וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדקנו: ציפוי נאנו קראמי Sonax CC36

פבל צ'רניצקי

22.10.2017 / 8:56

הציפוי הקראמי של סונאקס מבטיח שלוש שנים של הגנה ודחיית מים ברמה שלא תבייש את הפרווה של הטובות שבלוטרות. נידבנו לניסוי את הפיאט גרנד פונטו של פבל צ'רניצקי כדי להתרשם מהמוצר, בשלב זה מתהליך הציפוי ובעוד מספר חודשים דיווח על עמידות הציפוי

בדקנו: ציפוי נאנו קראמי לרכב של "סונקס". פאבל צ'רצ'ינסקי, ניר בן טובים
דוחה מים, לכלוך ומונע פגיעות ודהייה של הצבע/ניר בן טובים, פאבל צ'רצ'ינסקי

אנחנו אוהבים את המכוניות שלנו, וגם אם אתם לא ממהרים להודות בזה בפרהסיה - כנראה שגם אתם. אבל עד כמה? כמה הייתם מוכנים להשקיע ברכב שלכם כדי לגרום לו להיראות "כמו חדש" למשך שלוש שנים (שזה פחות או יותר פרק הזמן הממוצע של אחזקת רכב). לאחרונה "סונאקס" התחילו להציע פתרון בדיוק לזה. ציפוי נאנו קראמי, שמגן על הצבע, ודוחה מים ולכלוך. הם כל כך בטוחים בציפוי הזה, שהם אפילו יתנו לכם אחריות לשלוש שנים, בתנאי שתשמרו עליו כמו שצריך כמובן. אז "הקרבתי" את הרכב שלי (פיאט פונטו 2011, עם צבע שחשבתי שהוא במצב מצוין) למען המדע, והלכתי לבדוק.

לדברי אנשי החברה מדובר בציפוי "נאנו קראמי", שעל פי חוברת המידע שהיא מפיצה לסוכנים המורשים שלה, מורכב מנאנו חלקיקים של סיליקט - מינוח לא ממש ברור שכן סיליקט הוא מינוח כולל לתרכובת כימית הכוללת מולקולות סיליקון וחמצן, ולא רק שרוב הסיליקטים הם תחמוצות, אלא שבינם לבין קראמיקה אין באמת קשר.

יתרה מזו, גם המינוח "קראמי" הוא קצת מעורפל, שכן עפ"י ויקיפדיה קראמיקה היא "חומר קרמי הוא חומר מוצק שאינו אורגני או מתכתי. קרמיקה יכולה להיות תחמוצת של מתכת (לדוגמה אלומינה) או תרכובת של יסודות אל מתכתיים (לדוגמה גרפיט). מבנה האטומים בקרמיקה יכול להיות גבישי (מסודר) או אמורפי (חסר סדר). קרמיקה גבישית יכולה להיות חד-גבישית, כלומר מורכבת מגביש יחיד, כמו פרוסת סיליקון, או רב-גבישית, כמו אלומינה. דוגמה לקרמיקה אמורפית היא זכוכית. הקרמיקה היא משפחה גדולה של חומרים, שהם בעלי תכונות שונות מאוד זה מזה".
מה שכן, ויקיפדיה מסייגת ואומרת שאפשר למצוא תכונות דומות, בהן קשיחות גבוהה שמקשה על שריטת החומר, ומאידך גם קשיות גבוהה, שגורמת לחומר להיות לא גמיש, וכתוצאה, שביר יחסית.

בקיצור נמרץ, אפשר להגיד שמתיאורו של המוצר, אפשר להבין בעיקר שמדובר בשילוב של שני מונחים מהכלליים ביותר שניתן למצוא. אבל עזבו אתרי אינטרנט. הלכנו לבדוק איך הציפוי המתנהג בעולם האמיתי, כמה הוא עוזר, וכמה זמן הוא מחזיק.

בדקנו: ציפוי נאנו קראמי לרכב של "סונקס". פאבל צ'רצ'ינסקי, ניר בן טובים
לפני: שריטות שטחיות וצבע שמאבד את הברק שלו/ניר בן טובים, פאבל צ'רצ'ינסקי

מקטסטרופה לפרינססה

בשלבים הראשוניים ההבטחות רבות, רבות מאוד אפילו - ברמת ה"זה טוב מכדי להיות אמיתי". איך ציפוי, קשיח וקשוח ככל שלא יהיה, יכול להחזיק על הרכב שלוש שנים של שטיפות במכונה פעם בחודש? כאן קיבלתי את ההבהרה הראשונה (שתחזור על עצמה עוד הרבה פעמים) - צריך לשמור עליו.
החברה מעניקה אחריות על הציפוי לשלוש שנים, אבל תנאי האחריות לא פשוטים. היא ניתנת רק לרכב בן פחות מ-10 שנים, שלא נוסע יותר מ-20,000 ק"מ בשנה (2,500 ק"מ מעל הממוצע הארצי), הלקוח לא יכול לשטוף את הרכב בשטיפות אוטומטיות וצריך לנקות את הרכב עם חומרים עדינים יחסית שלא יפגעו בציפוי, ולבסוף הלקוח גם צריך להתחייב להגיע פעם בשנה ל"ביקורת" בה הסוכן בודק את שלמות הציפוי ולזכותם ייאמר שגם משלים פגמים בו ללא עלות - שוב, בתנאי שהציפוי "תוחזק" כראוי.

יישום הציפוי הוא עבודה לא פשוטה. ולפי רשימת השלבים (שנפרט בהמשך) אפשר להבין בקלות שעדיף לתת לאיש מקצוע לבצע את העבודה. הסיבה פשוטה, הציפוי עצמו אינו באמת מתקן את פני הצבע, אלא - בדיוק כפי שאפשר לנחש משמו - מצפה אותם, מה שנותן חשיבות מכרעת לעבודת ההכנה לפני יישום הציפוי. מה שאומר שאם לא תכינו את פני השטח כנדרש, תישארו עם שריטות קטנות ומעצבנות להחריד שיהיה לכם קשה עוד יותר להוריד.

את הרכב שלי פגשו אנשי סדנת "Detailing Nano Wash" בקרית אתא בה בוצע הציפוי, במשפט הלא ממש מעודד: "אתה בטוח? אני לא חושב שכדאי להשקיע בציפוי על רכב כזה...". תודה באמת, זה ללא ספק דבר נחמד לשמוע על הבוקר. אבל בינינו? אני יכול להבין אותם, עלות הציפוי משתנה דרסטית מרכב לרכב, היא תלויה בעיקר במצב הצבע ובגודל הרכב, אבל היא "מתחילה סביב 2,000 שקלים ויכולה להגיע גם לפי שלוש מזה".

ברכב בן 6, שלעין בלתי מיומנת אולי נראה מעולה, אך מקצוען יגלה בצבע פגמים מכאן ועד הודעה חדשה (כולל קילופי לכה ופגיעות אבנים בצבע), ציפוי כזה יכול להגיע לסדר גודל של 10% ממחיר המחירון של הרכב. ולרוב זה לא משהו שאנשים שפויים עושים "כדי שהאוטו יראה טוב".

אחרי שהבנו מה מטרת הביקור, ניגשנו לעבודה. הרכב נשטף יסודית (ידנית כמובן) עם חומר אחר לכל סוג חלק ברכב, ולאחר מכן נכנס לעבודה. העבודה עצמה אורכת בין 24 שעות (לא כולל הקשחת החומר שלוקחת עד יומיים להתקשחות מלאה) לשלושה ימים - בתלות בעומס בסדנה, במצב הרכב וביכולת של הסדנה להפנות קשב בלעדי לרכב שלכם.

אם חשבתם שפה זה נהיה פשוט - אתם טועים. שלבי העבודה ארוכים ומפורטים. הרכב שלי, שזכה לדירוג המקצועי - "קטסטרופה" בידי הסדנה, נדרש לשלבים הבאים:
שטיפה עם שלייף סבון ופלסטלינה.
שישה שלבי פוליש (בהתאם למצב הרכב ניתן כמובן לבצע פחות).
תיקוני מכחול (שוב, בהתאם למצב הרכב).
שחזור פלסטיקה (בהתאם ל.. הבנתם את הרעיון).
יישום חומר מקשר.
יישום הציפוי - לא יותר משתי שכבות - עפ"י אנשי החברה, אין צורך ביותר מכך.
יישום ווקס קראמי להעצמת הברק של הצבע.

לאחר מכן, על הבעלים של הרכב, כאמור, לשטוף את הרכב עם חומרים מתאימים וליישם אוטם צבע שישמור על הציפוי.
בסוף היום, אנשי הסדנה היו יכולים להיות מרוצים יותר מהתוצאות. לפי מה שהבנתי מהם, על רכבים בצבע לבן רואים את האפקט בצורה הרבה פחות משמעתית. למרות שאני לא ממש מבין על מה הם מדברים - אני רואה את האפקט בצורה מאוד מורגשת - אפילו קיבלתי הערות על כך שהרכב נראה טוב מאנשים שלא ידעו שבוצעה עבודה כלשהי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
בדקנו: ציפוי נאנו קראמי לרכב של "סונקס". פאבל צ'רצ'ינסקי, ניר בן טובים
השריטות נעלמו לחלוטין והברק והעומק חזרו לצבע/ניר בן טובים, פאבל צ'רצ'ינסקי

סיכום

הרושם הכללי, לפחות זה הראשוני, מעט מעורב. נכון לרגע כתיבת שורות אלה - מספר שבועות אחרי יישום הציפוי, לא נראה באופן מובחן שהוא מתלכלך לאט יותר, אבל דחיית המים ללא ספק משמעותית מאוד (פחות רלוונטי בקיץ וייבחן בחורף המתקרב) והרכב כאמור נראה טוב יותר. מאידך, אולי מדובר בעבודת הכנה פחות מושקעת, אבל תיקוני הצבע בולטים מאוד, וכמות השריטות הרדודות (או סווירלים בלעז) אמנם ירדה משמעותית, אך הן לא נעלמו לחלוטין (קשה לראות זאת בתמונות). בונוס נוסף הוא שבגלל שהציפוי יוצר משטח חלק מאוד, הרבה יותר קל לנקות את הרכב מלכלוכים ספונטניים כמו לשלשת ציפורים, חרקים שנמרחו על מכסה המנוע ושאר כתמים שלפני הציפוי היו דורשים מנה הגונה של סבון וניגוב אסרטיבי, וכעת מספיק שפריץ קטן של מים (וגם זה לא תמיד נחוץ) והלכלוך יורד מיד.

השורה התחתונה - לפחות לעת עתה - היא כזו שנחלקת לשני סוגים שונים של מכוניות. עבור מכונית חדשה עליה שילמתם ממיטב כספכם עשרות רבות של אלפי שקלים, מדובר בהוצאה קטנה על מנת לשמור על צבע חדש והמראה המבריק לאורך זמן. בהינתן שאתם מוכנים להתמסר לשמירה על הציפוי עצמו, מדובר ברעיון לא רע, למרות שזו סוג של חרב פיפיות. כי "שגרת הטיפולים" שדרושה על מנת לשמור על הציפוי, תגן גם על הצבע עצמו, מה שמייתר במידה מסוימת את הציפוי, אבל היא תקל על הניקוי שלו ותמנע שריטות קטנות ומעצבנות שנגרמות בנסיעה ולא תוכלו למנוע כנראה. הסוג השני נוגע למקרה של שיפור המצב ברכב קיים, לטעמי מדובר בהוצאה לא הגיונית, תלוי כמובן מה מחירו. שכן ביצוע טיפול דיטיילינג איכותי ומלא לרכב יעלה סכום דומה, וניתן בעלות של כ-200-300 שקלים לרכוש אוטם צבע ועם קצת לימוד וניסיון ליישם אותו בבית בקלות יחסית.

יחד עם זאת, קשה לאמוד איכות של משהו שאמור לתפקד שלוש שנים - כעבור שלושה שבועות. המבחן הסופי של הציפוי יהיה כשנחזור לבחון אותו כעבור שלושה ושישה חודשים, אז נחזור ונדווח לכם האם הציפוי עדיין דוחה מים כפי שהובטח והאם הופיעו שריטות ופגמים בצבע שמעידים על כך שהציפוי פחות קשוח משחשבנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully