וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההי-טק של הבטיחות: אלפינסטארס TECH AIR

25.10.2017 / 9:40

חברת ציוד הרכיבה והמיגון אלפינסטארס משיקה בישראל את ה-TECH AIR, מערכת מיגון מבוססת כריות אוויר לרוכבי דו גלגלי

אלפינסטארס TECH AIR. יצרן, ניר בן טובים
פתיחת הכריות מתחילה ברגע זיהוי הפגיעה/ניר בן טובים, יצרן

לפני 50 שנים רוכבי גרנד פרי היו מצוידים בקסדות עשויות מעור עם משקפי אבק עם עדשות מזכוכית במהירויות שלא נופלות בהרבה ממה שרוכבים כיום וזה על גבי אופנועים ומסלולים הרבה פחות בטוחים. מאז ועד היום חלה עלייה עצומה במודעות לצורך בהגנה על הרוכב ויחד עם ההתפתחויות הטכנולוגית בכל הקשור לחומרים מרוכבים ולשימוש בטכנולוגיות מתקדמת, הביאו לכך שכמעט כל רוכב ללא קשר על הכלי עליו הוא רוכב ולמהירות, רוכב עם ציוד מיגון עדיף בהרבה על מה שרכבו במרוצים לפני 50 שנים וטוב שכך.

חברת ALPINESTARS היא אחת מהחברות המובילות בעולם בייצור ציוד מיגון לרוכבי אופנועים, קטנועים ואופניים ולאחר תהליך פיתוח של 16 שנים, היא מציגה את הדור הבא של ציוד המיגון לרוכבים, סדרת ה-TECH AIR, המבוססת על כריות אוויר הנשלטות על ידי יחידת בקרה ממוחשבת ונחשבת כיום למתקדמת מסוגה.

ייחודה של המערכת הוא בכך שהיא נכנסת לפעולה ברגע התאונה ולא ברגע שהרוכב מתנתק מהאופנוע ומתחיל לעוף או להתגלגל לכל הכיוונים. כתוצאה מכך, מערכת ה-TECH AIR מסייעת גם בהגנה על רוכבים שעומדים במקום ומישהו אחר פוגע בהם וכמובן היא מגדילה משמעותית את הסיכוי לכך שכאשר הרוכב יעוף לעבר כלי הרכב, או העצם שבו הוא פגע, כריות האוויר יהיו כבר מנופחות.

אלפינסטארס TECH AIR. יצרן, ניר בן טובים
האפודה המתנפחת שמהווה את "לב" המערכת/ניר בן טובים, יצרן

איך זה עובד

לרוב בזמן תאונה הרוכב נמצא בסיכון גבוה בשני רגעים קריטיים, הראשון הוא כאשר הוא מתנגש עם האופנוע בעצם אחר, או מאבד את היציבות ועף מהאופנוע והשני הוא כאשר הוא נוחת על הקרקע, או מתנגש פיזית בעצם השני. למעשה מערכת ה-TECH AIR היא המערכת היחידה שמיועדת להגן על הרוכב כבר מהרגע הקריטי הראשון שבו האופנוע מתנגש בעצם כלשהו, או הרוכב נמצא באותו הרגע הקריטי שבו הוא מאבד את השליטה באופנוע. את זה מערכת ה-TECH AIR מסוגלת לבצע בזכות מערכת של שלושה מדי תאוצה וג'ירוסקופ אחד המעבירים מידע למערכת הבקרה המרכזית ה-ECU.

הבעיה הגדולה בפיתוח המערכת הייתה לבנות בנק נתונים שלפיו המערכת תקבע מתי בדיוק הרוכב נמצא במצב של איבוד שליטה בכדי שמצד אחד ניתן יהיה להקדים עד כמה שניתן את הפעלת הכריות ומצד שני לא לגרום להם לפעול ללא צורך. בכדי לאגור את הנתונים הדרושים ולפתח את האלגוריתם שלפיו מהערכת תפעל, הסתייעו מהנדסי החברה במאות הרוכבים במרוצי הכביש השונים שלהם הם מספקים ציוד רכיבה ועליהם הרכיבו מערכת של חיישנים שאספו את המידע תוך כדי הרכיבה ובמיוחד ברגעים של איבוד שליטה והתרסקויות. בנוסף לכך, נאספו נתונים מעשרות רוכבים שרכבו בכבישים ציבוריים ואת כל המידע שהצטבר לאורך יותר מעשר שנים, עיבדו ולפיו פיתחו את אותו האלגוריתם ששולט על פעולת המערכת. התוצאה, לפי דבר אלפינסטרס היא שפרט למקרה אחד שבו רוכב מבחן נכנס לתוך בור בכביש וכתוצאה מכך הזדעזע בצורה שכמעט העיפה אותו מהאופנוע וגרמה למערכת לפעול, לא נרשמו שום הפעולות שווא ומנגד בכל ההתרסקויות שהתרחשו עם המערכת, היא נכנסה לפעולה לפני שהרוכב ספג את המכה הראשונה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אלפינסטארס TECH AIR. יצרן, ניר בן טובים
יש גם גרסה לרכיבת מסלול/ניר בן טובים, יצרן

גמישות היא שם המשחק

המערכת בנויה בתוך אפודה המיועדת ללבישה מתחת למגוון מעילים שונים, בכדי להתאים לצרכים השונים של הרוכבים בכל הקשור לסוג האופנוע ולתנאי מזג האוויר. בנוסף לכך, בזכות כמות המידע העצום שנצבר והניתוח המעמיק שלו, חברת ALPINESTARS החליטה לפתח שתי אפודות מעט שונות בכדי לענות על הצרכים המיוחדים של רוכבי מסלול לעומת הרוכבים בכבישים הציבוריים שנבדלות זו מזו בעיקר באלגוריתם ההפעלה, אך גם בצורה מזערית במבנה הכריות. בכדי להבין עד כמה המערכת מהירה בפעולתה צריך לחשוב על כך שהזמן שלוקח לאדם למצמץ בעינו הוא כשתי עשיריות שנייה והזמן שלוקח למערכת להיות מנופחת מהרגע שבו התאונה מתחילה להתרחש הוא בין חצי עשירית שנייה לעשירית שנייה, בהתאם לעוצמת החבטה ולזווית שלה. חשוב להבין שאחד היתרונות הגדולים של מערכת ה-TECH AIR טמון בכך שהמערכת עצמאית לחלוטין ולא תלויה בחיבור עם כבל לאופנוע, או בחיבור עם GPS בכדי להיכנס לפעולה ולכן הרוכב יכול להחליף אופנועים, או לעבור להיות מורכב ועדיין המערכת תפעל באותה הצורה וללא תלות במנגנון הפעלה חיצוני.

כמה עולה

לטכנולוגיה הזו, כמובן שיש מחיר, וזה מתחלק לשני מרכיבים, הראשון הוא האפודה שמחירה 4,579 שקלים והשני הוא המעיל הנבחר שמחירם נע בין 1,623 למעיל קיץ לבין 2,847 למעיל חורף ארוך. חשוב לזכור שהמערכת מחייבת לבישת מעיל תואם בכדי להשלים את חבילת המיגון ולהתאים בזמן ההפעלה לכריות האוויר.

זהו סכום לא מבוטל בהשוואה למחירים של מערכות כריות האוויר שכבר הכרנו מחברת HELITE שאמנם מבוססות הפעלה עם כבל ומחירן נע בין 2,490 ל-3,390 לאפודת המגן שניתן ללבוש על גבי כל מעיל.

מבחינת תחזוקה המערכת דורשת טעינה כל 20 שעות פעולה בעזרת חיבור USB רגיל וטיפול תקופתי אחת לשנתיים וכמובן טיפול החזרה לפעולה במקרה של הפעלה. הטיפולים מתבצעים אצל חברת אביזריון המייבאת את המוצר לישראל על ידי טכנאים שהוסמכו במיוחד לכך באיטליה, מחירי הטיפול הדו שנתי הוא 412 שקלים וטיפול לאחר הפעלה 1,236 שקלים. האחריות היא ל-10 שנים במידה וכל הטיפולים בוצעו בהתאם לדרישות. את הציוד ניתן להטיס ללא שום בעיה והוא מסוגל לפעול בכל תנאי מזג האוויר.

מערכת ה-TECH AIR מעלה את הרמה של ציוד המיגון לאופנועים לרמה אחת מעל מה שהכרתי עד היום. הטכנולוגיה והמידע העצום עליו מבוסס אופן פעולת המערכת הם ברמה אחת מעל כל מה שקיים כיום בשוק. כמובן שלכול זה יש מחיר, אך מי שקונה לעצמו אופנוע בעשרות אלפי שקלים ולא דואג לעשות הכול בכדי לשמור על עצמו עושה טעות, שלצערנו לרוב מתגלה מאוחר מידי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully