וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה מרוויח: האם כדאי להיות קצין בטיחות בתעבורה?

18.10.2017 / 8:38

אילו כישורים נדרשים כדי להתקבל לעבודה כקצין בטיחות בציי רכב, והאם מדובר בעבודה עם שכר גבוה בענף? נועם קום, יו"ר פורום נוהגים הייטק: "הוא צריך לתת פתרונות מקצועיים לכל בעיה". על פי נתונים שנאספו, ניתן להגיע גם ל-14 אלף שקלים בחודש לאחר מספר שנים

סוחר רכב. ShutterStock
סוחר רכב/ShutterStock

בשבועות האחרונים סקרנו משרות שונות בענף הרכב, החל מנהגי מוניות, בוחני רכב וכלה בנהגי משאיות. עתה יצאנו לבדוק, כיצד בעצם פועל קצין תעבורה בציי רכב ובקרב מוסדות שונים, והאם מדובר במשרה משתלמת, הן בצד ההכנסות והן באופק העתידי.

לדברי נועם קום- יו"ר פורום נוהגים הייטק, קצין בטיחות בתעבורה, משרה זו נגזרת מכמה צדדים שונים המחייבים חקירת אישיות וכן בדיקה מקצועית: "המועמד נדרש להיות בעל השכלה של 12 שנות לימוד ועליו לעבור בהצלחה מבחן אישיות ("אדם מילוא") שנערך מטעם משרד התחבורה. כמו כן, עליו להחזיק בתעודת מקצוע בדרגת סוג 2 במכונאות רכב או להציג אסכמתא שמעידה על סיום קורס מקביל והצלחה בבחינות.

בנוסף אומר קום, "עליו להיות בעל רישיון נהיגה סוג 3 לרכב משא עד 12 טון.הלימודים בקורס קציני בטיחות, כוללת 704 שעות לימוד,במסגרתם לומדים בין היתר את התחומים הבאים: תפקידי קצין בטיחות בתעבורה, חקירות תאונות דרכים, דיני תעבורה, הכרת הרכב נהלי עבודה, שמאות בסיסית והדרכת נהגים".

מהן הגדרות תפקידו של קצין בטיחות?

תפקיד קצין בטיחות הוא לפקח על כלי הרכב והנוהגים בו במטרה למנוע את מעורבותם של הנוהגים בתאונות דרכים. תפקידי קצין הבטיחות כתובים בחלק י' בתקנות התעבורה. בתקנה 585 נכללים תפקידי קצין הבטיחות. הם כוללים בין היתר: פיקוח על תקינות כלי הרכב, פיקוח על הנהגים והנוהגים, לדאוג לקיום דיני תעבורה, להדריך נהגים בכל הקשור בבטיחות נהיגה, לתחקר תאונות דרכים, ולהפיק מסקנות, לפקח על תחום שטח המפעל ודיווח על לבעל החברה / מפעל על מפגעים בטיחותיים.

מכוניות. ShutterStock
מכוניות/ShutterStock

מה היא שגרת יומו של קצין בטיחות?

נועם קום מסביר כי קצין הבטיחות אמור לעסוק בעבודתו רק בענייני בטיחות תחבורה. כאשר מדובר בציי ליסינג גדולים בחברות ההייטק למשל, תחילת היום עמוסה בביצוע תוכנית עבודה מתוכננת, אל מול פניות מצד עובדים מחזיקי רכב צמוד שמדווחים על תקלות או נזקים שנגרמו באופן בלתי צפוי. על קצין הבטיחות לתת פתרונות מקצועיים לכל בעיה.

בנוסף הוא מבצע פעילות שוטפת בכל הקשור בניהול הצי, אם באמצעות תפעול תוכנת ניהול צי רכב, הפקת דוחות ממוחשבים לצורך בקרה והכנת תוכנית עבודה. בדיקת רכבים, תחקור תאונות, הזמנת רכבים חדשים, מסירת רכבים לעובדים, והדרכות נהגים לתפעול המכונית. כמו כן, קצין הבטיחות מטפל בבדיקת חשבונות ומסמכים שונים כדוחות תנועה וחנייה ועוד. זה חלק משגרת היום בניהול תחבורה.

עוד באותו נושא

"תחום מעולה": כמה מרוויח בוחן רישוי בישראל?

לכתבה המלאה

כמה מרוויחים?

גובה השכר נקבע בהתאם לפיזור הסניפים בחברה, סוג כלי הרכב המפוקחים, היקף משרתו של הקצין ובכפוף לסוג התעודה שנדרשת ולדרישות המעסיק.

קיים שוני בין קצין שאחראי על צי אוטובוסים, לבין זה שאחראי על צי משאיות. כמו כן יכול להיות פער בשכר בין אלו לבין זה שאחראי על צי שכולל מגוון רחב של סוגי כלי רכב לרבות קטנועים ומלגזות .מהו השכר שמשולם? לצורך כך פנינו לחברת עוקץ מערכות שעוסקת במתן פתרונות בתחום תוכנת השכר, ובמכירה של שעון נוכחות סלולארי, וזו בחנה את הנושא באמצעות עיבוד תלושי שכר של 83 קציני בטיחות בתעבורה, שעובדים בחברות שמחזיקות בצי כלי רכב פרטיים שמונה עד 250 רכבים וכולל בין היתר עד 10 מלגזות וקטנועים.

בהתאם לבדיקתה, קצין בטיחות בעל וותק של עד שנתיים מרוויח שכר ממוצע של 11,000 שקל. לאחר 4 שנות וותק יעלה שכרו ויגיע לרמה של 14,000 אלף שקל. וכמה ירוויח קצין בעל וותק של למעלה מ-5 שנים? על פי הבדיקה - 18,000 שקל, בערכי ברוטו כמובן.

שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, מסביר כי בשנים האחרונות אנו עדים לדילול חד שנוצר בפניית תלמידים ללימוד מקצועות הרכב והתחבורה. "הדבר מתבטא במחסור חמור בכוח עבודה מקצועי - בנהגים מקצועיים ובמכונאי רכב. כיום אין כל רצון או פעילות מצד משרדי הממשלה להשקיע ולעודד לימודים בבתי ספר מקצועיים, מצב שמביא לפיחות במספר בעלי המקצוע ובהם מכונאים בדרגות סוג שונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully