וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגי האשפה: כמה מרוויח נהג משאית זבל בישראל?

3.10.2017 / 12:05

החגים הם תקופה רוויה של פינוי פסולת מואץ, בערים, בכבישים או בפארקים ובמקומות הבילוי למשפחות. בדקנו האם יש אמת מאחורי הסכומים הגבוהים המשולמים לנהגי משאיות זבל, וכמה שעות בפועל עובדים ביממה? נהג וותיק: "אני לא מתלונן. אבל יש הרבה המצאות"

משאית זבל. יחצ,
עושים בוכטות של כסף? לא כולם/יחצ

עבודה בפינוי אשפה יכולה להיות מתגמלת מאוד, לבטח ביחס למסגרת השעות המצומצמת, אך קיים פער משמעותי בין השכר אותו מרוויחים העובדים שמועסקים במתכונת ישירה ע"י הרשות המקומית, לבין עובדי הקבלן שמועסקים בחברות פרטיות.

כך למשל, תקציב עיריית תל אביב-יפו ל-2017 יכול ללמד על עולם איסוף הפסולת ברשויות הגדולות. העיר, שמייצרת מעל ל-420 אלף טונה פסולת בשנה מקצה לאיסוף אשפה כ-282 מיליון שקל בשנה וכוח אדם של למעלה מ-600 עובדים. מתוך עובדים אלה, הערכה היא כי 450 עובדים פיסית באיסוף האשפה בעלות שכר ממוצעת של 16 אלף שקל לחודש. עלות שכרם של נהגי המשאיות, עומד על 23,000 שקל, בממוצע.

מנגד, עובדי קבלן מרוויחים פחות. הרבה פחות. כמה? ישנם קבלנים שמשלמים קצת יותר משכר מינימום. ישנם אחרים שמשלמים מעט יותר אך בשורה התחתונה מדובר לעיתים קרובות על פערים בשיעור של מאות אחוזים מזה שמרוויחים מפני האשפה הקבועים. הערכה היא כי 70% מהפסולת בישראל מפונה על ידי עובדי עירייה, ו-30% הנוספים מפונים באופן פרטי.

האם באמת עובדים רק שלוש שעות?

היום, הרבה מעסיקים עברו לעבוד בשיטה של שכר בסיס + תשלום בכפוף לנפח הזבל שממולא במשאית

אחת מהנחות היסוד שקשורה בעבודה בפינוי אשפה היא שעות העבודה המעטות של העובדים בתחום, אך המציאות מעט שונה. שוחחנו עם דוד, עובד שמועסק בפינוי אשפה באחת מהרשויות המקומיות; "נכון שאני קם מידי בוקר בארבע וחצי וכבר בחמש וחצי אני על ההגה, אבל אם למישהו נדמה שנהג עובד רק שלוש שעות ביום - הוא טועה. בפועל, בתום האיסוף צריך לקחת את המשאית לפריקה בחייריה, לשטוף אותה, ואם צריך גם להכניס ולהוציא אותה מהמוסך. לרוב, זה לוקח עוד שעתיים ביום, ברוך השם אני לא מתלונן, אבל זה ממש לא דומה למה שמציירים האנשים בראש שלהם".

ומה בנוגע לדעה הרווחת, לפיה בסופו של דבר, זו עבודה לא לחוצה, בה ריקון הפחים נעשה בקצב אותו מכתיב הנהג ושאר העובדים? "זו גם המצאה. שטויות. אולי פעם היו מסתלבטים. היום, הרבה מעסיקים עברו לעבוד בשיטה של שכר בסיס + תשלום בכפוף לנפח הזבל שממולא במשאית, כך שמה שאנשים חושבים רחוק ממה שקורה בשטח".

משאית זבל במזבלה. ShutterStock
משאית זבל במזבלה/ShutterStock

באיזו עוצמה נדחס הזבל בתוך הארגז?

במשאיות מותקן חיישן שמגביל את מהירות הנסיעה שלה ל-30קמ"ש בכל עת בה עובד עומד בחלקה האחורי על הרמפה.

באיזו עוצמה עובד דחסן האשפה במשאית? אפשר לכתוב זאת כך, הדבר האחרון שאתם רוצים זה למצוא את עצמכם מושלכים לתוך מיכל כזה. הריח הנורא תהיה הבעיה הקטנה ביותר שלכם. למעשה, יש לכם 32 אלף סיבות לחשוש מאוד. יאן ייטן, המהנדס הראשי של קבוצת אלון, הגורם הגדול בישראל בתחום מתן פתרונות לאיכות הסביבה מסביר כי דוחס אשפה שמורכב על גבי משאית לפינוי זבל מפעיל כוח של 32 טון, באמצעותו הוא יכול לדחוס מסה של זבל. קיימים 3 גדלים שכיחים של משאיות זבל: משאית ששוקלת 18 טון שיכולה לשאת עד 11 קוב של אשפה, משאית שמשקלה 26 טון שבכושרה לדחוס 19 קוב, וגולת הכותרת של המשאיות היא זו שמשקלה 32 טון שמסוגלת למעוך 23 קוב של זבל. וכמה כוחות סוס נדרשים בשביל לדחוס זבל בנפח כזה? 40.

כמה פחי אשפה ניתן לרוקן בתוך משאית של 11 קוב? התשובה לכך היא בין 250-350. ואם יש בין הקוראים כאלו שמעוניינים לעבוד בפינוי אשפה, אך חוששים כי לא יצליחו לעמוד בחלקה האחורי של המשאית ולאחוז בידית בעודה נוסעת במהירות של 60 קמ"ש, אז הסירו דאגה. מסתבר כי במשאיות מותקן חיישן שמגביל את מהירות הנסיעה שלה ל-30קמ"ש בכל עת בה עובד עומד בחלקה האחורי על הרמפה.

למעשה, אותו חיישן גם מנטרל את האפשרות של המשאית לנסוע ברוורס. בחברת אלון מסבירים כי המשאיות שנמכרות כיום חייבות לעמוד בתקן בטיחות מחמיר שבנוסף מחייב התקנת רכיב שמונע את העבודה האוטומאטית של הדוחס ומונע פגיעה בנפש.

מעתה, אמור לוחמי הזבל

האם מישהו מהקוראים עצר פעם ואמר תודה לעובדי האשפה שדואגים לפנות את הזבל וליצור עבורנו סביבת מחייה ראויה? סביר להניח שלא. אך יש מי שהרים את הכפפה: לאחרונה התקיים ערב מיוחד שכולו מוקדש להוקרת תודה ללוחמים. כן, כך כינה אותם איגוד ערים דן לתברואה שנערך בפרק חירייה, תחת הכותרת "אומרים תודה". עו"ד דורון ספיר מ"מ וסגן ראש עיריית תל אביב יפו ויו"ר פארק המיחזור חירייה אמר: "אתם לוחמי הזבל של הרשויות המקומיות, בזכותכם נהנים התושבים מערים נקיות מאיכות חיים וסביבה טובים יותר. אתם שפוקדים את האתר פעמיים שלוש ואף יותר פעמים ביום שותפים מרכזיים שלנו בהובלת הטיפול באשפה של תושבי גוש דן ולכן החלטנו להצדיע לכם ולומר פשוט תודה".

  • עוד באותו נושא:
  • משאית זבל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully