וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת חושים: מבחן דרכים בלקסוס LC500 החדשה

4.10.2017 / 11:48

הרוח החדשה שמנשבת בלקסוס, זו שמוציאה אותה משבלונת הפרימיום הסולידי ומנסה להצית חשק בעיני הלקוחות הביאה על כנפיה את ה-LC500 מכונית גראן טורינג מדופלמת ועשויה לעילא. יצאנו איתה למאות קילומטרים של קילוף שכבות וגומי

לקסוס LC500: מבחן דרכים. קינן כהן, ניר בן טובים
לקסוס LC500. אלה אינן המכונות ההיברידיות המנומסות שאתם מכירים/ניר בן טובים, קינן כהן

בעולם הרכב של היום צמד האותיות GT כבר די איבד מיוקרתו, היום הן הרבה פעמים פשוט יתארו גרסאות ספורטיביות או ספורטיביות למחצה של שלל דגמים. אבל לפני הרבה שנים, האותיות האלו GT שמשמעותם Gראן Tורינג היו הרבה יותר משתי אותיות, הן היו סמל סטטוס. מכוניות גראן טורינג היו הבחירה של רוזנים ובנות זוגם למסעות חוצי יבשת בדילוג בין בירות אירופיות בשיא הנוחות והסטייל בלי להתפשר על הספורטיביות.

הן נבנו על ידי סדנאות מובחרות, היו בהן המנועים הגדולים, החזקים, האבזור היוקרתי ביותר. מאז שנות הזוהר שלהן בשנות ה-50 נקשרו לסוג זה של מכוניות כמה מהשמות המרטטים ביותר על ארבעה גלגלים; לנצ'יה, אלפא, בריסטול, מזראטי, פרארי 250 GT וגם ה-GTO, מרצדס 300SL, יגואר E טייפ, אסטון מרטין ועם עד עכשיו לא עומדות לכם השערות, עזבו, אתם לא בערוץ הנכון... לכל אלו היו נציגות בקבוצה הזו.

לקסוס LC500 היא מכונית ה-GT של לקסוס, היא, לצד ה-LS וה-RC-F מהווה את קריאת התיגר הכי גדולה של יצרנית יפנית אל מול ההגמוניה האירופית של מכוניות יוקרתיות וספורטיביות – היא למעשה המבחן הגדול ביותר של לקסוס בשאלה האם היא ראויה לשאת את התואר "מכונית גראן טורינג"?

לקסוס LC500: מבחן דרכים. קינן כהן, ניר בן טובים
לקסוס LC500: מבחן דרכים/ניר בן טובים, קינן כהן

וואוו, מה זה המכונית הזו?

העיצוב החיצוני שלה סוער, כובש, יצרי ואפילו חושני

אני חושב שמאז המבחן לב.מ.וו i8 לא נתקלתי בעוצמות כאלו של תגובה למכונית מבחן. בכל מקום בו הלקסוס הזו נעצרה, חלפה, חנתה נשים גברים וטף (או.קי, בעיקר גברים וטף) יצאו לשאול מה זה הדבר הזה, להערכתי פדיון העסקים לידם היא חנתה ירד פלאים בשל כוח המשיכה שלה ובצדק.

העיצוב החיצוני שלה סוער, כובש, יצרי ואפילו חושני. האופן בו נשברות השתקפויות על משטחי הגוף שלה יוצר את האפקט שהוא בבחינת "הגביע הקדוש" של עיצוב מכוניות – להיראות בתנועה גם ב-0 קמ"ש.

אין במראה החיצוני שלה רגע דל, המעצבים שלה הצליחו לטעמי ללכת על הקו הדק והמדויק של עיצוב שהוא עתידני ועדיין עם פרופורציות קלאסיות של מכונית GT, מכסה המנוע הארוך, הזנב הגדול והכבד, היחסים המדויקים בין פח-זכוכית-גלגלים. היא מכונית שמרחוק מציגה קווי מתאר נקיים וככל שמתקרבים היא חושפת עוד רובד של הפיסול שלה.

מהגריל הענקי (אותו אני מסכים שקשה לעכל) שלמבנה שלו יש מעין "זרימה" לכיוון הסמל. יחידות התאורה שנראה כאילו עונות על התקן המינימלי של גודל פנסים ועדיין מאירים באלומת לד חדה ובהירה, גג סיבי הפחמן ופסי הכרום שתוחמים אותו, ידיות הדלתות ש"נעלמות" לתוך המרכב ועד הזנב, שפשוט ראוי יותר לכינוי "פיסול" יותר מאשר "עיצוב". צריך לראות אותה במציאות כדי להבין כמה טוב זה עובד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
לקסוס LC500: מבחן דרכים. קינן כהן, ניר בן טובים
לקסוס LC500: מבחן דרכים/ניר בן טובים, קינן כהן

מעניין איפה זה יהיה הפעם שאלתי את עצמי, וכאשר אני אומר "זה" אני מתכוון לטקס הקבוע שיש לי עם לקסוס. אני לא חושב שהייתה פעם אחת שנהגתי בלקסוס ולא מצאתי את עצמי מחייך למראה איזה עוד פריט קטן של ירידה לפרטים המדוקדקים ביותר. פעם זו מראה קטנטונת במיקום לא צפוי, פעם זה דיפון בד עדין בכל תא, גומחה או שקע. הפעם זה פגש אותי בסוככי השמש, הושטת יד אליו נתקלה בסוכך שהוא לא רק מצופה בבד קטיפה עדין אלא אשכרה מרופד ולא סתם מרופד, אני מדבר איתכם על חתיכת עובי של ריפוד שיש שם. גם שאר תא הנוסעים ממשיך את התקן הגבוה שקובעת החברה הזו בכל מה שקשור להקפדה על גימור ואיכות.

מצד שני יש פה גם הפרזות שפוגעות בתא הזה כמכלול, העיקרית בהן היא ההפרזה במתגים ומנופים, על ההגה, בקונסולה המרכזית, בצדדי לוח המחוונים, הכל פה זה חוגות, מתגים וכפתורים. כל אלו פוגעים בשלווה שאמורה ללוות את תא הנוסעים בכל מכונית GT ראויה לשמה.

אפשר להבין למה זה נראה ככה, המכונית הזו, שמגיעה לישראל במפרט הספורט פלוס, הגבוה ביותר מבין רמות הגימור שלה באמת עמוסה לעייפה בכמעט כל פריט אבזור אפשרי שאין סיכוי שאצליח לפרט כאן אז אני אתמקד באחד – המושבים הממוזגים יודעים לחוש את הטמפרטורה של מי שיושב בהם, כך שאם נכנסתם ביום חם למכונית, הם יידעו להגביר את העוצמה של פליטת האוויר מהם. אגב מושבים, אלו ב-LC נבחרו לאחר בחינה של 50 מושבים שונים במהלך הפיתוח שלה.

לקסוס LC500: מבחן דרכים. קינן כהן, ניר בן טובים
לקסוס LC500: מבחן דרכים/ניר בן טובים, קינן כהן

מה עוד יש? אה, מערכת המולטימדיה ושאר מערכות הרכב נשלטות ממשטח מגע מרכזי בדומה לזה שיש במחשבים ניידים. אחרי שעברו מהמון כפתורים לשליטה באמצעות "עכבר", החליפו בלקסוס את שני אלו באותו משטח מגע, שהוא, איך לומר את זה בשיא העדינות – גרוע. רוצים פירוט? גרוע, איום לשימוש ובלתי נסבל. הוא קופץ מצד לצד, לא אינטואטיבי, לא נוח לשימוש ומיותר מאוד. אם שאר יצרני היוקרה עברו לחוגות, כנראה שזה נכון וטוב גם בשבילכם.

המושבים האחוריים מצופים באותו ריפוד אלקנטרה איכותי, נוח ונעים, אבל יכלו לשים עליהם גם ברזנט, כי לשבת שם זה לא ממש אפשרי. יש גם תא מטען של-197 הליטרים שלו תוכלו לדחוף ציוד לזוג שיספיק ללילה או שניים מחוץ לבית, לא הרבה יותר מזה.

לקסוס LC500: מבחן דרכים. קינן כהן, ניר בן טובים
לקסוס LC500: מבחן דרכים/ניר בן טובים, קינן כהן

בררררעם!

אם עדיין לא הבנתם, לקסוס LC500 היא השורה התחתונה בהחלטה של החברה הזו להפסיק להיות החלופה החכמה והסולידית ללקוחות הפרימיום. לכן מעבר לעיצוב החיצוני הדרמטי, היא גם אורזת המון שרירים מתחת למכסה המנוע הארוך. במקרה הזה הוא בתצורת V8, בנפח 4,969 סמ"ק ושני אלו אחראים ל-477 סוסים ו-55 קג"מ שרצים לגלגלים האחוריים, אליהם היא מפוצלת דרך דיפרנציאל מוגבל החלקה דרך תיבת הילוכים פלנטרית עם 10 יחסי העברה. רגע, מה? כן, תיבת 10 הילוכים שמופיעה לראשונה במכונית נוסעים.

איך זה נוסע? ובכן, החוויה מתחילה עוד לפני שזה נוסע, באיך שזה מניע – בנביחה קצרה והחלטית של מנוע ה-V8 שנשמע כל כך טוב, אבל גם מחסל כל סיכוי להתחיל נסיעה ברוגע, כי כל מי שלא שם לב עד עכשיו למכונית הזו – עכשיו כבר בטוח לא יפספס אותה.

כל עוד נעים בתוך העיר ה-LC מחליקה בחוסר מאמץ ממקום למקום, למרות 477 הס"מ שלה לאורך ו-192 הס"מ שלה לרוחב קל מאוד לתמרן אותה ממקום למקום ואפילו סיבובי פרסה אצלה הם לא עניין גדול והיא מציגה קוטר סיבוב שלא עולה על זה של משפחתית קומפקטית ממוצעת. הראות החוצה מצוינת בהתחשב בז'אנר שלה.

הנוחות בתוך העיר וגם מחוץ לעיר טובה מאוד, ובהתחשב בעובדה שהחישוקים שלה בקוטר 21 אינץ', עם מגבלות מהלך המתלה שמכתיבה מכונית נמוכה כל כך ושכיול המתלים האדפטיביים שלה הוא ספורטיבי בעיקרו – אפשר גם לומר שהנוחות למעשה מצוינת. מה שמוסיף לכל הנוחות והנינוחות הזו היא גם כל איכות הנסיעה הכללית של המכונית הזו, אותה סביבה שקטה ומבודדת שהופכת שיוט ב-200 או 220 קמ"ש לקליל ואגבי לחלוטין וסתם נסיעה ב-150 קמ"ש לכזו שנראית כל כך איטית שאפשר לפתוח את הדלת ולצאת מהמכונית.

לקסוס LC500: מבחן דרכים. קינן כהן, ניר בן טובים
לקסוס LC500: מבחן דרכים/ניר בן טובים, קינן כהן
הכביש פנוי ואני רומס את הדוושה, הלקסוס הגדולה והכבדה מאוד (כמעט שני טון), נדרכת כאשר המשקל עובר אחורה ומשגרת את שנינו במהירות אל עבר העיקול הראשון

למרגלות כביש צפוני ומפותל אני מתפנה להתעסק בכיוונים השונים ומצבי הנהיגה שמציעה המכונית. את הדרך לכאן עשינו כאשר אני מחליף בין מצב קומפורט למצב חיסכון. אבל עכשיו אני אשמח לסחוט את מלוא הפוטנציאל ובשביל זה אני בוחר במצב ספורט ומחליט לשמור את מצב הספורט פלוס לשלב מאוחר יותר.

הכביש פנוי ואני רומס את הדוושה, הלקסוס הגדולה והכבדה מאוד (כמעט שני טון), נדרכת כאשר המשקל עובר אחורה ומשגרת את שנינו במהירות אל עבר העיקול הראשון, הפניית הגה פנימה וה-LC נכנסת מהר אבל בעיקר מדויק מאוד פנימה, רק כעבור שלוש ארבע פניות אני מבין מה מוזר לי כל כך – המכונית הזו משחקת לי בראש, יותר נכון – ההיגוי האחורי שלה עושה את זה. תבינו, בגדול, מכונית לא אוהבת לפנות, אבל כאשר כן מבקשים ממנה לעשות את זה, הגלגלים הקדמיים, אלו שמופנים לכיוון הפנייה מתמודדים טוב יותר עם חלוקת התפקידים של לנוע קדימה ולפנות באותו זמן, כאשר אלו האחוריים פשוט נגררים אחריהם. אבל במקרה של היגוי אחורי כמו פה – העסק פתאום מתנהג אחרת לגמרי. הזנב כאילו מוסיף לעצמו יכולת אחיזה שמשפיעה על כל הדינאמיות של המכונית כמו שאנחנו מכירים אותה. זה בעיקר אומר שהיא מסוגלת, להיכנס, לפנות ולצאת מעיקולים במהירות וביטחון גבוהים מאוד.

תיבת ההילוכים עובדת מצוין ב-99 אחוזים מהזמן. לרוב תיבות עם שמונה או תשעה הילוכים נוטות להתבלבל ולהיות עסוקות מדי בשיטוט בין יחסי ההעברה שלהן, אבל זו עושה עבודה מצוינת. רק בכבישים צפופים מאוד וטכניים, העדפתי לנעול אותה בהילוך אחד ולנצל את כל טווח הפעולה של המנוע.

ההגה, בעל יחס היגוי משתנה מהיר מאוד בתגובות שלו, המכונית כולה מזנקת בתגובה לכל הפנייה של ההגה, אבל מה שחסר ממנו זו תשדורת חזרה של נתונים מהכביש. זה לא מפריע כאשר דוהרים קדימה בכביש המהיר, אפילו לא ממש מזיז לה בפניות הרחבות, אבל כאשר מבקשים ממנה להתפתל בכביש צדדי (שהיא תעשה, אבל לא בהנאה מרובה), זה מתחיל להפריע. בכבישים האלו אי אפשר לכסת"ח את המשקל העצמי שלה וכאן גם כדאי להיות מודעים לעוצמת הלחיצה של רגל ימין על המצערת. כי למרות 275 המ"מ של צמיגי ברידג'סטון פוטנזה, לא פעם ולא פעמיים לחיצה הגונה על הדוושה פשוט קרעה את האחיזה מהם בקלות, שולחת את האחוריים בקשת מרהיבה הצידה. אם ממשיכים לנהוג בה כמו מטומטמים גמורים, אפשר לזהות גם ניצני תת היגוי בכניסה ויציאה מפניות הדוקות מאוד.

לקסוס LC500: מבחן דרכים. קינן כהן, ניר בן טובים
לקסוס LC500: מבחן דרכים/ניר בן טובים, קינן כהן

אטרקציה אטרקטיבית

אז לשאלה בתחילת הכתבה – כן, לקסוס LC500 היא מכונית GT שלא רק ראויה להיקרא כך, היא גם ראויה לתואר מכונית GT מצוינת. עיצוב אלגנטי, אבזור, נוחות וביצועים כל אלו מוטמעים במכונית הזו באופן כל כך מוצלח שלמתחרות שלה כדאי מאוד למחוק את החיוכים הזחוחים מהפרצוף.

כשרואים אותה על רקע שאר המכוניות באולם התצוגה של לקסוס, מבינים שיש בה אפילו משהו שהוא הפוך על הפוך על הפוך. כן מכונית יוקרה, אבל ממותג שאינו גרמני, כן לקסוס, אבל כזו שהמילה האחרונה שאפשר לומר עליה זה – סולידית.

795 אלף השקלים הנדרשים עבורה עלולים לרגע להרתיע, אבל אם לוקחים שניה לחשוב על זה, אלו המתחרות שלה כמו יגואר F טייפ, מזראטי גראנטוריסמו, מרצדס SL, במידה מסוימת פורשה 911 וכן, אפילו אסטון מרטין שצריכות קודם כל לדאוג, וגם קצת להתבייש על פערים של 200-300 אלף שקלים שלא ממש בטוח שמוצדקים בכלל.

אם אתם בשכונה של מכוניות GT גדולות ומספיק כנים עם עצמכם לקנות את המכונית הטובה באמת ולא רק את המכונית שהסביבה תחשוב עליה ככזו – אתם חייבים סיבוב, סליחה, יומיים עם הלקסוס LC500.

על הצד הטכני: לקסוס LC500

מנוע, הנעה – בנזין, V8, אחורית
נפח – 4,969 סמ"ק
הספק/סל"ד – 7,100/477
מומנט/סל"ד – 4,800/55
תיבת הילוכים – אוטומטית, 10 הילוכים
ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) – 4.7
מהירות מירבית (קמ"ש) - 270
מידות
אורך (ס"מ) – 477
רוחב (ס"מ) – 192
גובה (ס"מ) – 135
בסיס גלגלים (ס"מ) – 287
תא מטען (ליטרים) – 197
משקל (ק"ג) – 1,970
מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' – רב חיבורי/ רב חיבורי
בלמים קד'/אח' – דיסק מאוורר/דיסק מאוורר
צמיגים – ק'- 245/40 R21 , א'- 275/35 R21
מחיר: 795,000 (בסיס), 803,000 (רכב מבחן עם תוספת צבע מטאלי)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully