וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימני שחיקה במכירות יבואניות הרכב ברבעון השלישי של 2017

אביב לוי

13.12.2017 / 7:40

דוחות הרבעון מחזקים את הרושם: שיאי המכירות בענף הרכב מאחורינו ב-UMI ההכנסות צנחו, בדלק רכב וקרסו מוטורס הן נשחקו קלות

מנכ"לי החברות דוד עיני, גיל אגמון, איציק וייץ, קרסו. צילומים: איל יצהר, אוסנת רום ועינת לברון, גלובס
מנכ"לי החברות דוד עיני, גיל אגמון, איציק וייץ, קרסו / צילומים: איל יצהר, אוסנת רום ועינת לברון/גלובס, צילומים: איל יצהר, אוסנת רום ועינת לברון

אחרי כמה שנים של שבירת שיאים במכירת מכוניות חדשות בישראל, הנתונים המצטברים ב-2017 עד כה מצביעים על עצירת הצמיחה וקיפאון בנתונים.

המספרים העולים מהדוחות הכספיים האחרונים של יבואניות הרכב הבורסאיות לרבעון השלישי של השנה, מספקים חיזוק לאותם הנתונים, עם שחיקה רבעונית לא משמעותית במספר המכוניות הנמכרות הרבעוניות של דלק רכב וקרסו מוטורס, לצד צניחה דרמטית במכירותיה של יוניברסל מוטורס (UMI).

השחיקה בהיקפי המכירות לא באה לידי ביטוי תמיד בשורה התחתונה, בהשפעת גורמים נוספים, בהם שינויי מט"ח, שינוי בתמהיל המכירות ועוד.

UMI: המכירות צנחו, שיפור ברווח

32% הוא שיעור הירידה במספר המכוניות שמכרה יוניברסל מוטורס ברבעון השלישי של השנה, לרמה של פחות מ-2,700, לעומת כ-3,900 מכוניות ברבעון המקביל, וסך הכנסותיה הרבעוניות נחלשו ב-14% ל-777 מיליון שקל.

יוניברסל מוטורס - יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס (GM), בעיקר שברולט, מקמצת בהסברים, ומייחסת את הירידה הרבעונית בהכנסות למגמה שנרשמה במכירת המכוניות החדשות שלה - המהווה את הפעילות המרכזית שלה, שקוזזה באופן חלקי בשיפור פעילות הליסינג וההשכרה שהיא מציעה (תחת המותג Avis) לצד מכירת המכוניות.

הכנסות יבואני רכב 2017. גלובס, גלובס
הכנסות יבואני רכב 2017/גלובס, גלובס

בנוסף, יוניברסל מוטורס שבשליטת משפחת עיני מייבאת ומשווקת חלפים, וכן משאיות קלות ובינוניות מתוצרת איסוזו.

בפילוח תוצאותיה למגזרים, למרות שחיקה של 20% בהכנסות הרבעוניות ממכירת מכוניות, ל-376 מיליון שקל, רווחי מגזר זה (לפני הוצאות) עלו ב-5.5% והתקרבו ל-21 מיליון שקל - מגמה המיוחסת לשינויי מט"ח ושינוי בתמהיל המכוניות שנמכרו.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי הרבעוני של יוניברסל מוטורס קפץ ב-28% ל-11 מיליון שקל וזאת בעקבות ירידה משמעותית בהוצאות המימון שלה, לצד שיפור ברווחי אוויס אוקראינה בו היא שותפה. גם בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה בולטת החולשה במכירת המכוניות של יוניברסל מוטורס, שמסתכמת ב-19%, לקצת יותר מ-8,700 מכוניות, לעומת כ-10,800 בתקופה המקבילה ב-2016.

בתקופה זו בולט שיפור של 30% ברווחי מגזר מכירת המכוניות שלה, שהגיע ל-76 מיליון שקל, למרות שחיקה של 10% בהכנסות המגזר, שעמדו על פחות מ-1.3 מיליארד שקל.

סך הכנסותיה של יוניברסל מוטורס בין ינואר לספטמבר נחלשו ב-6% ל-2.5 מיליארד שקל, ושיפור הרווח הגולמי והתפעולי התקזז בעלייה בהוצאות המימון, כך שרווחיה לתקופה זו נותרו ללא שינוי מהותי, ברמה של כ-35 מיליון שקל.

קרסו: ירידה ברנו, שחיקה ברווח

ניסאן קשקאי 2017. אתר יצרן
ניסאן קשקאי/אתר יצרן

11% הוא שיעור העלייה במספר המכוניות מסוג ניסאן שמכרה קרסו מוטורס ברבעון השלישי, שהגיעו לכ-3,500 ובקצב הנוכחי ייקחו את הבכורה למכוניות רנו, שהובילו את מכירות החברה אשתקד.


עוד נהנתה קרסו מוטורס מקפיצה של 66% במכירות מותג היוקרה שלה - רכבי אינפיניטי, ובמקביל היא ממשיכה ליהנות מביקושים לרכבי ה"לואו קוסט" שהיא מציעה ממותג דאצ'יה - שבאו לידי ביטוי בעלייה של 5% במכירות, ליותר מ-1,200 מכוניות.

את השיפור במכירות שלושת מותגים אלה קיזזה צניחה של 15% שנרשמה במכירת מכוניות רנו, שעמדו על פחות מ-3,300, כך שסך מכירת המכוניות הרבעונית של החברה נשחקה ב-2%, ועמדה על יותר מ-8,100 מכוניות.

השחיקה הרבעונית נרשמת לאחר תקופה ארוכה של צמיחה ממנה נהנתה קרסו מוטורס, שבאה לידי ביטוי בנתוני שלושת הרבעונים הראשונים של השנה - שם עלה מספר המכוניות שהיא מכרה כמעט ב-14% וחצה רף של 25,000 - עם שיפור רוחבי במכירות - וגם שם בלטו מכירות הניסאן, שקפצו ב-17% ליותר מ-11,000.

מלבד מכירת מכוניות, קרסו מוטורס מציעה שירותי ליסינג תחת המותג Lease 4U ומחזיקה בפעילות מוסכים וחלפים, שסיכמו רבעון במגמה חיובית במכירות, כך שסך הכנסותיה לרבעון השלישי שמרו על יציבות, ברמה של 1.05 מיליארד שקל.

בפילוח הרווח הגולמי של מגזרי הפעילות, בולטת החולשה הרבעונית ברווחי מכירת המכוניות, שצנחו ב-30% ל-117 מיליון שקל ובתשעת החודשים הראשונים של השנה נשחקו ב-11% ל-395 מיליון שקל.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי הרבעוני של קרסו מוטורס צנח ב-22% ל-59 מיליון שקל, ובין ינואר לספטמבר ירד ב-11% ל-185 מיליון שקל.

דלק רכב: חולשה בפורד, הרווח יציב

פרוד קוגה המחודש בישראל. אתר יצרן
פורד קוגה/אתר יצרן

25% היה שיעור הירידה במספר מכוניות פורד שמכרה דלק רכב ברבעון השלישי, שהסתכמו בפחות מ-900 מכוניות, לעומת קרוב ל-1,200 ברבעון המקביל.

ירידה זו קוזזה ברובה בעלייה של 3% שנרשמה במכירות רכבי מאזדה - המותג הבולט של דלק רכב, שהגיעו לכ-3,300 מכוניות. לצד זאת נהנתה החברה שבשליטת המנכ"ל גיל אגמון גם מקפיצה של 17% במכירות מותג היוקרה שלה - BMW, שהסתכמו ברבעון בכ-940 מכוניות. כך בסך הכול מכירות דלק רכב הרבעוניות ירדו ב-1% לכ-5,140 מכוניות.

סך ההכנסות הרבעוניות של דלק רכב עלו ב-2.5% ל-834 מיליון שקל, וירידה ברווח הגולמי והתפעולי קוזזה בשינוי בסעיפי מימון, כך שבשורה התחתונה הצליחה דלק רכב לשמור על יציבות, עם רווח נקי של כ-80 מיליון שקל. במקביל לדוחות הודיעה דלק רכב על חלוקת דיבידנד של מרבית רווחיה (75 מיליון שקל).

לעומת הרבעון השלישי, ברבעונים קודמים השנה דלק רכב סבלה גם מחולשה במכירות מאזדה, וסך מכירת המכוניות שלה בשלושת הרבעונים הראשונים השנה ירדו ב-9% לכ-17,900 מכוניות - עם ירידה דומה במספר מכוניות מאזדה שנמכרו, שהסתכם בכ-11,700, לצד צניחה של 21% במכירת מכוניות פורד, שהסתכמו בכ-3,650.

לעומתן, גם ברבעונים קודמים החברה נהנתה מביקושים גבוהים לרכבי היוקרה שהיא מציעה, ומכירות BMW בין ינואר לספטמבר עלו ב-10% ליותר מ-3,300 מכוניות.

הכנסותיה של דלק רכב לשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ירדו ב-2.5% ל-2.85 מיליארד שקל, וכמו ברבעון השלישי, גם פה ירידה ברווח הגולמי והתפעולי קוזזה בשינוי בסעיפי מימון - שינוי שהיה חד משמעותית יותר מברבעון, כך שרווחיה בינואר-ספטמבר השנה עלו ב-13% ל-275 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully