו הבושה הזו שנותנים לנו חמישה שקלים טיפ? הם לא מבינים איזה טירוף על הכביש עברתי בשביל שהאוכל יגיע אליהם חם

סרטון הווידאו באדיבות עמותת אור ירוק


"בוא אני אגיד לך מי זה הלקוח הישראלי; זה לקוח שמבחינתו אתה יכול למות. אבל זה רק אחרי שתביא לו את המשלוח. וזה גם לקוח קמצן, כן. שחושב שהמשלוח הגיע אליו מהר כי החסידה הביאה. אז לא. ובשביל שזה יגיע אליו חם ובזמן אנחנו צריכים לרכב כמו משוגעים, לסכן את החיים שלנו, ובסוף לקבל חמישה שקלים מסכנים". את המילים האלו אומר לוואלה רכב! צח כהן, שליח פיצה בן 21 מתל אביב שמספר על חיי היום יום של שליח בישראל.

כמה עבירות תנועה לדעתך עושה שליח במשמרת של 8 שעות?

"תגדיר עבירה. אם עבירה זה לזגזג בין רכבים, ומעת לעת לעלות על פס הפרדה לבן או לרכב נגד כיוון התנועה, אז להערכתי, בגדול ממש 10 – 15 עבירות במשמרת. ויש גם עבירות חמורות יותר כמו מעבר באור אדום. גם את זה עושים כשצריך".

כמה פעמים ביום אתה אומר "הגומל" על כך שלא נהרגת בתאונה?

"אין משמרת שאני לא אומר לפחות פעמיים. כי הנהגים כאן נוהגים עם הראש בסמארטפון. שמע, דברים שאנו רואה תוך כדי רכיבה, ואני שעות על הכביש. פחד אלוהים, אבל עד היום הכל בסדר, תן לחסוך כסף ולנסוע מכאן לחו"ל".

זה נכון שהלקוח הישראלי לא מעריך את הסיכון שאתם לוקחים?

ברור שזה נכון, כי אחרת, מה זו הבושה הזו שנותנים לנו חמישה שקלים טיפ? הם לא מבינים איזה טירוף על הכביש עברתי בשביל שהאוכל יגיע אליהם חם. ומילא שזו היתה רק סטלנית בפולורנטין, אבל הורגים אותי הקמצנים שטחונים בכסף. ויש כאלו בערמות. פותחת לך את הדלת עם חלוק ששווה אלפי שקלים, ושמה לך ביד חמישה שקלים. אני מצטערת, לא נשאר לי מזומן, פעם הבאה אתן לך כפול. אז אני אגיד לכולם את המילים האלו ושייכנסו להם טוב טוב לראש: אין לכם מזומן בבית? אל תזמינו שליח".

הרי המעסיק מודע לכל העבירות שאתם מבצעים, בשביל להגיע בזמן ללקוח בלוח הזמנים שהוא מתחייב עליו ללקוח. הוא לא מצ'פר אתכם?

"תגיד אתה חי בסרט? בוא אני אגיד לך את זה הכי פשוט; שום צו'פר ושום בטיח ושום כלום. מקבל את השכר בסיס, ויש גם לא מעט חברים שלי שלא מקבלים כלל בסיס אלא רק טיפים".

לבן שלך היית נותן להיות שליח?

"לאויב שלי לא הייתי מאחל להיות שליח בישראל, עבודה הכי זבל'ה שיכולה להיות. לדעתי זו העבודה הכי מסוכנת בישראל. ומה שאני מספר לך זה רק הקצה של הקצה, ולמה אתה לא שואל אותי על מעסיקים שמעמידים לשליחים שלהם קטנועים לא תקינים? עם צמיגים גמורים וברקסים שלא עובדים כמו שצריך?"

אתה לא סבור שההתנהגות שלכם על הכביש מהווה מטרד?
"ברור שמטרד. אבל בוא אולי ננסח את השאלה מעט שונה - אתה לא סבור שהדרישה שהאוכל או המוצר יגיע אליך בזמן לא סביר ביחס לתנועה, לא מהווה מטרד? אז תפסיק עם ההיתממות. אתה יודע מה נשבר לי מהשאלות שלכם".

תאונת אופנוע. ShutterStock
תאונת אופנוע/ShutterStock

איפה האחריות של המעסיק?

המעסיק אינו יכול להתחבא מאחורי המסמך על פיו העובד נוטל אחריות על כל עבירת תנועה שהוא מבצע כי חוק העונשין מטיל אחריות על תאגיד

אז לשליח נשבר, אולם אנו נותרנו עם מספר תהיות עקרוניות בנוגע לעבודת השליחים, אותן הפננו לעו"ד אלכס גרבר, מומחה לדיני עבודה מחברת בקרת שכר.

האם זה סביר שמעסיק יעמיד את העובד בפני סיטואציה בה ברור מלכתחילה כי לצורך ביצוע העבודה, עליו לעבור על החוק?

העמדה של עובד בפני סיטואציה בה הוא נאלץ הלכה למעשה לעבור על החוק על מנת לעמוד ביעדים, הינה בניגוד לחוק. כאשר מעסיק מעמיד את העובד בפני סיטואציה כאמור, אין לעובד ברירה אלא לסרב לדרישה הברורה או המרומזת של המעסיק. מעביד אשר דורש מעובדיו לעמוד ביעדים שלמעשה מסכנים את חייהם, יכול למצוא את עצמו בפני מצב בו העובד יתפטר בדין מפוטר מחמת נסיבות אחרות, שביחסי עבודה שבהן אין לדרוש מהעובד שימשיך בעבודתו. במקרה כאמור המעביד יצטרך לשלם לעובד פיצויי פיטורים. ועל מנת שהעובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים, על העובד למסור למעביד הודעה מראש על כוונתו לעשות זאת כדי לאפשר למעביד לתקן את דרכיו ולהציב בפני העובד יעדים ריאליים.

ומה הדין במקרה בו המעסיק מעמיד לרשות השליח כלי תחבורה שאינו תקין?

לעובד נתונה הזכות להתפטר ולדרוש מהמעביד כי ישלם לו פיצויי פיטורין, ובלבד כי התריע בפני המעביד על הליקוי ונתן לו את האפשרות לתקן אותו.

ישנם מקרים בהם העובד טרם קבלת הרכב, חותם על מסמך בו הוא לוקח אחריות מלאה על כל עבירת תעבורה שהוא עושים במילוי תפקידו. האם המסמך שחתם עליו העובד עומד במבחן החוק?

המעסיק אינו יכול להתחבא מאחורי המסמך על פיו העובד נוטל אחריות על כל עבירת תנועה שהוא מבצע כי חוק העונשין מטיל אחריות על תאגיד, גם בעבירות תעבורה, כאשר הדבר בוצע ע"י עובד במהלך מילוי תפקידו בתאגיד. כלומר החוק לא דורש שהעבירה תהיה קשורה לתפקיד אלא שביצועה יהיה במהלך תפקידו. לדוגמא כאשר שליח אופנוע נוסע מהר כדי להספיק להוריד משלוח, וברור כי הזמנים שהוצבו אינם ריאלים, ניתן באופן עקרוני להאשים גם את המעסיק (בנוסף למעביד). מדובר בהליך חריג אשר לרוב קורה בעבירות אחרות ולא בעבירות תעבורה אך ברמה המשפטית אין מניעה לייחס אחריות לתאגיד על עבירת תעבורה אשר ביצע אדם במהלך מילוי תפקידו בתאגיד. הרשעת תאגיד בעבירת תעבורה עלולה לגרור חיוב בקנסות כספיים.

אז אם כך העובד יכול להעביר את האחריות באופן מלא למעסיק על עבירת התנועה?

תקנות התעבורה מטילות חובה על אדם הנוהג ברכב שלא לנהוג כאשר הרכב במצב העלול לסכן את עוברי הדרך (מחמת אי תקינותו) או ברכב אשר הוא לא בקיא בשימושו. מדובר בחובה אינדיווידואלית וספציפית לכל אדם שנוהג ברכב. לכן באופן עקרוני, העובד אינו יכול להלין על המעביד ולהטיל את האשמה עליו. העברת האחריות לפתח המעביד ע"י העובד אינה עומדת במבחן החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully