וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך לרכיבה בחורף: כך תיהנו מהדו גלגלי שלכם גם כשגשום

3.12.2017 / 8:26

גשם, רוחות חזקות, ראות מוגבלת וקור. הרכיבה בחורף ללא ספק מאתגרת יותר, אבל עם הכנה נכונה, הצטיידות אישית הולמת והקפדה על כמה כללים פשוטים בהחלט ניתן להמשיך ליהנות מהאופנוע ויתרונותיו גם בעונה הקרה

אופנוענים רוכבים בגשם. ShutterStock
הצטיידות בכמה אביזרים והקפדה על מספר כללים תאפשר ליהנות מהאופנוע גם כשהכבישים רטובים והגשם יורד/ShutterStock

אם אתם רוכבים על אופנועים או על קטנועים לא בטוח שהגשם הכבד והשמיים הקודרים משמחים אתכם. רכיבת חורף היא מאתגרת יותר ודורשת תשומת לב, אבל ממש אין שום סיבה לאפסן את הדו גלגלי עד תום הממטרים. בעזרת הכנה נכונה, הצטיידות בכמה אביזרים והקפדה על מספר כללים תאפשר ליהנות מהאופנוע גם כשהכבישים רטובים והגשם יורד.

בניגוד לכל מיני אגדות אורבניות, לאופנועים ולקטנועים אין שום בעיה טכנית לנסוע בחורף גם בגשם כבד. מערכת חשמל תקינה לא מתרגשת מרטיבות, מים לא נשאבים למנוע ושרשרת ההינע לא תיפול פתאום ללא סיבה בעת מעבר בשלולית. קפיצה ל-one stop shop בה אפשר להצטייד בהכול, דוגמת איי די מוטורספורט, תספק מה שצריך לרכיבה, ויחד עם הכנה מכנית מוקדמת אתם מוכנים לרכיבה.

צמיגים

הצמיגים הם הקשר היחידי של הכלי עם הכביש וככל שהתנאים מאתגרים יותר חשיבותם גדולה יותר. מעבר להקפדה על רכיבה על אופנוע בעל צמיגים תקינים, יש לתת את הדעת גם לסוג הצמיג ולזכור כי אופנועי ספורט, כביש וסופר-מוטו מסוימים מצוידים בצמיגי סמי-סליקס דביקים שאמנם מעניקים אחיזה מעולה על כביש יבש אבל לא מתאימים לרכיבה בכביש רטוב.

על אף שצמיגים טובים הם יקרים יחסית, אם אתם מתכוונים לרכוב בחורף אסור לכם בשום פנים לחסוך בסעיף זה שכן צמיגים שחוקים או לא מתאימים יכולים להוות סכנה של ממש וחסכון בסעיף זה עלול להוביל באופן ישיר להחלקה ותאונה שגם במקרה הקל ביותר תגרום, מעבר לסבל הפיזי, לחור הרבה יותר גדול בכיס מעלותם של זוג צמיגים.

צמיג אופנוע רטוב בגשם. ShutterStock
אם אתם מתכוונים לרכוב בחורף אסור לכם בשום פנים לחסוך על הצמיגים/ShutterStock

הצטיידות

חלק קריטי שרבים לא מייחסים לו חשיבות מספקת ברכיבת חורף הוא הכנת הרוכב, שכן בניגוד למכונית באופנוע הרוכבים חשופים באופן ישיר לתנאי מזג האוויר השונים ורוכבים, אפילו מעולים, שקר להם ו/או הם רטובים לעולם לא יוכלו לתפקד כראוי ולהשקיע את מלוא תשומת הלב הנדרשת במלאכת הרכיבה שממילא מאתגרת יותר בתנאים כאלה.

צר לנו לאכזב אתכם, אבל ממש אי אפשר לסגור את הפינה עם חרמונית שנשארה לכם מהשירות הצבאי. כדי להישאר יבשים וחמימים במידה תוך שמירה על יכולת תנועה המאפשרת חופש מלא ההכרחי לתפעול האופנוע, יש להתאים את הביגוד ואת האבזור הנלווה באופן ספציפי בהתאם לכלי שאתם רוכבים עליו ואופי השימוש בו.

רוכב אופנוע בגשם. ShutterStock
רצוי לבחור מעיל או חליפת רכיבה שמספקים אטימות טובה לגשם/ShutterStock

מעיל רכיבה

לא כל מעיל רכיבה לאופנועים מתאים לכולם ומשום שההיצע בשוק כיום אדיר, מומלץ לבקר בחנות ייעודית לציוד רכיבה, דוגמת איי די מוטורספורט, המעסיקה מוכרים מקצועיים שידעו לכוון אתכם לציוד המתאים לכם ולא רק על פי מידות גופכם.

כך למשל לבעלי אופנועי ספורט, בהם תנוחת הרכיבה היא שכובה, יש מעילים ייעודיים ארוכים יותר בחלק האחורי שדואגים לכיסוי הגב ולא מפריעים לרוכב בחלק הקדמי, לרוכבי קטנועים עירוניים יש מעילי רכיבה קלים יחסית עם בטנת חימום הניתנת להסרה וזהו רק קצה הקרחון של המגוון.

רצוי לבחור מעיל או חליפת רכיבה שמספקים אטימות טובה לגשם ומצוידים בטכנולוגיית גורטקס (או דומה), המאפשרת לבגד לנשום ולנדף את חום הגוף ואת הזיעה החוצה.

מעיל רכיבה על אופנוע. יחצ,
מעיל רכיבה לאופנוע/יחצ

קסדה

הצטברות האדים על משקף הקסדה היא תופעה מטרידה ומאוד מסוכנת. בשוק יש כל מיני תכשירים למריחה על המשקף שאמורים למנוע את התופעה הזו. היעילות של רובם מוגבלת ורצוי להצטייד בקסדה מודרנית עם תופסנים לפינלוק – משקף נוסף היוצר שכבת אוויר כלוא ולמעשה מבטל את הצטברות האדים.

קסדת אופנוע בגשם. ShutterStock
מומלץ להצטייד בקסדה שלא מצטברים בה אדים/ShutterStock

כפפות

שימוש בכפפות בעת רכיבה בחורף הוא הכרחי כדי למנוע קיפאון של מפרקי האצבעות אשר, מעבר להיותו לא נעים ובמקרים קיצוניים גם מסוכן, מפריע גם לתפעול טוב של הכלי. גם כאן המגוון הוא עצום בהתאם לצורך ולאופי השימוש ואי אפשר להסתפק בסתם כפפות. לעיתים אף רצוי להחזיק כמה סוגי כפפות לרכיבה עירונית או בין עירונית.

כפפות רכיבה על אופנוע. יחצ,
כפפה איכותית תאפשר תפעול טוב יותר של הכלי/יחצ

מכנסיים

בעוד שמרבית הרוכבים משתמשים במעיל רכיבה כלשהו, בכל הנוגע למכנסיים יותר מדי רוכבים מעגלים פינות ומנסים להסתדר עם מכנסיים רגילים כשמעליהם לובשים מכנסי ניילון פשוטים.

ייתכן שפתרון זה מספק בקושי לשימושים מתונים ברכיבה עירונית אך לא מעבר לכך. פתרון זה לא תמיד יעיל ואינו מספק הגנה כלל בעת פגישה עם האספלט במקרה של החלקה.

נעליים

כפות רגליים רטובות גורמות לגלי קור בכל הגוף והופכות את חוויית הרכיבה בגשם לסיוט. הפתרון היצירתי של כל מיני שליחים בדמות קשירת שקיות ניילון מעל לנעליים בוודאי לא יותר מדי יעיל ועשוי להיות אפילו מאוד מסוכן, על כן חשוב שתבחרו בנעליים שבאמת אטומות למים וייעודיות לרכיבה. אגב, הן לא בהכרח יהיו יקרות יותר מנעלים רגילות.

יוצאים לכביש - איך לרכוב בחורף?

חשוב מאוד להכין את הכלי הדו גלגלי שלכם לחורף ולוודא שאין חיבורים רופפים במערכת החשמל, תוך מתן תשומת לב מיוחדת לכל מיני התקנות מקומיות. חשוב לגרז ולשמן בתדירות גבוהה מאשר בקיץ מכלולים שונים – שרשרת, צירי גלגלים, מצערת וכבלים. חובה לבדוק את תקינות הבלמים, להקפיד על רפידות וצלחות במצב טוב ולבדוק את תפעולן התקין של מערכות עזר מתקדמות וסופר חשובות בחורף (אם האופנוע שלכם מצויד בהן) כמו ABS נגד נעילת גלגלים בעצירה ובקרת יציבות.

אחרי שתכינו את הדו גלגלי שלכם לחורף ותצטיידו בלבוש המתאים תוכלו לצאת לכביש במצב מיטבי כשאתם מפוקסים ומרוכזים במלאכת הרכיבה וסביר להניח שתגלו לרוב שהשד אינו נורא בכלל ובהחלט אפשר ליהנות מרכיבה ומיתרונותיו הרבים של הדו גלגלי שלכם גם ביום חורפי.

עם זאת, חשוב לזכור שיש להתאים את הרכיבה לתנאים: לחשוב שני צעדים קדימה, להוריד את הקצב, לקחת מרווחי ביטחון גדולים מהרגיל, להימנע מתנועות חדות ופתאומיות, להקפיד ככל הניתן על בלימה מוקדמת ובקו ישר, להיזהר ממשטחים עם אחיזה בעייתית כמו שולי הנתיב או סימוני צבע על הכביש ולהיות ערים יותר לתנועה ולנהגים במכוניות סביב. נסיעה בטוחה.

וואלה! NEWS בשיתוף איי.די מוטורספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully