וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: פולקסווגן פולו GTI החדשה

17.12.2017 / 8:02

גרסת ה-GTI של פולקסווגן פולו הולכת על גדול, יותר ס"מ, יותר סמ"ק, יותר כ"ס ויותר טכנולוגיה. קפצנו לנהיגה ראשונה בה בכבישי מיורקה ובמסלול המירוצים המקומי אם רק מזג האוויר היה איתנו באותו ראש...

פולקסווגן פולו GTI: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
ה-GTI, משמאל - פולו GTI/ניר בן טובים, קינן כהן

מאז 1975, השנה בה הוצגה הגולף GTI הראשונה ומשנת 1987 כשהוצגה הפולו הספורטיבית ה-G40 היא תמיד הייתה בצילה של האחות הגדולה. לא תמיד היה מדובר באיזה צל מי יודע מה גדול, אבל עדיין. מוערכת? כן, איכותית? בהחלט, מתקדמת? אכן, אבל בין זה לבין האייקון והמעמד שהיה לאחות הגדולה המרחק היה גדול מאוד.

זה היה שילוב בין מתחרות טובות יותר בקטגוריה שלה וגם בגלל המתכון השלם יותר שהציעה האחות הגדולה כמכלול של ביצועים ושימושיות. אחת התובנות היותר זכורות לי ממתיחת הפנים של הדור היוצא של הפולו הייתה שהפער בינה לבין הגולף מבחינת הפואנטה הולך ומצטמצם.

אני מגיע לפגוש את הדור השישי של הפולו ובפרט את גרסת ה-GTI עם שאלה פשוטה, בכמה הצטמצם הפער הפעם.

פולקסווגן פולו GTI: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
ההופעה קרבית, אבל מאופקת/ניר בן טובים, קינן כהן

בין בגרות לבשלות

כשאתה רואה בפעם הראשונה את הפולו GTI יש שם שניה של ספק. עד שאת העיניים לא תופסים פנסי הלד (אופציונליים, 985 יורו בגרמניה) והחישוקים הגדולים, היא לא באמת מתנפלת על הצופים בבית עם המופע הרגיל של ספוילרים, דיפיוזרים, כונסי אוויר ושאר מיני מתיקה אותם נוטות לענוד מכוניות מסוגה. יש לה פגוש מעט גדול משל הגרסה הרגילה, קו אדום לרוחבו, כיתובי GTI בכנפיים הקדמיות, חישוקי 17 אינץ' בעיצוב הייחודי לה, שלא ממש התחברתי לשילוב השחור-כסוף שלהם, ספוילר גג צנוע, ויציאות אגזוז כפולות. מבט מעמיק יותר יגלה גם תאורת לד אחורית.

זה הרמז הראשון שאתה מקבל לגבי מה שהיא מכינה לך בהמשך. רמז לבגרות שהיא הגיעה אליה, כבר לא פרחחית מירוצי רחוב שצריכה להרשים את כולם עוד בעמידה. אלא מכונית שהאותיות GTI הן חלק מהמטען הגנטי שהיא מביאה עוד מהבית. העובדה שבדור הזה היא תגיע רק בתצורת חמש דלתות, ובשלב הראשון רק עם תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמד גם אלו חלק מהמסר.

המסר השני נמצא עם פתיחת הדלת לתא הנוסעים, אתה תפגוש פה את אותה סביבת נהג של פולקסווגן, זו שגם כאשר היא חדשה לגמרי, אתה מרגיש שכבר ראית אותה בעבר. זה לא בהכרח דבר רע, זה אומר שתצליח להשתלט על כל העסק בקלות ובמהירות. דוגמה טובה היא ריכוז כפתורי השליטה על מערכת הכיבוי בעמידה, בקרת היציבות, בורר מצבי הנהיגה, סייען החניה וחיישני החניה לשמאל מסילת ההילוכים, קרוב לנהג.

כל מה שהתרגלת לראות בכל GTI לאורך השנים נמצא גם פה, בעיקר המושבים בריפוד ה-Clark המשובץ האייקוני. איכות החומרים טובה לרוב ומצוינת איפה שחשוב וכך גם ההרכבה.

חידוש מרכזי בפולו GTI החדשה הוא הטמעת ה-Active Info Display שהינו למעשה לוח המחוונים המוקרן על גבי מסך וניתן לאפיון מלא על ידי הנהג. התצוגה מצוינת, חדה, מהירה, הקרנת כל מפת הניווט אל מול הנהג כאשר נתוני המהירות מוצגים בפינת המסך, או כל שילוב אחר שהנהג רוצה יכול להיבחר בקלות על ידי תפעול דמוי סמארטפון מהמסך המרכזי ולהישמר באחת משלוש אפשרויות שניתן לקבוע מראש. אני לא מתלהב מצעצועי תא נוסעים, בטח במכונית ספורטיבית, אבל זה דווקא פיצ'ר מדליק לגמרי שנותן לכל העסק פה אווירת פרימיום של ממש. מחיר התוספת הזו בגרמניה עומדת על 400 יורו, במכפלות המיסים המקומיים, שככלל אצבע הופכות כל יורו באירופה ל-3-4 יורו בישראל זו אמנם לא אמורה להיות תוספת מאוד זולה, אבל היא בהחלט מעניקה חוויה אחרת.

ההגה נעים לאחיזה ובקוטר מצוין, סידור הכפתורים עליו הגיוני וכמו לתפעול שאר תא הנוסעים, גם אליו אפשר להתרגל בקלות. מה שכן, גם הוא נפל קורבן לאופנת גלגלי ההגה הקטומים בחלקם התחתון, כאילו היה מדובר במכונית מירוץ זערורית ולא בסופר מיני מודרנית ומרווחת.

וכשאני אומר סופר מיני מודרנית ומרווחת, אני מתכוון לזה, קבלו את המספרים: פולו GTI משתרעת לאורך של 405 ס"מ, כאשר בסיס הגלגלים שלה הוא 255 ס"מ וזו לא רק צמיחה ביחס לדור היוצא, רק לצורך ההשוואה, אלו מספרים דומים מאוד ל...גולף בדור הרביעי שלה שהייתה ארוכה ממנה ב-10 ס"מ בלבד ובעלת בסיס גלגלים קטן יותר ב-4 ס"מ.

המשמעות בפועל פשוטה מאוד, מדובר במכונית מאוד מרווחת, למעשה, אני לא רואה איזו מניעה מיוחדת לשימוש בה גם למשפחה הצעירה. המושב האחורי גדול ואפילו תומך בגוף טוב יותר מכמה וכמה מושבים קדמיים שיצא לי לשבת בהם. מרווח לרגליים ולראש קיים בלי בעיה של ממש לשני מבוגרים בגודל מלא. תא המטען יכיל 305 ליטרים כאשר גם המצבר ממוקם מאחור לשיפור חלוקת המשקל שלה.

סט הבטיחות פה הוא מלא ומקיף, התראת רכב ב"שטח המת", התראת תנועה חוצה בנסיעה לאחור, הכנת תא הנוסעים לתאונה בזיהוי החלקה מוגזמת או בלימת חירום, בלימה עצמאית לאחר פגיעה בתאונה, התראת אי שמירת מרחק וגם בלימה עצמאית, בקרת שיוט אדפטיבית והתראת ערנות נהג.

פולקסווגן פולו GTI: נהיגה ראשונה. יצרן, ניר בן טובים
נייטרלית וצפויה בכביש המפותל/ניר בן טובים, יצרן

גשם גשם מטפטף

למרות התקתוק והארגון הגרמני המסודר, על גורם אחד אפילו קונצרן פולקסווגן לא שולט – מזג האוויר

ההשקה העולמית של פולקסווגן פולו GTI החדשה נערכה באי מיורקה הסמוך לספרד, רצה הגורל שלמרות התקתוק והארגון הגרמני המסודר, על גורם אחד אפילו קונצרן פולקסווגן לא שולט – מזג האוויר. לרוחות החזקות מאוד שהגיעו מכיוון היבשת וחצו את הים הצטרפו מופעי גשם קצרים אבל מאוד אינטנסיביים. מה שלמעשה עיקר לחלוטין את היכולת לעמוד על היכולות הדינאמיות לעומק. או כמו שעניתי לנציג החברה ששאל על ההתרשמות שלי מהמכונית: "כמה מכוניות אתה מוכן לסכן כדי שאני אבדוק את זה בתנאים האלו?".

מה כן יש פה? נתחיל במנוע, הפולו שעברה ממנועי 1.6 ליטר טורבו 125 כ"ס ב-1998 למנוע 1.8 ליטר ב-2006 עם 150 כ"ס וממנו למנוע 1.4 ליטר 180 ומאוחר יותר במתיחת הפנים לדגם חזרה למנוע 1.8 ליטר בהספק 192 כ"ס. למה ההקדמה ההיסטורית? כי גם הפעם מחליפה הפולו נפח ועולה ל-2.0 ליטרים. המנוע הזה מחליף לא רק את מנוע ה-1.8 בפולו, אלא עתיד להחליף את ה-1.8 ליטר בכל דגמי הקונצרן בעתיד הקרוב.

התוספת הצנועה של 8 סוסים מביאה את ההספק ל-200 כ"ס, אבל הם מגיעים נמוך יותר, ב-4,400 סל"ד לעומת 5,400 סל"ד בדור הקודם. מי שמקבל את התוספת המעניינת יותר הוא המומנט שעכשיו עומד על 32.6 קג"מ ב-1,500 סל"ד לעומת 25.5 ב-1,250 סל"ד.

בין כל זה לבין הגלגלים הקדמיים המניעים נמצאת תיבת ה-DSG בעלת מצמד כפול ושישה הילוכים. בתנאים האופטימליים היא תזנק ל-100 ב-6.7 שניות נתון זהה לדור היוצא ועדיין בחלק הטוב יותר של הקטגוריה שלה. אבל כמו שכתבתי התנאים היו רחוקים מאופטימליים.

יום-יום ספורט

תחילת תנועה עם הפולו GTI מחניית שדה התעופה ומהר מאוד מתברר שמדובר במכונית שקל מאוד לנהוג אותה באופן שוטף. למעט משיכה חזקה מאוד קדימה בשילוב צליל מנוע עם המון "בשר" היא נוסעת כמו כל מכונית אחרת, אולי מעט יותר קשיחה מהמקובל אבל בהחלט לא קרש חובט. בפרקי הזמן הקצרים שזה התאפשר, התברר שהיא גם יכולה לשייט מהר מאוד על הכביש המהיר, קשה לומר משהו על בידוד הרעשים, שכן הרוחות החזקות לא אפשרו להפריד בינן לבין אלו שמגיעים מהנסיעה.

גיחה קצרה לכביש מפותל ורטוב מגלה מכונית מאוד ניטרלית, גם בתנאים המכבידים האלו. הנמכת המרכב ב-15 ס"מ יחד עם כיול שונה לבולמים, הקשחה של הקפיצים ומוט מייצב עבה יותר. בנוסף עם חבילת ה"ספורט סלקט" נוספים גם מיסבי הגה קשיחים יותר, מוט מייצב קשיח יותר מלפנים, בולמים מתכווננים לשני מצבים ומוט מייצב נוסף בקורת המתח במתלה האחורי.

זה בעיקר אומר שכל עוד לא עושים שטות ממש מטופשת (בניגוד לשטויות לא מטופשות, ויש המון כאלו), היא מאוד יציבה ונמנעת מדרמות. ההגה החשמלי דורש כמה מעלות יותר מדי כדי להגיב בחדות להפנייה שלו ולא מהיר כפי שהיית מצפה ממכונית ספורטיבית, אבל ברגע שהיא נכנסת פנימה התגובה להוספה או הפחתה של הפנייה טובה. הבלמים, דיסקים מאווררים בקוטר 312 מ"מ מלפנים ו-272 מאחור מצוינים ומגיבים בנשיכה החלטית ללחיצה עליהם. כאמור, קשה היה לחלץ תובנות מעמיקות יותר בשל תנאי מזג האוויר שגם כך אתגרו את המכונית.

מבחינת תיבת ההילוכים העסק כרגיל עובד מצוין, היא מהירה בדפדוף בין ההילוכים, מאפשרת שליטה ידנית ומצב הספורט שלה, לפחות בהתנסות הזו היה מעולה. מה שכן יצא לי לחוות פעמיים סיטואציה בה שילוב של האצה חזקה מגלגול על גבי כביש רטוב שכללה הורדת שני הילוכים, פלוס כניסה לפעולה של מערכת ה-XDS שמדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה באופן אלקטרוני – הביאו לחבטה לא נעימה מהגיר בשילוב ההילוך. מספר ניסיונות לשחזר את העניין לא העלו דפוס פעולה שחזר על עצמו.

גם נהיגה על מסלול המירוצים המקומי הותירה רושם של מכונית מאוד מאוזנת שהשילוב של מנוע חזק וגמיש עם מערכת ה-XDS מאפשרים לחלץ ממנה קצב מהיר מאוד, גם בתוואי הטכני שסידרו המארגנים. כשאני אומר מהיר מאוד אני מתכוון לכזה שמחלץ סימון אגודל למעלה ומחמאות מלא פחות מבנג'מין לייכטר, שאולי נראה ברגע הראשון כמו ילד בעיצומו של פרק הליווי לרישיון, אבל מאחוריו רקורד עשיר במסלולי המירוצים בסבב ה-TCR של ה-ADAC וגם קביעת שיא ההקפה של הנורבורגרינג עם הגולף GTI קלאבספורט. בקטנה.

פולקסווגן פולו GTI: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
פולקסווגן פולו GTI: נהיגה ראשונה/ניר בן טובים, קינן כהן

תעודת בגרות

אז כמו שכבר הבנת, פולקסווגן פולו GTI היא אמנם סופר מיני חמה עם כל המספרים הנכונים בטבלת הנתונים, אבל היא מגיעה בגישה אחרת. זו לא מכונת הנהיגה החדה והמושחזת ביותר בשכונה וגם לא זו שתמשוך אליה את כל המבטים כשהיא תיכנס לחניה. היא מכונית שמתמקמת בנוחות בנישה של קטנה חמה עם יכולות, אבל גם מידה לא מבוטלת של בגרות ובשלות. כזו שתתאים מאוד למי שבשביל הקרבה של כמה גרמים פחות בחיוך של נהיגת סוף השבוע האגרסיבית תעניק הרבה בהיבט של שימושיות נעימה ביום יום. אם לשם כיוונה פולקסווגן היא פגעה בול, אם לשם מכוונים הלקוחות? את זה אנחנו עוד נראה כאשר היא תגיע אלינו בסוף הרבעון הראשון בואך רבעון שני 2018.

על הצד הטכני: פולקסווגן פולו GTI

מנוע, הנעה – בנזין, טורבו, קדמית
נפח – 1,984 סמ"ק
הספק/סל"ד – 4,400/200
מומנט/סל"ד – 1,500/32.6
תיבת הילוכים – כפולת מצמד, 6 הילוכים
ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) – 6.7
מהירות מירבית (קמ"ש) - 237
מידות
אורך (ס"מ) – 405
רוחב (ס"מ) – 175
גובה (ס"מ) – 146
בסיס גלגלים (ס"מ) – 255
תא מטען (ליטרים) – 305
משקל (ק"ג) – 1,355
מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' – מק'פרסון/מוט מייצב
בלמים קד'/אח' – דיסק מאוורר/דיסק
צמיגים – 215/40 18R

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully