וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השירות החדש של 'אובר' נמצא במסלול התנגשות עם רשויות המס

2.11.2017 / 11:02

מודל הנסיעות החדש של חברת 'אובר' שהורחב לשירות גם בשעות היום גורר ביקורת מצד הרשויות, שדורשות מהחברה לפעול תחת רשיון הסעה חוקי. עו"ד קובי כהן, מומחה בתחום עבירות מיסוי: " לא מומלץ להתעלם מכך. במוקדם או במאוחר צפוי שרשויות המס יבקשו מאובר מידע"

אובר יודעת מתי הסוללה נגמרת. צילום מסך
אובר יודעת מתי הסוללה נגמרת/צילום מסך

"כל עוד לשר התחבורה קוראים ישראל כ"ץ וליו"ר איגוד נהגי המוניות קוראים יהודה בר אור, שירות 'אובר' לא יעבוד בישראל", כך אומר היום בר אור לוואלה רכב על רקע הודעתה של אובר על השקת שירות uberDAY, שיפעל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. זאת כהרחבה לשירות הפיילוט uberNIGHT, אשר פועל בשנה האחרונה בשעות הלילה באזור תל אביב.

UberDAY הוא למעשה הרחבה של UberNIGHT, שירות שהושק באוקטובר 2016 ומאפשר לבעלי רכב להשתמש ברכבם כנהגי הסעות בתשלום, אך ללא שהנהגים קבלו רישיון להסעת נוסעים בשכר כפי שנדרש מנהג המונית להוציא. בחברת אובר הודפים את הטענה ואומרים כי השירות "תוכנן והותאם לרגולציה הישראלית, מאפשר מצד אחד לציבור הנוסעים נסיעות זמינות, מוזלות ובטוחות ומצד שני למחזיקי כלי רכב פרטיים, לצמצם את הוצאות רכבם על ידי שיתוף נסיעות ברכבם הפרטי, ללא אפשרות להגיע לרווח כלכלי, בדומה לשירותי שיתוף נוספים הפועלים כבר בישראל"

ההשקה של השירות החדש הרתיחה את משרד התחבורה שהתבטא לא פעם בנחרצות כלפי כוונותיהם, כאשר במאי השנה, אף הגיש לבית משפט השלום לתעבורה בתל אביב כתב אישום כנגד חברת אובר (Uber) בגין הסעת נוסעים בשכר, ללא רישיון מטעם המשרד, כמתחייב מהחוק. בכתב האישום עולה כי חברת אובר גייסה נהגי רכב פרטיים לצורך הפעלת שירות הסעות פרטיות, ללא רישיון הסעה, תוך שהיא גובה 25% מעלות כל נסיעה בכלי הרכב הפרטיים. הזמנת הנסיעות התבצעה באמצעות אפליקציה מיוחדת.

מנגד, בחברת אובר טוענים לחוסר שיתוף פעולה מצד משרד התחבורה. במסגרת ראיון של מנכ"ל החברה יוני גרייפמן לידיעות אחרונות בחודש מאי, נאמר על ידו כי "אני נתקל בדלת סגורה והתעלמות מוחלטת - רואים משהו שמוזיל את הנסיעה, עושה טוב לשוק ובמשך 3 שנים לא מוכנים אפילו להיפגש איתנו".

רשויות המס בעקבותיך

התדירות של ההסעות יחד עם הנסיעה הייחודית ממקום למקום יטו את הכף לעניין הכנסה חייבת במס

מודל השירות של אובר מעלה שאלות מהותיות בנוגע להיבטים משפטיים שונים של שימוש ברכב לצורך הסעות בתשלום, שכן הסעת נוסעים בתשלום ללא רישיון מנוגדת לחוק בישראל. באובר הודפים את הטענה לחוסר חוקיות ומסבירים כי השירות מוגדר "כלא למטרות רווח", אך מומחי מס מבהירים כי בעל רכב שמסיע נוסעים באמצעות אפליקציית אובר במתווה של הזמנת רכב והגעה ליעד ספציפי יתקשה לקבל מצד רשויות המס מעמד של הכנסה הפטורה ממס.

עו"ד קובי כהן, מהמומחים המובילים בארץ בתחום המיסוי הפלילי, לשעבר בכיר ברשות המיסים, מסביר כי אדם אשר יבחר להשלים הכנסה בהסעת נוסעים באמצעות אובר צריך לקחת בחשבון כי רשויות המס יסווגו את ההכנסות כהכנסות עסקיות החייבות במס מלא: "התדירות של ההסעות יחד עם הנסיעה הייחודית ממקום למקום יטו את הכף לעניין הכנסה חייבת במס". לדבריו, למי שיהיו הכנסות מאובר יצטרך לפתוח תיק במס הכנסה ולדווח על הכנסותיו לרשויות המס; "לא מומלץ להתעלם מכך מאחר שבמוקדם או במאוחר צפוי שרשויות המס יבקשו מאובר מידע על התשלומים שעברו דרכה לנהגים, ואלו יוצלבו עם הדיווחים לרשויות המס שניתנו על ידי הנהג".

עו"ד כהן מוסיף כי אין רלוונטיות להיבט של גובה התשלום שיקבל הנהג. "הוא צריך לפתוח בכל מקרה תיק ברשות המיסים. עוד יש לקחת בחשבון שנהג אשר לא יאושר לו להירשם כעוסק פטור במע"מ משום שמחזור הכנסותיו השנתי הצפוי לעמוד על כמאה אלף שקל יצטרך להפריש מהתמורה אותה קיבל מהנסיעה מע"מ בשיעור של 17 אחוז". סוגיה נוספת שטרם התבררה באופן סופי היא מתן הכיסוי הביטוחי שכן במדינת ישראל, הפוליסה התקנית לביטוח כלי רכב פרטיים עד 4 טון, מחריגה הסעה תמורת תשלום, אותה בעל הרכב צריך לרכוש בנפרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully