וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X3 החדש

23.11.2017 / 9:30

אחרי 1.5 מיליון יחידות ב.מ.וו משיקה X3 חדש. האם הוא עוד מאותו דבר או משהו אחר לגמרי? יצאנו לבדוק

אתר יצרן

רואים אותם בכל פינת רחוב, שביל או מגרש חניה. לא משנה אם מדובר במותג עממי או יוקרה. היכן שלא תסתכל תראה קרוסאובר. אצל ב.מ.וו למשל, אחת מכל שלוש מכוניות שעוזבת את אולם התצוגה היא מסדרה X כלשהי ולאורך השנים הם כבר הספיקו למכור מעל 5.4 מיליון דגמי פנאי מהסדרות השונות. X3 הוא מהוותיקים והמוצלחים שבשורות ב.מ.וו כאשר מיום השקת הדור הראשון ב-2003 ועד היום הוא נמכר במעל 1.5 מיליון יחידות. שליש מהן בארה"ב.

כעת ב.מ.וו משיקה את הדור השלישי ממנו היא מצפה להמשך הצמיחה המואצת. על כן למפעל הבודד בדרום קרוליינה שבארה"ב, שעד עתה ייצר את הדגם לאורך שני דורות לכל העולם, יצטרפו עוד שני מפעלים: בדרום אפריקה מתחילת 2018 ובסין מקיץ 2018. השאיפות לכיבוש כל חלקה טובה ברורות.

התקדמות בתוך שפת העיצוב המוכרת

בהתאם לטרנד מהשנים האחרונות של ב.מ.וו (ולא רק הם) אין כאן מהפיכת עיצוב, אלא עוד התקדמות בתוך שפת העיצוב המוכרת. עבור X3 זה עוד ליטוש שמבוצע היטב שממשיך בהידוק הקשר לאחיו הגדול יותר X5. הקימורים הנאים גם מצליחים להסוות את העובדה שהדגם גדול יותר מקודמו ואפילו גדול יותר מהדור הראשון של X5. הוא ארוך מקודמו ב-6 ס"מ (ל-472), רחב ב-2 ס"מ (190) ובעל בסיס גלגלים ארוך ב-5 ס"מ (כעת 286). הגובה נותר ללא שינוי - 168 ס"מ. כל זה אומר מרחב משופר בתא הנוסעים. לא שבאמת היה על מה להתלונן בדור הקודם שהיה מרווח למדי לכשעצמו. הישיבה מאחור נוחה מבעבר בשל שינוי מבנה ומיקום במושב, ויחד עם מרווח ברכיים משופר התחושה אוורירית יותר בחלל התא. התלונה היחידה נוגעת למסילות המושב הקדמי שמעט מפריעות לכפות הרגליים.

נפח תא המטען לא השתנה ומציג נתון זהה לזה של הדור הקודם: 550 ליטר שיכולים לצמוח עד 1,600 ליטר בהשכבת המושבים שמתפצלים בחלוקה של 40:20:40. הוא בנוי היטב, מציע כמה סוגי עיגונים וגם תא נוסף ברצפה לעוד ג'אנק ולהסתרת הכיסוי הנגלל כשצריך. התא אגב מורם בעזרת בוכנה(!) שתתאמץ במקומך, וגם יכול להישאר במצב פתוח כדי להקל על ההעמסה/הוצאה.

גרסת M40i בה התיישבתי קיבלה אותי במושבים נוחים ועוטפים יותר מאלה בגרסאות "הרגילות". זה נכון גם במושב האחורי ובמיוחד בקדמי. בקלות ניתן להגיע לתנוחת נהיגה טובה, למרות שלפחות לטעמי חסרה מעט תמיכת צד לגב גם אחרי הידוק כריות הצד וריקון כרית הגב.

ב.מ.וו X3 החדש במבחן 2018. יואל שוורץ, יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X3 החדש במבחן 2018/אתר יצרן, יואל שוורץ, יצרן

השתלטות דיגיטלית בתא הנוסעים

כמו העיצוב החיצוני גם תא הנוסעים נראה מוכר וכל בעל סדרה אחרת של ב.מ.וו ירגיש מיד בבית. ועדיין, מסדרה 5 החדשה דרך 6GT ועכשיו גם ב-X3, ב.מ.וו מציגה עליית מדרגה בתחום. הדשבורד נקי, מוקפד, ונראה מצוין, ומשלב איכות גימור, הרכבה וחומרים משובחת. ובכל זאת שני סייגים ואולי שלושה. האחד הוא איכות הגימור באזור פס הקישוט שמתחת ליחידות המיזוג, האחר הוא החומר ממנו עשוי תא האחסון שבדשבוד בצמוד לרגל שמאל של הנהג ואולי גם גודלו המעט מוגבל של תא הכפפות.

העיצוב הכמעט זהה של שלושת הדגמים יחד עם ההשתלטות הדיגיטלית על עולם הרכב, מביאה כמה פנינים כמו לוח המחוונים המוקרן (בגודל 12.3") ומסגרות הכרום הבולטות סביבו. הוא אפילו נראה טוב יותר ממושב הנוסע שיכול להתרשם יותר מאפקט התלת-מימד של מסגרות הכרום. גם התצוגה העלית שמוקרנת על השמשה הקדמית עבור עיני הנהג בלבד ראויה לציון במיוחד. היא צבעונית, מוקרנת על שטח גדול יחסית (בב.מ.וו לא יכלו לומר כמה), ומציגה עושר רב של מידע שגם יכול להופיע כשצריך ולהסתתר כשאינו נחוץ. מנגד יש גם כמה חסרונות תפעול שחוזרים על עצמם בכל הדגמים האלה כמו פקדי בורר מצבי הנהיגה. הם נמצאים במקום נוח בסמוך לידית ההילוכים, וגם מעבירים רטט כשאצבע חולפת על פני כל פקד, אבל היות ומדובר בכפתורי טאץ' קשה מאוד לתפעלם בצורה עיוורת. בנוסף לחצן ניתוק בקרת היציבות ממוקם בצמוד אליהם. אצל רוב יצרניות הרכב סביר שזה היה נחשב טעות הנדסית, אבל לא במקרה של ב.מ.וו, כאן מדובר בהעצמת התדמית הדינמית של המותג ששזורה בתוך המכונית.

כמו בשאר דגמי החברה גם כאן צג המידע בוקע מאמצע הקונסולה המרכזית. אני אישית לא מתחבר לסגנון העיצוב הזה שנראה מפר את האיזון האסטטי שבחלל האירוח. זהו צג רחב מאוד בגודל 10.2" שניתן לתפעול ע"י מגע, חווי קולי, חוגת I-DRIVE ומחוות יד. תפעול המערכות הרבות נוח ברובו למרות ריבוי התפריטים והאפשרויות, כשפה ושם מחוות יד שלי לא נקלטו ע"י המערכת כאשר מחוות אחרות שלא כוונו למערכת אלא לרעי לנסיעה, נקלטו והחלישו את הנחיית מערכת הניווט.

רכב המבחן הגיע מצויד בכל טוב עם עור, גימור עץ, בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אזורים, מערכת שמע יוקרתית של Bowers&Wilkins, מפתח חכם שמשמש כמעט כסמארטפון לתפעול חלק ממערכות הרכב כמו חניה אוטונומית כשהנהג מחוץ למכונית ועוד פינוקים. גם מערך הבטיחות שופע עם מערכות בטיחות מתקדמות שמצעידות את התחום צעד נוסף, כמו התרעה אם התעלמת מקיומו של תמרור עצור.

ב.מ.וו X3 החדש במבחן 2018. יואל שוורץ, יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X3 החדש במבחן 2018/אתר יצרן, יואל שוורץ, יצרן

לראשונה מוצעת גרסת M בסדרה

לחיצה להתנעה והמנוע נובח חזרה. זו לא הפעם הראשונה שב.מ.וו משדכת מערכת פליטה מתקדמת ורעשנית ל-X3, אבל זו כן הפעם הראשונה בה מוצעת גרסת M בסדרה. גרסה זו מכונה M Performance ומוצעת גם בסדרות נוספות בדגמים כמו M140i או M760i. היא למעשה סדרת ביניים של ב.מ.וו: בין הדגמים "הרגילים" לדגמי "M" בתוספת ספרה אחת בלבד. במקרה של X3 מדובר בדגם שנקרא M40I עם מנוע 3.0 ליטר, 6 צילינדרים בטור שבעזרת 2 מגדשי טורבו מפיק 360 כ"ס. היכולת של המנוע הזה להטיס את המרכב המגודל פשוט מרשימה. בכל מצב, בכל מהירות לא משנה באיזה הילוך אתה נמצא מתוך ה-8. לחיצה ו..."פוף" – הרכב נעלם באופק משאיר מאחוריו פס קול ברוטאלי שרק גורם ללחוץ עליו כל פעם מחדש. וואו איזה צליל שנשמע מצוין גם כאשר ההילוכים יורדים בזכות גז ביניים שמפלח את האוויר בפצפוצים. צריכת הדלק הרשמית עפ"י נתוני מעבדה עומדת על 11.9 ק"מ לליטר, אבל במסלול שלי שכלל בעיקר תוואי כפרי ובינעירוני המחשב הראה 8 ק"מ לליטר ועוד התדרדר ל-5 ק"מ לליטר ככל שרגל ימין הרבתה להימתח.

גם הספקתי לטעום מגרסת ,xDrive 30d שלה מנוע טורבו-דיזל, 6 צילינדרים בנפח 3.0 ליטר ו-265 כ"ס. גם כאן ההנעה כפולה ויש תיבת 8 הילוכים, אבל המומנט אדיר: 63.2 קג"מ ב-2,000 סל"ד לעומת 50.9 קג"מ ב-1,520 סל"ד שיש בגרסת M40i. זה אומר שכל נגיעת בוהן קלה משגרת את כל המאסה הזו לפנים. המנוע מעט רועש יותר מאחיו הבנזיני, וגם פחות ברוטאלי, ועדיין לא חסר לו דבר. הוא בקלות מנייד את המכונית בסל"ד יום-יומי רדום. לחיצה מעט אסרטיבית תגרום לרעש המנוע לחלחל לתא הנוסעים ולמחט הסל"ד לטפס עד סביבות 5,500 סל"ד - הרבה מעבר לשיא ההספק שב-4,000. צריכת הדלק הממוצעת בתנאי מעבדה עומדת על 16.7 ק"מ לליטר. התוואי בו נסעתי היה קצר מידי וכלל גם קטע שטח, כך שהנתון שקיבלתי לא רלוונטי.

ואם כבר נגענו בנושא שטח. אז מארגני האירוע לקחו אותנו למסלול שהם סמנו עבורנו במיוחד, שכלל גם רכב מוביל שהמליץ לנו היכן להניח כל גלגל. אבל זה לא היה מבחן שטח אמיתי. השביל כולו היה כבוש, התאים גם למכוניות נוסעים רגילות ולא ממש אתגר אף אחד. מניסיון העבר עם דגמי X3, הרכב יכול להרבה יותר ממה שנדמה.

כיול מדויק למתלים חכמים

ב.מ.וו X3 החדש במבחן 2018. יואל שוורץ, יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X3 החדש במבחן 2018/אתר יצרן, יואל שוורץ, יצרן

גרסת M40i יושבת על חישוקי ענק (20 אינץ') עם מעט יותר מציור של גומי מסביב (45 מלפנים ו-40 מאחור). אבל מכונית המבחן צוידה במתלים אקטיביים שהציעו נוחות נסיעה משובחת מלפנים ומאחור. אפילו שיבושים רעים במיוחד לא הצליחו לאתגר את המתלים החכמים. הוסיפו לכך בידוד מעולה של רעשי מנוע וכביש, שמשות אקוסטיות במיוחד (אופציה בתשלום) שהצליחו לנטרל לגמרי את רחשי הרוח עד 135 קמ"ש וטיפ-טיפה פחות כשהמהירות עלה, והרי לכם נינוחות נסיעה מהמעלה הראשונה.

ב.מ.וו הצליחה לכייל את המתלים האקטיביים במדויק עבור המרכב המגודל הזה שבמקביל גם מציע נימוסי כביש משובחים. גם בעיקולים חדים וגם בכאלה מהירים שנלקחו במהירויות גבוהות הם הצליחו לשמור על מרכב מאוזן למופת. גלגל ההגה בעל עובי, קוטר ומשקל נכונים, ומעט מאוד שטח מת במרכז, רק הוסיף להרגשת הביטחון וצמיגי פירלי P Zero, רק השלימו חבילה משובחת. גם הנוחות ובעיקר ההתנהגות בלטו מאוד לטובה על רקע כיול המתלים האקטיביים ב-6GT למשל.

ב.מ.וו X3 החדש במבחן 2018. יואל שוורץ, יצרן, אתר יצרן
ב.מ.וו X3 החדש במבחן 2018/אתר יצרן, יואל שוורץ, יצרן

סוף דבר

זה לא נראה כך ממבט ראשון. גם מבפנים וגם מבחוץ נראה שמקבלים כאן עוד מאותו דבר. עוד שיוף וליטוש עדין למתכון מוכר של דגם סה"כ מוצלח. במקרה של X3 החדש זה לא יכול היה להיות רחוק מכך. גם אם יש כמה פקשושים בתא הנוסעים, הדור השלישי של X3 מקפיץ את הדגם כיתה ביחס לקודמו בכל פרמטר, מרחב, ביצועים, אבזור ועם תוספת המתלים האקטיביים הוא מציע חבילה אטרקטיבית עוד יותר.

והאמת שטוב שכך. כשהדגם יגיע אלינו בתחילת 2018 ממתינים לו כאן מתחרים חזקים לא פחות. התחרות על לב הצרכן מעולם לא היתה עזה יותר.

על הצד הטכני

BMW X3. יצרן, אתר יצרן
BMW X3/אתר יצרן, יצרן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully